Lyssningsintryck A1 vs A2

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bubben
 
Inlägg: 595
Blev medlem: 2005-11-09

Re: Lyssningsintryck A1 vs A2

Inläggav Bubben » 2018-11-07 21:53

Kraniet skrev:Nja frontarna är ju antagligen redan större.
Det större antalet bakhögtalare är ju för att de ska täcka en större vinkel. Men deras storlek kan ju vara smart att anpassa om man inte vill sitta med överkapacitet. (är ju en ekonomisk fråga främst kanske?)
En "a2 i miniformat" hade kanske varit bra. Dvs en mindre låda som har samma "kvalitet" ljudmässigt.

I biografer har de många högtalare i taket, vet inte om det gör upplevelsen bättre för båda rader?


Bakhögtalare, ja. Men trodde du pratade om många takhögtalare. Missförstod, my bad.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Lyssningsintryck A1 vs A2

Inläggav Kraniet » 2018-11-07 23:25

Bubben skrev:
Kraniet skrev:Nja frontarna är ju antagligen redan större.
Det större antalet bakhögtalare är ju för att de ska täcka en större vinkel. Men deras storlek kan ju vara smart att anpassa om man inte vill sitta med överkapacitet. (är ju en ekonomisk fråga främst kanske?)
En "a2 i miniformat" hade kanske varit bra. Dvs en mindre låda som har samma "kvalitet" ljudmässigt.

I biografer har de många högtalare i taket, vet inte om det gör upplevelsen bättre för båda rader?


Bakhögtalare, ja. Men trodde du pratade om många takhögtalare. Missförstod, my bad.


Jo så om det är tre lådor till varje bakhögtalare och det är rätt ljudtrycksmässigt. Då behöver ju takkanalerna bestå att lika många eller av en större(mer ljudtryckskapabel) högtalare.
Men jag tror nog det eventuellt kan finnas vits med flera strålningspunkter i taket också.
Mvh
Magnus

P Arvidsson
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2018-05-14

Re: Lyssningsintryck A1 vs A2

Inläggav P Arvidsson » 2018-11-07 23:51

I takt med att ljudformaten förändras, så bör väl högtalararrangemangen följa med.
Dolby Surround, när det kom, var ju mycket fokus på centerkanal och omslutande surround. Bipoler var väl rätt populära i början för surroundkanalerna? Då fyller många rundstrålande högtalare en viktig funktion i att skapa ett diffust ljudfält.

Trenden för nya format; Dolby Digital, EX, sedan Atmos, Auro 3D, NHK 22.2, osv. går mot ökat antal kanaler, och utbredning/täckning av rummet. I de stora Immersive-arrangemangen med bortåt tretti kanaler, saknas kopplingen ofta helt till bilden och alla högtalare får samma vikt. Vitsen att koppla flera högtalare till samma kanal minskar i takt med att kanalantalet ökar, och man ger större frihet/möjlighet för innehållsskaparen att välja var i ljudbilden ljuden ska hamna, och hur stor ”yta” en ljudhändelse ska täcka.
Då bör man nog principiellt arbeta mot att placera mer riktade och lika högtalare runt om i hela ljudfältet, dvs. pi60/i14- högtalare eller motsvarande.
Att det sedan är en enorm överkapacitet, vid t.ex. film som bara använder en bråkdel av kanalerna (som med fördel kan fördelas på flera högtalare). Det måste väl lägga grunden för den ultimata ljudupplevelsen?

Jag vet inte riktigt vad detta landar i. Kanske att varken a1 och a2 på sikt är rätt typ av hötalare för surround.
Å andra sidan har vi trenden med ljudlimpor, där en högtalarburk ska täcka hela ljudfältet...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Lyssningsintryck A1 vs A2

Inläggav Nattlorden » 2018-11-08 07:02

genstruktur skrev:
Nattlorden skrev:Det gör det.... så ibland funderar jag på om jag skall nedgradera tv-rummet till a1 för att nyttja de 8st a2 till ett övre Auro-lager i bion istället...

