fått piPs att låta bra... Mycket bra till och med!

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57150
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Nattlorden » 2018-12-24 21:07

Rydberg skrev:
Morello skrev:
Rydberg skrev:Jag har utsatts för ett gäng felfasade högtalare (senast i somras i en butik i Oslo) och vill påstå att man hör det direkt. Det tog inte många toner att höra att det var felkopplat i Oslo exempelvis.


Var det ett enstaka element eller var dena kanalen polvänd?

Fasligt slarvigt i så fall.

I detta fallet var det hela högtalaren vill jag minnas, alternativt det högre registret hos en bi-wire högtalare. Spelade mindre än en halv minut innan jag anmärkte att det måste vara felkopplat (och det var det).


Hade du inte redan haft en forumtitel så hade jag annars föreslagit "fasligt känslig"... 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav IngOehman » 2018-12-25 13:22

Hela högtalaren i motfas missar man inte. Det ÄR väldigt lätt att höra, och därför även lätt att identifiera för den som har erfarenheten som behövs.

En felfasad diskant är något helt annat, oerhört mycket svårare att höra. Det genererar överhuvudtaget inte de faseffekter (konstig känsla av att ljudet hörs tidigt men saknar rumsligt identifierbar position) som felfasning av registret under 1 kHz ger.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Ted_B » 2018-12-27 14:55

Jaha, imorgon åker jag in med mina pi60s och får dem kollade under helgen.

Jag hoppas nästan att Ingvar hittar något som är felkopplat på dem, det skulle betyda att mitt rum ändå inte är så dåligt och jag kan få det att låta ännu bättre än vad det trots allt gör nu, efter senaste justeringarna här hemma.
Är de rätt monterade så kan jag ändå vara nöjd med hur det låter nu och bara acceptera att rummet är som det är.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Ted_B » 2018-12-28 22:38

Det gick fortare än väntat så jag fick med mig högtalarna hem idag igen.
De mäter precis som de ska så felet ligger i rummet och hur högtalarna och lyssningsplatsen är placerade i rummet.
Nu spelar jag från kortsidan men jag ska prova att spela från den väggen som Ingvar trodde kommer fungera bäst, det betyder att jag får spela från långväggen igen men på motsatta sidan som jag hade möblerat innan jag inhandlade mina pi60s.
Det blir lite provmöblering och provspelning när tillfälle ges, låter det bra så får jag försöka övertala sambon att möblera om rummet igen :)

Jag insåg också när vi spelade en låt i demorummet att jag totalt saknar bas här hemma!
Jag tror att mina problem till stor del beror på ljudbalansen och inte bara på ogynnsamma reflexer och dylikt och förhoppningsvis kan jag få till ett mer balanserat ljud genom ommöblering och komma ifrån de relativa överbetoningarna i vissa register som jag tror att jag har nu.
Det ska bli kul att prova men jag vet inte när jag kommer få möjlighet till det.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9505
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav sprudel » 2018-12-29 09:53

Detta är ju optimalt för att förstå rummets betydelse, att i princip flytta med sig sina högtalare till ett annat rum och få höra hur de kan spela. Verkligen lärorikt.
Skulle du kunna lägga upp lite bilder och ritning på din setup, det hade varit kul att få se varför det är som det är. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav DVD-ai » 2018-12-29 13:17

Ja olika rum har enorm påverkan på ljudet, min upplevelse och uppfattning är den man kan höra grundkvaliteter eller brister hos högtalarna i dom flesta rum.
Men att det kräver väldigt mycket av rummet för att få en helhet som är övertygande, oavsett vilka högtalare du har :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Baltatzar
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 2018-02-25

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Baltatzar » 2018-12-29 22:31

sprudel skrev:Detta är ju optimalt för att förstå rummets betydelse, att i princip flytta med sig sina högtalare till ett annat rum och få höra hur de kan spela. Verkligen lärorikt.
Skulle du kunna lägga upp lite bilder och ritning på din setup, det hade varit kul att få se varför det är som det är. :)


Håller med!

Jag har ägt mina pi60 sedan 2004 och de har spelat i 6 olika rum i de boenden jag haft under åren.
Det är oerhört lärorikt och framförallt har jag fått ett bra perspektiv på rummets betydelse kontra allt annat (enklare) man kan tänkas vilja ändra för att få bättre återgivning.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5163
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Conan » 2018-12-30 01:44

Ted_B skrev:Det gick fortare än väntat så jag fick med mig högtalarna hem idag igen.
De mäter precis som de ska så felet ligger i rummet och hur högtalarna och lyssningsplatsen är placerade i rummet.
Nu spelar jag från kortsidan men jag ska prova att spela från den väggen som Ingvar trodde kommer fungera bäst, det betyder att jag får spela från långväggen igen men på motsatta sidan som jag hade möblerat innan jag inhandlade mina pi60s.
Det blir lite provmöblering och provspelning när tillfälle ges, låter det bra så får jag försöka övertala sambon att möblera om rummet igen :)

Jag insåg också när vi spelade en låt i demorummet att jag totalt saknar bas här hemma!
Jag tror att mina problem till stor del beror på ljudbalansen och inte bara på ogynnsamma reflexer och dylikt och förhoppningsvis kan jag få till ett mer balanserat ljud genom ommöblering och komma ifrån de relativa överbetoningarna i vissa register som jag tror att jag har nu.
Det ska bli kul att prova men jag vet inte när jag kommer få möjlighet till det.


Har du funderat på basstöden bs60 som komplement till dina pi60s? Du får ljudutstrålning från flera källor samt justeringsmöjligheter med kontrollboxen. Jag hade det omvända problemet med för mycket bas och rejäla resonanser samt svårt att ställa upp högtalarna på annat sätt i vardagsrummet. Bs60 vart verkligen räddaren i nöden för att få till en fin och jämn återgivning.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Ted_B » 2018-12-30 02:30

Det blir nog knappast några basstöd här hemma utan jag får försöka göra det bästa av situationen så som den är nu. Möblera om och lyssna mig fram helt enkelt.
Det låter ju acceptabelt ändå så som jag har det nu men jag vet ju vad pi60s är kapabla till och det vore synd om jag inte kan utnyttja åtminstone lite mer av kapaciteten.
Eventuellt blir det ett nytt boende för oss och då finns ett eget lyssningsrum med som krav på det huset, men det är inget som ligger speciellt nära i tiden utan blir det av så blir det, annars bor vi kvar här.

Basproblemet kommer antagligen av att lyssningspositionen är nästan mitt i rummet.
Rummet är 3,70x6,85 och jag spelar från kortväggen, soffan står en knapp meter bakom mitten på rummet.
Tidigare uppsättningen. innan pi60s, spelade från långväggen mellan två fönster, vilket jag inte tyckte lät speciellt bra, nu är tanken att spela från väggen mittemot som är en hel vägg utan fönster och som bara är bruten av ingången till rummet som är placerad i slutet på den väggen.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav DVD-ai » 2018-12-30 13:55

Jag har liknande problem i mitt rum, ca 4x8m och jag sitter på längden och i mitten, jag har satt upp en ljudgenomsläpplig vägg mellan vardagsrum och kök (bakom lyssningsplats) och med den så har jag i alla fall någon bas, även om det hemma hos mig är långt från att vara något bottenvrid teots 6st 12” :lol:

Olika rum är olika och har sina egenskaper, inte alltid jätte roligt !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9505
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav sprudel » 2018-12-30 14:52

DVD-ai skrev:Jag har liknande problem i mitt rum, ca 4x8m och jag sitter på längden och i mitten, jag har satt upp en ljudgenomsläpplig vägg mellan vardagsrum och kök (bakom lyssningsplats) och med den så har jag i alla fall någon bas, även om det hemma hos mig är långt från att vara något bottenvrid teots 6st 12” :lol:

Olika rum är olika och har sina egenskaper, inte alltid jätte roligt !


Busa lite :D
Prova min uppställning som finns redovisad i Generellt i tråden om subbasar, den senaste. :twisted:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav IngOehman » 2018-12-30 18:28

Baltatzar skrev:
sprudel skrev:Detta är ju optimalt för att förstå rummets betydelse, att i princip flytta med sig sina högtalare till ett annat rum och få höra hur de kan spela. Verkligen lärorikt.
Skulle du kunna lägga upp lite bilder och ritning på din setup, det hade varit kul att få se varför det är som det är. :)


Håller med!

Jag har ägt mina pi60 sedan 2004 och de har spelat i 6 olika rum i de boenden jag haft under åren.
Det är oerhört lärorikt och framförallt har jag fått ett bra perspektiv på rummets betydelse kontra allt annat (enklare) man kan tänkas vilja ändra för att få bättre återgivning.

Enkla svar är aldrig sanna svar, sanna svar är sällan enkla. Så ett sant svar på hur olika länkars betydelser bör vägas mot varandra finns inte.

I det enskilda fallet kan ju vilken del som helst vara den dominerande/sämsta.

Med det sagt kan verkligheter som är enskilt komplicerade och oförutsägbara, tittas på statistiskt, och då finner man enklare sanningar! :) De är även ofarliga så länge man bara diskuterar dem med människor som förstår vad statistisk betyder och vilka slutsatser man kan dra ifrån sataristiska fakta.

De som inte känner att de gör det - hoppa till ett annat inlägg, bortse ifrån detta.

Till dem som förstår vad statistik är: Min erfarenhet är att det statistiskt finns så stor påverkan från högtalare och rum att de andra länkarna i kedjan (om de inte är drivna utanför sin maxprestanda) nästan kan försummas! 8O

Om man lägger 91% av sin energi på att optimera val av högtalare och optimering av rummet, så blir de återstående 9%:en typiskt (vi talar statistik här) mycket mer än man behöver för att välja rätt när det gäller resten av anläggningen.

Eller man kan vända på det: Den som lägger X timmar på att välja kablar och CD-spelare och förstärkare... kommer troligen att behöva lägga typ 10*X timmar på högtalare och rum - om de vill få valuta för pengarna och tiden redan nedlagd*.

Och igen - verkligheten är komplicerad. Det finns säkerligen inte något enda enskilt fall där det är EXAKT som jag just beskrev det. Men för det mesta är det enskilt dyraste i en god anläggning högtalarna, och det som är näst dyrast men som man behöver lägga mest tid på, är rummet.


Vh, iö

- - -

*Sen finns det dom som sitter med högtalare och rum som inte har några förutsättningar att bli bra, hör problemen och försöker lösa det med nya interconnectksblar eller till och med en fin kräm att smörja in proppskåpet med. Ibland blir de arga när vänliga människor försöker hjälpa dem. Tyvärr.

PS. Det förtjänar även att nämnas att förhållandena kan bli lite olika beroende på om man diskuterar ljudkvalitet eller ljudtryck. Ljudkvalitet i förstärkare går t ex att uppnå för förhållandevis lite pengar, men ljudkvalitet OCH jätteuteffekter kostar som regel mycket mera.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav DVD-ai » 2018-12-31 00:12

sprudel skrev:
DVD-ai skrev:Jag har liknande problem i mitt rum, ca 4x8m och jag sitter på längden och i mitten, jag har satt upp en ljudgenomsläpplig vägg mellan vardagsrum och kök (bakom lyssningsplats) och med den så har jag i alla fall någon bas, även om det hemma hos mig är långt från att vara något bottenvrid teots 6st 12” :lol:

Olika rum är olika och har sina egenskaper, inte alltid jätte roligt !


Busa lite :D
Prova min uppställning som finns redovisad i Generellt i tråden om subbasar, den senaste. :twisted:


Jag har testat alla placeringar som är praktiskt görbara framme vid högtalarväggen, just bla den placering du har kan jag ej åstakomma pga rummets geometri.
Jag har testat ett gäng olika placeringar med modulerna på olika platser i bredd i rummet, det är dock begränsat med sådana placeringsmöjligheter samt att pga att jag sitter förskjutet i rummet så kan jag ej placera basmdulerna med akustiskt centrum på 1/4 måtten som det är idag.
Det är lite synd då det skulle hjälpa med resonansen på bredden i rummet (som dock inte är det primära problemet), det största hindret är längsgående resonansen och tillhörande utsläckning :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

jocke_tuffing
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2018-10-13

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav jocke_tuffing » 2019-01-07 20:52

Nu har jag lite nyheter.

Den ena högtalaren mätte som den ska. Och den andra... distade rejält. Så det känns bra att man kan lite på känsla och hörsel.

Så jag uppgraderade dom till piPs!

Hur låter det då. Det låter felfritt. Och det låter bättre än mina förra Linn Katan.

Men. Sitter man i soffan (den naturliga platsen) långt bort så tappar man väldigt mycket tydlighet, får bra bas i kvantitet men bumlig och omusikalisk.
Sätter man sig nära så bli det väldigt häftig hifi men det känns som att basen och tyngden i låten tunnas ut. Och sen så blir nog ljudet lite för energiskt när man sitter nära. Och den djupa basen som jag upplevde i Ingvars källare finns inte tyvärr.

Så det är kul och häftigt att lyssna nu. Men långt ifrån optimalt.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav DVD-ai » 2019-01-07 21:32

Faktum är att olika rum har väldigt olika påverkan på resultatet och det är sällan det låter ”så bra som det kan göra” och det får man bara acceptera ELLER bygga om hemmes till ett dedikerat ljudrum och ev köpa nytt boende innan för att komma dit man vill. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Kraniet
 
Inlägg: 12524
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Kraniet » 2019-01-08 09:14

Har du möjlighet så prova lite olika uppställningar och möbleringr. Basåtergivningen i ett rum ändras väldigt mycket beroende på var högtalarna står och var du sitter. Att flytt sig eller högtalare så lite som 10-20 cm kan göra ganska stor skillnad.
Mvh
Magnus

jocke_tuffing
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2018-10-13

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav jocke_tuffing » 2019-01-08 21:10

Mycket små möjligheter som ni ser
IMG_5877.jpg
IMG_5877.jpg (1.94 MiB) Visad 3383 gånger

Användarvisningsbild
tvett
 
Inlägg: 7003
Blev medlem: 2006-02-12
Ort: Umeå

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav tvett » 2019-01-08 21:34

Två saker jag reagerar på när jag ser bilden, avsaknaden av dämpning mot väggen bakom högtalarna och invinklingen.
Har du några dynor från utemöbler att testa med? Med tanke på stilen så vore en något som täcker hela hyllutrymmet det snyggaste sedan.
Vinkla in högtalarna lite mer, det är lite svårt att veta hur mycket är på bilden, men jag skulle säga att du ska kunna se utsidan på högtalarna när du sitter i mitten.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34828
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Morello » 2019-01-08 22:13

Varken pip eller pi60 (eller någon annan högtalare) kommer att låta bra i ett rum med så generös efterklang som det på bilden. Kanske skulle pi60 fungera bättre i kraft av högre riktverkan samt att den kan placeras längre från väggen bakom högtalarna utan att låta alltför tunn.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

jocke_tuffing
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2018-10-13

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav jocke_tuffing » 2019-01-08 22:57

Jag upplever ingen riktig skillnad av att vinkla in högtalarna faktiskt. Eftersom dom står vid en kant så ser dom mycket större ut när man vinklar dom också.

Jag får inte riktigt plats med nånting bakom. Då sticker dom ut från hyllan.

Det ända jag testat är att pressa in några kuddar i mellanrummen. Det gjorde föga skillnad.

Jag har hittat en position där det låter mycket bra i alla fall. Man vill verkligen lyssna hela tiden.

Men jag ska testa en rejäl invinkling och se om jag kan dämpa väggen.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34828
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Morello » 2019-01-08 23:08

Du bör nog fokusera på rummets akustik innan finlir med invinkling tar vid.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3706
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Adhoc » 2019-01-08 23:22

Skulle nog tro att du inte behöver någon isolering mellan högtalarens baksida och väggen. Däremot ovanför och i mellarummet mot TV:en, det är ju den delen av väggen bakom som reflekterar. Du kan pröva att vika ihop en filt + kuddar för att "kapsla in" högtalarna samt att vinkla in högtalarna som nämnts. Om du tycker det ger lyssningsbar förbättring kan du gå vidare med tillkapad isolering, (glasull är formstabilare än stenullsisolering som lätt smular) och sedan sätta en skylande stor tillkapad tygbit i utrymmet för TV:en och högtalarna. (Jag skulle lämna några cm ovanför TV:en för att inte korka igen bortventilationen av värmen.) Om det finns möjlighet, kan en ide' som inte kostar något att pröva vara att sänka det vinklade tidningsstället. Mellanregisterljud som "smiter runt hörnet" från elementet, borde vinklas upp mot taket vilket eventuellt kan vara en fördel. Morello rekommendation är bra. Pröva med att byta plats för den där stålrörshyllan och fåtöljen, så kan du förhoppningsvis minska reflexen från sidoväggen.

Användarvisningsbild
andershelin
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 2007-06-27
Ort: Ingen aning

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav andershelin » 2019-01-09 00:38

Du behöver dämpa reflexen i golvet också.
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57150
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Nattlorden » 2019-01-09 09:47

Svårt att bedöma lyssningsavståndet, men jag tycker det ser smalt placerat ut också.

Skulle säkert gå att ta bort tidskiftstället till höger och ställa en piP på andra sidan gallret precis... skulle säkert medföra en lätt sidledsflytt av tv:n för att hänga med ljudbilden. Måste ju inte göras permanent om hyllan sitter på ett vettigt sätt, men ur rent testperspektiv kanske det vore intressant att ha gjort?

På andra sidan kanske det är svårare, men det skulle säkert gå att fixa ett stativ i ett sådant läge också...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34828
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Morello » 2019-01-09 10:58

En stor härlig orientmatta på golvet skulle göra susen.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

jocke_tuffing
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2018-10-13

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav jocke_tuffing » 2019-01-09 11:06

Jag kan gissa mig till vad min sambo tycker om alla bra förslag: nej, nej och åter nej!

Finns det nån annan fiffig mobil lösning som man kan ta fram när man är ensam hemma? Svepa runt såna här ljudadsorberande äggkartongsliknande skumgummimaterial.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57150
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Nattlorden » 2019-01-09 11:09

jocke_tuffing skrev:Jag kan gissa mig till vad min sambo tycker om alla bra förslag: nej, nej och åter nej!


Fast det hindrar väl inte att du TESTAR?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22649
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav RogerGustavsson » 2019-01-09 11:29

Jag har ett liknande arrangemang och tycker det fungerar hyggligt även om det lät "friare" i vardagsrummet där piP stod tidigare. Har dock inte så naket fram till lyssningsplatsen, där är en tjock matta (tjockare än den på bilden) fram till TV-soffan.

Bild

jocke_tuffing
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2018-10-13

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav jocke_tuffing » 2019-01-10 12:04

RogerGustavsson skrev:Jag har ett liknande arrangemang och tycker det fungerar hyggligt även om det lät "friare" i vardagsrummet där piP stod tidigare. Har dock inte så naket fram till lyssningsplatsen, där är en tjock matta (tjockare än den på bilden) fram till TV-soffan.

[ Bild ]


Det där såg ju trivsamt ut. Hur blir det när du spelar högt? Har du Ingvarkällardjupbas?

jocke_tuffing
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2018-10-13

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav jocke_tuffing » 2019-01-10 12:05

Nattlorden skrev:
jocke_tuffing skrev:Jag kan gissa mig till vad min sambo tycker om alla bra förslag: nej, nej och åter nej!


Fast det hindrar väl inte att du TESTAR?


Att vinkla in högtalarna hade ingen effekt. Eller att det blev lite tunnare och därför sämre.
Jag säger inte att man inte ska ha dom invinklade men i det enskilda fallet blev det sämre.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: HerrD och 2 gäster