De "nya" surroundformaten,Auro 3D i synnerhet

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: De "nya" surroundformaten,Auro 3D i synnerhet

Inläggav Nattlorden » 2019-01-02 18:52

Kraniet skrev:Ja precis.
Det kan ju också vara så att de kan uppmixa surround bak ur surroundkanalerna, det framgår ju dock inte om hur det faktiskt fungerar.
Men visst kompabiliteten till vanlig 7.1 blir ju uppenbar och kanske en stor fördel.


Om det hade varit bara SBR och SBL man separerat ur så hade min tråkiga hypotes hållit, men med tanke på man gör en CS och en HCS istället så är det i alla fall en matrix av bakkanalerna man gör.

Sen är ju då frågan om det blir bättre än att dra surround runtom eller inte.... beror ju nog på hur mycket "mono"-information som väljs att lägga i surroundkanalerna.... så det kan nog variera. Men det gör i alla fall det hela att "arrayifiera" med många högtalare om man så vill.

Och ytterligare en anledning till att tycka att Auro förstår det här bättre än resten.... Att man kanske inte kodar(/t) in specifikt för CS/HCS innan kan väl vara en sak... men man kanske gör det framledes?

I så fall ett steg närmre "Inosurround" kanske?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: De "nya" surroundformaten,Auro 3D i synnerhet

Inläggav Kraniet » 2019-01-02 19:07

ja ju mer jag läser om auro destå smartare framstår det. De verkar inte vara emot objektbaserat ljud men de väntar på en öppen standard. De verkar dock tycka att det finns flera fördelar med kanalbaserat ljud, att det är enklare att skapa balanserat ljud istället för "ping pong effekter"(mitt ord). Kika i dokumentet nedan, de pratar om "wet-sound" och "dry-sound" och hur integreringen av dessa skiljer sig åt i objektbaserade system och kanalbaserat. En annan sak de framhäver är att atmos endast har två nivåer och att hoppet från grundplanet till taket egentligen är för stort. Därav auros höjdlager som gör att nivåstegen håller sig inom lägre vinkel och mer konstant mellan nivåerna.

https://docplayer.net/4505109-Auro-11-1 ... in-3d.html

En sak till jag läst ang deras kritik av atmos är att det med atmos är en mycket större skillnad mellan bigrafuppställningen och uppställningen hemma. Auro är mer likt och mer koherent skalbart när det går från stort system till litet, dvs i stort sett bara antalet högtalare som skiljer inte mängden kanaler som i fallet med atmos.

Snubbarna på THX anmärker också på det att man med atmos nog borde frångå dolbys rekommendation för höjden på surroundkanalerna och sätta dom något högre.

Hur allt detta lirar med IÖs rekommendationer skulle dock vara intressant att höra.
Mvh
Magnus

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: De "nya" surroundformaten,Auro 3D i synnerhet

Inläggav Frisk » 2019-01-02 20:55

Jag håller med om att det verkar ganska genomtänkt och bra, det vore riktigt intressant att få till och höra.

En takkanal verkar ju också betydligt mer genomtänkt, om man inte har väldigt stort rum och få platser, hur kan man annars vara säker på att samtliga har höger takhögtalare till höger och inte mitt ovan, eller kanske till och med till vänster!? Det vet jag det anmärkts på tidigare. höjd-kanalerna, även om de inte är i taket, borde fungera väldigt bra även för Atmos, om än kanske inte optimalt för hur det är uppbyggt.

Vad jag inte hittar i manualerna, eller vet vad jag ska leta efter, är vad som händer med bakkanalerna, om man kör ett 5.1-spår läggs höger och vänster surround-kanal då i surrond back-utgångarna eller uteblir den helt? Om den helt uteblir känns det mer givande att alltid ha kopplat i 5.1 än att dra nytta av surrond bak i någon film ibland, med multipla högtalare per kanal blir det ändå så homogent ljudfält och ljuden rakt bakifrån placeras väldigt väl.

Denna länk dök ju nyligen åter upp i en tråd och är mycket intressant:
viewtopic.php?p=727664#p727664

Där framgår ju att ino-rekommendationen är 20 grader upp på surrond och stigande bakåt, mina bakersta högtalare i surroundkanalen sitter i princip dikt an taket varav frågan med höjd-högtalarna blir ännu besvärligare, i auro-instruktionen rekommenderar de ju höjdkanalen 26-40 grader, jag har ju redan idag flera av mina surround-kanaler med större vinkel. https://www.auro-3d.com/wp-content/uplo ... _lores.pdf

IÖ rekommenderar nog redan surround lite högre än atmos-rekommendationen, likt THX i och med att det står 20 grader ovan öronhöjd i instruktionen.
Men det vore extremt intressant att få lite komplettering av hassesolos länkade inlägg med referenser primärt till Auro 3d.

Jag är extremt nöjd med min återgivning av surrondljud, det känns som föremål kan placeras precis varsomhelst i ljudbilden bakom men höjdinformationen vore också väldigt kul att få med lite mer precist.

Edit: I Auro-3d-dokumentet jag länkade står ju faktiskt:
The Surround layer is normally placed at ear level (0º elevation). However, in some larger rooms
these speakers may need to be slightly elevated provide sufficient distribution of the sound
power to all listening positions. In such cases, the Surround layer should be placed as low as
possible, not exceeding an elevation of 10º, while maintaining a minimum angle of 25º between
the Surround and Height layers at all times


Dessutom har de ju primärt bara en högtalare per kanal, då bakom lyssnaren. Jag föredrar definitivt flera högtalare per kanal efter att hört det, men det ställer ju till det lite när man ska anpassa sig efter standarder som specificerar på annat sätt...
Senast redigerad av Frisk 2019-01-02 21:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: De "nya" surroundformaten,Auro 3D i synnerhet

Inläggav petersteindl » 2019-01-02 21:03

Jag har inte satt mig in i dessa moderna multikanalssurroundljudsystem. Jag har därför en fråga.

Framgår det om kanalerna är till för att återge fantomprojicerade ljudkällor eller om det är många diskreta separata kanaler som var och en skall återge sitt ljud?

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: De "nya" surroundformaten,Auro 3D i synnerhet

Inläggav Kraniet » 2019-01-02 22:15

petersteindl skrev:Jag har inte satt mig in i dessa moderna multikanalssurroundljudsystem. Jag har därför en fråga.

Framgår det om kanalerna är till för att återge fantomprojicerade ljudkällor eller om det är många diskreta separata kanaler som var och en skall återge sitt ljud?

Med vänlig hälsning
Peter


Alla system utgår ifrån vanlig 5.1 surroundljud som grund. Men Atmos och DTS:X är blandsystem där de nya höjdkanalerna används tillsammans med standardlagret för att att skapa en matris inom vilken ljud kan placeras (objektbaserat ljud). DTS är dock helt (nästan?) agnostiskt till högtalarplacering medan atmos har strikt placering av ljudkällorna.

Auro är egentligen ett dubblerat 5.1 system med en takhögtalare tillagd. Deras system är kanalbaserat och fungerar precis som de gamla systemet vad gäller hur de producerar ljud. Av just denna anledning är det många som anser auro vara bättre för musik eftersom inspelningen är enklare. Dvs jag förstår det som att det fungerar på liknande sätt som stereo.
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: De "nya" surroundformaten,Auro 3D i synnerhet

Inläggav Kraniet » 2019-01-03 23:00

Det här var ju intressant. Dolby har nu lagt till en del setups på sin hemsida. Verkar som att de sneglat lite på Auro ändå?

Tex 7/9.1.6 där två kanaler är i taket och två sitter som höjd fram och höjd bak
https://www.dolby.com/us/en/guide/speak ... guide.html
https://www.dolby.com/us/en/guide/speak ... guide.html


De har även ett 11.1.8 ! 8O Även där med höjdkanaler bak och fram.
https://www.dolby.com/us/en/guide/speak ... guide.html
Mvh
Magnus

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: De "nya" surroundformaten,Auro 3D i synnerhet

Inläggav Frisk » 2019-01-04 00:14

Kraniet skrev:Det här var ju intressant. Dolby har nu lagt till en del setups på sin hemsida. Verkar som att de sneglat lite på Auro ändå?

Tex 7/9.1.6 där två kanaler är i taket och två sitter som höjd fram och höjd bak
https://www.dolby.com/us/en/guide/speak ... guide.html
https://www.dolby.com/us/en/guide/speak ... guide.html


De har även ett 11.1.8 ! 8O Även där med höjdkanaler bak och fram.
https://www.dolby.com/us/en/guide/speak ... guide.html

Intressant! Jag tyckte också jag såg de tendenserna i manualerna, det var bara "mitten" som verkade sitta i taket, höjd fram och bak verkade sitta som hög front och bak. Jag funderar ju dock på varför de valt hög bakre surround och inte vanliga surrounden, det borde ju vara mer effekt i surrounden än bakom? Eller är det primärt överflygningar bakifrån och fram man vill återskapa i film? Om något flyger över från höger till vänster eller tvärt om är ju ganska ointressant då det aldrig visas på duken och kanske därför sällan heller kommer med i mixen..

Föregående

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster