av P Arvidsson » 2018-11-07 23:51
I takt med att ljudformaten förändras, så bör väl högtalararrangemangen följa med.
Dolby Surround, när det kom, var ju mycket fokus på centerkanal och omslutande surround. Bipoler var väl rätt populära i början för surroundkanalerna? Då fyller många rundstrålande högtalare en viktig funktion i att skapa ett diffust ljudfält.
Trenden för nya format; Dolby Digital, EX, sedan Atmos, Auro 3D, NHK 22.2, osv. går mot ökat antal kanaler, och utbredning/täckning av rummet. I de stora Immersive-arrangemangen med bortåt tretti kanaler, saknas kopplingen ofta helt till bilden och alla högtalare får samma vikt. Vitsen att koppla flera högtalare till samma kanal minskar i takt med att kanalantalet ökar, och man ger större frihet/möjlighet för innehållsskaparen att välja var i ljudbilden ljuden ska hamna, och hur stor ”yta” en ljudhändelse ska täcka.
Då bör man nog principiellt arbeta mot att placera mer riktade och lika högtalare runt om i hela ljudfältet, dvs. pi60/i14- högtalare eller motsvarande.
Att det sedan är en enorm överkapacitet, vid t.ex. film som bara använder en bråkdel av kanalerna (som med fördel kan fördelas på flera högtalare). Det måste väl lägga grunden för den ultimata ljudupplevelsen?
Jag vet inte riktigt vad detta landar i. Kanske att varken a1 och a2 på sikt är rätt typ av hötalare för surround.
Å andra sidan har vi trenden med ljudlimpor, där en högtalarburk ska täcka hela ljudfältet...