Update* beställt nytt - Ino-rigg till mindre Man Cave

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Baltatzar
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 2018-02-25

Update* beställt nytt - Ino-rigg till mindre Man Cave

Inläggav Baltatzar » 2018-10-03 21:53

Halloj!

Jag och sambo är påväg att flytta från lägenhet till hus och jag skulle behöva er hjälp att välja rätt rigg för den modesta Man Cave som är tänkt att ställas i ordning.

Ljudmässig bakgrund och nuvarande set up;
Har ägt olika Inom-burkar sedan ca 15 år tillbaka och har för tillfället ett par pi60, två pX-2 (mindre variant i 45l) samt 4 a1:or.
Det som använts för film de senaste åren är endast pi60 och a1:orna då det inte fungerat estetiskt med pX samt att pi60 fungerat riktigt bra i det rummet så behovet för basmoduler har inte riktigt funnits.

Nu när vi flyttar kommer jag ha ett mindre rum som jag tänkt använda som dedikerat film- och musikrum.
En Man Cave helt enkelt :)

Nu blir det ju inte alltid som man tänkt sig och i det här fallet är rummet av relativt blygsamma mått.
Det jag har att jobba med är närmare bestämt 3x3.65m.
Jag tänker att det blir... Mysigt.
Fördelen är att man inte behöver gå bananer med storleken på systemet.

Det jag behöver hjälp med är att välja bra fronthögtalare för detta rum utifrån några satta kriterier och de prylar jag idag äger.
De blygsamma måtten gör att jag tror mig kunna placera högtalare på en bredd mellan diskanter (lite beroende på modell) på upp till ca: 2.5m lite beroende på hur nära de kan placeras mot en planerat väldämpad sidovägg.
Detta ger ett lyssningsavstånd på dryga 2.8-3m.

Den plan jag har I dagsläget är att mina pi60 kommer hamna i en tvåkanalsrigg i vardagsrummet.

Mina halva pX-2 och 4st a1 hamnar i Man Cave för musik och film.

Delning för basmoduler och frontar sker idag med miniDSP men då jag nyligen skaffat ett emotiva försteg med PEQ och rätt bra justeringar för delning kan miniDSP ev. bli överflödig.

Jag hade tills nyligen ett par piP som jag först tänkte kunde vara kandidater att agera frontar men jag känner inte riktigt att piP skulle räcka
Även för detta lilla rum kommer jag nog vilja kunna spela på starkare än de klarar, så de har nu hamnat hos en (mycket nöjd) god vän.

Nästa naturliga steg upp från piP är ju i6 eller ev. pi25.
Dessa verkar lagom mycket mer kapabla än ett par delade piP och ligger riktigt rimligt till i pris.
Som referens tycker jag att pi60 räcker rätt bra för mina behov ljudtrycksmässigt.
Ett par i6/pi25 delade och med basmoduler skulle, om jag förstått saken rätt, vara jämförbara i ljudtryck >100hz samt mer kapabelt i basområdet än pi60.

Varför jag ens funderar på pi25 istf för den smidiga i6 när jag ändå kommer dela dessa aktivt mot basmoduler är för att jag föredrar flexibiliteten en relativt baskapabel golvare ger samt att jag faktiskt har möjligheten att byta plats på pi60 och pi25 om andan skulle falla på.
Samtidigt som vardagsrummet är större än tänkt Man Cave kan jag tänka mig att köra pi25 i vardagsrummet och slänga in mina pi60 i min lilla Man Cave som kommer ha akustiskt mycket bättre förutsättningar.

Så långt tror jag att pi25 skulle kunna vara en riktigt bra kandidat.

Men, jag vet inte riktigt om det är rätt val efter som jag inte lyssnat på vare sig i6 eller pi25 så jag vet inte riktigt vad jag kan förvänta mig.
Och det är väl detta som är det stora frågetecknet i dagsläget.

Det jag oroar mig för är att jag är så van med den fantastiskt obesvärade återgivning pi60 mäktar med att jag kommer tycka pi25 eller i6 inte låter lika bra i det avseendet. piP är en fantastiskt högtalare. Kanske den mest imponerade Ino-högtalaren som finns givet pris och storlek men den når inte riktigt "dit" när man är van vid pi60.

pi60 är ju en betydligt dyrare högtalare så jag förväntar mig givetvis inte samma prestanda i i6/pi25 men jag tänker att ett par delade pi25 kanske gör att det kommer låta lika bra och oansträngt som jag tycker pi60 som fullrange låter?

Eller är det något i pi60-familjen som gör att jag inte kan förvänta mig riktigt samma karaktär med de mindre modellerna oavsett om de avlastas med basmoduler?

Så, summan av detta är:

Alternativ1
Vardagsrum:
pi60

Man Cave
Front: i6/pi25
Bas: pX-2
Surr: 4-6 a1

Alternativ 2
Vardagsrum:
pi25

Man Cave
Front: pi60
Bas: pX-2
Surr: 4-6 a1

Alternativ 3
Vardagsrum:
pi60

Man Cave
Front: ???
Bas: pX-2
Surr: 4-6 a1




Är det någon som kan hjälpa till att sprida lite ljus i frågan utifrån mina luddiga frågor med era erfarenheter och lyssningsintryck vore jag tacksam.


Tack på förhand.
Senast redigerad av Baltatzar 2018-10-13 18:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Köpråd - Ino-rigg till mindre Man Cave

Inläggav Nattlorden » 2018-10-03 22:10

Personligen tycker jag det känns lite förhastat att inte ens ha testat hur bra piP hade funkat innan man dissar dem... Har själv piP med iP-center, pX-4 och 8st a2 i mitt tv-rum och jag har inte känt mig värst begränsad i det lilla rummet. Men gjort är gjort... att gå upp till i14 med de basarna och se surroundhögtalarna känns lite overkill, så i6/pi25 är säkert helt rätt nivå då.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: Köpråd - Ino-rigg till mindre Man Cave

Inläggav Morgan » 2018-10-04 02:48

Jag tänker att det är i en Man Cave du kan gå all-in när det gäller akustikbehandling. Där ska ju väggarna vara svarta, heltäckningsmattan tjock, biofåtöljerna av tyg så att de absorberar ljud, etc. Där kan du bygga rejäla dämpväggar. Det är därför solklart i din Man Cave du bör ställa det finaste du har; pi60 + Prof X-2 och dina surrounder. (Jag är själv rätt nöjd med 2-kanalsljud i bion trots att jag har 8st bakhögtalare - det blir liksom aldrig att jag använder flerkanalljud. Därför hade jag själv varit rätt nöjd med A1.)

I vardagsrummet kan du inte gå bananas med akustikbehandlingen på samma sätt, så där är det ingen idé att skaffa påkostade prylar.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Köpråd - Ino-rigg till mindre Man Cave

Inläggav Nattlorden » 2018-10-04 06:47

Morgan skrev:Jag tänker att det är i en Man Cave du kan gå all-in när det gäller akustikbehandling. Där ska ju väggarna vara svarta, heltäckningsmattan tjock, biofåtöljerna av tyg så att de absorberar ljud, etc. Där kan du bygga rejäla dämpväggar. Det är därför solklart i din Man Cave du bör ställa det finaste du har; pi60 + Prof X-2 och dina surrounder. (Jag är själv rätt nöjd med 2-kanalsljud i bion trots att jag har 8st bakhögtalare - det blir liksom aldrig att jag använder flerkanalljud. Därför hade jag själv varit rätt nöjd med A1.)

I vardagsrummet kan du inte gå bananas med akustikbehandlingen på samma sätt, så där är det ingen idé att skaffa påkostade prylar.


Du missade inte rumstorleken på man cave? Tycker pi60 är värda att få spela i lite mer rumsvolym, vilket jag antar att vardagsrummet har. Dessutom spelar de utmärkt själv utan basar. Finns viss risk att det lyssnas mer i vardagsrummet än i man cave också och då vill man ha det bra - om så bara det rör sig om ett fantastiskt bakgrundsljud när man är social på andra sätt.
prof-X:arna behöver ingen hjälp i det lilla rummet, så pi60 är en överdrift. i14 kan man ju gå på och matcha kvalitén om deras prisbild finns inom scope.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Köpråd - Ino-rigg till mindre Man Cave

Inläggav Conan » 2018-10-04 07:23

Jag skulle sitta still i båten ett tag till ni flyttat in och du haft möjlighet att testa i nya mini-caven. Först att testa skulle jag välja tillbakalånade piP med basmoduler & allt på plats. Om det verkar räcka så skulle jag satsa på 3st vägghängda iP bakom en ljudgenomsläpplig projektorduk. Annars:

- Inos inbyggda högtalare?
- 3st i6 på väggen?

Dina basar; kan dom gå som bs60?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Köpråd - Ino-rigg till mindre Man Cave

Inläggav shifts » 2018-10-04 09:00

Det är nästan en klassiker att föreslå något annat alternativ än de som getts som möjliga lösningar. Så här kommer mitt bidrag till det:
i6 x 2 alt. 3
profundusX-4
cr80s (finns just nu profundusX-2 + cr8 på Blocket, hugg!)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9565
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Köpråd - Ino-rigg till mindre Man Cave

Inläggav sprudel » 2018-10-04 10:27

Gör en tryckkammare av ditt rum med pi 60 och bs 60. Täta ordentligt! :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: Köpråd - Ino-rigg till mindre Man Cave

Inläggav Morgan » 2018-10-04 14:02

sprudel skrev:Gör en tryckkammare av ditt rum med pi 60 och bs 60. Täta ordentligt! :D


Exakt! Där någonstans börjar det bli "lagom" för ett rum på 11 kvadrat. Själv har jag 8 st långslagiga 12-tummare i ett rum på ca 13-14 kvadrat, och jag kan medge att det är lite, lite overkill, men fan inte mycket. :) Alla som lyssnat i Jonas källare i Göteborg vet att pi60 + bs60 är guld i litet rum.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Baltatzar
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 2018-02-25

Re: Köpråd - Ino-rigg till mindre Man Cave

Inläggav Baltatzar » 2018-10-04 20:22

Nattlorden skrev:Personligen tycker jag det känns lite förhastat att inte ens ha testat hur bra piP hade funkat innan man dissar dem... Har själv piP med iP-center, pX-4 och 8st a2 i mitt tv-rum och jag har inte känt mig värst begränsad i det lilla rummet. Men gjort är gjort... att gå upp till i14 med de basarna och se surroundhögtalarna känns lite overkill, så i6/pi25 är säkert helt rätt nivå då.


Tack för input Jag respekterar absolut din åsikt.
Jag har haft två par piP och kört de delade med både pP-2 och pX-2 så jag tror mig veta hur de står sig ljudmässigt och de räcker riktigt långt.

Jag tror inte att i14 kommer bli aktuellt och jag är primärt nyfiken på pi25 eller ev. i6.
Dels för att jag tror att de kan ha det lilla extra jag är ute efter och dels för att jag tror att ett par delade pi60 i ett så litet rum är lite overkill.
Prisskillnaden spelar så klart också in.

Med det sagt är jag säker att piP är ett jättebra alternativ men i just mitt fall vill jag gå upp en storlek för jag väl kommer ha ett dedikerat rum

Vänliga hälsningar

Baltatzar
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 2018-02-25

Re: Köpråd - Ino-rigg till mindre Man Cave

Inläggav Baltatzar » 2018-10-04 20:27

Morgan skrev:Jag tänker att det är i en Man Cave du kan gå all-in när det gäller akustikbehandling. Där ska ju väggarna vara svarta, heltäckningsmattan tjock, biofåtöljerna av tyg så att de absorberar ljud, etc. Där kan du bygga rejäla dämpväggar. Det är därför solklart i din Man Cave du bör ställa det finaste du har; pi60 + Prof X-2 och dina surrounder. (Jag är själv rätt nöjd med 2-kanalsljud i bion trots att jag har 8st bakhögtalare - det blir liksom aldrig att jag använder flerkanalljud. Därför hade jag själv varit rätt nöjd med A1.)

I vardagsrummet kan du inte gå bananas med akustikbehandlingen på samma sätt, så där är det ingen idé att skaffa påkostade prylar.


Ja, absolut kommer det akustikbehandlas på det sätt du beskriver.
Dock är ju rummet rätt så litet och pi60 tar ju ganska mycket plats då de ska vinklas in mot lyssningsplats.
Jag tror de får plats. Nätt och jämnt.

Jag har resonerat precis som du, ställ det bästa jag har i det bästa rummet. Men jag undrar ändå om det är rätt väg att gå.
Det var tanken med att testa pi25 och sedan alternera med pi60. Båda kan duga bra i vardagsrummets tvåkanalssetup såväl som i ett dedikerat rum.
Det ger iaf en större flexibilitet än att köra toppar och basmoduler i min lilla Man Cave.

Baltatzar
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 2018-02-25

Re: Köpråd - Ino-rigg till mindre Man Cave

Inläggav Baltatzar » 2018-10-04 20:32

Conan skrev:Jag skulle sitta still i båten ett tag till ni flyttat in och du haft möjlighet att testa i nya mini-caven. Först att testa skulle jag välja tillbakalånade piP med basmoduler & allt på plats. Om det verkar räcka så skulle jag satsa på 3st vägghängda iP bakom en ljudgenomsläpplig projektorduk. Annars:

- Inos inbyggda högtalare?
- 3st i6 på väggen?

Dina basar; kan dom gå som bs60?


Ja, du har absolut en poäng.
Men, som jag skrev som svar lite längre upp till Nattlorden, är jag även sugen på att testa något annat än piP då jag har haft två par redan och vet vad de går för.
Jag var först inne på att flytta över element till iP men har som sagt skrotat den idén till förmån för något kapablare.

Jag vill ha lite headroom då jag tror mig vilja kunna spela musik så starkt att iP inte riktigt ger mig det där obesvärade ljudet som jag upplever pi60 ger.

Basarna kan absolut gå som BS60 om jag kompletterar med kontrollbox och filter.
De har använts som BS60 tidigare men jag tyckte aldrig att jag fick lika bra resultat som när de användes som basmoduler så jag bytte faktiskt bort filter och kontrollboxen mot en MiniDSP till en forummedlem för ett gäng år sedan.

Baltatzar
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 2018-02-25

Re: Köpråd - Ino-rigg till mindre Man Cave

Inläggav Baltatzar » 2018-10-04 20:39

shifts skrev:Det är nästan en klassiker att föreslå något annat alternativ än de som getts som möjliga lösningar. Så här kommer mitt bidrag till det:
i6 x 2 alt. 3
profundusX-4
cr80s (finns just nu profundusX-2 + cr8 på Blocket, hugg!)


Tack!
Bra förslag.
Jag har hittills upplevt att jag klarar mig rätt så bra med fantomcenter med pi60 och tänkte nog initialt fortsätta "centerlöst'.
Primärt är ändå musikåtergivning i 2-kanal så jag lägger hellre pengarna där.

pX-4 har jag också varit inne på men jag tror att pX-2 räcker gott och väl i det rummet.
Jag är inte helt säger på hur jag skulle få plats isf då rumsbredden är 3m (jag kommer spela på rummets längd) och med lite dämpning av sidoväggar kommer utrymmet mellan högtalarna att bli begränsat om jag hamnar med pi25.
Med i6:or är det dock inga problem.

Ja, jag har sett blocketannonsen men då jag bor i Stockholm är det liiiiite väl meckigt.
Hade de funnits i närheten hade det kanske spontanshoppats... :)

Givetvis kan sannolikt 4 moduler ge ytterligare bättre återgivning men jag tror jag ska testa att bistra med PEQ aha MiniDSP först och se hur det blir.

Det är dock en kittlande tanke att ha den enorma överkapacitet i basområdet det skulle innebära.
Det for nog bli ett "steg 2" isf :)

Baltatzar
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 2018-02-25

Re: Köpråd - Ino-rigg till mindre Man Cave

Inläggav Baltatzar » 2018-10-04 20:43

Morgan skrev:
sprudel skrev:Gör en tryckkammare av ditt rum med pi 60 och bs 60. Täta ordentligt! :D


Exakt! Där någonstans börjar det bli "lagom" för ett rum på 11 kvadrat. Själv har jag 8 st långslagiga 12-tummare i ett rum på ca 13-14 kvadrat, och jag kan medge att det är lite, lite overkill, men fan inte mycket. :) Alla som lyssnat i Jonas källare i Göteborg vet att pi60 + bs60 är guld i litet rum.



Det är en riktigt intressant tanke.
Jag har kört mina pX-2 som BS60 tidigare men aldrig fått det att lira så bra som jag hoppats det skulle bli.
Det har varit större och sämre rum akustiskt så det kanske inte är bra jämförelser.

Jag har fått betydligt bättre resultat med delat system och PEQ mha. MiniDSP när jag jämfört.

Det blir även svårt att testa den setupen då jag inte har kvar filter och kontrollboxen.

Användarvisningsbild
Iqbad
 
Inlägg: 436
Blev medlem: 2006-09-03
Ort: Linköping

Re: Köpråd - Ino-rigg till mindre Man Cave

Inläggav Iqbad » 2018-10-06 19:38

Jag har ställt in ett par piPs istället för mina i14 en gång och kört dom med pX-4, det blev faktiskt så bra att jag undrade lite varför jag köpt i14. Delat tål de hyfsat högs ljudtryck också.

Jag menar att i6 är den perfekta kompromissen, jag kan inte tänka mig att man vill spela starkare än vad de tål i ett så litet rum. Se till att du har många basar bara!
Ino i14 + PX-4, Emotiva XPA-5, Denon 2807

Baltatzar
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 2018-02-25

Re: Köpråd - Ino-rigg till mindre Man Cave

Inläggav Baltatzar » 2018-10-07 17:25

Iqbad skrev:Jag har ställt in ett par piPs istället för mina i14 en gång och kört dom med pX-4, det blev faktiskt så bra att jag undrade lite varför jag köpt i14. Delat tål de hyfsat högs ljudtryck också.

Jag menar att i6 är den perfekta kompromissen, jag kan inte tänka mig att man vill spela starkare än vad de tål i ett så litet rum. Se till att du har många basar bara!



Ja, piP är en imponerande högtalare. Helt klart.
Och jag kanske skulle klara mig med piP men nu känns det som att jag måste testa något nytt och i6 (och gamla i5) har jag länge tyckt varit intressanta och kostnadseffektiva mellanmodeller.

Just nu lutar det åt i6 eller pi25 och jag kommer testa med pX-2 till en början och eventuellt satsa på att gå upp till pX-4 i framtiden.
Jag kommer sannolikt även gå från 4 till 6 eller 8 a1:or.
Det borde räcka ganska långt.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5328
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Köpråd - Ino-rigg till mindre Man Cave

Inläggav Belker » 2018-10-07 18:04

Iqbad skrev:Jag har ställt in ett par piPs istället för mina i14 en gång och kört dom med pX-4, det blev faktiskt så bra att jag undrade lite varför jag köpt i14. Delat tål de hyfsat högs ljudtryck

Håller absolut inte med. i14 är en helt annan nivå jämfört med piP. I alla fall i min grotta på 350x390.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Köpråd - Ino-rigg till mindre Man Cave

Inläggav MagnusÖstberg » 2018-10-08 08:08

Redan i6 är en helt annan nivå.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Köpråd - Ino-rigg till mindre Man Cave

Inläggav Nattlorden » 2018-10-08 08:25

Annan nivå och annan nivå... piP(s) har en fantastisk spridning, så i att måla upp en ljudbild kan man hävda att de är bättre, i alla fall större, än pi60-familjen om man vill. Kanske lite därför intresset för es2 florerar?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Baltatzar
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 2018-02-25

Re: Köpråd - Ino-rigg till mindre Man Cave

Inläggav Baltatzar » 2018-10-08 16:03

Kul med bra respons i tråden och så många intressanta synvinklar att ta del av.

I dagsläget är piP och ip, oaktat hur bra dessa högtalare är, inte intressanta för egen del då jag vill ha lite mer kapacitet än vad piP klarar av.

Därför är det i6/pi25 eller i14/pi60 som valet står mellan och det är kring dessa alternativ jag hoppas vi kan försöka hålla oss :)

Jag skulle verkligen uppskatta fler tankar och om det finns fler som har erfarenheter av just i6/pi25 jämfört med i14/pi60 i registret >80hz med pX-2(ev X4 i framtiden).

Vänliga hälsningar

Maarten
 
Inlägg: 3820
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Köpråd - Ino-rigg till mindre Man Cave

Inläggav Maarten » 2018-10-09 16:43

Belker skrev:
Iqbad skrev:Jag har ställt in ett par piPs istället för mina i14 en gång och kört dom med pX-4, det blev faktiskt så bra att jag undrade lite varför jag köpt i14. Delat tål de hyfsat högs ljudtryck

Håller absolut inte med. i14 är en helt annan nivå jämfört med piP. I alla fall i min grotta på 350x390.

Visst är det skillnad på piP(s) och i14 men ljudvinsten blir ju allt mindre och kostar allt mer och det finns ju så många andra faktorer såsom rum o inspelningar att man kanske bör väga nyttan? Men i5/i6 ihop med schyssta basar är nog den perfekta kompromissen. i5/i6 har ju den där oansträngda upplevelsen som jag tycker är Ino's signum och som följer med de större modellerna. Har hört i5 ihop med z-4 för många år sen och det var sjukt hur bra, högt o potent det lät, så mycket mer än jag förväntade mig. Och då funderade jag över nyttan med större topp-system. i6 lär ju dessutom vara något lite bättre än i5 väl? Sen kan viss typ av musik med mkt energi strax över delningen ställa lite extra krav eller att man öser på ordentligt men i lägenhet... ??
sb17nbac till alla!

Baltatzar
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 2018-02-25

Re: Köpråd - Ino-rigg till mindre Man Cave

Inläggav Baltatzar » 2018-10-09 18:16

Efter en hel del funderande lutar det nu mest åt i14 eller möjligen i16s om de skulle dyka upp begagnade.

Jag har resonerat som så att jag väntat på att ha ett dedikerat rum under väldigt många år och jag vill inte känna att jag snålar på anläggningen.
Dessutom har jag redan ett par pi60 som jag anser är helt fantastiska och det skulle kännas fel att ha en "sämre" uppsättning frontar i ett dedikerat rum än ett vanligt vardagsrum där mina pi60 kommer husera.

Det är ju så klart helt subjektiva resonemang men alltid kul att dela med sig även av dessa :)

Vad tror ni att ett par begagnade i14 eller i16s av senaste version betingar på begagnatmarknaden?

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Köpråd - Ino-rigg till mindre Man Cave

Inläggav gopnik » 2018-10-09 19:11

Baltatzar skrev:Vad tror ni att ett par begagnade i14 eller i16s av senaste version betingar på begagnatmarknaden?

Ca 20-25k för i14 och 35-40k för i16s. Kanske med i någon speciell ytbehandling. Ino brukar ligga bara strax under byggsatspriset. Tyvärr.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Baltatzar
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 2018-02-25

Re: Köpråd - Ino-rigg till mindre Man Cave

Inläggav Baltatzar » 2018-10-09 22:41

gopnik skrev:
Baltatzar skrev:Vad tror ni att ett par begagnade i14 eller i16s av senaste version betingar på begagnatmarknaden?

Ca 20-25k för i14 och 35-40k för i16s. Kanske med i någon speciell ytbehandling. Ino brukar ligga bara strax under byggsatspriset. Tyvärr.



Hej!
Då är det kanske inte är riktigt värt att vänta på ett par begaganade om det fortsatt är så bra andrahandsvärde.

Det är klart, leveranstiderna kan ju vara rätt ordentliga på vissa modeller har jag förstått så en premium för att snabbt lägga vantarna på ett par kan jag köpa.

Ett par helt nya i16 ligger lite utanför budget med dagens pris för byggsats med industrilackad låda medan i14 är hanterbar med sina dryga 30000:-.

Svåra och i viss mån hypotetiska val då jag gissar i16s är ännu ovanligare begagnade än i14.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Köpråd - Ino-rigg till mindre Man Cave

Inläggav gopnik » 2018-10-09 23:04

Spontant skulle jag också hellre skrapa ihop de extra kronor som behövs för i28 i stället för i16s. Med dessa kan man justera baffelsteg och klang på ett helt annat sätt, och undertrycka golvreflexen genom lite högre riktverkan i mellanbasen. Dessa skulle jag också tro är lättare att hitta begagnade.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Baltatzar
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 2018-02-25

Re: Köpråd - Ino-rigg till mindre Man Cave

Inläggav Baltatzar » 2018-10-09 23:16

gopnik skrev:Spontant skulle jag också hellre skrapa ihop de extra kronor som behövs för i28 i stället för i16s. Med dessa kan man justera baffelsteg och klang på ett helt annat sätt, och undertrycka golvreflexen genom lite högre riktverkan i mellanbasen. Dessa skulle jag också tro är lättare att hitta begagnade.


Ja, i28 är ju såklart trevlig och något av en drömhögtalare för mig.
Dock tror jag i28 blir för stort ifh till mitt relativt lilla lyssningsrum på 11m^2.
Jag bör kunna få till 2.5-2.7m som lyssningsavstånd och vad jag förstår kanske i28 inte är riktigt optimal just under dessa förhållanden?

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Köpråd - Ino-rigg till mindre Man Cave

Inläggav gopnik » 2018-10-09 23:31

Manifestet anger ett absolut minsta lyssningsavstånd för i28 till 1 meter. Jag ser heller ingen större anledning till att det skulle skilja sig mycket jämfört med pi60/i14, faktiskt.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Köpråd - Ino-rigg till mindre Man Cave

Inläggav juanth » 2018-10-10 01:03

Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Köpråd - Ino-rigg till mindre Man Cave

Inläggav shifts » 2018-10-10 06:40

Jag skulle inte rekommendera i28 till ett så litet lyssningsavstånd/rum. Knas att välja något mindre än optimalt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Köpråd - Ino-rigg till mindre Man Cave

Inläggav Knuttebaloa » 2018-10-10 07:19

gopnik skrev:Spontant skulle jag också hellre skrapa ihop de extra kronor som behövs för i28 i stället för i16s. Med dessa kan man justera baffelsteg och klang på ett helt annat sätt, och undertrycka golvreflexen genom lite högre riktverkan i mellanbasen. Dessa skulle jag också tro är lättare att hitta begagnade.


Har inte i16s å andra sidan andra fördelar som talar för dem framför i28? Mindre golvyta tar de förstås. Och har man brist på golvyta så är ju det bra. Spelar renare/"bättre" om än inte lika högt? Inga konstateranden här utan egna funderingar.
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Köpråd - Ino-rigg till mindre Man Cave

Inläggav Nattlorden » 2018-10-10 08:06

gopnik skrev:Manifestet anger ett absolut minsta lyssningsavstånd för i28 till 1 meter. Jag ser heller ingen större anledning till att det skulle skilja sig mycket jämfört med pi60/i14, faktiskt.


Hemma hos mig var det uppenbart att i28 behövde en halvmeter extra lyssningsavstånd är pi60(s-s) för att komma till sin rätt. I mitt fall då 3,5m jämfört med 3.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Nästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 6 gäster