Vore en specialdemo möjlig?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Vore en specialdemo möjlig?

Inläggav Morgan » 2018-08-13 21:18

Jag har hört väldigt många Ino-system genom åren. Allt från minihögtalarna till piP och vidare upp till pi60 och enorma delade system. Några gånger har jag varit ute på Ino-safari och lyssnat hemma hos många stolta ägare med fina lyssningsrum.

Men en sak har jag inte fått höra: Jag har inte fått uppleva en demo som systematiskt går igenom några olika toppsystems begränsningar och visar exempelvis var en i14 inte längre klarar av jobbet och en i16s eller i28 blir nödvändig om man vill ha mer ljudresurser. I sin vanliga demo i Täby brukar Ingvar göra just detta: Visa var piP inte längre räcker till, samt visa var pi60 når sin gräns. (Båda är monstruöst imponerande i mitt tycke)

Jag har lyssnat på delade Ino-system av större slag flera gånger, men alltid i olika rum, vilket exempelvis gjort att jag har hört i14 låta *enormt* mycket mer kraftfullt och imponerande än något jag hört av i16s och i28. Men det är för att rummen där jag lyssnat på i16s har haft stora begränsningar, samt för att ägarna till i28:or respektive i16s inte låtit mig hålla i volymkontrollen... Jag skulle vara oerhört intresserad av att få komma samman med andra intresserade och få en Ingvar-demo i källaren där skillnaderna plockades fram och belystes.

Och om inte Ingvar orkar styra och ställa med detta: Finns det intresse här på Faktiskt att komma samman ett gäng och jämföra toppsystem? Bring your own Ino-speaker style.
Senast redigerad av Morgan 2018-08-14 17:14, redigerad totalt 1 gång.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Vore en specialdemo möjlig?

Inläggav Adhoc » 2018-08-14 00:51

Det finns ju ett antal pers med olika Inosar i GBG-området, mer eller mindre portabla, kunde vara ett uppslag för en senare LTS-träff.

Användarvisningsbild
Martinlkpg
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 2014-06-19
Ort: Linköping

Re: Vore en specialdemo möjlig?

Inläggav Martinlkpg » 2018-08-14 16:40

En sådan demo vill jag gärna vara åhörare på :roll: Riktigt intressant tråd!
Ino audio Pi60+Bs60. Rotel RB-991. Benchmark Dac2 HGC

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Vore en specialdemo möjlig?

Inläggav Belker » 2018-08-14 17:40

Det vore roligt (och kanske dyrt!). Problemet är ju att det är sånt enormt projekt att flytta och ställa in ett delat system. Känns som enda möjligheten är om Ingvar känner sig hugad. Kanske om ett gäng kralliga inoiter åker över och riggar, så kan Ingvar sitta och peka med hela handen!

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Vore en specialdemo möjlig?

Inläggav Adhoc » 2018-08-14 17:56

På Hififorum är det lite (oklara) diskussioner om en kommande DIY-träff i Mölnlycke (?). Kanske går att samköra beroende på hur många rum som kommer finnas och om intressena sammanfaller. (Hempulade Ino-lådor, grovrollade med Rusta-färg borde platsa in som DIY. :wink: )

Användarvisningsbild
mhr1229
 
Inlägg: 389
Blev medlem: 2016-11-03
Ort: Vallentuna

Re: Vore en specialdemo möjlig?

Inläggav mhr1229 » 2018-08-14 22:42

Belker skrev:Det vore roligt (och kanske dyrt!). Problemet är ju att det är sånt enormt projekt att flytta och ställa in ett delat system. Känns som enda möjligheten är om Ingvar känner sig hugad. Kanske om ett gäng kralliga inoiter åker över och riggar, så kan Ingvar sitta och peka med hela handen!

Borde man inte mer eller mindre direkt kunna byta ut toppar med samma känslighet? Man kan byta ut i14 mot i16s och i28 mot i32s t.ex. och höra vad ett hopp upp till signaturversion gör. Om dessutom man förberett en inmätning och noterat inställningarna kan man ju sen ganska snabbt byta mellan toppar av olika storlek också om man håller Cr80 öppet (de där inställningsvreden borde sitta på framsidan!). Högtalarna måste alltså finnas tillgängliga en dag i förväg för inställning och sen lyssnar man dag två.

Skitkul idé! Ställer ett par i16s till förfogande. Sen vill man ju göra samma experiment med basar också...
Frilansskribent i Hifi & Musik

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: Vore en specialdemo möjlig?

Inläggav Morgan » 2018-08-15 10:21

mhr1229 skrev:
Belker skrev: Ställer ett par i16s till förfogande. Sen vill man ju göra samma experiment med basar också...


För att göra byten av toppar smidiga kanske det vore bäst att köra på lite overkill direkt - i alla fall overkill upp till och med i32s, vilket väl skulle innebära att man behövde använda minst pY-4 gissar jag? Eller behövs ännu värre grejer än så?
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
mhr1229
 
Inlägg: 389
Blev medlem: 2016-11-03
Ort: Vallentuna

Re: Vore en specialdemo möjlig?

Inläggav mhr1229 » 2018-08-15 14:01

Inser att jag även kan ställa ett par QM10 till förfogande, de motsvarar väl närmast PiPs. Mitt system var ursprungligen kalibrerat av Ingvar för QM10 + Prof. P-2 och jag bytte bara QM10 mot i16s och har inte känt något behov av att göra en förnyad installation. Eftersom känsligheten på i16s är 1 dB högre borde det väl leda till att jag skulle skruva upp basen marginellt för att kompensera men det har inte behövts. Jag har prövat att vrida nivån upp och ner lite men hela tiden kommit tillbaka till ursprungsinställningen. Sååå kinkigt är det inte.
Frilansskribent i Hifi & Musik


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster