piP in slowmo!

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

piP in slowmo!

Inläggav Tell » 2019-01-17 16:49

Jag har alltid velat se hur en högtalare ser ut i slow-motion. Finns ju en del såna på tuben men det är oftast bara en tråkig sinus som spelar vilket bara gör att konen åker fram o tillbaka, jag ville ju se om konen rörde sig så som en vågform ser ut när man spelar en lite mer komplicerad signal. Så för ett tag fick jag chansen att testa lite själv då en kompis råkade ha en vettig slow-motionfunktion i sin lur.
Det jag gjorde var att dra igång Ableton, dra igång en synth där jag lite på måfå körde tre olika lågfrekventa sinustoner på för att se vilken effekt jag fick. Oklart exakt vilka frekvenser som liras, men det är runt 40, 70 och 100hz vill jag minnas (ni hör ju i början hur det låter iaf). Dom skiftar lite över tiden också.
Och ja klippet är fett fult, lampan i mobilen behövdes för att få upp ljuset. Och ja, jag vet att jag ligger nära x-max, men högtalarna låter fortfarande finfint ;)



Nångång i framtiden när jag har egen gear för det här så lär jag göra om det här på ett lite snyggare och mer kontrollerat sätt. Gärna så man faktiskt ser var exakt på vågformen man är i klippet o så, hade varit coolt!

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: piP in slowmo!

Inläggav Belker » 2019-01-17 17:19

Cool! Fast det gör lite ont att se den stackarn jobba.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: piP in slowmo!

Inläggav Nattlorden » 2019-01-17 17:48

Belker skrev:Cool! Fast det gör lite ont att se den stackarn jobba.


Nä.... det är när du har en större flock 12"+ som gör liknande som det gör ont... 8) :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster