fått piPs att låta bra... Mycket bra till och med!

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57150
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Nattlorden » 2019-01-10 12:12

jocke_tuffing skrev:
Nattlorden skrev:
jocke_tuffing skrev:Jag kan gissa mig till vad min sambo tycker om alla bra förslag: nej, nej och åter nej!


Fast det hindrar väl inte att du TESTAR?


Att vinkla in högtalarna hade ingen effekt. Eller att det blev lite tunnare och därför sämre.
Jag säger inte att man inte ska ha dom invinklade men i det enskilda fallet blev det sämre.


Och att göra det efter du satt dem _bredare_ ?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

jocke_tuffing
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2018-10-13

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav jocke_tuffing » 2019-01-10 16:56

Nattlorden skrev:
jocke_tuffing skrev:
Nattlorden skrev:
Fast det hindrar väl inte att du TESTAR?


Att vinkla in högtalarna hade ingen effekt. Eller att det blev lite tunnare och därför sämre.
Jag säger inte att man inte ska ha dom invinklade men i det enskilda fallet blev det sämre.


Och att göra det efter du satt dem _bredare_ ?


Jag testade en gång förut att sätta dom bredare. Det gjorde faktiskt inte så mycket skillnad. Men då sitter man dock på den positionen där de är otydliga.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22649
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav RogerGustavsson » 2019-01-10 17:12

jocke_tuffing skrev:
RogerGustavsson skrev:Jag har ett liknande arrangemang och tycker det fungerar hyggligt även om det lät "friare" i vardagsrummet där piP stod tidigare. Har dock inte så naket fram till lyssningsplatsen, där är en tjock matta (tjockare än den på bilden) fram till TV-soffan.

[ Bild ]


Det där såg ju trivsamt ut. Hur blir det när du spelar högt? Har du Ingvarkällardjupbas?




Sitter alltså rätt nära. Det körs i princip bara ljud kopplat till TV/video. Det duger gott. Bas finns, trodde det skulle störa att den ena högtalaren är nära ett hörn men det är inte så farligt. I och med att det är bild till tycker jag fokus på hur ljudet låter reduceras en hel del. Om tar ett ljudspår från en film och kör i den lite större audioanläggningen i våning ned, blir det annorlunda och det som man tyckte lät okej med bild till kan bli klart sämre när bilden tas bort. Nu har ju loudness war letat sig in på biofilmerna också, det kan vara tröttande med alla effekter på hög ljudnivå.

jocke_tuffing
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2018-10-13

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav jocke_tuffing » 2019-01-11 11:59

Kan det vara så att jag har något högre krav?

Jag har inte min piPs som förstärkare av TV-ljud.

Jag har mina som hjärtat i en dedikerad musikanläggning med streamer, förförstärkare och slutsteg av hög klass. I alla fall på pappret och prismässigt.

Kraniet
 
Inlägg: 12525
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Kraniet » 2019-01-11 12:09

jocke_tuffing skrev:Kan det vara så att jag har något högre krav?

Jag har inte min piPs som förstärkare av TV-ljud.

Jag har mina som hjärtat i en dedikerad musikanläggning med streamer, förförstärkare och slutsteg av hög klass. I alla fall på pappret och prismässigt.


Min uppfattning är att piP är väldigt beroende av att sitta på rätt höjd över golvet och på rätt avstånd från väggen bakom samt att ljuddämpad skiva (med tillräcklig tjocklek och storlek) vid/bakom respektive högtalare. Gör man avkall på detta så låter dom helt enkelt inte lika bra.
Rekommendationen om 22 graders lysningsvinkel och rätt invinkling borde främst påverka ljudbilden, inte basåtergivningen.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22649
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav RogerGustavsson » 2019-01-11 12:45

jocke_tuffing skrev:Kan det vara så att jag har något högre krav?


Det vet jag inte men jag har ett ljudsystem i vardagsrummet som ligger över vad piP klarar i samma rum.

http://usr.audioasylum.com/images/5/55175/jul2018.jpg

piP vid TV:n är inte optimerat för kritisk lyssning även om det inte låter illa eller bassvagt.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6640
Blev medlem: 2012-08-25

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav goat76 » 2019-01-11 13:21

jocke_tuffing skrev:Kan det vara så att jag har något högre krav?

Jag har inte min piPs som förstärkare av TV-ljud.

Jag har mina som hjärtat i en dedikerad musikanläggning med streamer, förförstärkare och slutsteg av hög klass. I alla fall på pappret och prismässigt.


Det finns väl inget att klaga på när det kommer till din rigg.
Linn Majik streamer (eller är det den äldre Akurate?), Lejonklou pre, Linn förstärkare som driver ett par kvalitetshögtalare. Det är knappast i utrustningen problemet ligger om det inte låter bra.

Som alla andra har påpekat så är det främst rummets akustik jag skulle tittat på i kombination med hur högtalarna är uppställda. Det finns jättemycket man under normala vardagsrums-förhållanden kan göra för att få ner efterklangen i rumnet som tjockare gardiner, en stor tjock matta och sen finns det riktigt snygga absorbenter man kan köpa som ser ut som snygga tavlor.
Dessa absorbenter kan med fördel placeras där de tidiga reflexerna studsar vilket är lätt att ta reda på genom att tillfälligt placera en spegel på platsen där man tror reflexen studsar, sätta sig på lyssningsplatsen och se om man ser högtalarna i spegelbilden, om du inte ser dem, flytta spegeln tills du gör det. Nu har du hittat en bra plats för absorbenten.
Om man inte vill ha en absorbent kan annars en hylla eller annan difuserande yta placeras på den platsen.
Förlåt för basic-informationen men man behöver inte bygga om till en man-cave för att få till ett betydligt bättre ljud i rummet.

Kan du inte påpeka för din sambo hur viktigt det är för dig och ditt intresse och att förbättringar av akustiken i rummet också kommer bidra till att det även blir bättre för vanliga samtal, man kan prata med en betydligt lägre samtalston utan att det låter otydligt.
Kolla upp en tjock matta på förhand och visa upp lite snygga akustikfix på nätet och visa henne att det kan göras snyggt. Om du sen engagerar henne i det hela så att hon känner sig delaktig så kan ni göra egna absorbenter med snygga och passande tygmönster.

Den där hyllan är fin men den begränsar verkligen placeringen av högtalarna. Kan inte den hyllan vara på en sidovägg så du kan placera högtalarna på egna stativ. TV;n kan väl stå på en mindre bänk eller uppskruvad på väggen?

Som sagt tänk igenom och kolla upp lite idéer och presentera sen dessa för henne och berätta hur viktigt det är för ditt näst största intresse. Musikintresset kommer så klart efter ditt intresse för henne! :D

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav DVD-ai » 2019-01-11 18:11

goat76 skrev:
jocke_tuffing skrev:Kan det vara så att jag har något högre krav?

Jag har inte min piPs som förstärkare av TV-ljud.

Jag har mina som hjärtat i en dedikerad musikanläggning med streamer, förförstärkare och slutsteg av hög klass. I alla fall på pappret och prismässigt.


Det finns väl inget att klaga på när det kommer till din rigg.
Linn Majik streamer (eller är det den äldre Akurate?), Lejonklou pre, Linn förstärkare som driver ett par kvalitetshögtalare. Det är knappast i utrustningen problemet ligger om det inte låter bra.

Som alla andra har påpekat så är det främst rummets akustik jag skulle tittat på i kombination med hur högtalarna är uppställda. Det finns jättemycket man under normala vardagsrums-förhållanden kan göra för att få ner efterklangen i rumnet som tjockare gardiner, en stor tjock matta och sen finns det riktigt snygga absorbenter man kan köpa som ser ut som snygga tavlor.
Dessa absorbenter kan med fördel placeras där de tidiga reflexerna studsar vilket är lätt att ta reda på genom att tillfälligt placera en spegel på platsen där man tror reflexen studsar, sätta sig på lyssningsplatsen och se om man ser högtalarna i spegelbilden, om du inte ser dem, flytta spegeln tills du gör det. Nu har du hittat en bra plats för absorbenten.
Om man inte vill ha en absorbent kan annars en hylla eller annan difuserande yta placeras på den platsen.
Förlåt för basic-informationen men man behöver inte bygga om till en man-cave för att få till ett betydligt bättre ljud i rummet.

Kan du inte påpeka för din sambo hur viktigt det är för dig och ditt intresse och att förbättringar av akustiken i rummet också kommer bidra till att det även blir bättre för vanliga samtal, man kan prata med en betydligt lägre samtalston utan att det låter otydligt.
Kolla upp en tjock matta på förhand och visa upp lite snygga akustikfix på nätet och visa henne att det kan göras snyggt. Om du sen engagerar henne i det hela så att hon känner sig delaktig så kan ni göra egna absorbenter med snygga och passande tygmönster.

Den där hyllan är fin men den begränsar verkligen placeringen av högtalarna. Kan inte den hyllan vara på en sidovägg så du kan placera högtalarna på egna stativ. TV;n kan väl stå på en mindre bänk eller uppskruvad på väggen?

Som sagt tänk igenom och kolla upp lite idéer och presentera sen dessa för henne och berätta hur viktigt det är för ditt näst största intresse. Musikintresset kommer så klart efter ditt intresse för henne! :D


Pffft, vad e det här för jäkla fasoner... Dummaste jag hört, vem skulle få för sig att tänka så?! :twisted:

:mrgreen:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav RogerJoensson » 2019-01-13 17:41

jocke_tuffing skrev:Mycket små möjligheter som ni ser
IMG_5877.jpg

En stor dämpskiva som täcker hela väggen i hålet för TV/högtalare skulle inte sticka ut så mycket. Det finns ljusa skivor, men jag tror att en mörkgrå, helt slät skumplastskiva skulle se snyggt och ombonat ut. I och med att den täcker hela ytan och är naturligt inramad, skulle det inte behöva se ut som om man hängt upp en typ madrass på väggen, mer som en fond. Kanske klädd med ett snyggt tyg.
Det skulle kunna se fint och trevligt ut, tänker jag (som inte heller gillar löst hängande dämpskivor rent visuellt).

En tjock matta på golvet, särskilt i "spegelreflexen" skulle inte heller skada. Inte heller textilier i form av draperier, gardiner och tygklädda möbler (om rummet är kalt).

Sen är frågan, kanske en av de viktigaste för att ta reda på vad problemet är, vad lyssnar du på för något som inte låter bra? Ge gärna exempel.
-På självvald "semester".

jocke_tuffing
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2018-10-13

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav jocke_tuffing » 2019-01-18 12:56

Tack för kloka kommentarer!

Jag tar till mig och funderar och testar vid tillfälle.

Stämmer att det är Majik streamer. Sen är det ett 5 kanaligt slutsteg. Lite onödigt så jag kanske försöker byta till två.

Alltså. Det låter bra. Det låter mycket bra till och med. Men man behöver sitta nära för att höra tydligheten som sagt.
Och höjer man upp rejält så blir det påfrestande.

Exempel på musik som inte är kritisk är ren och fin typ Röyksopp eller Sophie Zelmani. Musik som kan bli påfrestande är skränig musik som bob hund eller Caesars. Om referenserna ger nån bra beskrivning.

jocke_tuffing
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2018-10-13

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav jocke_tuffing » 2019-01-18 13:21

Aha om man spelar högt som fasen så dyker djupbasen upp!

Synd att det inte är behagligt att lyssna så högt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 31990
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Bill50x » 2019-01-18 13:22

jocke_tuffing skrev:Exempel på musik som inte är kritisk är ren och fin typ Röyksopp eller Sophie Zelmani. Musik som kan bli påfrestande är skränig musik som bob hund eller Caesars. Om referenserna ger nån bra beskrivning.

Enligt min mening är det använd elektronik (källa och förstärkning) som är boven när man inte kan återge skränig musik. Just detta brukar vara Linn's paradgren så det är lite förvånande att just Linn Majik låter så illa. Framförallt med tanke på (enligt min mening) pIP är ganska förlåtande i detta avseende.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

jocke_tuffing
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2018-10-13

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav jocke_tuffing » 2019-01-18 13:33

Bill50x skrev:
jocke_tuffing skrev:Exempel på musik som inte är kritisk är ren och fin typ Röyksopp eller Sophie Zelmani. Musik som kan bli påfrestande är skränig musik som bob hund eller Caesars. Om referenserna ger nån bra beskrivning.

Enligt min mening är det använd elektronik (källa och förstärkning) som är boven när man inte kan återge skränig musik. Just detta brukar vara Linn's paradgren så det är lite förvånande att just Linn Majik låter så illa. Framförallt med tanke på (enligt min mening) pIP är ganska förlåtande i detta avseende.

/ B


Det är min uppfattning och erfarenhet också.

Jag tänker såhär. När man lyssnar på skränig musik så är det just melodin som måste komma fram för att hjärnan ska tycka att det är behaglig musik. Det kan vara möjligt att kala väggar och golv höjer upp höga frekvenser som gör att man tappar melodin. Och därmed låter det inte så bra som det kan.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34828
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Morello » 2019-01-18 13:33

Menar du att rätt elektronik tvättar bort distorsion och återställer dynamik tex?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6640
Blev medlem: 2012-08-25

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav goat76 » 2019-01-18 13:34

Bill50x skrev:
jocke_tuffing skrev:Exempel på musik som inte är kritisk är ren och fin typ Röyksopp eller Sophie Zelmani. Musik som kan bli påfrestande är skränig musik som bob hund eller Caesars. Om referenserna ger nån bra beskrivning.

Enligt min mening är det använd elektronik (källa och förstärkning) som är boven när man inte kan återge skränig musik. Just detta brukar vara Linn's paradgren så det är lite förvånande att just Linn Majik låter så illa. Framförallt med tanke på (enligt min mening) pIP är ganska förlåtande i detta avseende.

/ B


Men ett icke optimalt lyssningsrum kommer ingen utrustning förbi eller runt, inte heller med hjälp av den inbyggda rumskorrigeringen i hans streamer. Den är bra men fungerar nog bättre att bara få de sista bitarna på plats i ett hyfsat bra rum för ljud.

jocke_tuffing
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2018-10-13

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav jocke_tuffing » 2019-01-18 13:47

Morello skrev:Menar du att rätt elektronik tvättar bort distorsion och återställer dynamik tex?


Nja alltså jag menar att även om det som kommer ur högtalarna kan vara rent men produkten vid örat är inte det.

jocke_tuffing
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2018-10-13

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav jocke_tuffing » 2019-01-18 13:48

goat76 skrev:
Bill50x skrev:
jocke_tuffing skrev:Exempel på musik som inte är kritisk är ren och fin typ Röyksopp eller Sophie Zelmani. Musik som kan bli påfrestande är skränig musik som bob hund eller Caesars. Om referenserna ger nån bra beskrivning.

Enligt min mening är det använd elektronik (källa och förstärkning) som är boven när man inte kan återge skränig musik. Just detta brukar vara Linn's paradgren så det är lite förvånande att just Linn Majik låter så illa. Framförallt med tanke på (enligt min mening) pIP är ganska förlåtande i detta avseende.

/ B


Men ett icke optimalt lyssningsrum kommer ingen utrustning förbi eller runt, inte heller med hjälp av den inbyggda rumskorrigeringen i hans streamer. Den är bra men fungerar nog bättre att bara få de sista bitarna på plats i ett hyfsat bra rum för ljud.


Rumsoptimeringen har jag inte blivit vän med. Den enda effekt jag märkt är att basen lyfts bort. Kanske ska testa en gång med piPs.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6640
Blev medlem: 2012-08-25

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav goat76 » 2019-01-18 14:10

jocke_tuffing skrev:
goat76 skrev:
Bill50x skrev:Enligt min mening är det använd elektronik (källa och förstärkning) som är boven när man inte kan återge skränig musik. Just detta brukar vara Linn's paradgren så det är lite förvånande att just Linn Majik låter så illa. Framförallt med tanke på (enligt min mening) pIP är ganska förlåtande i detta avseende.

/ B


Men ett icke optimalt lyssningsrum kommer ingen utrustning förbi eller runt, inte heller med hjälp av den inbyggda rumskorrigeringen i hans streamer. Den är bra men fungerar nog bättre att bara få de sista bitarna på plats i ett hyfsat bra rum för ljud.


Rumsoptimeringen har jag inte blivit vän med. Den enda effekt jag märkt är att basen lyfts bort. Kanske ska testa en gång med piPs.


Jag var inte heller vän med rumsoptimeringen förut då den automatiska uträkningen är överdriven, man bör gå in och korrigera den manuellt. Läs och följ de väldigt utförligt beskrivna anvisningarna i länken så tror jag du kommer ändra uppfattning. https://hifiwigwam.com/forum/topic/1299 ... ober-2018/

Men som sagt, du bör fixa de stora problemen med rummets akustik först, sen kan man finlira med rumsoptimeringen.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav IngOehman » 2019-01-19 12:07

Avråder från alla sådana där digitala rumsoptimeringar.

Särskilt om man fixar med rummet!


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Vinylcalle » 2019-01-20 01:30

IngOehman skrev:Avråder från alla sådana där digitala rumsoptimeringar.

Särskilt om man fixar med rummet!


Vh, iö


Skulle väldigt gärna läsa om du har lust att vidareutveckla dina tankar om detta?

Jag vill nog påstå att jag upplevt förbättringar med digital rumskorrektion, t.ex. Lyngdorfs Roomperfect, det har gällt i rum där det funnits en del problem med akustiken, bra rum har jag aldrig testat i.
Själv har jag dock valt att avstå, om inte annat för att jag inte gillar tanken på en massa AD/DA omvandlande, en feelgood sak.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6640
Blev medlem: 2012-08-25

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav goat76 » 2019-01-20 14:08

Vinylcalle skrev:
IngOehman skrev:Avråder från alla sådana där digitala rumsoptimeringar.

Särskilt om man fixar med rummet!


Vh, iö


Skulle väldigt gärna läsa om du har lust att vidareutveckla dina tankar om detta?

Jag vill nog påstå att jag upplevt förbättringar med digital rumskorrektion, t.ex. Lyngdorfs Roomperfect, det har gällt i rum där det funnits en del problem med akustiken, bra rum har jag aldrig testat i.
Själv har jag dock valt att avstå, om inte annat för att jag inte gillar tanken på en massa AD/DA omvandlande, en feelgood sak.

Mvh Carl


Normalt sett är jag av principskäl emot digital korrigering, jag har aldrig gillat de lösningar som funnits i t ex surroundförstärkare. Jag har inte testat några andra varianter i musiksystem än Linn Room Optimisation och var till en början av den uppfattningen att jag inte gillade det alls.
De inställningar programmet kommer upp med räknas ut efter rumsmått, vägg/golv/takmaterial, öppningar, fönster, högtalarposition, högtalarmodellcoch lyssningsposition men tar inte hänsyn till hur rummet i övrigt är möblerat. Detta medför att programnet hittar rummets problemfrekvenser riktigt bra men tar bort för mycket så att det blir utsläckningar.
Det fina med programnet är att det är fullt möjligt att manuellt ändra eller ta bort de justeringar som gjorts och lägga in egna och man får en visuell graf där man ser alla korrigeringar och kan använda det hela som en form av equalizer.
Alla korrigeringar sker runt 80Hz (min högsta korrigering ligger på 82Hz) och nedåt så man hanterar endast de maskerande basproblemen rummet har och korrigeringarna är lite olika för respektive högtalare.

Jag har ändrat min uppfattning efter att ha följt de anvisningarna som jag länkade till i tidigare inlägg där inställningarna justeras med hjälp av referensmusik istället för det frekvenssvep jag tidigare använde.

Att bygga ett 100% dedikerat lyssningsrum skulle naturligtvis vara det ultimata men jag bor i en vanlig hyreslägenhet och har inte några möjligheter att bygga in bass traps och liknande i väggar och tak men jag har fixat rummets akustik så gott det går efter de förutsättningar som finns i ett vanligt vardagsrum.

Det hela handlar om hyfsat små justeringar men det är ändå väldigt tydligt hur rummets problematik i de lägre frekvenserna har maskerat ljud betydligt högre upp i registret ända upp till kvinnlig sång och liknande. Efter korrigeringarna låter alltså allt i musiken mer fokuserat och tydligt i sin helhet.
Jag ser inget problem med hur och med vad man korrigerar fel då det viktigaste ändå måste vara att det faktiskt blir bättre.

Om man däremot försöker använda denna typ av optimering i ett direkt dåligt rum så krävs det så stora korrigeringar att det garanterat kommer äta upp frekvenser som tillhör musiken, det är då det blir ett tråkigt resultat.

Som sagt, fixa rummet så gott det går med de akustiska åtgärder som fungerar för det aktuella rummet, testa sen om ett ett rumskorrigerings-program förbättrar ljudet ytterligare.
Om det inte blir bättre, skippa det.
Om det blir bättre, använd det.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5312
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Belker » 2019-01-20 16:29

Ett par välavvägda FIR-notchar i basen tycker jag ökar kvaliteten. Men det förutsätter väl att man helt digitaliserat sin avspelning. Autokorrigering från Dirac, REW eller bioreceivern funkar dåligt. Man måste handpålägga.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav IngOehman » 2019-01-20 18:28

Håller med. Automatiska system är helt odugliga.

Du skriver ”ett par”. Jag har inte stött på några fall där ett akustiskt välreglerat rum har behövt flera notchar än en. Det blir typ alltid en. Noll kan bli bra också, men aldrig två, om man inte har varit tvungen att avstå ifrån en akustisk reglering som borde ha gjorts.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5312
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Belker » 2019-01-20 21:09

IngOehman skrev:Håller med. Automatiska system är helt odugliga.

Du skriver ”ett par”. Jag har inte stött på några fall där ett akustiskt välreglerat rum har behövt flera notchar än en. Det blir typ alltid en. Noll kan bli bra också, men aldrig två, om man inte har varit tvungen att avstå ifrån en akustisk reglering som borde ha gjorts.


Vh, iö


Nej, du lutade väl åt ”noll” när du var här och mätte. Har ändå satt en notch på fundamentala längsresonansen 48 Hz. Den andra sitter på 103. Möjligt att den är överflödig, men mätt på flera ställen i rummet och framförallt i lyssningsplats så har jag en höjning och resonans där som inte akustiken verkar rå på. Det låter i alla fall precis som jag vill just nu så jag spisar nog ett vax istf att pilla mer just nu!

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav IngOehman » 2019-01-24 19:00

Well, jag tycker att en notch (oftast då kompletterad med en bredbandig höjning) ofta kan förbättra, men då MANUELLT framvriden. Och om rummet är o-optimalt så kan nog kanske i sällsynta fall två notchar ge fördelar.

Automatiska system har jag aldrig upplevt vara användbara. Det bara förstör. Sagt med reservation för att det förstås kan finnas en anläggning med så stora fel till och med en automatisk eq kan råka ge små förbättringar av totalresultatet. Men jag har då istället svårt att se varför man alls skall utgå ifrån så usla anläggningar.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Fostex » 2019-01-25 15:14

IngOehman skrev:Well, jag tycker att en notch (oftast då kompletterad med en bredbandig höjning) ofta kan förbättra, men då MANUELLT framvriden.


Kan du utveckla vad syftet med den bredbandiga höjningen är / varför den behövs?

Då jag har dämpat rummets längsgående resonans med min analoga PEQ har jag gjort detta med en smalbandig notch, men jag tycker inte att jag kan ta ned resonansen tillräckligt mycket utan att basområdet börjar låta tunt och anemiskt. Här blir jag nyfiken på om jag missat något.

Naturligtvis förstår jag att det blir en stor upplevd skillnad när resonansen inte är där och dånar, men jag har uppfattat det som att det drabbar större delar av basregistret, även om t.ex. LTS linjära testsvep återges jämnt och fint.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav philipbtz » 2019-01-25 18:27

IngOehman skrev:Well, jag tycker att en notch (oftast då kompletterad med en bredbandig höjning) ofta kan förbättra, men då MANUELLT framvriden. Och om rummet är o-optimalt så kan nog kanske i sällsynta fall två notchar ge fördelar.

Automatiska system har jag aldrig upplevt vara användbara. Det bara förstör. Sagt med reservation för att det förstås kan finnas en anläggning med så stora fel till och med en automatisk eq kan råka ge små förbättringar av totalresultatet. Men jag har då istället svårt att se varför man alls skall utgå ifrån så usla anläggningar.


Vh, iö


Mitt förra rum, som var nästan det värsta tänkbara, behövde både byggas om, kör tidsoptimeringar med miniDSP samt sedan en Dirac kalibrering på hela kalaset under 300Hz(med en stigande kurva där 20Hz var ca. +10dB) för att det ens skulle låta i närheten av bra(och detta var med fyra basar). Det var ett sjukt rum. Nuvarande rum behöver jag inget av det där. Jag har inte ens en cr80s med infrakort till mina fyra slutna basar utan det låter fortfarande bättre än förra rummet. Snart blir det helt andra bullar med Infra Y-6 men det jag menar är att jämför jag mina nuvarande fyra basar i gamla och nya rummet så är det denna skillnaden.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6640
Blev medlem: 2012-08-25

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav goat76 » 2019-01-25 20:03

Fostex skrev:Naturligtvis förstår jag att det blir en stor upplevd skillnad när resonansen inte är där och dånar, men jag har uppfattat det som att det drabbar större delar av basregistret, även om t.ex. LTS linjära testsvep återges jämnt och fint.


Mitt förslag är att du testar göra justeringarna med hjälp av musik istället, för mig blev det ett klart bättre resultat än det jag fick när jag använde det där testsvepet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22649
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav RogerGustavsson » 2019-01-25 20:37

Fostex skrev:
IngOehman skrev:Well, jag tycker att en notch (oftast då kompletterad med en bredbandig höjning) ofta kan förbättra, men då MANUELLT framvriden.


Kan du utveckla vad syftet med den bredbandiga höjningen är / varför den behövs?

Då jag har dämpat rummets längsgående resonans med min analoga PEQ har jag gjort detta med en smalbandig notch, men jag tycker inte att jag kan ta ned resonansen tillräckligt mycket utan att basområdet börjar låta tunt och anemiskt. Här blir jag nyfiken på om jag missat något.

Naturligtvis förstår jag att det blir en stor upplevd skillnad när resonansen inte är där och dånar, men jag har uppfattat det som att det drabbar större delar av basregistret, även om t.ex. LTS linjära testsvep återges jämnt och fint.



Jag är ingen expert men jag tror inte på att fullt ut radera resonserna, så som många automatiska sastem tycks göra. Att utgå från hur en mikrofon uppfattar det är möjligen inte riktigt samma sak som hur hörseln uppfattar det och till viss del "justerar" sig när vi vistas i ett rum. Jag har reducerat en topp i mitt system men inte tagit bort den helt. Tycker det fungerar hyfsat.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 31990
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Bill50x » 2019-01-25 21:51

RogerGustavsson skrev:Jag har reducerat en topp i mitt system men inte tagit bort den helt. Tycker det fungerar hyfsat.

Det verkar vara liknande metodik när det gäller Linns Space Optimization system. Många utgår ifrån vad systemet gör och minskar dess påverkan, då blir det bra.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Froggy och 2 gäster