Vinylcalle skrev:IngOehman skrev:Avråder från alla sådana där digitala rumsoptimeringar.
Särskilt om man fixar med rummet!
Vh, iö
Skulle väldigt gärna läsa om du har lust att vidareutveckla dina tankar om detta?
Jag vill nog påstå att jag upplevt förbättringar med digital rumskorrektion, t.ex. Lyngdorfs Roomperfect, det har gällt i rum där det funnits en del problem med akustiken, bra rum har jag aldrig testat i.
Själv har jag dock valt att avstå, om inte annat för att jag inte gillar tanken på en massa AD/DA omvandlande, en feelgood sak.
Mvh Carl
Normalt sett är jag av principskäl emot digital korrigering, jag har aldrig gillat de lösningar som funnits i t ex surroundförstärkare. Jag har inte testat några andra varianter i musiksystem än Linn Room Optimisation och var till en början av den uppfattningen att jag inte gillade det alls.
De inställningar programmet kommer upp med räknas ut efter rumsmått, vägg/golv/takmaterial, öppningar, fönster, högtalarposition, högtalarmodellcoch lyssningsposition men tar inte hänsyn till hur rummet i övrigt är möblerat. Detta medför att programnet hittar rummets problemfrekvenser riktigt bra men tar bort för mycket så att det blir utsläckningar.
Det fina med programnet är att det är fullt möjligt att manuellt ändra eller ta bort de justeringar som gjorts och lägga in egna och man får en visuell graf där man ser alla korrigeringar och kan använda det hela som en form av equalizer.
Alla korrigeringar sker runt 80Hz (min högsta korrigering ligger på 82Hz) och nedåt så man hanterar endast de maskerande basproblemen rummet har och korrigeringarna är lite olika för respektive högtalare.
Jag har ändrat min uppfattning efter att ha följt de anvisningarna som jag länkade till i tidigare inlägg där inställningarna justeras med hjälp av referensmusik istället för det frekvenssvep jag tidigare använde.
Att bygga ett 100% dedikerat lyssningsrum skulle naturligtvis vara det ultimata men jag bor i en vanlig hyreslägenhet och har inte några möjligheter att bygga in bass traps och liknande i väggar och tak men jag har fixat rummets akustik så gott det går efter de förutsättningar som finns i ett vanligt vardagsrum.
Det hela handlar om hyfsat små justeringar men det är ändå väldigt tydligt hur rummets problematik i de lägre frekvenserna har maskerat ljud betydligt högre upp i registret ända upp till kvinnlig sång och liknande. Efter korrigeringarna låter alltså allt i musiken mer fokuserat och tydligt i sin helhet.
Jag ser inget problem med hur och med vad man korrigerar fel då det viktigaste ändå måste vara att det faktiskt blir bättre.
Om man däremot försöker använda denna typ av optimering i ett direkt dåligt rum så krävs det så stora korrigeringar att det garanterat kommer äta upp frekvenser som tillhör musiken, det är då det blir ett tråkigt resultat.
Som sagt, fixa rummet så gott det går med de akustiska åtgärder som fungerar för det aktuella rummet, testa sen om ett ett rumskorrigerings-program förbättrar ljudet ytterligare.
Om det inte blir bättre, skippa det.
Om det blir bättre, använd det.