ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Kaan
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2011-12-28

ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav Kaan » 2018-11-14 19:06

Hej efter som den tidigare tråden är låst, och alla som kanske är intresserade av ES2 som har diskuterats ändå önskar kännedom om att det nu går att beställa kompletta Byggsatser På HIFI KIT.
Jag har en fundering på hur inkopplingen är gjort av er som prövat att bygga själva? Parallellt eller med två nya/extra kanaler? Kan vara jag som är trög :D

Om det inte passar sig med denna tråd i ny form får moderator ta bort den.

MVH // Karl

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav gopnik » 2018-11-14 19:22

De kopplas parallellt med högtalarna, men i och med både seriekoppling av elementen och ett seriemotstånd är impedansen så hög att det inte ställer till problem för normala förstärkare. Hade pi60 haft kortsluten dubbelterminal (där kom det upp igen! :D ) hade inkopplingen av både dessa och basstöden varit mycket mer elegant.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Kaan
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2011-12-28

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav Kaan » 2018-11-14 19:34

gopnik skrev:De kopplas parallellt med högtalarna, men i och med både seriekoppling av elementen och ett seriemotstånd är impedansen så hög att det inte ställer till problem för normala förstärkare. Hade pi60 haft kortsluten dubbelterminal (där kom det upp igen! :D ) hade inkopplingen av både dessa och basstöden varit mycket mer elegant.


:) Tack. Jag misstänkte det men jag behövde få det bekräftat.

Jag ska labba lite med mina Pi60 som spelar med Profundus x 4 (Nästan kan jag säga då två X 2 är den mig enda av Ingvar tillverkade slavbasen som jag ska försöka byta ut mot två x 2 av placerings skäl.) Har ett ganska dåligt rum med ena kortväggen dämpad med Ino Aco den äldre modellen den hete nog något annat då. Får anpassa mig till övriga familjen :? :lol:

Kaan
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2011-12-28

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav Kaan » 2018-11-14 19:59

En liten fråga till, är det EKUA kablage som gäller hela vägen? Min spontana tanke är väl att den ska gå att bruka upp till en meter? Har läst det här på faktiskt om mitt goda minne är med mig. :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav Nattlorden » 2018-11-14 20:04

Länk?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kaan
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2011-12-28

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav Kaan » 2018-11-14 20:08

Nattlorden skrev:Länk?


Har ingen länk till Hifi-kit om det var det du tänkte dig? Pratade med dom på telefon i dag innan stängning och ska åka förbi i morgon då dom skulle plocka i hopp ett kit. Även gummifötter hade ankommit vet ej om det var SD-fötter eller inte. Frågade inte ens efter pris men har mer info i morgon eventuellt.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav shifts » 2018-11-14 20:44

Gummifötterna är något annat än SD-fötter i detta fall. Dessa ska passa in i några mindre hål så plattan inte ligger mot pi60. Var på Hifikit i helgen och kikade om satserna fanns, men då var de inte tillgängliga än – det var just dessa gunnifötter som saknades då tror jag.

Vet inte pris på kittet, men plattorna låg på mellan 3–400 kr styck.
2021 maj på Spotify

Kaan
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2011-12-28

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav Kaan » 2018-11-14 20:51

shifts skrev:Gummifötterna är något annat än SD-fötter i detta fall. Dessa ska passa in i några mindre hål så plattan inte ligger mot pi60. Var på Hifikit i helgen och kikade om satserna fanns, men då var de inte tillgängliga än – det var just dessa gunnifötter som saknades då tror jag.

Vet inte pris på kittet, men plattorna låg på mellan 3–400 kr styck.


Aha okej. Du har säkerligen mer koll än mig, jag bara chansade och ringde, experimentlustan är för stor för att avstå och om det kan ge ett subjektivt lyft hemma hos mig är det värt många pengar, men som jag förstår sen den tidigare tråden är det inte någon speciellt dyr lösning och med lite LTS procent blir det ju inte sämre. :D

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav shifts » 2018-11-14 20:54

Ser nu att jag skrev pi60, men det behöver det ju inte vara alls. Fel av mig.
2021 maj på Spotify

Kaan
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2011-12-28

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav Kaan » 2018-11-14 20:59

shifts skrev:Ser nu att jag skrev pi60, men det behöver det ju inte vara alls. Fel av mig.


Det var säkerligen jag som smittade av mig då jag ska prova till mina Pi60 men som du nämner det är inget givet samband.

Någon som ska prova med annat än Ino?

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav gopnik » 2018-11-14 21:01

Kaan skrev:En liten fråga till, är det EKUA kablage som gäller hela vägen? Min spontana tanke är väl att den ska gå att bruka upp till en meter? Har läst det här på faktiskt om mitt goda minne är med mig. :D

Som sagt är es2 väldigt högohmig. Då spelar det mycket liten roll vilken kabel man använder, eller ens hur lång. Ska du dra mindre än typ femtio meter skulle jag nog kunna nöja mig med EKUA rent ljudligt. :mrgreen:
Däremot skulle jag hellre dra lampsladd mellan es2 och huvudhögtalaren. EKUA är styv och åbäkig, och har en tendens att skallra om den hamnar mot något.

Valet påverkas kanske också av hur anslutningen ser ut. Jag vet inte om den riktiga bottenplattan har terminaler eller inte. Har den det?
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Kaan
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2011-12-28

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav Kaan » 2018-11-14 21:24

gopnik skrev:
Kaan skrev:En liten fråga till, är det EKUA kablage som gäller hela vägen? Min spontana tanke är väl att den ska gå att bruka upp till en meter? Har läst det här på faktiskt om mitt goda minne är med mig. :D

Som sagt är es2 väldigt högohmig. Då spelar det mycket liten roll vilken kabel man använder, eller ens hur lång. Ska du dra mindre än typ femtio meter skulle jag nog kunna nöja mig med EKUA rent ljudligt. :mrgreen:
Däremot skulle jag hellre dra lampsladd mellan es2 och huvudhögtalaren. EKUA är styv och åbäkig, och har en tendens att skallra om den hamnar mot något.

Valet påverkas kanske också av hur anslutningen ser ut. Jag vet inte om den riktiga bottenplattan har terminaler eller inte. Har den det?


Mycket bra synpunkt med lampsladd den tanken slog mig inte självmant.
Om man tittar på 3D bilderna så ser det ut som det är en speciell terminal som är tanken då det är någon form av förborrade hål för skruvarna?? Det går säkerligen att använda olika efter tycke och smak?
Jag har inte förstått det som om det är en renodlad produkt utan nått som har en grundkonstruktion som är given men med mycket eget initiativ för att få det att fungera? Rätta mig om jag har fel nu.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav gopnik » 2018-11-14 22:01

Det finns ett par grundkopplingar för olika högtalarkänslighetsintervall och därinom måste det labbas och lyssnas själv så att det passar högtalarmodell och rum. Om det nu passar alls. :D
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Kaan
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2011-12-28

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav Kaan » 2018-11-15 21:51

En liten uppdatering.
Lackat och ihopbyggt, provlysnat. valde att pröva med R 22 + 22 vilket gav ett väldigt lyft eller luft om man så vill. Bör nog laborera vidare med motstånden för att få optimal utdelning. subjektivt så tycker jag att det var värt investeringen för mig. kanske inte ger den mest återgivningstrogna lösningen då jag säkerligen behöver dämpa mer? Men oj så spännande det blev att lyssna på några favoritstycken, en ny dimension i mitt lysningsrum.

Stort tack till Ingvar som har gjort detta möjligt.

Användarvisningsbild
andershelin
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 2007-06-27
Ort: Ingen aning

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav andershelin » 2018-11-15 23:38

Kaan skrev:En liten uppdatering.
Lackat och ihopbyggt, provlysnat. valde att pröva med R 22 + 22 vilket gav ett väldigt lyft eller luft om man så vill. Bör nog laborera vidare med motstånden för att få optimal utdelning. subjektivt så tycker jag att det var värt investeringen för mig. kanske inte ger den mest återgivningstrogna lösningen då jag säkerligen behöver dämpa mer? Men oj så spännande det blev att lyssna på några favoritstycken, en ny dimension i mitt lysningsrum.

Stort tack till Ingvar som har gjort detta möjligt.


Det var ju faen!! Hade precis NÄSTAN bestämt mig att inte köpa denna sats men när du skriver sådär blir jag ju tveksam igen....

Anders
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav Conan » 2018-11-16 07:40

andershelin skrev:
Kaan skrev:En liten uppdatering.
Lackat och ihopbyggt, provlysnat. valde att pröva med R 22 + 22 vilket gav ett väldigt lyft eller luft om man så vill. Bör nog laborera vidare med motstånden för att få optimal utdelning. subjektivt så tycker jag att det var värt investeringen för mig. kanske inte ger den mest återgivningstrogna lösningen då jag säkerligen behöver dämpa mer? Men oj så spännande det blev att lyssna på några favoritstycken, en ny dimension i mitt lysningsrum.

Stort tack till Ingvar som har gjort detta möjligt.


Det var ju faen!! Hade precis NÄSTAN bestämt mig att inte köpa denna sats men när du skriver sådär blir jag ju tveksam igen....

Anders


Det är ju inget snack att du ska hugga till på en es2! Har mina med hemmabyggda lådor och är supernöjd. Ska nog svänga förbi Hifi Kit på hemvägen nån dag och kika på nya plattorna. Jag spelar fortfarande på lägsta motstånden 1,2 Ohm och tycker det är toppen. Antingen så har jag ett rum som käkar mycket diskant, eller så gillar jag väl den extra diskantnivån helt enkelt. :) Kommer att testa med lite högre inom kort; kanske om man bygger på nya Ino-plattorna...

Användarvisningsbild
andershelin
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 2007-06-27
Ort: Ingen aning

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav andershelin » 2018-11-16 09:52

Hittar dem inte på hemsidan....länk?
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Kaan
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2011-12-28

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav Kaan » 2018-11-16 10:34

andershelin skrev:Hittar dem inte på hemsidan....länk?


Snackade med dom i butiken i går och det skulle läggas upp på hemsidan men dom viste inte när i tiden. Det går ju alltid att ringa dom och beställa om man så önskar.

Kaan
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2011-12-28

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav Kaan » 2018-11-16 10:43

Conan skrev:
andershelin skrev:
Kaan skrev:En liten uppdatering.
Lackat och ihopbyggt, provlysnat. valde att pröva med R 22 + 22 vilket gav ett väldigt lyft eller luft om man så vill. Bör nog laborera vidare med motstånden för att få optimal utdelning. subjektivt så tycker jag att det var värt investeringen för mig. kanske inte ger den mest återgivningstrogna lösningen då jag säkerligen behöver dämpa mer? Men oj så spännande det blev att lyssna på några favoritstycken, en ny dimension i mitt lysningsrum.

Stort tack till Ingvar som har gjort detta möjligt.


Det var ju faen!! Hade precis NÄSTAN bestämt mig att inte köpa denna sats men när du skriver sådär blir jag ju tveksam igen....

Anders


Det är ju inget snack att du ska hugga till på en es2! Har mina med hemmabyggda lådor och är supernöjd. Ska nog svänga förbi Hifi Kit på hemvägen nån dag och kika på nya plattorna. Jag spelar fortfarande på lägsta motstånden 1,2 Ohm och tycker det är toppen. Antingen så har jag ett rum som käkar mycket diskant, eller så gillar jag väl den extra diskantnivån helt enkelt. :) Kommer att testa med lite högre inom kort; kanske om man bygger på nya Ino-plattorna...


Plattorna är helt klart av en mycket fin kvalitet. infärgad MDF, smart lösning för placering av spole och övriga komponenter. man får vara lite noga när man monterar diskanterna så dom inte rider på någon kant då den lätt kan spricka lite, den främre kanten vid fasningen är tun. det är ju relativt stor magnetism från diskanterna när dom sitter så nära så stadigt tag är det som gäller. :)
Tycker dina lådor var en väldigt bra lösning det med.
Jag testade lite med 10ohm och det blev subjektivt bra det med, jag har inte så väl dämpat rum dock.

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav Elfsberg » 2018-11-16 14:37

Finns denna på hemsidan?
Jag har kollat under byggsatser samt sökt efter es2 utan resultat.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-11-16 15:19

Elfsberg skrev:Finns denna på hemsidan?
Jag har kollat under byggsatser samt sökt efter es2 utan resultat.


Nu är du den tredje som frågar samma sak. Det är ju så att man undrar lite så här: Är det lättare att fråga än att läsa tråden? Ja, jag frågar också vettja, de e lika bra när ja ändå håller på: Ha´ru en länk? :wink: :roll:

För två dagar sedan:
Kaan skrev:
Nattlorden skrev:Länk?


Har ingen länk till Hifi-kit om det var det du tänkte dig? Pratade med dom på telefon i dag innan stängning och ska åka förbi i morgon då dom skulle plocka i hopp ett kit. Även gummifötter hade ankommit vet ej om det var SD-fötter eller inte. Frågade inte ens efter pris men har mer info i morgon eventuellt.


Från IDAG, samma dag som du frågar:
Kaan skrev:
andershelin skrev:Hittar dem inte på hemsidan....länk?


Snackade med dom i butiken i går och det skulle läggas upp på hemsidan men dom viste inte när i tiden. Det går ju alltid att ringa dom och beställa om man så önskar.




E´re nån som har en länk?? Öööh, Duhhh...
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav petersteindl » 2018-11-16 15:26

Johan_Lindroos skrev:
Elfsberg skrev:Finns denna på hemsidan?
Jag har kollat under byggsatser samt sökt efter es2 utan resultat.


Nu är du den tredje som frågar samma sak. Det är ju så att man undrar lite så här: Är det lättare att fråga än att läsa tråden? Ja, jag frågar också vettja, de e lika bra när ja ändå håller på: Ha´ru en länk? :wink: :roll:

För två dagar sedan:
Kaan skrev:
Nattlorden skrev:Länk?


Har ingen länk till Hifi-kit om det var det du tänkte dig? Pratade med dom på telefon i dag innan stängning och ska åka förbi i morgon då dom skulle plocka i hopp ett kit. Även gummifötter hade ankommit vet ej om det var SD-fötter eller inte. Frågade inte ens efter pris men har mer info i morgon eventuellt.


Från IDAG, samma dag som du frågar:
Kaan skrev:
andershelin skrev:Hittar dem inte på hemsidan....länk?


Snackade med dom i butiken i går och det skulle läggas upp på hemsidan men dom viste inte när i tiden. Det går ju alltid att ringa dom och beställa om man så önskar.




E´re nån som har en länk?? Öööh, Duhhh...


Jasså finns den på hifi-kit. Har du någon länk, Johan?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Kaan
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2011-12-28

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav Kaan » 2018-11-16 15:54

OM det är några specifika frågor som inte avhandlats i föregående tråd eller här så kanske jag kan svara på dom från min synpunkt då det inte finns någon utökad information på Hifi-kit. Ni som söker en länk vad är det ni undrar över? Den förra tråden avhandlade funktion och form på produkten, där går det att få all information man söker.

Apropå länk.

Jag ville upplysa om att det nu var möjligt att köpa es2 på Hifi-kit då jag upplevde att det fanns ett intresse.

//Karl

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav PerStromgren » 2018-11-16 15:56

Kaan skrev:OM det är några specifika frågor som inte avhandlats i föregående tråd eller här så kanske jag kan svara på dom från min synpunkt då det inte finns någon utökad information på Hifi-kit. Ni som söker en länk vad är det ni undrar över? Den förra tråden avhandlade funktion och form på produkten, där går det att få all information man söker.


Har du förekommit uppgifter om priset hos Hifikit? Det kunde ju vara intressant.
... tycker jag!

Per

Kaan
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2011-12-28

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav Kaan » 2018-11-16 15:59

Ni som har byggt utan kittet, vilka högtalare spelar ni dessa med och hur ser era rum ut? Vem får subjektivt ut mest beroende på hur rummet är dämpat? även storlek på rum? Kanske inga som har träffats och lyssnat ännu men en spontan reaktion på frågorna uppskattas.

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav Morgan » 2018-11-16 16:47

Är det någon som har en länk till produkten i fråga? Finns den på hifikit eller?
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Kaan
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2011-12-28

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav Kaan » 2018-11-16 16:51

:lol:
Morgan skrev:Är det någon som har en länk till produkten i fråga? Finns den på hifikit eller?

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav BellsnWhistles » 2018-11-17 00:17

https://www.hifikit.se/es2-trasockel.html

Allt finns inne förutom att de just nu inte hade alla värden på motstånd i lager.
Köpte socklar + filterkomponenter, diskantelementen hade jag sedan några år liggande :D

Återkommer med lite bilder + lyssningsinfo när jag skruvat ihop, just nu saknar jag skruvar....
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
andershelin
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 2007-06-27
Ort: Ingen aning

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav andershelin » 2018-11-17 00:31

"Ni som söker en länk vad är det ni undrar över? Den förra tråden avhandlade funktion och form på produkten, där går det att få all information man söker."

Pris? En bild kunde vara intressant...därav frågan efter länk.
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav BellsnWhistles » 2018-11-17 01:12

Vilket redan besvarats, se ovan länk ❤️ !
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
andershelin
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 2007-06-27
Ort: Ingen aning

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav andershelin » 2018-11-17 01:14

BellsnWhistles skrev:Vilket redan besvarats, se ovan länk ❤️ !


Är väl bara monteringsplattorna?
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav Nattlorden » 2018-11-17 11:17

BellsnWhistles skrev:https://www.hifikit.se/es2-trasockel.html


Steg framåt definitivt.... hade varit bra med ett helt kit samlat dock....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kaan
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2011-12-28

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav Kaan » 2018-11-17 11:50

BellsnWhistles skrev:
Återkommer med lite bilder + lyssningsinfo när jag skruvat ihop, just nu saknar jag skruvar....


Väntar med spänning. :)

Kaan
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2011-12-28

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav Kaan » 2018-11-17 11:54

andershelin skrev:"Ni som söker en länk vad är det ni undrar över? Den förra tråden avhandlade funktion och form på produkten, där går det att få all information man söker."

Pris? En bild kunde vara intressant...därav frågan efter länk.


Jag betalade 2240:- med ett gäng motstånd samt med lite LTS % på några få komponenter, plattorna och diskanterna finns det ingen marginal på.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav BellsnWhistles » 2018-11-25 22:04

Så, då var de ihopskruvade och ihoplödda.
Jag kör helt utan motstånd då mina högtalare har rätt så hög verkningsgrad (men ändå koppling A i denna bild: http://user.faktiskt.io/IngOehman/bilde ... filter.GIF).
Den infärgade mdf:en matchade mina högtalare perfekt så då slapp man måla och ha sig!

Jag har svårt att ge något vettigt omdöme ärligt talat. Inkopplade så blir lite mera luftigt, som väntat, men inte så mycket annat. Lite annorlunda men jag har svårt att säga om det blev bättre eller inte.
Jag får lyssna mer innan jag säger något definitivt. Helst skulle man vilja kunna sitta i soffan och växla av-på, finns det enkla fjärrstyrda omkopplare att köpa eller måste man bygga? Kanske ska dra en lång högtalarsladd för test.

Bild

Bild
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav genstruktur » 2018-11-26 10:23

Jag ser inga bilder tyvärr.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav BellsnWhistles » 2018-11-26 15:37

genstruktur skrev:Jag ser inga bilder tyvärr.


Mehh. Jag tyckte jag dubbelkollade med en inkognitobrowser etc. Alltid strul.

Så här ser det ut:

Bild

Bild
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav genstruktur » 2018-11-26 15:57

Ah, nu så! Fint det blev :)

Vad är det för högtalare?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav BellsnWhistles » 2018-11-26 16:15

genstruktur skrev:Ah, nu så! Fint det blev :)

Vad är det för högtalare?


Tack!
Det är Supreme (Åke Blom).
Han sista högtalarkonstruktion vad jag vet innan han gick bort, topparna är en variant av den i vissa kretsar kända "Supreme 28", mycket lättdrivna med en 8" + diskant.
Baslådorna har 2 x 8"-element men av en annan modell.

Förutom det man ser på bilden så har jag ytterligare två likadana baslådor som står bredvid, 4 totalt alltså.
Delas aktivt vid 80 Hz.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav RSG » 2018-11-27 15:35

Riktigt snyggt!
Var kan hitta man sådana galler för 8"?

/Johan

Kaan
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2011-12-28

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav Kaan » 2018-11-27 17:10

BellsnWhistles skrev:Så, då var de ihopskruvade och ihoplödda.
Jag kör helt utan motstånd då mina högtalare har rätt så hög verkningsgrad (men ändå koppling A i denna bild: http://user.faktiskt.io/IngOehman/bilde ... filter.GIF).
Den infärgade mdf:en matchade mina högtalare perfekt så då slapp man måla och ha sig!

Jag har svårt att ge något vettigt omdöme ärligt talat. Inkopplade så blir lite mera luftigt, som väntat, men inte så mycket annat. Lite annorlunda men jag har svårt att säga om det blev bättre eller inte.


Jag upplever att det beror lite på vilket programmaterial som spelas, ger mer luft och närvaro i instrument som gurkor och ägg om jag får beskriva det så. Det är påtalat tidigare att det är inte i alla sammanhang det fungerar!? har du testat att byta platts på es2 och laborerat på det sättet? Bara en tanke. Jag dämpar ganska mycket 22+22 och tycker ändå att det ger ett mervärde. kanske hypen har varit för stor om att det är något revolutionerande som ska ske?

en vanlig sladd strömbrytare kanske kan fungera som högtalarväxel? med lite extra kabel. Vet inte vad steget tycker om det iofs. Det kan säkerligen någon annan här kommentera.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav genstruktur » 2018-11-27 17:23

Kaan skrev:ger mer luft och närvaro i instrument som gurkor och ägg om jag får beskriva det så.


Utveckla gärna 8O
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav Nattlorden » 2018-11-27 17:40

genstruktur skrev:
Kaan skrev:ger mer luft och närvaro i instrument som gurkor och ägg om jag får beskriva det så.


Utveckla gärna 8O


Antar det betyder att det är instrument med mycket högfrekvensinnehåll/sabba flanker som det märks på..... sen är ju frågan om det betyder att den dämpats för mycket eller för lite i ett sådant fall....?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav genstruktur » 2018-11-27 18:17

Nattlorden skrev:
genstruktur skrev:
Kaan skrev:ger mer luft och närvaro i instrument som gurkor och ägg om jag får beskriva det så.


Utveckla gärna 8O


Antar det betyder att det är instrument med mycket högfrekvensinnehåll/sabba flanker som det märks på..... sen är ju frågan om det betyder att den dämpats för mycket eller för lite i ett sådant fall....?


Du är en visare man än mig! Har aldrig hört hifi beskrivas som gurkor och ägg innan.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav petersteindl » 2018-11-27 18:22

Gurkor kanske skulle kunna vara Larsenhögtalare. Men ägg? Vad skulle de i så fall kunna vara?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Kaan
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2011-12-28

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav Kaan » 2018-11-27 18:46

Nattlorden skrev:
genstruktur skrev:
Kaan skrev:ger mer luft och närvaro i instrument som gurkor och ägg om jag får beskriva det så.


Utveckla gärna 8O


Antar det betyder att det är instrument med mycket högfrekvensinnehåll/sabba flanker som det märks på..... sen är ju frågan om det betyder att den dämpats för mycket eller för lite i ett sådant fall....?


Skrev i all hast men vist är det instrument som åsyftas det tror jag många är med på!? Du har helt klart en poäng där, jag vet att rummet inte är optimalt dock så gillar jag det som kommer ur högtaleriet behöver det vara svårare än så?

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav genstruktur » 2018-11-27 19:14

Eftersom alla verkar förstå vad som åsyftas kan jag bara be om ursäkt för min okunskap :oops:
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav paa » 2018-11-27 19:21

Varsågod, gurka och ägg:

Bild

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav Nattlorden » 2018-11-27 19:27

genstruktur skrev:
Nattlorden skrev:
genstruktur skrev:
Utveckla gärna 8O


Antar det betyder att det är instrument med mycket högfrekvensinnehåll/sabba flanker som det märks på..... sen är ju frågan om det betyder att den dämpats för mycket eller för lite i ett sådant fall....?


Du är en visare man än mig! Har aldrig hört hifi beskrivas som gurkor och ägg innan.


Nä... inte hifi.... men musikinstrumenten! Har du aldrig spelat sådana i skolan? 8O
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav genstruktur » 2018-11-27 22:25

Nattlorden skrev:
genstruktur skrev:
Nattlorden skrev:
Antar det betyder att det är instrument med mycket högfrekvensinnehåll/sabba flanker som det märks på..... sen är ju frågan om det betyder att den dämpats för mycket eller för lite i ett sådant fall....?


Du är en visare man än mig! Har aldrig hört hifi beskrivas som gurkor och ägg innan.


Nä... inte hifi.... men musikinstrumenten! Har du aldrig spelat sådana i skolan? 8O


Ah ni tänker så! :)

Jag läste det mer som att instrument lät generellt som gurkor och ägg. Tänkte att det var mig en konstig metafor för att beskriva egenskaper hos ljudet ur es2.

Får väl försvara mig med att jag inte tror det är mycket gurkor och ägg i musiken här hemma :( .

Verkar vara rätt begränsat användningsområde för es2 med? :lol:
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav BellsnWhistles » 2018-11-28 00:39

RSG skrev:Riktigt snyggt!
Var kan hitta man sådana galler för 8"?
/Johan


Vet ej.
Jag har ett gäng ramar liggande och de flesta galler typ på Hifi-kit passar, men jag vet inga galler som ser ut som dessa, de flesta har grövre (a'la PA) eller finare (a'la bilstereo)-hålbild.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav paa » 2018-11-28 01:12

genstruktur skrev:
Nattlorden skrev:
genstruktur skrev:
Du är en visare man än mig! Har aldrig hört hifi beskrivas som gurkor och ägg innan.


Nä... inte hifi.... men musikinstrumenten! Har du aldrig spelat sådana i skolan? 8O


Ah ni tänker så! :)

Jag läste det mer som att instrument lät generellt som gurkor och ägg. Tänkte att det var mig en konstig metafor för att beskriva egenskaper hos ljudet ur es2.

Får väl försvara mig med att jag inte tror det är mycket gurkor och ägg i musiken här hemma :( .

Verkar vara rätt begränsat användningsområde för es2 med? :lol:

Titta och lyssna på det här, t.o.m dubbla gurkor, skitbra ju:

https://www.youtube.com/watch?v=9QhchQD_w0M
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav genstruktur » 2018-11-28 07:43

paa skrev:
genstruktur skrev:
Nattlorden skrev:
Nä... inte hifi.... men musikinstrumenten! Har du aldrig spelat sådana i skolan? 8O


Ah ni tänker så! :)

Jag läste det mer som att instrument lät generellt som gurkor och ägg. Tänkte att det var mig en konstig metafor för att beskriva egenskaper hos ljudet ur es2.

Får väl försvara mig med att jag inte tror det är mycket gurkor och ägg i musiken här hemma :( .

Verkar vara rätt begränsat användningsområde för es2 med? :lol:

Titta och lyssna på det här, t.o.m dubbla gurkor, skitbra ju:

https://www.youtube.com/watch?v=9QhchQD_w0M


Ja det var skönt dubbeltramp på gurkor där! :) Längesedan jag lyssnade på Santana.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
krstuns
 
Inlägg: 231
Blev medlem: 2007-01-31

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav krstuns » 2018-12-05 23:18

Kan någon lägga upp en bild på undersidan av en färdigmonterad es2?

Användarvisningsbild
krstuns
 
Inlägg: 231
Blev medlem: 2007-01-31

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav krstuns » 2018-12-08 10:33

Vad är + och vad är - på diskanterna?

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav gopnik » 2018-12-08 15:11

Det sitter isolerande plastbrickor mellan anslutningsblecket och själva diskanthuset. Den anslutning som har röd bricka under sig är +. Jag tror det var ristat svagt i varje anslutning också, men är mindre säker.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
krstuns
 
Inlägg: 231
Blev medlem: 2007-01-31

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav krstuns » 2018-12-08 15:20

Ok missade att kollade det, antog att rödbrun var + (kan någon bekräfta att det är rätt) . Låter helt fantastiskt, bästa uppgraderingen jag någonsin gjort. Tusen tack Ingvar!!

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav Conan » 2018-12-09 13:38

Håller med - låter jättebra! Hade en kollega över på lyssning i veckan och han kunde inte förstå att det bara var tvåkanalsljud ur två högtalare (nåja... sex då (pi60s, bs60 och es2)) vi lyssnade på. Det kommer ljud långt utanför huvudhögtalarna och rösterna är fastspikade mitt emellan i en stor ljudbild. Han var säker på att surroundhögtalare och center var med och spelade. 8)

Användarvisningsbild
krstuns
 
Inlägg: 231
Blev medlem: 2007-01-31

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav krstuns » 2018-12-09 17:26

Till och med min sambo som är ointresserad av hifi tycker att det blev en stor förbättring! Det är bra betyg. Ljudbilden blev så mycket större håller med om att det känns som surround. Blir inte lyssningstrött heller vilket jag trodde man kunde bli av mer diskant. Hur många ohm använder du? Jag kör med 47.

torig
 
Inlägg: 410
Blev medlem: 2008-10-13

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav torig » 2018-12-09 17:53

Saknas det inte en spole i det kompletta kit man kan köpa från HiFi Kit?

/mvh

Användarvisningsbild
krstuns
 
Inlägg: 231
Blev medlem: 2007-01-31

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav krstuns » 2018-12-09 18:02

Alla komponenter som behövs enligt ritning ingick även spole.

torig
 
Inlägg: 410
Blev medlem: 2008-10-13

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav torig » 2018-12-09 18:29

krstuns skrev:Alla komponenter som behövs enligt ritning ingick även spole.


Vad bra! Undrade för att i förteckningen på HiFi Kits hemsida kunde jag inte hitta någon spole. :)

/mvh

Användarvisningsbild
andershelin
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 2007-06-27
Ort: Ingen aning

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav andershelin » 2018-12-09 23:49

Hur har ni som kopplat in dessa ES2 gjort rent praktiskt med själva kopplingen och vilken typ av kabel har ni använt?
Jag förstår det som att de ska paralellkopplas.....
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav Conan » 2018-12-10 07:14

krstuns skrev:Till och med min sambo som är ointresserad av hifi tycker att det blev en stor förbättring! Det är bra betyg. Ljudbilden blev så mycket större håller med om att det känns som surround. Blir inte lyssningstrött heller vilket jag trodde man kunde bli av mer diskant. Hur många ohm använder du? Jag kör med 47.


Spelar fortfarande med lägsta värdet på motstånden (1,2 Ohm var det väl?). Det blir lite ljusare men det gillar jag och jag antar att mitt rum "käkar" diskant en hel del.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav Conan » 2018-12-10 07:16

andershelin skrev:Hur har ni som kopplat in dessa ES2 gjort rent praktiskt med själva kopplingen och vilken typ av kabel har ni använt?
Jag förstår det som att de ska paralellkopplas.....


Anslöt med en bit gammal högtalarkabel jag hade här hemma. Lödde in ena ändan direkt i filtret och andra ändan klämskruvas in i terminalen i huvudhögtalaren. Ordinarie högtalarkabeln har bananer.

Användarvisningsbild
krstuns
 
Inlägg: 231
Blev medlem: 2007-01-31

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav krstuns » 2018-12-10 18:12

Skulle vara spännande att testa med lägre motstånd. Tänk om det kan bli ännu bättre!

Skall de vara spegelvänt monterade?
Jag lödde ihop båda på samma sätt.

Användarvisningsbild
kneten
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2010-01-07
Ort: Gustavsberg

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav kneten » 2018-12-10 18:37

Du kan finna många svar i denna tråd sidorna 6 - 8

viewtopic.php?f=20&t=9397&start=15
Mvh kneten

Användarvisningsbild
krstuns
 
Inlägg: 231
Blev medlem: 2007-01-31

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav krstuns » 2018-12-10 19:21

Det räcker alltså med att man vänder på ena terminalen och i övrigt löder ihop resterande på samma sätt för att det skall bli korrekt?

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav Maccis » 2018-12-10 19:44

Följer en enkel beskrivning med från Hifi-kit - eller skall man finna info här?
Är lite sugen på att testa..... :D
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
krstuns
 
Inlägg: 231
Blev medlem: 2007-01-31

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav krstuns » 2018-12-10 19:54

Man får med en ritning. Tycker bara att det var svårt att tolka L och R. Hur somhelst så låter det fantastiskt!

torig
 
Inlägg: 410
Blev medlem: 2008-10-13

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav torig » 2018-12-10 19:56

Kompletterar sign ”krstuns” frågeställningar enär jag är tämligen teknisk novis.

Ska det element som kommer vara riktat utåt (mot vägg) på ES2 spela i fas med huvudhögtalarens diskant?

Skulle det innebära att på vänster högtalare kopplar man plus från ES2 till plus på huvudhögtalaren och på höger högtalare kopplar man minus från ES2 till plus på huvudhögtalaren? Det förutsätter naturligtvis att båda ES2 är likadant monterade.

Ska filterkomponenterna i ES2 monteras efter pluspolen som därefter går till plusanslutningen på det element som kommer vara riktat utåt (mot vägg)?

/mvh

Användarvisningsbild
kneten
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2010-01-07
Ort: Gustavsberg

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav kneten » 2018-12-10 20:20

@torig
Du kan finna många svar i denna tråd sidorna 6 - 8

viewtopic.php?f=20&t=9397&start=15
Mvh kneten

torig
 
Inlägg: 410
Blev medlem: 2008-10-13

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav torig » 2018-12-10 20:25

kneten skrev:@torig
Du kan finna många svar i denna tråd sidorna 6 - 8

viewtopic.php?f=20&t=9397&start=15
Mvh kneten


Tack för svaret!
Har tidigare läst tråden och sidorna du hänvisar till, men förstår inte riktigt Därför mina frågar. :wink:

/mvh

Användarvisningsbild
krstuns
 
Inlägg: 231
Blev medlem: 2007-01-31

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav krstuns » 2018-12-10 20:54

Jag håller med torig, vi behöver tydligare instruktioner :D

Användarvisningsbild
ekkove
 
Inlägg: 348
Blev medlem: 2009-01-31
Ort: Hägersten

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav ekkove » 2019-02-09 16:30

Nu finns det ett helt paket som byggsats på HIFI KIT.
https://www.hifikit.se/hogtalare/byggsa ... sstod.html

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav DVD-ai » 2019-02-11 20:24

Kul! :lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Magnusjohansson
 
Inlägg: 355
Blev medlem: 2006-12-14
Ort: Växjö

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav Magnusjohansson » 2019-04-28 15:36

Köpte ett par ES2, kunde inte låta bli att testa även om jag har ett mindre rum med I6 som är ganska så dämpat.

Men en fråga om ritningen som är jag blir osäker på. IÖ skriver nåt om R och L och den ena och den andra? Menas det att den en ES-2 skall polvändas mot högtalaren om man gör filtren lika enligt schemat? Men att då inte har betydelse vilket filter som står på vilken högtalare såvida det är olika?
Fan av Ino audio och DIY..

Magnusjohansson
 
Inlägg: 355
Blev medlem: 2006-12-14
Ort: Växjö

Re: ES2 Finns nu för order på HIFI KIT.

Inläggav Magnusjohansson » 2019-04-28 17:31

Magnusjohansson skrev:Köpte ett par ES2, kunde inte låta bli att testa även om jag har ett mindre rum med I6 som är ganska så dämpat.

Men en fråga om ritningen som är jag blir osäker på. IÖ skriver nåt om R och L och den ena och den andra? Menas det att den en ES-2 skall polvändas mot högtalaren om man gör filtren lika enligt schemat? Men att då inte har betydelse vilket filter som står på vilken högtalare såvida det är olika?


Jag ringe och frågade. Och det relevanta är att + från båda högtalarna går till den yttre diskanten. Alltså den höga på den högra högtalaren och den vänstra diskanten på den vänstra högralren. Es-2 Skall alltså vara olika ihopsatta.

Man kan nog kanske som lekman förstå det från medföljande schema. Men jag kunde även efter en hel del funderande fortfarande inte vara helt säker. Jag bara trodde jag förstod, och då blir det ju jobbigt :)

Sedan kunde man laborera med att byta fas på båda om man ville.
Fan av Ino audio och DIY..


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster