Fin lödning

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Erik Lundin
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2018-01-02

Fin lödning

Inläggav Erik Lundin » 2018-06-29 09:18

Hej alla kunniga.

Jag ska inom kort ge mig i kast med att löda ihop ett par basmoduler. Jag har monterat högtalare från Ino tidigare, men kan inte påstå att jag är en kung på att löda.

Har ni möjlighet att bifoga lite bilder på vad ni anser är bra lödningar? Bilder på dålig lödning uppskattas också ;-)

Mvh Erik

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Fin lödning

Inläggav peterh » 2018-06-29 09:37

Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Fin lödning

Inläggav paa » 2018-06-29 09:50

När man ska löda fast en kabel på ett lödöra eller mot ett komponentben så är det bra att först smälta på lite tenn på kabeländen så det drar in i kardelerna, och likaså på stället där den ska sitta, så går det mycket smidigare att bara smälta ihop delarna. Man behöver då inte trycka in så mycket värme i lödörat när man försöker få kabeln att dra åt sig tillräckligt med lödtenn.
Om det behövs kan man lägga i lite extra lödtenn på lödanslutningen så tennet flyter ut snyggt, och se till att det inte ligger som en liten bulle utanpå.
En lödkolv med termostatreglering underlättar mycket. Om man är van lödare kan man klara sig utan men är man ovan så är det till stor hjälp att spetsen klarar att mata mycket värme när det behövs, och ändå inte blir alldeles för het.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Fin lödning

Inläggav darkg » 2018-06-29 15:53

Om det inte blir snyggt och bra "direkt" hjälper det oftast inte att hålla på. Lite extra lödtenn kan dock få det att flyta ut ordentligt. Snabbt ska det gå om allt är rätt, men lödytorna måste hinna bli varma. Det ska väta och bli blankt. Vanligtvis när det inte blir bra är det smuts eller oxid nånstans, isopropanol kan göra underverk. Absolut still någon sekund efter så inte lödningen rubbas innan den stelnat.

Bild

Det behöver inte bli snyggt, men det ska se rätt ut... om man rycker ganska hårt i tråden ska den inte röra sig. Om det blir kladdigt kan man tvätta av flussrester efteråt för att bättre kunna inspektera.

Om det är blankt och sitter fast är funktionen oftast OK...
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Erik Lundin
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2018-01-02

Re: Fin lödning

Inläggav Erik Lundin » 2018-06-29 21:40

Vilken bra bild, tackar så mycket!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Fin lödning

Inläggav Bill50x » 2018-06-30 20:17

Se till att lödkolvsspetsen är fräsch med skinande tenn på. Jag brukar doppa spetsen snabbt i lödpasta och sedan tillföra en liten mängd tenn. På detta sätt får man snabbt bra kontakt med lödytan och slipper värma upp alltsammans. Speciellt viktigt om man löder kontakter där isolering ligger nära lödytan.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Fin lödning

Inläggav i » 2018-06-30 20:25

Bill50x skrev:Se till att lödkolvsspetsen är fräsch med skinande tenn på. Jag brukar doppa spetsen snabbt i lödpasta och sedan tillföra en liten mängd tenn. På detta sätt får man snabbt bra kontakt med lödytan och slipper värma upp alltsammans. Speciellt viktigt om man löder kontakter där isolering ligger nära lödytan.

/ B


Vad är lödpasta? :oops:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Fin lödning

Inläggav Maccis » 2018-06-30 20:35

i skrev:
Vad är lödpasta? :oops:


Går inte att äta!
Eller ja, går o går gör det kanske, men det är troligtvis riktigt äckligt....
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Fin lödning

Inläggav Bill50x » 2018-06-30 22:25

i skrev:
Bill50x skrev:Se till att lödkolvsspetsen är fräsch med skinande tenn på. Jag brukar doppa spetsen snabbt i lödpasta och sedan tillföra en liten mängd tenn. På detta sätt får man snabbt bra kontakt med lödytan och slipper värma upp alltsammans. Speciellt viktigt om man löder kontakter där isolering ligger nära lödytan.

/ B


Vad är lödpasta? :oops:

Lödpasta är en kletig rengöringsmassa man lägger på lödytan innan lödning i syfte att rengöra och underlätta kontaktering. Säljs oftast i sådana här små burkar:

Bild

Vill jag förtenna en kabel doppar jag den (oisolerade biten) oftast i sådan pasta först innan jag värmer upp och tillför tenn. Då flyter tennet ut snyggare och framför allt snabbare. Många tenn har flusskanaler inbyggda och i teorin ska man då inte behöva ett separat flussmedel (som tex lödpasta eller syra) men i praktiken är det smidigare med separat fluss /pasta. Jag har tex köpt lödtenn med extra hög silverhalt från WBT som inte innehåller flussmedel och då blir ett extra sådan nödvändigt.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Fin lödning

Inläggav paa » 2018-06-30 23:06

Vad är det i kleten, borsyra?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Fin lödning

Inläggav darkg » 2018-06-30 23:22

Vidare finns det rengöring / förtenning för spetsen, en hård massa som är mkt dryg. Känns som att den möjligen gör lite nytta. Uppfriskande salmiakånga.

Bild
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
nissling
 
Inlägg: 484
Blev medlem: 2015-01-30
Ort: Ekerö (Stockholm)

Re: Fin lödning

Inläggav nissling » 2018-07-01 00:43

Jag har monterat två par Ino piP med en närmast läskigt duktig elektroniktekniker och han, om någon, kan verkligen löda. Bilder säger inte särskilt mycket men här har du delningsfiltret i en av dem.

Bild

Lödtennet är precis rätt mängd för att ha bra kontakt samtidigt som det förblir intakt om man försöker rycka i något. Avståndet är tillräckligt för att man ska kunna löda fast ledningarna mellan komponenterna samtidigt som det är så pass tajt att det inte blir något löst. Smältlimmet är bra utplacerat och ledningarna till resistorerna har blivit isolerade där det går.

Fast, det krävs förstås mycket erfarenhet och bra utrustning för att åstadkomma just detta resultat.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Fin lödning

Inläggav gopnik » 2018-07-01 13:56

nissling skrev:Fast, det krävs förstås mycket erfarenhet och bra utrustning för att åstadkomma just detta resultat.

Jag tycker inte man ska överdriva hur svårt lödning är. Jag har fått ihop tre stycken AMP32 med femtiokronors lödpenna från Clas Ohlson, fluss på pensel, lödfläta och lupp. Jag är definitivt ingen elektronikingengör, och har inga speciella lödkunskaper utöver de övningar jag gjorde i grundskolans slöjd. Det går alldeles utmärkt om man bara tar det lugnt och metodiskt. Att löda delningsfilter klarar vem som helst. Det är placeringen av komponenterna som är det "svåra".
Bilagor
t_amp32_thumb600_125.jpg
t_amp32_thumb600_125.jpg (12.47 KiB) Visad 4953 gånger
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1141
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: Fin lödning

Inläggav smile » 2018-08-15 09:48

nissling skrev:Jag har monterat två par Ino piP med en närmast läskigt duktig elektroniktekniker och han, om någon, kan verkligen löda. Bilder säger inte särskilt mycket men här har du delningsfiltret i en av dem.

[ Bild ]

Lödtennet är precis rätt mängd för att ha bra kontakt samtidigt som det förblir intakt om man försöker rycka i något. Avståndet är tillräckligt för att man ska kunna löda fast ledningarna mellan komponenterna samtidigt som det är så pass tajt att det inte blir något löst. Smältlimmet är bra utplacerat och ledningarna till resistorerna har blivit isolerade där det går.

Fast, det krävs förstås mycket erfarenhet och bra utrustning för att åstadkomma just detta resultat.


Jag är ingen expert på området, men är inte det där en direkt olämplig placering av spolen till filtret?
Den borde påverkas märkbart av att vara fastlimmad på en stooor järnklump?? 8O
Jag skulle föredra att placera filtret på en masonitskiva monterat inuti lådan.
Lödningarna ser bra ut å andra sidan :)

Edit: såg att man avhandlat denna placering tidigare och det verkar som att man har räknat med att spolens egenskaper förändras. således kan mitt inlägg ovan ignoreras! :)

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Re: Fin lödning

Inläggav bomellberg » 2018-08-15 11:00

Flussmedel is your friend!

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... orm-p40376

Pensla på och tennet flyter ut fint när du sedan löder.

Ytmonterat: Pensla på alla paddar, placera komponenten och löd.
Hålat, virat: Montera komponenten, pensla på och löd.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Fin lödning

Inläggav Bill50x » 2018-08-15 13:57

bomellberg skrev:Flussmedel is your friend!

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... orm-p40376

Pensla på och tennet flyter ut fint när du sedan löder.

Ytmonterat: Pensla på alla paddar, placera komponenten och löd.
Hålat, virat: Montera komponenten, pensla på och löd.

Så här skriver Kjelle om produkten.
"Ej anpassad för lödning av elektronik"
Min erfarenhet av flytande fluss är att den oftast är starkt korrosiv. Dvs tvättar man inte rent extrem noga får man en långsam förstörelse av det lödda materialet. Och hur tvättar man inuti ledarna i en flertrådig kabel? Lödpasta som jag tipsade om ovan är bra mycket bättre.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Griff
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 2006-09-08

Re: Fin lödning

Inläggav Griff » 2018-08-15 21:47

smile skrev:
nissling skrev:Jag har monterat två par Ino piP med en närmast läskigt duktig elektroniktekniker och han, om någon, kan verkligen löda. Bilder säger inte särskilt mycket men här har du delningsfiltret i en av dem.

[ Bild ]

Lödtennet är precis rätt mängd för att ha bra kontakt samtidigt som det förblir intakt om man försöker rycka i något. Avståndet är tillräckligt för att man ska kunna löda fast ledningarna mellan komponenterna samtidigt som det är så pass tajt att det inte blir något löst. Smältlimmet är bra utplacerat och ledningarna till resistorerna har blivit isolerade där det går.

Fast, det krävs förstås mycket erfarenhet och bra utrustning för att åstadkomma just detta resultat.


Jag är ingen expert på området, men är inte det där en direkt olämplig placering av spolen till filtret?
Den borde påverkas märkbart av att vara fastlimmad på en stooor järnklump?? 8O
Jag skulle föredra att placera filtret på en masonitskiva monterat inuti lådan.
Lödningarna ser bra ut å andra sidan :)

Edit: såg att man avhandlat denna placering tidigare och det verkar som att man har räknat med att spolens egenskaper förändras. således kan mitt inlägg ovan ignoreras! :)

Jo du har rätt om spolens olämpliga placering, den borde sitta några millimeter närmare kanten på magneten...

/Anders

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1141
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: Fin lödning

Inläggav smile » 2018-08-19 18:47

Ja, ventilationen täcks ju, det kanske man bör undvika... :)

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Re: Fin lödning

Inläggav bomellberg » 2018-08-20 09:23

Bill50x skrev:
bomellberg skrev:Flussmedel is your friend!

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... orm-p40376

Pensla på och tennet flyter ut fint när du sedan löder.

Ytmonterat: Pensla på alla paddar, placera komponenten och löd.
Hålat, virat: Montera komponenten, pensla på och löd.

Så här skriver Kjelle om produkten.
"Ej anpassad för lödning av elektronik"
Min erfarenhet av flytande fluss är att den oftast är starkt korrosiv. Dvs tvättar man inte rent extrem noga får man en långsam förstörelse av det lödda materialet. Och hur tvättar man inuti ledarna i en flertrådig kabel? Lödpasta som jag tipsade om ovan är bra mycket bättre.

/ B

Nej, det var ett dåligt exempel. Jag tog första bästa träff. Själv har jag använt detta:

https://www.electrokit.com/produkt/flus ... ande-50ml/

Men jag har slagit det på en ny flaska, av nagellackstyp (med lite pensel). Som du ser är denna "ej korroderande".
"Bra mycket bättre" tar jag med en nypa salt. Jag har mycket svårt att tro att det är lättare att löda tex ytat med pasta, än vad det
är att löda mha av fluss i form av vätska. Jag har i alla fall dålig erfarenhet av pasta, om man inte kan använda en mask för att få ut det.

Ditt exempel med flertrådig ledare är ju perfekt för fluss, som sugs upp i ledaren mha kapillärkraften och möjliggör riktigt fin lödning.

Jag har själv lött ytmonterade cpuer med 144 ben mha fluss och vanlig lödspets.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Fin lödning

Inläggav nuffe » 2018-08-20 12:52

darkg skrev:Vidare finns det rengöring / förtenning för spetsen, en hård massa som är mkt dryg. Känns som att den möjligen gör lite nytta. Uppfriskande salmiakånga.

[ Bild ]


Den burken har räddat min (helkörda) lödspets till nyskick. Rekommenderas till alla som löder.

Henrik

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Re: Fin lödning

Inläggav bomellberg » 2018-08-20 13:25

nuffe skrev:
darkg skrev:Vidare finns det rengöring / förtenning för spetsen, en hård massa som är mkt dryg. Känns som att den möjligen gör lite nytta. Uppfriskande salmiakånga.

[ Bild ]


Den burken har räddat min (helkörda) lödspets till nyskick. Rekommenderas till alla som löder.

Henrik

+1
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
nissling
 
Inlägg: 484
Blev medlem: 2015-01-30
Ort: Ekerö (Stockholm)

Re: Fin lödning

Inläggav nissling » 2018-09-06 08:56

smile skrev:Ja, ventilationen täcks ju, det kanske man bör undvika... :)

Haha, ja, det har jag faktiskt aldrig tänkt på. Så bra är jag på elektronik. :)


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster