fått piPs att låta bra... Mycket bra till och med!

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

jocke_tuffing
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2018-10-13

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav jocke_tuffing » 2018-12-19 10:57

Jepp det var den!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9505
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav sprudel » 2018-12-19 12:29

spacemonkey69 skrev:Ååh! Jag minns maki maki från demon hos dig sprudel, fantastiskt minne måste jag säga.


Du får komma igen. Med MelcoN1 och Chord 2Qute är det en annan upplevelse :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Rydberg » 2018-12-19 12:31

spacemonkey69 skrev:Ååh! Jag minns maki maki från demon hos dig sprudel, fantastiskt minne måste jag säga.

Just den där låten får min flickvän att bli smått aggressiv :lol: Tycker den är fantastisk och nämnda album finnes så klart i samlingen (CD).
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57150
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Nattlorden » 2018-12-19 12:52

Min fru uppskattade inte musiken heller när jag testade igår, fast inte riktigt "smått aggressiv" dock.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tell
 
Inlägg: 2082
Blev medlem: 2015-10-27

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Tell » 2018-12-19 13:23

Kul musik! Låter bra i mina piP gör den också.

spacemonkey69
 
Inlägg: 199
Blev medlem: 2016-12-08
Ort: Göteborg

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav spacemonkey69 » 2018-12-19 13:38

sprudel skrev:
spacemonkey69 skrev:Ååh! Jag minns maki maki från demon hos dig sprudel, fantastiskt minne måste jag säga.


Du får komma igen. Med MelcoN1 och Chord 2Qute är det en annan upplevelse :)


I'll take you up on that! Nu har jag vant mina öron vid pi60s så då kan jag nog uppskatta ditt akustikfix och elektroniken mer.

Rydberg skrev:
spacemonkey69 skrev:Ååh! Jag minns maki maki från demon hos dig sprudel, fantastiskt minne måste jag säga.

Just den där låten får min flickvän att bli smått aggressiv :lol: Tycker den är fantastisk och nämnda album finnes så klart i samlingen (CD).


Min sambo undrar ofta va 17 jag lyssnar på och när jag spelade maki maki var detta inget undantag :lol: Lite synd då musiken är spännande och låter fantastiskt bra :)
Heos/Vinyl -> Denon X4300h -> Rotel 1582 -> pi60s

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Rydberg » 2018-12-19 15:34

Nattlorden skrev:Min fru uppskattade inte musiken heller när jag testade igår, fast inte riktigt "smått aggressiv" dock.

Det kom först 10:e gången :mrgreen:
Class only looks like arrogance from below.

jocke_tuffing
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2018-10-13

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav jocke_tuffing » 2018-12-20 20:47

Okej vad har nu hänt? Vad visar mätningen.

Den ena högtalaren mäter som piP ska göra. Men den andra gjorde det inte. Och det verkar som att den tydligt gjorde en avvikande mätning från förväntat.

Så jag tog beslutet att uppgradera till piPs! Jag tror inte ljudet hemma kommer att revolutioneras. Men man kan ju drömma om ett framtida hem eller sommarhus där man kan lägga ner ordentligt på rumsakustik.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Ted_B » 2018-12-20 20:59

Kom ni fram till vad som var fel?

Jag tyckte att mina pips jag hade, ett kort tag, lät behagligare i mellanregistret än mina egenmonterade pi60s.
Därför är jag lite fundersam över om jag verkligen monterat dem rätt.
Fast just nu låter det riktigt bra här hemma efter senaste omplaceringen, det verkar handla om centimetrar för att få bra balans i ljudet från pi60s.
Pips var ju bara att ställa upp mot en dämpskiva mot väggen på rätt höjd så lät det kanonbra, i mitt vardagsrum.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav gopnik » 2018-12-21 01:49

Ted_B skrev:Fast just nu låter det riktigt bra här hemma efter senaste omplaceringen, det verkar handla om centimetrar för att få bra balans i ljudet från pi60s.

Har du verkligen fått till fasen rätt på alla fyra elementen då? :D
Det är något jag verkligen ogillar med valet av internkablage - den närmast osynliga, gjutna fasmarkeringen! Speciellt som det gärna uppstår en nästan på pricken lik sträng när man särar på ledarna. Har man otur har man då två ledare med en liten halvosynlig plaststräng på, och då blir det lätt fel. Lampsladd hade varit trevligare. Eller någon telefonkabel. Nästan vad som helst som haft en färgskillnad. Faktist.io
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Ted_B » 2018-12-21 06:59

Det är just det jag vill få bekräftat, jag tror ju att jag gjort rätt men det kan såklart blivit fel ändå.
Jag får boka in en tid hos Öhman så får han kolla upp högtalarna.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57150
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Nattlorden » 2018-12-21 09:11

gopnik skrev:
Ted_B skrev:Fast just nu låter det riktigt bra här hemma efter senaste omplaceringen, det verkar handla om centimetrar för att få bra balans i ljudet från pi60s.

Har du verkligen fått till fasen rätt på alla fyra elementen då? :D
Det är något jag verkligen ogillar med valet av internkablage - den närmast osynliga, gjutna fasmarkeringen! Speciellt som det gärna uppstår en nästan på pricken lik sträng när man särar på ledarna. Har man otur har man då två ledare med en liten halvosynlig plaststräng på, och då blir det lätt fel. Lampsladd hade varit trevligare. Eller någon telefonkabel. Nästan vad som helst som haft en färgskillnad. Faktist.io


Man kan du använda ett mätinstrument eller batteri+lampa. sen brukar jag måla ena ledarens ände.

Däremot instämmer jag i att det mycket väl rör sig om mycket små positionsändringar för att få ut det där sista ur pi60s(-s) precis som för vilka högtarare som helst i princip.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Ted_B » 2018-12-21 09:33

Hur ska jag då göra för att kolla så diskanterna är kopplade rätt i förhållande till basarna?
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57150
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Nattlorden » 2018-12-21 09:52

Ted_B skrev:Hur ska jag då göra för att kolla så diskanterna är kopplade rätt i förhållande till basarna?


Det bör ju helst göras innan. Det går ju att löda loss (i icke-diskantänden lämpligen ) en ände och sedan mäta fram vilket ben på diskanten den går till (lägsta motståndet).

Annars kan man ju i värsta fall dela på kabeln så det blir lätt att följa... och sedan lämpligen tejpa ihop dem igen efteråt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Rydberg » 2018-12-21 16:32

Ted_B skrev:Hur ska jag då göra för att kolla så diskanterna är kopplade rätt i förhållande till basarna?

Om en är felkopplad hör du det direkt. I andra fallet borde du väl kunna svepa med en mätmick, har du kopplat diskanterna fel summerar de ju inte konstruktivt vid delningen vilket borde ses tydligt.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav gopnik » 2018-12-22 02:02

Rydberg skrev:Om en är felkopplad hör du det direkt.

Mja, nä, alltså det har ju hänt åtskilliga gånger att folk kopplat hela högtalaren fel och inte insett det förrän långt senare. Och några helt felkopplade och felfiltrade i14 lyckades väl passera flera ägare innan någon foruminoit (Kaffekoppen?) reagerade. Dessutom tycker Ted_B just att det låter konstigt, att piP lät bättre(!) och att pyttesmå förflyttningar ger orimligt stora (ljudbildsgeometriska?) effekter. Och så kan det just bli med urfassignaler. Min röst ska nu komma från en obestämd plats i rummet.

Det ljudtestet är förresten utmärkt för att upptäcka felfasning. Utan att göra ett sådant test verkar i varje fall några kunna intala sig just att det nog ska låta så ändå, för de vet ju att de kopplat rätt! :D
Jag har gjort en del trista felkopplingar själv.
Till exempel suttit och tyckt att det låtit väl tunt ganska länge, men aldrig dragit på så att det blev helt uppenbart varför. Jag hade rensat i ingångslistan på recievern, och naturligtvis råkat rensa bort även den annars oanvända ingång som gick som zon2. Alltså spelade inte basarna under någon vecka eller två... :roll:
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Rydberg » 2018-12-22 10:05

Jag har utsatts för ett gäng felfasade högtalare (senast i somras i en butik i Oslo) och vill påstå att man hör det direkt. Det tog inte många toner att höra att det var felkopplat i Oslo exempelvis.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9505
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav sprudel » 2018-12-22 10:14

Rydberg skrev:Jag har utsatts för ett gäng felfasade högtalare (senast i somras i en butik i Oslo) och vill påstå att man hör det direkt. Det tog inte många toner att höra att det var felkopplat i Oslo exempelvis.


Felfasning ur den aspekten att vänster o höger högtalare är ur fas hör man lätt, däremot om diskanterna är ur fas med mellanregister är nog svårare. Eller om ena diskanten är rätt och den andra fel, inte alltid så lätt heller.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22649
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav RogerGustavsson » 2018-12-22 12:06

Jag fasade diskanterna fel när jag monterade mina piP, alltså båda fel i förhållande till boomerna. Blev en svacka vid högre frekvenser. Lät inte obehagligt men fel.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Rydberg » 2018-12-22 13:04

sprudel skrev:
Rydberg skrev:Jag har utsatts för ett gäng felfasade högtalare (senast i somras i en butik i Oslo) och vill påstå att man hör det direkt. Det tog inte många toner att höra att det var felkopplat i Oslo exempelvis.


Felfasning ur den aspekten att vänster o höger högtalare är ur fas hör man lätt, däremot om diskanterna är ur fas med mellanregister är nog svårare. Eller om ena diskanten är rätt och den andra fel, inte alltid så lätt heller.

Alltså, det kan jag inte tänka mig att det är så svårt faktiskt, måste bli väldigt diffust. Är båda felkopplade så kan man lätt mäta det, då de släcker ut varandra runt delningen i framåtriktningen.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav gopnik » 2018-12-22 13:20

Rydberg skrev:Alltså, det kan jag inte tänka mig att det är så svårt faktiskt, måste bli väldigt diffust. Är båda felkopplade så kan man lätt mäta det, då de släcker ut varandra runt delningen i framåtriktningen.

Det kanske inte är svårt för dig. Bevisligen händer det dock andra relativt frekvent. Och i det här fallet tycker ju ägaren att högtalarna låter fel dessutom, så jag vet inte varför vi diskuterar det här ens. Har du någon idé om vad som kan vara fel mer än att det 'ska vara så'? Även om piP kan låta bra för sin storlek är det väl nästan unikt att en ägare upplever att de låter klart bättre än pi60. Om det är friska pi60 alltså, vilket det finns anledning att tvivla på när de inte varit inne på slutkontroll.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Rydberg » 2018-12-22 14:20

Messen ist wissen! 8)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav IngOehman » 2018-12-22 15:47

Rydberg skrev:
sprudel skrev:
Rydberg skrev:Jag har utsatts för ett gäng felfasade högtalare (senast i somras i en butik i Oslo) och vill påstå att man hör det direkt. Det tog inte många toner att höra att det var felkopplat i Oslo exempelvis.


Felfasning ur den aspekten att vänster o höger högtalare är ur fas hör man lätt, däremot om diskanterna är ur fas med mellanregister är nog svårare. Eller om ena diskanten är rätt och den andra fel, inte alltid så lätt heller.

Alltså, det kan jag inte tänka mig att det är så svårt faktiskt, måste bli väldigt diffust.

Det kan man tro, men oftast upplever folk det inte så.

Vill nog hävda att Sprudel har rätt. Snarare kan de som lyssnar tycka att det låter rumsligare, men förstås på precis samma sätt oberoende av inspelning. Givet direktljudets stora skillnad som kan man tänka att man borde förvänta sig att ljudbilden drar påtagligt snett i rikning mot den med rättfasad diskant, men oftast så sker så i väldigt liten grad. Och nästan ingen hör problemet med sådan säkerhet att de anför att problemet är felfasad diskant, eftersom upplevelsen inte stämmer med de flestas förväntningar. Inte ens fantomprojektioner av ljudbildsmitten blir som sagt så dålig som många tror.

Registret över 3000 Hz är helt enkelt inte så betydelsefullt med avseende på fas, eftersom periodtiden för dessa frekvenser är kort jämfört med "hörselns klockfrekvens". Hörseln har om man skall vara noga inte en klockfrekvens, bara en maxhastighet för informationsöverlämnandet till hjärnan. Informationspulserna lämnas med intervall nedåt 1 mS (beror på musiksignalens utseende dock). Så faslägen för diskanfrekvenser betyder mycket lite, däremot envelopens form (som triggar pulserna för registret över någon kHz) och envelopen påverkas inte nämnvärt av den absoluta fasen.

Rydberg skrev:Är båda felkopplade så kan man lätt mäta det, då de släcker ut varandra runt delningen i framåtriktningen.

Men kan mäta även att en högtalares diskant är felfasad. ;) Det är till och med lättare eftersom det inte kräver att man känner till börvärdet. ;)

Man behöver oftast bara jämföra V och H för att kunna leverera hypotesen att den enas diskant är felfasad, om den är det.

Men - nu vet vi ju att diskantelementen är inkopplade i rätt fasläge och att felet ligger i ett lägre register, och inte är ett linjärt fel utan ett olinjärt. Vi vet också att högtalarna istället för att repareras kommer att uppgraderas till piPs.

Så:

1. Problem solved!

2. Vidare felsökning är bortkastad. Kostar pengar till noll nytta.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav gopnik » 2018-12-22 21:28

IngOehman skrev:Men - nu vet vi ju att diskantelementen är inkopplade i rätt fasläge och att felet ligger i ett lägre register, och inte är ett linjärt fel utan ett olinjärt. Vi vet också att högtalarna istället för att repareras kommer att uppgraderas till piPs.

Men nu diskuterar vi ett helt annat par högtalare. Ett par misstänkt felkopplade pi60 som du inte har undersökt. Än. :D
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34828
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Morello » 2018-12-22 22:08

Rydberg skrev:Jag har utsatts för ett gäng felfasade högtalare (senast i somras i en butik i Oslo) och vill påstå att man hör det direkt. Det tog inte många toner att höra att det var felkopplat i Oslo exempelvis.


Var det ett enstaka element eller var dena kanalen polvänd?

Fasligt slarvigt i så fall.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav IngOehman » 2018-12-23 17:07

Undrar både samma sak som Morello, men också hur problemet fastställdes och löstes.

gopnik skrev:
IngOehman skrev:Men - nu vet vi ju att diskantelementen är inkopplade i rätt fasläge och att felet ligger i ett lägre register, och inte är ett linjärt fel utan ett olinjärt. Vi vet också att högtalarna istället för att repareras kommer att uppgraderas till piPs.

Men nu diskuterar vi ett helt annat par högtalare. Ett par misstänkt felkopplade pi60 som du inte har undersökt. Än. :D

Aha!


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Ted_B » 2018-12-23 23:59

Ja, det är jag som är lite fundersam angående mina pi60s.
Tycker att jag har haft lite väl stora problem att få till ljudet här hemma och vill kolla upp så högtalarna är rätt monterade av mig.
Jag har inga mätmöjligheter utan vill få dem kollade av Ingvar så kommer ringa och försöka boka en tid för det. Lite krångligt bara med mina arbetstider, det är i stort bara var tredje vecka som funkar för mig.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Rydberg » 2018-12-24 00:05

Morello skrev:
Rydberg skrev:Jag har utsatts för ett gäng felfasade högtalare (senast i somras i en butik i Oslo) och vill påstå att man hör det direkt. Det tog inte många toner att höra att det var felkopplat i Oslo exempelvis.


Var det ett enstaka element eller var dena kanalen polvänd?

Fasligt slarvigt i så fall.

I detta fallet var det hela högtalaren vill jag minnas, alternativt det högre registret hos en bi-wire högtalare. Spelade mindre än en halv minut innan jag anmärkte att det måste vara felkopplat (och det var det).
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Rydberg » 2018-12-24 00:08

När jag monterade mina pi60s lät jag det ta tid och trippelkollade allt, inte bara en dag utan två. Är man bara noggran, kollar (och kolla igen) samt följer Ingvars anvisningar ska det inte behöva bli fel.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Ted_B » 2018-12-24 00:59

Nej, jag tror att jag monterat dem rätt, så avancerat är det ju inte men bara för att utesluta att jag gjort fel så vill jag få dem kollade.
Mina tidigare högtalare har inte låtit speciellt bra i det här boendet så det är väl rummet som är problemet.
Efter senaste tidens justeringar med placering, mattor och absorbenter så låter det ju bra nu men vill ändå få ett kvitto på att högtalarna är ok.
The World's Mine Oyster

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 3 gäster