INO amatör önskar information

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: INO amatör önskar information

Inläggav gopnik » 2018-08-14 14:51

mnh skrev:Ser att många kör två bs60 till sina pi60/pi60s på bilder. Är det ett vanligt upplägg istället för en?

Det är inte ett val utan man måste ha två. :wink: Priset är också för ett par. Det är som sagt inte en basmodul utan en elektriskt och akustiskt integrerad del av respektive pi60. Skulle man i ett hypotetiskt flerkanalsmusiksystem ha en pi60 även som centerkanal skulle man behöva tre bs60.
mnh skrev:Om man känner att man inte vill satsa/har råd med pi60s och kör pi60 istället, tappar man mycket i kvalitet/återgivning?

Signatursystemen är helt klart mer kapabla. Men det är milsvid skillnad mellan piP och pi60. Det är det inte mellan pi60 och pi60s. Det är gradskillnad. Och som sagt, jag tycker basstödsystemen är rätt högt i prioriteringsordningen. Mycket högre än en signaturuppgradering för alla system utom piP, som faktiskt är rätt mycket mer medlevnadsbar i signaturversion.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: INO amatör önskar information

Inläggav paa » 2018-08-14 15:23

Man kan väl säga att basstödet gör om tvåvägaren pi60 till en mer baskapabel 2.5 vägare.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Martinlkpg
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 2014-06-19
Ort: Linköping

Re: INO amatör önskar information

Inläggav Martinlkpg » 2018-08-14 16:33

paa skrev:Man kan väl säga att basstödet gör om tvåvägaren pi60 till en mer baskapabel 2.5 vägare.


Baskapablare, spelar renare och högre en pi60 ensamma skulle jag säga är fördelarna man får med bs60

Mvh
Ino audio Pi60+Bs60. Rotel RB-991. Benchmark Dac2 HGC

mnh
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2018-07-31

Re: INO amatör önskar information

Inläggav mnh » 2018-08-14 17:47

gopnik skrev: Signatursystemen är helt klart mer kapabla. Men det är milsvid skillnad mellan piP och pi60. Det är det inte mellan pi60 och pi60s. Det är gradskillnad. Och som sagt, jag tycker basstödsystemen är rätt högt i prioriteringsordningen. Mycket högre än en signaturuppgradering för alla system utom piP, som faktiskt är rätt mycket mer medlevnadsbar i signaturversion.


Liten miss av mig där. BS60 kommer alltså i två :), varje BS 60 lirar mot en högtalare. Krävs här extra portar på min förstärkaren och ytterligare watt (8 ohm 120 watt) för att driva pi60 + bs60. Blir som sagt dyrare med en förstärkarinvestering utöver högtalarna.

- Lirar pi60 extra fint med någon viss förstärkarlösning?

Känner mig lite löjlig i att sitta och jämföra modeller, i synnerhet när jag inte ens lyssnat på en Ino-högtalare, ni får ha överseende med detta beteende. Har som sagt nagelfart manifestet, mycket härlig läsning! Eftersom Pi60 enligt IÖ själv är "helt komplett koncept utan svagheter" och att IÖ ogillar "marknadstermer" och "avstå ifrån att, såsom de flesta tillverkare gör, byta modell" har ändå denna pi60s utvecklats och blivit en mer kapabel högtalare. Därav intresset av att veta lite mer om skillnaderna från er Ino ägare (samt min delvis begränsade budget såklart kontra köplust).

- Vidare är det korrekt uppfattat att senaste uppdateringen av pi60 gjordes 2006 i form av nytt baselement och diskantelement. Detaljutvecklingen låg dock på pi60s under 1996-2002. (cit. manifestet).
Bilagor
decco-125-rear.jpg
decco-125-rear.jpg (88.68 KiB) Visad 1661 gånger

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: INO amatör önskar information

Inläggav gopnik » 2018-08-14 17:54

Nej, det behövs inte fler förstärkarkanaler. Huvudhögtalare och basstöd drivs av samma förstärkarutgång. Däremot behövs någon möjlighet att koppla in kompensationsenheten analogt på lågnivåsidan. Alltså tape- eller effektloop, delbart för- och slutsteg eller att man använder en enda analog ingång...
Eller möjlighet att göra motsvarande EQ med DSP.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: INO amatör önskar information

Inläggav Nattlorden » 2018-08-14 18:08

gopnik skrev:Jag tror inte skillnaden är så stor faktiskt. Det är pi60s som har superelementen... B67 har jag i system hört låta bättre än jag har behov av.


Tänkte iofs mest på diskanten, men även att basen är rejält kapabel även jämfört med ett basstöd. Sen håller jag med om att signaturerna är ett pyttelitet, men väldigt trevligt, steg bättre.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: INO amatör önskar information

Inläggav Almen » 2018-08-15 10:44

mnh skrev:
gopnik skrev:[...] jag tycker basstödsystemen är rätt högt i prioriteringsordningen.


Liten miss av mig där. BS60 kommer alltså i två :), varje BS 60 lirar mot en högtalare. Krävs här extra portar på min förstärkaren och ytterligare watt (8 ohm 120 watt) för att driva pi60 + bs60. Blir som sagt dyrare med en förstärkarinvestering utöver högtalarna.

Nej, tvärtom faktiskt. Du kopplar bs60 parallellt över respektive förstärkarutgång/högtalare och använder samma förstärkare. Det ger ökad känslighet i basområdet (du dubblar ju baskapaciteten), och den ökande nivån regleras ned före slutsteget med ett snällt filter. Sammantaget ger det en lägre belastning på förstärkaren i basområdet, som där blir effektivare watt-mässigt (och belastas lite hårdare strömmässigt).
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Föregående

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: _Stefan_ och 5 gäster