Mina a2 i bion står på vinkeljärn och mjukfötter.... så vitt IÖ visste var jag först att göra så. Sonic Design hade inte koll på vilka tassar som behövdes heller, så det talat lite för att så var fallet...


Har du någon bild? :)

Jag satte faktiskt filttassar på alla mina, både de som står på bänk och de som hänger på väggen. Sonic Design-fötter låter seriöst!


Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Lyssningsintryck A1 vs A2

Inläggav genstruktur » 2018-11-08 12:03

Nattlorden skrev:
genstruktur skrev:
Nattlorden skrev:Det gör det.... så ibland funderar jag på om jag skall nedgradera tv-rummet till a1 för att nyttja de 8st a2 till ett övre Auro-lager i bion istället...

Mina a2 i bion står på vinkeljärn och mjukfötter.... så vitt IÖ visste var jag först att göra så. Sonic Design hade inte koll på vilka tassar som behövdes heller, så det talat lite för att så var fallet...


Har du någon bild? :)

Jag satte faktiskt filttassar på alla mina, både de som står på bänk och de som hänger på väggen. Sonic Design-fötter låter seriöst!


[ Bild ]


Tack! :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Lyssningsintryck A1 vs A2

Inläggav DVD-ai » 2018-11-09 08:08

Hardcore med SD fötter under a2, men måla dom svarta!
Räcker nog med ett snabbt drag med svart sprejså är dom svarta nog och påverkan på fjädringen borde var helt försumbar. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Lyssningsintryck A1 vs A2

Inläggav Nattlorden » 2018-11-09 08:17

DVD-ai skrev:Hardcore med SD fötter under a2, men måla dom svarta!
Räcker nog med ett snabbt drag med svart sprejså är dom svarta nog och påverkan på fjädringen borde var helt försumbar. :)


Tack.... förstod inte varför det skulle vara mindre viktigt för dem än för någon annan modell, så när jag ändå skulle beställa en flock åt i32s, i16s och infraY-6 så tog jag till dem också.

Det där är blixtbelysning.... de märks inte speciellt i normalbelysning. Du ser ju vilken tokskillnad det blir mellan mattsvart och blankt svart på bilden... i verkligheten ser de i princip lika ut.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Lyssningsintryck A1 vs A2

Inläggav DVD-ai » 2018-11-13 14:26

Jag har själv tänk tanken att bry mig om sd fötter på surrpund OM jag skaffar det igen i framtiden, men jag försöker att slå den tankn ut ur skallen pga :lol:


Är du nöjd med surroundljudet hemma Nattis ?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Lyssningsintryck A1 vs A2

Inläggav Nattlorden » 2018-11-13 15:00

DVD-ai skrev:Jag har själv tänk tanken att bry mig om sd fötter på surrpund OM jag skaffar det igen i framtiden, men jag försöker att slå den tankn ut ur skallen pga :lol:


Är du nöjd med surroundljudet hemma Nattis ?


Jag är fruktansvärt nöjd med surroundljudet både från "icke-fotade" i tv-rummet och de "fotade" i bion, ja. Skulle dock kunna tänka mig att banta ned tv-rummet till a1 istället och nyttja de a2orna i bion till ett Auro-mellanlager, känns vettigare ekonomiskt sett... Känner dock inga stora behov av uppgradera för det i nuläget.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Lyssningsintryck A1 vs A2

Inläggav DVD-ai » 2018-11-13 19:09

Dåså vad bra, skönt att nu blev nöjd med det efter allt slit ! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Lyssningsintryck A1 vs A2

Inläggav Nattlorden » 2018-11-13 20:10

DVD-ai skrev:Dåså vad bra, skönt att nu blev nöjd med det efter allt slit ! :)


Om du lovar att censurera ditt överkritiska öra, så är du välkommen in om i princip närhelst du råkar befinna dig i Tychotrakt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Lyssningsintryck A1 vs A2

Inläggav Kraniet » 2018-11-23 21:15

jag hittade ett par lådor jag byggde för länge sen med ett litet tangband 3tum i varje. Har bara lagt dom på fönsterbrädan och på en bokhylla, ger förvånandsvärt mycket tillskott. Rent effektmässigt verkar de räcka till, hör i varje fall inget missljud.
Ska se om jag får till några lådor i helgen till mina faital pro 4fe35, kanske de duger.. Skulle haft några fler bara.. :roll:
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Lyssningsintryck A1 vs A2

Inläggav Kraniet » 2018-11-28 09:24

AndreasArvidsson skrev:Vill man ha något mer kapabelt än a1 och tycker att a2 är för dyra så finns det andra alternativ.

Jag är väldigt nöjd med mina surrounder. Hör av er till doofus om ni är intresserade.

[ Bild ]




En fundering till som jag nog tänkte men aldrig ställde. Kan du beskriva på vilket sätt du upplever förbättringen med dessa nya högtalare jämfört med mupps?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Lyssningsintryck A1 vs A2

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-11-28 09:29

Kraniet skrev:
AndreasArvidsson skrev:Vill man ha något mer kapabelt än a1 och tycker att a2 är för dyra så finns det andra alternativ.

Jag är väldigt nöjd med mina surrounder. Hör av er till doofus om ni är intresserade.

[ Bild ]




En fundering till som jag nog tänkte men aldrig ställde. Kan du beskriva på vilket sätt du upplever förbättringen med dessa nya högtalare jämfört med mupps?

Absolut.

Den mest uppenbara förbätringen är klangen och spridningen. Mupps rullade av i bägge ändar alldeles för tidigt och klangen ändrades för mycket med placering. Framförallt tydligt i övre registret där det gärna blev dovt och burkigt. Med dessa så är klangen ifrån frontarna och surrounderna(takstuds inkluderad) väldigt lika. Spelar man flerkanalsmusik så är det en påtaglig förbättring.

Sen så har vi kapaciteten/dist. Dessa är betydligt mer kapabla och spelar mycket renare även om man drar på volymen.

Att dessa går att paralelkoppla 3st är också en stor fördel jämfört med mupps. Jag kör nu 3-2-2-3 :twisted:

Överlag så det plus på alla punkter jag är supernöjd! :)

Användarvisningsbild
denim44demon
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 2012-02-01
Ort: Jämte i Stockholm

Re: Lyssningsintryck A1 vs A2

Inläggav denim44demon » 2018-11-29 08:27

Lite off-topicm men såg detta på en annons som sålde atmoshögtalare. I och med formen tänkte jag på a1. Vad säger ni om placeringen? :)

[img=http://forumbilder.se/H8OCB/screenshot-20181129-072145-chrome.jpg?width=150]

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Lyssningsintryck A1 vs A2

Inläggav Kraniet » 2018-11-29 09:48

denim44demon skrev:Lite off-topicm men såg detta på en annons som sålde atmoshögtalare. I och med formen tänkte jag på a1. Vad säger ni om placeringen? :)

[img=http://forumbilder.se/H8OCB/screenshot-20181129-072145-chrome.jpg?width=150]



Dolby har specat två olika sorters högtalare för deras atmos. Den ena är en "takstudshögtalare". Det är en kompromisslösning som dolby hittade på eftersom de inte tror att så många personer vill montera högtalare i taket. Den andra lösningen är alltså "riktiga" högtalare monterade i taket, vilket av alla som provlyssnat absolut föredras.

Bilden som du visar är en sådan "takstudsare". De produceras mot dolby specifikation och kräver speciell spridning och en tillskruvad tonkurva som ska ge rätt illusion av att ljudet verkligen kommer från taket och inte från en låda liggandes ovanpå frontarna. Men det verkar rätt så svårt att undvika det sista..
Mvh
Magnus

Föregående

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster