Underavstämda profundus moduler?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Underavstämda profundus moduler?

Inläggav music4ever » 2018-11-30 03:24

Har sökt men finner ingen bra genomgång vad det finns för för och nackdelar med underavstämda profundus basmoduler, främst av Y-varianten.
Så jag tänkte ställa lite frågor här.
1. Vad vinner man mot vanliga versionen? Har sett en siffra på 14 hz mot vanliga versionens 16 hz.
2. Finns det några nackdelar för till exempel slutstegen som ska driva detta?
3. Påverkas ljudtrycksförmågan över 16 hz av detta mot vanliga versionen?
4. Jag antar det går att få till detta med en eller max två basreflexrör (då jag tycker 4 rörsversionen ser mindre snygg ut)?
5. Behöver man ha infra-insatsen till dessa?
6. Någon ljudkvalitetsskillnad mot vanliga versionen?

Fler för och nackdelar?
Senast redigerad av music4ever 2019-03-04 00:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Understämda profundus moduler?

Inläggav DVD-ai » 2018-11-30 07:10

1: Man aktiverer subsonic filtret i läge normal samtidigt och detta ger att vid 13,5Hz så börjar lådorna att falla.
2: Känns inte som att det bore vara något extra problem för ett vettigt konsteuerat slutsteg, lite mer nivå i lågbasen och övre infra omtådet, men potentiellt mindre nivå i lägsta infraområdet får den ju hantera.
3: Ja, du tappar lite i kapacitet, vet inte hur mycket i praktiken.
4: Ja det går att göra detta med bara två portar, men det blir stora och långa rör om inte lufthastigheten ska bli för hög med risk för bla blåsljud som följd, jag vet inte om dessa får plats i lådorna !?
5: Ja du behöver en infratillsats.
6: Njaaa, profX underavstämd tycker jag är vettigt men profY är ju redan så djupende att jag inte hade orkat hålla på personligen :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Understämda profundus moduler?

Inläggav Kraniet » 2018-11-30 09:50

Är det inte så att två något av rören pluggas ifall man ska underavstämma? så det borde väl gå att bygga en underavstämd låda. Tappar ju förstås valfriheten då dock.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Understämda profundus moduler?

Inläggav AndersP » 2018-11-30 13:35

Man får tänka på att baselementet saknar sin "broms" under resonansfrekvensen. Konutslaget ökar dratiskt. Kanske finns större risk för att spela.sönder dom?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Understämda profundus moduler?

Inläggav Kraniet » 2018-11-30 18:03

Går det att spela sönder Y-basarna?

Sitter det ett HP-filter i cr80?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Understämda profundus moduler?

Inläggav Nattlorden » 2018-11-30 19:10

Kraniet skrev:Går det att spela sönder Y-basarna?


Koppla dem direkt på ett kärnkraftverk så skall det nog gå.... Eller så bryr du dig inte om resultatet efteråt...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Understämda profundus moduler?

Inläggav music4ever » 2018-12-01 02:51

Kraniet skrev:Är det inte så att två något av rören pluggas ifall man ska underavstämma? så det borde väl gå att bygga en underavstämd låda. Tappar ju förstås valfriheten då dock.


Valfriheten är intressant då, då valet är att alltid köra underavstämt. Ärligt så tycker jag det ser rätt sunkigt ut med de 4 rören som jag sett. Möjligt att det går att få till med fin fanér och kanske måla rören. Men kan man slippa några av dem så vore det kanon.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Understämda profundus moduler?

Inläggav Kraniet » 2018-12-01 10:32

Det beställs väl speciallådor lite nu och då. Bästa är ju att ringa Öhman och höra dig för.
Färre rör är ju en variant, slitsport kunde ju va en annan.

Det kan dock vara värt att nämna att flera rör med mindre diameter presterar bättre än ett färre antal med mindre diameter. Förutsatt att portarean är densamma.

Baselementet är extremt potent. Att få tillräckligt med kapacitet i porten(arna) kan inte vara helt trivialt.

Men som sagt, ring till Öhman.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Understämda profundus moduler?

Inläggav darkg » 2018-12-01 20:10

Kan man inte ha mynningarna bakåt, eller nedåt?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Understämda profundus moduler?

Inläggav music4ever » 2019-03-04 00:51

Går det att fixa vanliga "classic" prof-y moduler (2-port) till att bli underavstämda? Räcker det t ex att bara byta portar?

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Understämda profundus moduler?

Inläggav Elfsberg » 2019-03-10 18:51

music4ever skrev:Går det att fixa vanliga "classic" prof-y moduler (2-port) till att bli underavstämda? Räcker det t ex att bara byta portar?


Det borde det väl göra. Om du monterar längre portar så ska avstämningsfrekvensen sjunka.

Värt att notera:
Om jag förstått rätt så har Ingvar dimensionerat portens längd med hänsyn till lådans bakre vägg, det ska vara ett visst avstånd mellan portens inre mynning och motstående innervägg.
Jag läste om detta i nån gammal artikel, kanske var det om NHT-basarna. Men om det stämmer så är det väl säkerligen applicerat på även Inos sortiment av basmoduler då det tekniken ämnar att lixom "förstärka" längden av röret.

Därför tror jag att det inte är väldigt enkelt att räkna ut "rätt" längd och att man därför får prova sig fram med kanske 5 mm i taget tills man nått rätt avstämning.

Ingvar räknar nog ut en trevlig lösning på nån sekund om man ringer honom. ;)
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Understämda profundus moduler?

Inläggav Morello » 2019-03-20 23:25

music4ever skrev:Går det att fixa vanliga "classic" prof-y moduler (2-port) till att bli underavstämda? Räcker det t ex att bara byta portar?


Förläng innerdelen av porten. Är det Aeroport 4-portar så passar avloppsrör för markförläggning perfekt. De kostar fikapengar. Sådana använde jag till mitt projekt då originalrören var för korta.

5 mm som någon nämnde ger ingen praktisk skillnad. Ett antal cm krävs för att ge relevant sänkning av helmholtzresonansen.

Notera att det är kvadratroten av förhållandet mellan rörens nettolängd som räknas.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster