Update* beställt nytt - Ino-rigg till mindre Man Cave

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Baltatzar
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 2018-02-25

Re: Update* beställt nytt - Ino-rigg till mindre Man Cave

Inläggav Baltatzar » 2018-10-27 18:09

mhr1229 skrev:
Baltatzar skrev:
mhr1229 skrev:Sitter med i16s i ett rum på 3,6*4,35 och är övertygad om att jag gått så långt som det är meningsfullt med den rumsstorleken. Det låter sjukt bra! Men OK, jag har hört r64s och infra Y-8 i ett totalt mega-all-in-rum och det lät tyvärr märkbart bättre. Om den lilla uppgraderingsjäveln så småningom visar sitt fula tryne finns ju alltid Bs22 och så blir dina i16s i princip ett par i32s :wink:



Tack för uppmuntrande ord.
Inte för att jag tror jag kommer bli särskilt besviken på i16s... :)


Tror det blir kanon i ett mindre rum och där bra placering av toppar vs basar nog är lättare att få till med toppar som kan stå ovanpå eller i närmare anslutning till basmodulerna än med golvstående diton.

Jag har ev möjlighet att bygga ut rummet med ca 7m^2 men det blir först om några år.
Jag tror dock att i16s och pX-4 kommer räcka för mina behov även med ett lite större rum.

Jag har ”som tur är”, inte lyssnat på större anläggning än pi60s i IÖs källare.
Kan tänka mig att det är beroendeframkallande med löjlig kapacitet och superlåg dist som de större delade systemen kan ge samt det sannolika köpsug det skulle innebära :)

Du kommer att bli helnöjd! Även med utbyggt rum. Att det alltid finns nån j-vel som har värre - om det så gäller bil, hus, månadslön, högtalare, storlek o hastighet på familjelycka får ju inte hindra en från att njuta av det man har :!:


Tja, jag har inte något problem med att någon har värre prylar egentligen, så länge de räcker till mina behov.
Problemet är när någon med värre prylar än en själv skapar ett behov som tidigare inte fanns ;)

Vad har du förresten för basmoduler till dina i16?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Update* beställt nytt - Ino-rigg till mindre Man Cave

Inläggav sprudel » 2018-10-27 22:47

Så här kan man göra med i16s också. Inte riktigt färdig med väggen bakom högtalarna, men en god start är det. Väldigt rofyllt med den blå bakgrunden, musiken skapar bilderna.


5ADC33D1-2C17-4B0D-95BE-2013913B2B90.jpeg
5ADC33D1-2C17-4B0D-95BE-2013913B2B90.jpeg (1.1 MiB) Visad 4889 gånger
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Update* beställt nytt - Ino-rigg till mindre Man Cave

Inläggav Bill50x » 2018-10-27 23:42

sprudel skrev:Så här kan man göra med i16s också. Inte riktigt färdig med väggen bakom högtalarna, men en god start är det. Väldigt rofyllt med den blå bakgrunden, musiken skapar bilderna.
5ADC33D1-2C17-4B0D-95BE-2013913B2B90.jpeg

Tycker fortfarande detta är skitsnyggt, men varför inte låta ribborna täcka elementen längst ut?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
mhr1229
 
Inlägg: 389
Blev medlem: 2016-11-03
Ort: Vallentuna

Re: Update* beställt nytt - Ino-rigg till mindre Man Cave

Inläggav mhr1229 » 2018-10-28 02:25

Baltatzar skrev:
mhr1229 skrev:
Baltatzar skrev:

Tack för uppmuntrande ord.
Inte för att jag tror jag kommer bli särskilt besviken på i16s... :)


Tror det blir kanon i ett mindre rum och där bra placering av toppar vs basar nog är lättare att få till med toppar som kan stå ovanpå eller i närmare anslutning till basmodulerna än med golvstående diton.

Jag har ev möjlighet att bygga ut rummet med ca 7m^2 men det blir först om några år.
Jag tror dock att i16s och pX-4 kommer räcka för mina behov även med ett lite större rum.

Jag har ”som tur är”, inte lyssnat på större anläggning än pi60s i IÖs källare.
Kan tänka mig att det är beroendeframkallande med löjlig kapacitet och superlåg dist som de större delade systemen kan ge samt det sannolika köpsug det skulle innebära :)

Du kommer att bli helnöjd! Även med utbyggt rum. Att det alltid finns nån j-vel som har värre - om det så gäller bil, hus, månadslön, högtalare, storlek o hastighet på familjelycka får ju inte hindra en från att njuta av det man har :!:


Tja, jag har inte något problem med att någon har värre prylar egentligen, så länge de räcker till mina behov.
Problemet är när någon med värre prylar än en själv skapar ett behov som tidigare inte fanns ;)

Vad har du förresten för basmoduler till dina i16?

På basmodulsfronten ligger jag under alla rekommendationer med ett par prof P-2. Det funkar det med! Och överträffar nog de flesta kommersiella golvare hinsides 250 000 kr i baskapacitet. Men så tittar jag inte på film i mitt lyssningsrum. Bara musik. Ibland kan jag få för mig att jag måste ha minst prof X-4 för ”det ska man ju ha” till i16s. Men så lyssnar jag på hur det låter och inser att det är rätt bra. (Men om jag bara kunde få till placeringen på ett sätt som jag och min fru kunde komma överens om skulle jag beställa nya basar imorrn!) Så här ser det ut. Ganska ”waf:igt”). Bilden är tagen förra julen, därav alla julprydnader.
Bilagor
5FA20D93-7033-4DE4-87D5-FA97FE44E683.jpeg
5FA20D93-7033-4DE4-87D5-FA97FE44E683.jpeg (100.57 KiB) Visad 4868 gånger
Frilansskribent i Hifi & Musik

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Update* beställt nytt - Ino-rigg till mindre Man Cave

Inläggav DVD-ai » 2018-10-28 07:52

Jätte fint är det :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Update* beställt nytt - Ino-rigg till mindre Man Cave

Inläggav sprudel » 2018-10-28 08:47

Bill50x skrev:
sprudel skrev:Så här kan man göra med i16s också. Inte riktigt färdig med väggen bakom högtalarna, men en god start är det. Väldigt rofyllt med den blå bakgrunden, musiken skapar bilderna.
5ADC33D1-2C17-4B0D-95BE-2013913B2B90.jpeg

Tycker fortfarande detta är skitsnyggt, men varför inte låta ribborna täcka elementen längst ut?

/ B


Dels vill jag inte täcka portarna, dels vill jag se lite element, membranen rör sig ibland. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Update* beställt nytt - Ino-rigg till mindre Man Cave

Inläggav sprudel » 2018-10-28 08:50

mhr1229 skrev:
Baltatzar skrev:
mhr1229 skrev:Du kommer att bli helnöjd! Även med utbyggt rum. Att det alltid finns nån j-vel som har värre - om det så gäller bil, hus, månadslön, högtalare, storlek o hastighet på familjelycka får ju inte hindra en från att njuta av det man har :!:


Tja, jag har inte något problem med att någon har värre prylar egentligen, så länge de räcker till mina behov.
Problemet är när någon med värre prylar än en själv skapar ett behov som tidigare inte fanns ;)

Vad har du förresten för basmoduler till dina i16?

På basmodulsfronten ligger jag under alla rekommendationer med ett par prof P-2. Det funkar det med! Och överträffar nog de flesta kommersiella golvare hinsides 250 000 kr i baskapacitet. Men så tittar jag inte på film i mitt lyssningsrum. Bara musik. Ibland kan jag få för mig att jag måste ha minst prof X-4 för ”det ska man ju ha” till i16s. Men så lyssnar jag på hur det låter och inser att det är rätt bra. (Men om jag bara kunde få till placeringen på ett sätt som jag och min fru kunde komma överens om skulle jag beställa nya basar imorrn!) Så här ser det ut. Ganska ”waf:igt”). Bilden är tagen förra julen, därav alla julprydnader.


Koseligt rum :)
Eftersom ditt rum inte är så stort tror jag det är vettigt att inte fläska på med för stora basmoduler. Hellre fler mindre.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
mhr1229
 
Inlägg: 389
Blev medlem: 2016-11-03
Ort: Vallentuna

Re: Update* beställt nytt - Ino-rigg till mindre Man Cave

Inläggav mhr1229 » 2018-10-28 21:37

Facken för LP-skivor mäter 56*34*40 (b*h*d) och skulle precis rymma en måttbeställd prof P med basreflexporten - eller snyggare, slitsen - framåtriktad. Så prof P-6 skulle gå. Eller P-4 och bs22. Men då måste jag flytta upp mina skivor till övervåningen och det vill jag inte.

Men nu är vi OT! Det var ju inte mitt lyssningsrum vi skulle prata om utan Baltatzars! Den där tänkbara utbyggnaden om 7kvm - vad skulle rummet få för mått efter den?
Frilansskribent i Hifi & Musik

Baltatzar
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 2018-02-25

Re: Update* beställt nytt - Ino-rigg till mindre Man Cave

Inläggav Baltatzar » 2018-10-29 20:21

sprudel skrev:Så här kan man göra med i16s också. Inte riktigt färdig med väggen bakom högtalarna, men en god start är det. Väldigt rofyllt med den blå bakgrunden, musiken skapar bilderna.


5ADC33D1-2C17-4B0D-95BE-2013913B2B90.jpeg



Du har en riktigt, riktigt snygg anläggning!

Din och Strannes anläggning är starka inspirationskällor då det är snarlik lösning som jag tänkt mig sedan tidigare, att ha basmoduler under en bänkskiva som sedan i16 kan stå på.

Jag funderar även på att bygga en lång (samma längd som skivan), eller flera mindre ramar som kläs med högtalartyg eller liknande att sätta framför basmodulerna för att få en stealthig installation.
Även elektronikstapeln tänkte jag ha under bänken så man slipper se den när man ska kolla på film.

Ska fundera lite och få lite bättre kläm på rummet efter inflytten i december.

Jag tror sambon kommer bli sådär impad när ljudrummet nog är färdigt innan flyttkartongerna är tömda... :)

Baltatzar
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 2018-02-25

Re: Update* beställt nytt - Ino-rigg till mindre Man Cave

Inläggav Baltatzar » 2018-10-29 20:27

mhr1229 skrev:
Baltatzar skrev:
mhr1229 skrev:Du kommer att bli helnöjd! Även med utbyggt rum. Att det alltid finns nån j-vel som har värre - om det så gäller bil, hus, månadslön, högtalare, storlek o hastighet på familjelycka får ju inte hindra en från att njuta av det man har :!:


Tja, jag har inte något problem med att någon har värre prylar egentligen, så länge de räcker till mina behov.
Problemet är när någon med värre prylar än en själv skapar ett behov som tidigare inte fanns ;)

Vad har du förresten för basmoduler till dina i16?

På basmodulsfronten ligger jag under alla rekommendationer med ett par prof P-2. Det funkar det med! Och överträffar nog de flesta kommersiella golvare hinsides 250 000 kr i baskapacitet. Men så tittar jag inte på film i mitt lyssningsrum. Bara musik. Ibland kan jag få för mig att jag måste ha minst prof X-4 för ”det ska man ju ha” till i16s. Men så lyssnar jag på hur det låter och inser att det är rätt bra. (Men om jag bara kunde få till placeringen på ett sätt som jag och min fru kunde komma överens om skulle jag beställa nya basar imorrn!) Så här ser det ut. Ganska ”waf:igt”). Bilden är tagen förra julen, därav alla julprydnader.



Det ser riktigt mysigt ut.
Hemtrevligt som tusan.

Jag kan tänka mig att pP-2 räcker hur bra som helst och att det tillsammans med i16s låter gudomligt!

Jag kör idag pi60 ensamma och de har egentligen kapacitet som borde räcka för de allra flesta.

Baltatzar
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 2018-02-25

Re: Update* beställt nytt - Ino-rigg till mindre Man Cave

Inläggav Baltatzar » 2018-10-30 08:56

mhr1229 skrev:Facken för LP-skivor mäter 56*34*40 (b*h*d) och skulle precis rymma en måttbeställd prof P med basreflexporten - eller snyggare, slitsen - framåtriktad. Så prof P-6 skulle gå. Eller P-4 och bs22. Men då måste jag flytta upp mina skivor till övervåningen och det vill jag inte.

Men nu är vi OT! Det var ju inte mitt lyssningsrum vi skulle prata om utan Baltatzars! Den där tänkbara utbyggnaden om 7kvm - vad skulle rummet få för mått efter den?



Ingen fara. Inte så farligt OT och en intressant diskussion då jag själv gillar smidiga lösningar där man kan dölja ffa basmoduler och ful elektronik.

Utbyggnaden är bara löst planerad och det skulle isf innebära rumsmått på 5x3,65m och kommer ur tanken att jag har några kvadratmeter som är outnyttjad då det rör sig om ett attefallshus och jag har 7m^2 som ej är nyttjade ifh till de 25m^2 som medges utan bygglov.

Ett annat alternativ jag funderad på är att ta bort en del av en vägg i befintlig byggnad men då skulle rummet bli L-format vilket jag inte är säker på gör saken bättre rent akustiskt eller placeringsmässigt.

Det får helt enkelt värka fram efter jag flyttat in.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Update* beställt nytt - Ino-rigg till mindre Man Cave

Inläggav DVD-ai » 2018-11-02 07:16

Har du något att uppdatera kring framsteg m.m. ? :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Baltatzar
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 2018-02-25

Re: Update* beställt nytt - Ino-rigg till mindre Man Cave

Inläggav Baltatzar » 2018-11-02 10:20

DVD-ai skrev:Har du något att uppdatera kring framsteg m.m. ? :)



Halloj!

Nej,dessvärre inget nytt att rapportera.
Snickaren jobbar så snabbt som möjligt sa I.Ö när jag hörde mig för förra veckan och jag även kompletterade med en byggsats av piPs som jag köper åt en god vän.

Jag passade även p att beställa ett par nya pX-lådor i standardstorlek för mina w104 classic som jag tänkte rolla svarta.
Kommer sannolikt komplettera med ett par pX till så jag landar på pX-4

Jag har även lyckats shoppa nytt slutsteg.
Fick tag på ett Rotel RB-1582 mk2 som jag tänkt driva i16s med.
Jag har redan ett RB-1080 (mer eller mindre samma steg som 1582) som jag drivit och sannolikt kommer fortsätta driva min pi60 med i vardagsrummet. Om jag inte går över till någon integrerad 2ch-stärkare.

Jag har ev. också ett Rotel RB-985 mk2 på ingång som jag isf tänkt använda för att driva pX-modulerna och 2 bakkanaler med.
Den ska enligt Rotels konservativa spec ge 5x100w i 8ohm men verkar ge en bra bit mer dynamisk effekt i verkligheten samt verkar dubbla ned till åtminstone 4 ohm så jag hoppas den ska räcka till för att driva pX-2 parallellkopplade (5 OHM) på en kanal i mono och senare driva pX-4 på ytterligare en kanal samtidigt som bakhögtalarna går på två kanaler.

Det kanske verkar som att jag hoardar Rotel-steg men så är inte fallet :)
Det är bara en slump att jag hittat dessa steg till rimliga priser på begagnatmarknaden över åren och jag tycker de verkar göra precis det dom ska :)


Således skulle Man Cave-systemet kunna se ut så här:

Källa -> Emotiva MC-700 ->RB-1582 ->i16s
->RB-985 ->pX-2/4
->2x3 ambiens a1

Vad tror ni om denna set up att utgå ifrån?

Vänliga hälsningar

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5326
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Update* beställt nytt - Ino-rigg till mindre Man Cave

Inläggav Belker » 2018-11-02 10:43

Kommer bli grymt! :D

Baltatzar
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 2018-02-25

Re: Update* beställt nytt - Ino-rigg till mindre Man Cave

Inläggav Baltatzar » 2018-11-02 16:06

Belker skrev:Kommer bli grymt! :D


Ja, det hoppas jag verkligen :)

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Update* beställt nytt - Ino-rigg till mindre Man Cave

Inläggav DVD-ai » 2018-11-02 19:15

Kul kul!

Ser fram mot uppdatering med smaskiga bilder :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Baltatzar
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 2018-02-25

Re: Update* beställt nytt - Ino-rigg till mindre Man Cave

Inläggav Baltatzar » 2018-11-30 15:33

Såhär i väntans tider funderar jag på möblerinsalternativ i gästhuset och har även börjat fundera på att ta bort en vägg mellan pentryt och det stora runmet.

Rummet är i alt 1 300 cm på kortsidan och 365 på längden

BDB57475-8626-4B75-9F17-3DF1B1237B11.jpeg
Alternativ 2
BDB57475-8626-4B75-9F17-3DF1B1237B11.jpeg (144.75 KiB) Visad 4208 gånger





I alt 2 är tanken att väggen mot pentryt är borta och möbleringen roteras 90 grader mot alt 1
På så vis skapas en längsta rumslängd på 480 cm vilket hag förmodar kan inverka positivt på akustiken.


18FAE69E-BFE6-47B5-90A2-DC9E412CA49A.jpeg
Alternativ 1
18FAE69E-BFE6-47B5-90A2-DC9E412CA49A.jpeg (143.62 KiB) Visad 4208 gånger


Vad tror ni är bästa möblering map på välljud?

Vänliga hälsningar

Användarvisningsbild
Emrik
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 2006-02-15
Ort: Malmö

Re: Update* beställt nytt - Ino-rigg till mindre Man Cave

Inläggav Emrik » 2018-12-04 00:15

jag gillar den övre bättre då det ser ut att möjliggöra mer dämpning av förstareflexen. men prova att möblera om lite innan du ställer upp allt statiskt :) alltid kul att testa.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Update* beställt nytt - Ino-rigg till mindre Man Cave

Inläggav DVD-ai » 2018-12-05 06:06

Ok du kan så riv väggen och kör enligt alternativ 2, annars så kör på den du tycker låter bäst av 1 och 2 :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Baltatzar
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 2018-02-25

Re: Update* beställt nytt - Ino-rigg till mindre Man Cave

Inläggav Baltatzar » 2018-12-05 09:22

Emrik skrev:jag gillar den övre bättre då det ser ut att möjliggöra mer dämpning av förstareflexen. men prova att möblera om lite innan du ställer upp allt statiskt :) alltid kul att testa.


Tack för dina tankar.

Jag kanske tänker fel, men i det första alternativet så blir första sidoreflexen mer problematisk och det tänker jag att alternativ 2 skulle underlätta.

Å andra sidan så har man möjlighet att ha frontarna en lite större bit ut från väggen i alternativ 1 vilket gör att reflexen från väggen bakom högtalarna blir starkare.

Baltatzar
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 2018-02-25

Re: Update* beställt nytt - Ino-rigg till mindre Man Cave

Inläggav Baltatzar » 2018-12-05 09:27

DVD-ai skrev:Ok du kan så riv väggen och kör enligt alternativ 2, annars så kör på den du tycker låter bäst av 1 och 2 :)


Jadå, den kan jag riva då det bara är en tunn innervägg.

Möblering på tvären enligt alternativ två är endast aktuellt om jag river väggen då jag annars inte kommer ha tillräckligt långt avstånd mellan projektor och duk om jag möblerar på tvären.
Det gäller att vara pragmatisk :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57175
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Update* beställt nytt - Ino-rigg till mindre Man Cave

Inläggav Nattlorden » 2018-12-05 17:05

Alternativ 1 - fast soffan en halvmeter längre fram ?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Baltatzar
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 2018-02-25

Re: Update* beställt nytt - Ino-rigg till mindre Man Cave

Inläggav Baltatzar » 2018-12-06 12:31

Nattlorden skrev:Alternativ 1 - fast soffan en halvmeter längre fram ?



Det skulle absolut fungera!
Både soffa och främre högtalare kan flyttas lite framåt och bakåt i denna möblering.
På bilden är det lite längre avstånd än lämpligt mellan lyssningsplats och frontar med den bredden mellan högtalarna.

Med alternativ 1 behöver isf nog väggen mellan lyssningsrum och pentry vara kvar så att surroundhögtalarna har något att sitta på.

Vänliga hälsningar

Användarvisningsbild
kneten
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2010-01-07
Ort: Gustavsberg

Re: Update* beställt nytt - Ino-rigg till mindre Man Cave

Inläggav kneten » 2018-12-06 16:47

Man kan spara en bit av den övre delen av väggen så det ser ut som en balk, och det kan du fästa "surrarna" i.

Baltatzar
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 2018-02-25

Re: Update* beställt nytt - Ino-rigg till mindre Man Cave

Inläggav Baltatzar » 2018-12-06 23:05

kneten skrev:Man kan spara en bit av den övre delen av väggen så det ser ut som en balk, och det kan du fästa "surrarna" i.



Bra tips!
Den tanken har även slagit mig.

Dock tror jag de främre surrounden typiskt hamnar ganska långt bak, typ där det skulle vara öppet mot pentryt, och dessutom på ca 1.4m vilket gör att det blir en väldigt tjock balk om den ska kunna ha en högtalare på sig :)

Jag tror att det finns några alternativa placeringar för ambient-högtalarna så det går säkert att lösa på något klurigt sätt.

Baltatzar
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 2018-02-25

Re: Update* beställt nytt - Ino-rigg till mindre Man Cave

Inläggav Baltatzar » 2018-12-18 15:13

Äntligen dags för en liten uppdatering!

Det tråkiga är att lådorna till mina i16s ännu ej är färdiga hos lackerare ännu men jag hoppas på leverans inom kort.

Det roliga är att Ingvar varit på hembesök.
Tanken var först att få ett utlåtande om rummets lämplighet som mindre hembiograf.
Det slutade ett par timmar senare med en riktigt fin ritning över hur rummet ska byggas om för bästa resultat.
Av en slump lyckades jag även få över "min" snickare så att han och ingvar kunde gå igenom ritningen.

Helt plötsligt har jag alltså gått från att få ett omdöme om rummets lämplighet till att ha initierat ett bygge av fullödigt litet INO-rum :D

Jag kan avslöja att det blir nästan exakt som alternativ 2 ovan, dvs. att dörröppningen mot pentryt och en del av väggen ryker.
Dock kommer delen av väggen som är bakom soffan stå kvar upp till ca 1m från golvet.

Främre delen av rummet blir ordentligt dämpad samt att sidovägarna kommer få lite roliga lösningar för diffraktion som kommer dölja sig bakom gardiner.

Basmodulerna får en rolig placering:
2 pX kommer stå vid främre väggen och de resterande två kommer stå i bakre delen av rummet. Den ena takmonterad och den andra golvståendes 8)

Kommer bli spännande att höra det färdiga resultatet.

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3045
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Update* beställt nytt - Ino-rigg till mindre Man Cave

Inläggav Stranne » 2018-12-18 16:23

Baltatzar skrev:Äntligen dags för en liten uppdatering!

Det tråkiga är att lådorna till mina i16s ännu ej är färdiga hos lackerare ännu men jag hoppas på leverans inom kort.

Det roliga är att Ingvar varit på hembesök.
Tanken var först att få ett utlåtande om rummets lämplighet som mindre hembiograf.
Det slutade ett par timmar senare med en riktigt fin ritning över hur rummet ska byggas om för bästa resultat.
Av en slump lyckades jag även få över "min" snickare så att han och ingvar kunde gå igenom ritningen.

Helt plötsligt har jag alltså gått från att få ett omdöme om rummets lämplighet till att ha initierat ett bygge av fullödigt litet INO-rum :D

Jag kan avslöja att det blir nästan exakt som alternativ 2 ovan, dvs. att dörröppningen mot pentryt och en del av väggen ryker.
Dock kommer delen av väggen som är bakom soffan stå kvar upp till ca 1m från golvet.

Främre delen av rummet blir ordentligt dämpad samt att sidovägarna kommer få lite roliga lösningar för diffraktion som kommer dölja sig bakom gardiner.

Basmodulerna får en rolig placering:
2 pX kommer stå vid främre väggen och de resterande två kommer stå i bakre delen av rummet. Den ena takmonterad och den andra golvståendes 8)

Kommer bli spännande att höra det färdiga resultatet.

Kul!
Lika bra att få IÖ att rita upp rummet, precis som det blev nu. Då slipper du fundera på om och hur när allt är klart. Mycket trevligt! Att sen snickaren fick vara med på ett hörn är ju bara en riktigt trevlig bonus. Ska bli kul att utforska ( :wink: ) resultatet sen, och vägen dit!

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Update* beställt nytt - Ino-rigg till mindre Man Cave

Inläggav Kraniet » 2018-12-18 17:11

Häftigt. Ska som sagt bli kul att följa resan och se resultatet.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57175
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Update* beställt nytt - Ino-rigg till mindre Man Cave

Inläggav Nattlorden » 2018-12-18 17:22

Baltatzar skrev:Basmodulerna får en rolig placering:
2 pX kommer stå vid främre väggen och de resterande två kommer stå i bakre delen av rummet. Den ena takmonterad och den andra golvståendes 8)


Framför allt är det roligt att du låter det göras.

Kanon att du tog dit IÖ.... blir en annan nivå än forumtips på det då ju. :)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Baltatzar
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 2018-02-25

Re: Update* beställt nytt - Ino-rigg till mindre Man Cave

Inläggav Baltatzar » 2018-12-18 23:36

Stranne skrev:
Baltatzar skrev:Äntligen dags för en liten uppdatering!

Det tråkiga är att lådorna till mina i16s ännu ej är färdiga hos lackerare ännu men jag hoppas på leverans inom kort.

Det roliga är att Ingvar varit på hembesök.
Tanken var först att få ett utlåtande om rummets lämplighet som mindre hembiograf.
Det slutade ett par timmar senare med en riktigt fin ritning över hur rummet ska byggas om för bästa resultat.
Av en slump lyckades jag även få över "min" snickare så att han och ingvar kunde gå igenom ritningen.

Helt plötsligt har jag alltså gått från att få ett omdöme om rummets lämplighet till att ha initierat ett bygge av fullödigt litet INO-rum :D

Jag kan avslöja att det blir nästan exakt som alternativ 2 ovan, dvs. att dörröppningen mot pentryt och en del av väggen ryker.
Dock kommer delen av väggen som är bakom soffan stå kvar upp till ca 1m från golvet.

Främre delen av rummet blir ordentligt dämpad samt att sidovägarna kommer få lite roliga lösningar för diffraktion som kommer dölja sig bakom gardiner.

Basmodulerna får en rolig placering:
2 pX kommer stå vid främre väggen och de resterande två kommer stå i bakre delen av rummet. Den ena takmonterad och den andra golvståendes 8)

Kommer bli spännande att höra det färdiga resultatet.

Kul!
Lika bra att få IÖ att rita upp rummet, precis som det blev nu. Då slipper du fundera på om och hur när allt är klart. Mycket trevligt! Att sen snickaren fick vara med på ett hörn är ju bara en riktigt trevlig bonus. Ska bli kul att utforska ( :wink: ) resultatet sen, och vägen dit!


Ja, så tänkte jag också.
Blir garanterat bäst i längden.
Lägger man så pass mycket på högtalare och elektronik känns det dumt att snåla på att få till rummet så bra som möjligt.
Dessutom var det mindre jobb som behövdes än jag trott.

Nu gäller set bara att komma igång med byggandet.
Du är välkommen när allt är klart om du har vägarna förbi :)

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster