Lyssningsintryck A1 vs A2

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Lyssningsintryck A1 vs A2

Inläggav Kraniet » 2018-11-02 10:58

Ni som hört båda varianterna, kan ni beskriva vilken skillnad ni upplever?
Tänker allmän ljudkvalitet och surroundkänsla

Berätta gärna hur många lådor/per kanal det satt i systemen också.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Lyssningsintryck A1 vs A2

Inläggav DVD-ai » 2018-11-03 17:46

Jag har själv ägt a1 i uppsättning om 6st, deck en äldre modell som inte är lika bra som den senaste och hört ett par uppställningar med nyare a1 i uppsättning om 6st.
Samt att jag har hört ett gäng surrpunt uppställningar med a2 där man haft 6 eller 8st.
Min erfarenhet säger mig att a1 är bra, väldigt bra !
Men att a2 är det bästa jag har hört och att skillnaden är betydande i fråga om förmåga att verkligen upplevas som omslutande och att verkligen lyfta in dig i filmen.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Lyssningsintryck A1 vs A2

Inläggav Kraniet » 2018-11-05 09:30

intressant. Men det är alltså samma antal surrounder i det fallet?
Det jag är fundersam över är om det principen med ett bredbandselement i A1 som gör den undermålig eller är det en fråga om antal. Vet at IÖ tycker att man ska gå upp till A2 istället för att använda fler A1.
Jag ska ju bygga surrounder så för mig är frågan mera vilket typ jag vill bygga. Det är ju dels en kostnadsfråga men även rent byggmässigt är ju en A1-liknande låda betydligt enklare.

A2 är ju "rundstrålande" i hela frekvensomfånget. Så det är ju en skillnad. Men om man har dubbelt så många A1 som A2 hur stor blir den upplevda skillnaden då? Svårt att svara på kanske..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Lyssningsintryck A1 vs A2

Inläggav Nattlorden » 2018-11-05 09:42

Kraniet skrev:intressant. Men det är alltså samma antal surrounder i det fallet?
Det jag är fundersam över är om det principen med ett bredbandselement i A1 som gör den undermålig eller är det en fråga om antal. Vet at IÖ tycker att man ska gå upp till A2 istället för att använda fler A1.
Jag ska ju bygga surrounder så för mig är frågan mera vilket typ jag vill bygga. Det är ju dels en kostnadsfråga men även rent byggmässigt är ju en A1-liknande låda betydligt enklare.

A2 är ju "rundstrålande" i hela frekvensomfånget. Så det är ju en skillnad. Men om man har dubbelt så många A1 som A2 hur stor blir den upplevda skillnaden då? Svårt att svara på kanske..


Det är ett bredbandselement i A2 också- det är bara diskanterna som har en liten filtrering. Däremot kan spridningen kontrolleras mer exakt med dem... och så är A2 självklart mer frekvens och volymkapabel.
A2 skulle jag aldrig fundera på att bygga själv däremot.... 8O

Å andra sidan - för surround-back skulle jag kunna tänka mig att det skulle kunna gå i vissa rum att fixa till en mer sittplatsoberoende återgivning med fler högtalare till förfogande.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

P Arvidsson
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2018-05-14

Re: Lyssningsintryck A1 vs A2

Inläggav P Arvidsson » 2018-11-05 12:44

Jag har haft 6 st A1 i snart 15 år.
Som högtalare har den helt klart begränsningar. De saknar framförallt i toppen och botten. Jag delar mina vid 120Hz.
Det som gör den attraktiv är att
1. den är liten
2. den är (relativt) billig
3. man använder många
4. den är del av ett väl uttänkt system

Är man ute efter absolut välljud skulle jag definitivt gå på A2.
Är man beredd att kompromissa, kör A1.
Hemma hos mig skulle inte A2 vara något alternativ. Den är för stor och blir för dominant i rummet.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Lyssningsintryck A1 vs A2

Inläggav shifts » 2018-11-05 13:30

Mina bästa surroundupplevelser har jag faktiskt haft via A1, men har aldrig försökt göra en jämförelse.
2021 maj på Spotify

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Lyssningsintryck A1 vs A2

Inläggav Kraniet » 2018-11-05 15:20

shifts skrev:Mina bästa surroundupplevelser har jag faktiskt haft via A1, men har aldrig försökt göra en jämförelse.


Men du menar att du hört system med A2 också?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Lyssningsintryck A1 vs A2

Inläggav shifts » 2018-11-05 15:24

Japp. Det jag menade med jämförelse ej gjord var att jag inte satt mig och lyssnat för att jämföra A1 mot A2, utan helt enkelt tittat på film utan att försöka utvärdera systemens uppbyggnad. Den upplevelsen som wow:ade mig mest var helt enkelt med A1 som surroundkanaler, men det kan ju ha berott på de uppspelade effekterna att göra mer än systemet i sig.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Lyssningsintryck A1 vs A2

Inläggav DVD-ai » 2018-11-05 17:43

A1 är ju super bra och har absolut förmågan att ge wow upplevelser, :)

Jag har bara upplevt att a2 är bättre på att försvinna helt och måla upp ett rikt ljudsceneri.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Lyssningsintryck A1 vs A2

Inläggav Nattlorden » 2018-11-05 18:35

a2 går ju nästan inte att höra att de är igång om man inte går och stoppar upp örat precis intill.... maken till försvinnande högtalare får man leta efter....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Lyssningsintryck A1 vs A2

Inläggav Kraniet » 2018-11-05 19:14

Intressant. Ja jag har ju tidigare använt två a2-insperade högtalare. De fungerade ju väldigt bra. Men elementen går ju inte köpa så de går inte att bygga vidare på. De är nu hos en kompis.

Jag har tänkt köra 5.1 med 4 per surrkanal och då vill jag ändå ha dom lite kompakta.. Tänkte sätta nåt i taket också för atmos. (5.1.2) Rummet är litet..
Ett 4" bredbandselement i varje är ju enkelt.Eftersom det då blir minst tio lådor så är ju pris ändå en faktor..
En variant som kanske är en förbättring kan ju vara en a1-liknande låda med koaxialelement.
Men en a2-liknande låda verkar ju ha fördelar. Om man nu får till det.

Verkar ju dom som att en hel del är nöjda med a1..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Lyssningsintryck A1 vs A2

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-11-05 19:48

Vill man ha något mer kapabelt än a1 och tycker att a2 är för dyra så finns det andra alternativ.

Jag är väldigt nöjd med mina surrounder. Hör av er till doofus om ni är intresserade.

Bild

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Lyssningsintryck A1 vs A2

Inläggav Kraniet » 2018-11-05 22:44

Kul! Finns det byggtråd eller nån utvecklad tråd?
Funderade på att bygga nåt liknande också. Kul att höra att nån är nöjd så också.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Lyssningsintryck A1 vs A2

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-11-06 07:17

Nej finns inget offentligt utan den är framtagen som en egen produkt.

Jag är mycket nöjd. Naturligt klang och låg dist. Precis vad jag önskade mig.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Lyssningsintryck A1 vs A2

Inläggav Kraniet » 2018-11-06 11:44

Men det huvudsakliga problem folk har med A1 är alltså främst lågfrekvent och högfrekvent tonkurva? Dvs de är för bastunna och har inte tillräckligt bra utsträckning/spridning uppåt?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Lyssningsintryck A1 vs A2

Inläggav paa » 2018-11-06 12:48

Kraniet skrev:Men det huvudsakliga problem folk har med A1 är alltså främst lågfrekvent och högfrekvent tonkurva? Dvs de är för bastunna och har inte tillräckligt bra utsträckning/spridning uppåt?

Det tror jag inte.
Basområdet delas ju av till subwooferkanalen, och i diskanten är det säkert inte tonkurvans utsträckning uppåt, utan problem med spridningen som är det viktigaste.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Lyssningsintryck A1 vs A2

Inläggav Nattlorden » 2018-11-06 15:17

paa skrev:
Kraniet skrev:Men det huvudsakliga problem folk har med A1 är alltså främst lågfrekvent och högfrekvent tonkurva? Dvs de är för bastunna och har inte tillräckligt bra utsträckning/spridning uppåt?

Det tror jag inte.
Basområdet delas ju av till subwooferkanalen, och i diskanten är det säkert inte tonkurvans utsträckning uppåt, utan problem med spridningen som är det viktigaste.


Beror väl lite på vilket format vi pratar... är det Atmos eller liknande moderna format, så skadar det säkert riktningsupplevelsen om det som delas nedåt hamnar helt fel i riktning.... naturligtvis finns problemet också hos a2, men i något lägre utsträckning. Finns dock inga "fullregister-ambienter" att skaffa från Ino eller någon annanstans ifrån heller. Men det kanske pekar på att man behöver separata basmoduler bak?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Lyssningsintryck A1 vs A2

Inläggav genstruktur » 2018-11-06 15:55

shifts skrev:Japp. Det jag menade med jämförelse ej gjord var att jag inte satt mig och lyssnat för att jämföra A1 mot A2, utan helt enkelt tittat på film utan att försöka utvärdera systemens uppbyggnad. Den upplevelsen som wow:ade mig mest var helt enkelt med A1 som surroundkanaler, men det kan ju ha berott på de uppspelade effekterna att göra mer än systemet i sig.

Intressant!

Jag har hört båda, och även a3, men i olika rum så svårt att säga något om skillnader faktiskt. Alla högtalarna har låtit bra dock :).
Har själv a1 (köptes nya för cirka 1 år sedan), delar dem vid 120 hz och det fungerar fint tycker jag, går att spela starkt. Har funderat på att prova ännu högre delning också för att se om det går att avlasta dem ännu mer.

Är man helt kompromisslös satsar man väl på a2 tänker jag :wink: , men blir en ansenlig summa om man skall ha sex stycken tex (men kanske kan man klara sig rätt bra på 4st? Kanske bättre än 6 st a1?).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Lyssningsintryck A1 vs A2

Inläggav DVD-ai » 2018-11-06 17:36

Jag tycker fördelarna med a2 hörs oavsett ljudnivå, men där A1 kan börja tappa lite naturlighet pga ljudtryck så är a2 oförändrad.
Jag skulle av mina erfarenheter välja 4st a2 framför 6stA1.

A1 är dock så enormt mycket snyggare och smidigare, jag har lite svårt för a2 faktiskt... Även om jag försöker se det fina i funktionen... :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Lyssningsintryck A1 vs A2

Inläggav genstruktur » 2018-11-06 17:58

Vad kostar en a1 och a2 idag?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Lyssningsintryck A1 vs A2

Inläggav genstruktur » 2018-11-06 18:01

DVD-ai skrev:A1 är dock så enormt mycket snyggare och smidigare
Jo a1 är smäcker och tar väldigt lite plats, man får mycket välljud från små och snygga högtalare. I vardagsrumssetup tycker jag det är en faktor.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
meshuggener
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2007-03-01

Re: Lyssningsintryck A1 vs A2

Inläggav meshuggener » 2018-11-06 21:11

Jag har 6st a1 och 12st a2 i olika system.
Prismässigt låter dom nog lika bra :-)
Jag spelar väldigt svagt i vardagsrummet med a1 pga barnrum över.
a2 hade varit bättre. men känns bra för familjefriden att ha ett enkelt billigt budget system(piPs+a1) Men ibland imponeras man absolut!

a2 i ett dedikerat iö rum fantastiskt om nu filmskaparen inte anlitat kalle anka och janne långben till ljud och bild (som vissa gör).

Har ännu inte testat a1 i det dedikerade ljudrummet. Tror inte dom skulle göra bort sig.
Tänkte först ha a1 i taket i ljudrummet...men blev a2 ändå.

Annars om du får tag på en a1 hane och a1 hona så kanske naturen har sin gång... :D

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Lyssningsintryck A1 vs A2

Inläggav DVD-ai » 2018-11-07 07:24

genstruktur skrev:
DVD-ai skrev:A1 är dock så enormt mycket snyggare och smidigare
Jo a1 är smäcker och tar väldigt lite plats, man får mycket välljud från små och snygga högtalare. I vardagsrumssetup tycker jag det är en faktor.


Ja det är absolut en faktor i vardagsrummet :)

Men den göttiga braigheten hos a2 är svår att bortse från, om man nu ska satsa på surround...
Jag tillhör dom som tycker att det blir för mycket grejer och sladdar å uuch... surrpund kan vara jätte trevligt men jag orkar liksom inte med alla saker som följer. :)
Så OM jag skulle satsa på surround igen (inte helt uteslutet) så vill jag ha maximal utväxling för allt extra prylar och knöl, och då blir det nog 6-8st a2.

Men att investera i någon typ av surround är så långt ner på listan att jag inte vet när jag kanske kommer dit. :lol:
Ska vara om det dyker upp ett billigt system beggat.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Lyssningsintryck A1 vs A2

Inläggav Kraniet » 2018-11-07 10:03

Blir ju lurigt också om man ska köra atmos/dts:x eller auro eftersom alla kanaler har samma effektkrav.

Så ska jag sätta upp 5.1.2 med tre eller fyra högtalare per surroundkanal så blir det många högtalare som också ska sitta i taket. Totalt är det ju då 4x3 eller 4x4 högtalare det handlar om..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Lyssningsintryck A1 vs A2

Inläggav genstruktur » 2018-11-07 11:05

DVD-ai skrev:
genstruktur skrev:
DVD-ai skrev:A1 är dock så enormt mycket snyggare och smidigare
Jo a1 är smäcker och tar väldigt lite plats, man får mycket välljud från små och snygga högtalare. I vardagsrumssetup tycker jag det är en faktor.


Ja det är absolut en faktor i vardagsrummet :)

Men den göttiga braigheten hos a2 är svår att bortse från, om man nu ska satsa på surround...
Jag tillhör dom som tycker att det blir för mycket grejer och sladdar å uuch... surrpund kan vara jätte trevligt men jag orkar liksom inte med alla saker som följer. :)
Så OM jag skulle satsa på surround igen (inte helt uteslutet) så vill jag ha maximal utväxling för allt extra prylar och knöl, och då blir det nog 6-8st a2.

Men att investera i någon typ av surround är så långt ner på listan att jag inte vet när jag kanske kommer dit. :lol:
Ska vara om det dyker upp ett billigt system beggat.


8st a2 kostar som sagt en slant. Men är inte det en faktor och man vill ha absolut välljud, och tycker a2 fungerar estetiskt, så är väl egentligen inte valet så svårt. Blir väl knappast sämre med a2 :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Lyssningsintryck A1 vs A2

Inläggav Nattlorden » 2018-11-07 12:39

Det gör det.... så ibland funderar jag på om jag skall nedgradera tv-rummet till a1 för att nyttja de 8st a2 till ett övre Auro-lager i bion istället...

Mina a2 i bion står på vinkeljärn och mjukfötter.... så vitt IÖ visste var jag först att göra så. Sonic Design hade inte koll på vilka tassar som behövdes heller, så det talat lite för att så var fallet...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Lyssningsintryck A1 vs A2

Inläggav Almen » 2018-11-07 12:46

Nattlorden skrev:a2 går ju nästan inte att höra att de är igång om man inte går och stoppar upp örat precis intill.... maken till försvinnande högtalare får man leta efter....

Ja, det är lite intressant. Jag minns första gången jag lyssnade på dem (Dark Side of the Moon 4-kanalig QUAD-mix) och hörde en klocka slå i början på Time (har för mig att det är i vänster-periferin). Den var så spik placerad i ljudbilden, så jag tänkte "Hm, det är ju rätt så lätt höra var högtalaren sitter, ändå.", vred huvudet för att konfirmera detta, och märker att ljudet kommer från en plats mitt emellan två a2:or.

Har dock inte lyssnat på a1, så har egentligen inget intelligent att säga i trådämnet. :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Lyssningsintryck A1 vs A2

Inläggav genstruktur » 2018-11-07 16:36

Nattlorden skrev:Det gör det.... så ibland funderar jag på om jag skall nedgradera tv-rummet till a1 för att nyttja de 8st a2 till ett övre Auro-lager i bion istället...

Mina a2 i bion står på vinkeljärn och mjukfötter.... så vitt IÖ visste var jag först att göra så. Sonic Design hade inte koll på vilka tassar som behövdes heller, så det talat lite för att så var fallet...


Har du någon bild? :)

Jag satte faktiskt filttassar på alla mina, både de som står på bänk och de som hänger på väggen. Sonic Design-fötter låter seriöst!
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Bubben
 
Inlägg: 595
Blev medlem: 2005-11-09

Re: Lyssningsintryck A1 vs A2

Inläggav Bubben » 2018-11-07 20:13

Kraniet skrev:Blir ju lurigt också om man ska köra atmos/dts:x eller auro eftersom alla kanaler har samma effektkrav.

Så ska jag sätta upp 5.1.2 med tre eller fyra högtalare per surroundkanal så blir det många högtalare som också ska sitta i taket. Totalt är det ju då 4x3 eller 4x4 högtalare det handlar om..

Enligt samma tankemodell så behöver du 9-12 högtalare för LCR.
Jag längtar fortfarande efter något vettigt resonemang hur man ska placera takhögtalare för att första och andra sittraden ska få liknande upplevelse.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Lyssningsintryck A1 vs A2

Inläggav Kraniet » 2018-11-07 21:13

Nja frontarna är ju antagligen redan större.
Det större antalet bakhögtalare är ju för att de ska täcka en större vinkel. Men deras storlek kan ju vara smart att anpassa om man inte vill sitta med överkapacitet. (är ju en ekonomisk fråga främst kanske?)
En "a2 i miniformat" hade kanske varit bra. Dvs en mindre låda som har samma "kvalitet" ljudmässigt.

I biografer har de många högtalare i taket, vet inte om det gör upplevelsen bättre för båda rader?
Mvh
Magnus

Nästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster