Överlever pi60 i stuga som är ouppvärmd ibland?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Hamster
 
Inlägg: 74
Blev medlem: 2014-04-25
Ort: Här

Överlever pi60 i stuga som är ouppvärmd ibland?

Inläggav Hamster » 2019-01-25 21:06

Här kommer nästa knepiga fråga:

Finns det någon risk för högtalare (i detta exempel ett par pi60 med bs60) som bor i ett sommarstugeliknande hus som ibland inte värms upp på vintern? Ja, det blir frost på väggar och grymma minusgrader inne där ibland. Sen värms det hyfsat sakta upp igen för att sedan återgå till kylan.

Just nu har jag ett par små Genelec som verkar överleva, men skulle dom dödens dö så tar jag det. Inte helt säker på att jag skulle ta en pi-död lika lättvindligt. Varför inte ha kvar nuvarande system dårå? Tja, bor i lyhörd lgh vars grannar inte klarar av att utsättas för ljudtryck/kvalitet som jag ibland eftersträvar....

/tomas

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Överlever pi60 i stuga som är ouppvärmd ibland?

Inläggav Nattlorden » 2019-01-25 21:44

Huruvida högtalaren i sig själv klarar de är en sak..... huvurida du får försäkring om de stjäls eller går itu på klimatet är en annan....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Överlever pi60 i stuga som är ouppvärmd ibland?

Inläggav Bill50x » 2019-01-25 21:48

Vi har en stereo bestående av Denon förstärkeri och ett par B&W DM3 högtalare. De har stått på landet i 10 år, i ett hus utan uppvärmning på vintern, och har klarat sig alldeles utmärkt.

Jag kan iofs tänka mig att olika material i elementen reagerar olika på kyla, i mina högtalare är det gummikanter på basarna.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Överlever pi60 i stuga som är ouppvärmd ibland?

Inläggav Belker » 2019-01-25 21:51

Måste verkligen huset utsättas för helt oreglerat klimat? Det är ju inte bra för varken hus eller högtalare. Varför inte sätta in en solventil eller luftvärmepump för underhållsvärme 10C?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Överlever pi60 i stuga som är ouppvärmd ibland?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-01-26 11:46

Belker skrev:Måste verkligen huset utsättas för helt oreglerat klimat? Det är ju inte bra för varken hus eller högtalare. Varför inte sätta in en solventil eller luftvärmepump för underhållsvärme 10C?


Ofta är en sorptionsavfuktare bättre än en luftvärmepunp för huset vid lägre temperaturer. För att citera Munters:

Har du värmen pa i din sommarstuga över vintern? Visste du att fukten finns kvar även om du har värmen på +10 °C.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Överlever pi60 i stuga som är ouppvärmd ibland?

Inläggav Belker » 2019-01-26 11:50

Visst är fukten kvar, frågan är om den fälls ut som dagg eller går över 60% rel.

Hamster
 
Inlägg: 74
Blev medlem: 2014-04-25
Ort: Här

Re: Överlever pi60 i stuga som är ouppvärmd ibland?

Inläggav Hamster » 2019-01-28 14:36

vi har en luftvärmepump, men väljer att inte värma upp med den (dvs hela stugan) när vi inte är där. Elräkningarnas storlek samt musinvasion är mina förklaringar på detta (vi har provat med understödsvärme ett eller två år och det kändes så där).

/t

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Överlever pi60 i stuga som är ouppvärmd ibland?

Inläggav JM » 2019-01-28 16:13

Alnico-magneter/neodymium är rätt ok vid höga och låga temperaturer. Ferrit är ok i vanlig kyla men redan vid -60 grader erhålls permaneta skador.

We’ve used neodymium magnets as an example, but cold-temperature performance would be similar for Samarium Cobalt and for Alnico magnets. Ceramic magnets are the only magnet type where extreme cold would be cause for concern. If your ceramic magnet application entails exposure to temperatures below -60°C, it may result in a permanent (irreversible) loss of magnetic strength.
https://www.adamsmagnetic.com/blogs/how ... ected-cold
https://www.jobmastermagnets.com/how-do ... nt-magnets

Jag jobbar dagligen med ca -270 grader och elektromagneter som fungerar utmärkt. Dvs de är supraledande.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Tell
 
Inlägg: 2086
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Överlever pi60 i stuga som är ouppvärmd ibland?

Inläggav Tell » 2019-01-28 18:28

JM skrev:Alnico-magneter/neodymium är rätt ok vid höga och låga temperaturer. Ferrit är ok i vanlig kyla men redan vid -60 grader erhålls permaneta skador.

We’ve used neodymium magnets as an example, but cold-temperature performance would be similar for Samarium Cobalt and for Alnico magnets. Ceramic magnets are the only magnet type where extreme cold would be cause for concern. If your ceramic magnet application entails exposure to temperatures below -60°C, it may result in a permanent (irreversible) loss of magnetic strength.
https://www.adamsmagnetic.com/blogs/how ... ected-cold
https://www.jobmastermagnets.com/how-do ... nt-magnets

Jag jobbar dagligen med ca -270 grader och elektromagneter som fungerar utmärkt. Dvs de är supraledande.

JM


Uhm, det är ju antagligen inte magneterna som OP är orolig över, o det lär knappast gå ner till -60 i hans stuga.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Överlever pi60 i stuga som är ouppvärmd ibland?

Inläggav STDI » 2019-01-28 18:31

Jag tror inte heller det var magneterna som orsakade frågan. Men det var väl intressant information i alla fall. Jag hade ingen aning om det.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster