Hur bra/dåliga är (Inos) inframoduler utan infrakort?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Hur bra/dåliga är (Inos) inframoduler utan infrakort?

Inläggav Knuttebaloa » 2019-02-05 11:29

Som rubriken lyder.

Jag är nyfiken på att göra mätningar på mina egna infraX6 men har inte möjlighet just nu då de är undanställda. Jag har testat som hastigast tidigare och upplevde en mycket bristfällig bas, även med reglagen i cr80s högt ställda.

Är inframodulerna obrukbara utan infrakortet (till hifi alltså, inte som multipla blompedestaler)? Varför?

Jag tänker alltså främst på basfrekvenser ÖVER infraspannet.
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Hur bra/dåliga är (Inos) inframoduler utan infrakort?

Inläggav RMA » 2019-02-05 20:48

Låter märkligt kör själv infra x6, har hur mycket bas som helst, har inte provat utan infra tillsats dock.
Äter ditt rum bas tro? Själv har jag betongväggar. Nu är jag inte bas narkoman, mest intresserad av kvalitet.

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Hur bra/dåliga är (Inos) inframoduler utan infrakort?

Inläggav Alexi » 2019-02-05 22:17

Mina Raijū är typ som infra X6 och jag kör utan infrakort. Inga problem att få hela lägenheten i gungning.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Hur bra/dåliga är (Inos) inframoduler utan infrakort?

Inläggav AndreasArvidsson » 2019-02-05 22:21

Ursäkta men hur kan ett par infraX6 vara underavstämda? InfraX är ju slutna och inte avstämda alls?

Gällande ifrakortet så påverkar ju den generellt bara de lägsta frekvenserna. Med cr80s på maxbas så bör du ha rejält med omph iaf.

Kan det vara så att du fasvänt några av basarna? Koppla ett 9v batteri på högtalar kablarna vid förstärkaren och se till att alla element slår utåt.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2019-02-05 22:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Hur bra/dåliga är (Inos) inframoduler utan infrakort?

Inläggav STDI » 2019-02-05 22:29

Knuttebaloa skrev:...undanställda.
...

AndreasArvidsson skrev:...underavstämda?
...

:D
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Hur bra/dåliga är (Inos) inframoduler utan infrakort?

Inläggav AndreasArvidsson » 2019-02-05 22:34

Ah jag läser som en kratta. My bad :lol:

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Hur bra/dåliga är (Inos) inframoduler utan infrakort?

Inläggav Knuttebaloa » 2019-02-06 10:22

RMA skrev:Låter märkligt kör själv infra x6, har hur mycket bas som helst, har inte provat utan infra tillsats dock.
Äter ditt rum bas tro? Själv har jag betongväggar. Nu är jag inte bas narkoman, mest intresserad av kvalitet.


Fast nu var det precis det som var frågan - hur inframoduler presterar UTAN infrakort. Hur de bör prestera MED infrakort vet jag :) Till ditt försvar var jag nog lite otydlig i min frågeställning.

Också jag hade betongbunker där jag sist provade. Jag hade skaplig output med infrakort men väldigt svag bas utan kort. Jag tror inte att det rummet var särskilt dåligt men inte heller märkvärdigt bra.
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Hur bra/dåliga är (Inos) inframoduler utan infrakort?

Inläggav Knuttebaloa » 2019-02-06 10:23

Alexi skrev:Mina Raijū är typ som infra X6 och jag kör utan infrakort. Inga problem att få hela lägenheten i gungning.


Intressant! Hur många moduler har du och hur mäter det?
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Hur bra/dåliga är (Inos) inframoduler utan infrakort?

Inläggav Knuttebaloa » 2019-02-06 10:32

AndreasArvidsson skrev:Ursäkta men hur kan ett par infraX6 vara underavstämda? InfraX är ju slutna och inte avstämda alls?

Gällande ifrakortet så påverkar ju den generellt bara de lägsta frekvenserna. Med cr80s på maxbas så bör du ha rejält med omph iaf.

Kan det vara så att du fasvänt några av basarna? Koppla ett 9v batteri på högtalar kablarna vid förstärkaren och se till att alla element slår utåt.


Ja, undanställda är just vad de är :lol:

Jo, det var också min föreställning, att infrakortet BARA påverkar de lägsta frekvenserna och att allt ovan dessa borde mäta lika med och utan kort. Men innebär det att man kan förvänta sig fullgod output ner till ca 20 Hz med inframoduler om man kör utan infrakort? Och gäller det i så fall om man har just sex moduler eller även med färre?

Jag ska absolut kolla fasen vid tillfälle. Du menar att man då kopplar ett batteri istället för förstärkaren till modulerna? Det har jag aldrig provat.
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Hur bra/dåliga är (Inos) inframoduler utan infrakort?

Inläggav AndreasArvidsson » 2019-02-06 10:38

Knuttebaloa skrev:
Ja, undanställda är just vad de är :lol:

Jo, det var också min föreställning, att infrakortet BARA påverkar de lägsta frekvenserna och att allt ovan dessa borde mäta lika med och utan kort. Men innebär det att man kan förvänta sig fullgod output ner till ca 20 Hz med inframoduler om man kör utan infrakort? Och gäller det i så fall om man har just sex moduler eller även med färre?

Jag ska absolut kolla fasen vid tillfälle. Du menar att man då kopplar ett batteri istället för förstärkaren till modulerna? Det har jag aldrig provat.

Heh :D

Du kan ställa ingreppfrekvensen, men generellt så har man denna i de lägsta frekvenserna.
Det beror mycket på rummet och 20Hz kanske är att hoppas på för mycket. De börjar nog falla runt 30Hz i rum kan jag tänka mig.

Ja ta ett 9v batteri och koppla på kablarna, (+ mot +) och se så att alla basar spelar i fas. Räcker att en av dem slår åt fel håll så får du inte ut rätt nivå. Detta gör jag på alla mina högtalare var gång jag kopplat om något. Det är väldigt lätt att missa någon enstaka högtalare när de ökar i antal.

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Hur bra/dåliga är (Inos) inframoduler utan infrakort?

Inläggav Alexi » 2019-02-06 20:41

Knuttebaloa skrev:
Alexi skrev:Mina Raijū är typ som infra X6 och jag kör utan infrakort. Inga problem att få hela lägenheten i gungning.


Intressant! Hur många moduler har du och hur mäter det?

viewtopic.php?f=3&t=63480
På sidan 14 finns en mätning. Skulle dock gärna vilja mäta under 20Hz.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Hur bra/dåliga är (Inos) inframoduler utan infrakort?

Inläggav Knuttebaloa » 2019-02-07 11:55

Alexi skrev:
Knuttebaloa skrev:
Alexi skrev:Mina Raijū är typ som infra X6 och jag kör utan infrakort. Inga problem att få hela lägenheten i gungning.


Intressant! Hur många moduler har du och hur mäter det?

viewtopic.php?f=3&t=63480
På sidan 14 finns en mätning. Skulle dock gärna vilja mäta under 20Hz.


Trevlig läsning i den tråden! Och ett imponerande bygge!

För mig som inte riktigt begriper den där tekniken ter de sig väldigt olika infraX6..? Och är det inte lite det som är meningen, att de ska vara något annat?
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Hur bra/dåliga är (Inos) inframoduler utan infrakort?

Inläggav Knuttebaloa » 2019-02-07 12:01

AndreasArvidsson skrev:
Knuttebaloa skrev:
Ja, undanställda är just vad de är :lol:

Jo, det var också min föreställning, att infrakortet BARA påverkar de lägsta frekvenserna och att allt ovan dessa borde mäta lika med och utan kort. Men innebär det att man kan förvänta sig fullgod output ner till ca 20 Hz med inframoduler om man kör utan infrakort? Och gäller det i så fall om man har just sex moduler eller även med färre?

Jag ska absolut kolla fasen vid tillfälle. Du menar att man då kopplar ett batteri istället för förstärkaren till modulerna? Det har jag aldrig provat.

Heh :D

Du kan ställa ingreppfrekvensen, men generellt så har man denna i de lägsta frekvenserna.
Det beror mycket på rummet och 20Hz kanske är att hoppas på för mycket. De börjar nog falla runt 30Hz i rum kan jag tänka mig.

Ja ta ett 9v batteri och koppla på kablarna, (+ mot +) och se så att alla basar spelar i fas. Räcker att en av dem slår åt fel håll så får du inte ut rätt nivå. Detta gör jag på alla mina högtalare var gång jag kopplat om något. Det är väldigt lätt att missa någon enstaka högtalare när de ökar i antal.


Alltså + mot + och - mot -? Herregud, jag är verkligen pinsamt dålig på hur sånt här fungerar! Egentligen skulle jag ju ha stannat vid bergsprängare och kassettband :)
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Hur bra/dåliga är (Inos) inframoduler utan infrakort?

Inläggav AndreasArvidsson » 2019-02-07 12:06

Knuttebaloa skrev:Alltså + mot + och - mot -? Herregud, jag är verkligen pinsamt dålig på hur sånt här fungerar! Egentligen skulle jag ju ha stannat vid bergsprängare och kassettband :)

Ja exakt. Slår elementen inte utåt så är nägot felkopplat och elementen förmodligen arbetar mot varandra.

Ingen fara. Alla har vi vart där. Vi hjälper dig så skall nog detta kunna lösas.

Plus-sidan på ett 9v batteri är ofta markerat med text, men om inte så är det den raka/smala.
Bild

Om du kopplat + mot + och - mot minus så skall baselementet slå utåt. Gör den inte det så kan det vara kabeln som är felkopplad eller högtalaren som är korrekt ansluten internt, men ta en sak åt gången och kolla först innan du börjar oroa dig för det.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hur bra/dåliga är (Inos) inframoduler utan infrakort?

Inläggav petersteindl » 2019-02-07 15:00

Andreas, skall det inte stå inkorrekt ansluten? :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Hur bra/dåliga är (Inos) inframoduler utan infrakort?

Inläggav AndreasArvidsson » 2019-02-07 15:02

petersteindl skrev:Andreas, skall det inte stå inkorrekt ansluten? :)

Absolut. Jag har vart ur form senaste tiden och både läser och skriver slarvigt. :oops:

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Hur bra/dåliga är (Inos) inframoduler utan infrakort?

Inläggav IngOehman » 2019-02-07 15:33

Knuttebaloa skrev:Som rubriken lyder.

Jag är nyfiken på att göra mätningar på mina egna infraX6 men har inte möjlighet just nu då de är undanställda. Jag har testat som hastigast tidigare och upplevde en mycket bristfällig bas, även med reglagen i cr80s högt ställda.

Är inframodulerna obrukbara utan infrakortet (till hifi alltså, inte som multipla blompedestaler)? Varför?

Jag tänker alltså främst på basfrekvenser ÖVER infraspannet.

Jag har just upptäckt tråden och är förbryllad över frågan.

Inframodulerna är ju gjorda för att arbeta tillsammans med infra-eq. De har på tok för hög känslighet i registret från 50Hz och upp jämfört med registret under 20 Hz (i ett normalt rum). Så varför skulle någon vilja köra utan eq? :o :?

Lika tokigt (nästan) som att spela vinyl utan RIAA-steg. ;)

Tre par inframoduler kan spela ungefär lika starkt som ett par profundusmoduler 20-30 Hz, men inframodulerna spelae väldigt mycket starkare över 50 Hz (9-10 dB mera).

Olika rum är dock olika, men rum som gör att ingen eq behövs är sällsynta.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hur bra/dåliga är (Inos) inframoduler utan infrakort?

Inläggav Morello » 2019-02-07 16:03

För den som spisar framförallt basstympad populärmusik kanske det är ett mindre problem att registret under 50 Hz blir avrullat, men det känns knasigt att investera i så ambitiösa högtalare för att sedan "slarva" med delningsfiltret!

För övrigt är jag lite förvånad över att slutna system vunnit sådan popularitet här i kanalen. Den mekaniska verkningsgraden i en omgivning av avstämningen är ju avsevärt lägre.
Senast redigerad av Morello 2019-02-07 17:19, redigerad totalt 1 gång.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Hur bra/dåliga är (Inos) inframoduler utan infrakort?

Inläggav Knuttebaloa » 2019-02-07 17:11

AndreasArvidsson skrev:
petersteindl skrev:Andreas, skall det inte stå inkorrekt ansluten? :)

Absolut. Jag har vart ur form senaste tiden och både läser och skriver slarvigt. :oops:


Tack Andreas, lika hjälpsam och pedagogisk som vanligt! Om än ur form :wink:
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Hur bra/dåliga är (Inos) inframoduler utan infrakort?

Inläggav Knuttebaloa » 2019-02-07 17:36

IngOehman skrev:Jag har just upptäckt tråden och är förbryllad över frågan.

...

Vh, iö


Jo, men så är jag också en mästare på dumma frågor, och än värre är det nu då jag är pappaledig och har mer tid än någonsin till att fundera :)

Egentligen är det en fråga ställd endast av nyfikenhet. Jag har ett infrakort och när jag tar mina basmoduler i bruk igen kommer jag att använda även det.

Frågan aktualiserades i och med att vi skulle flytta och bo tillfälligt och jag kände ett behov av att minska anläggningen, rent fysiskt. Jag provade då att använda endast två (sedermera sex) inframoduler, utan infrakort (jag tordes inte prova MED infrakort), för att se om det var en tillräckligt bra, och platsbesparande, temporär lösning. Det jag upplevde då var som sagt en mycket bristfällig bas. Det slutade med att jag köpte mig ett par profundusP istället och ställde undan infraX.

Då jag förstått det som att infrakortet endast påverkar de lägsta frekvenserna antog jag att inframodulerna, utan infrakort, skulle spela helt ok över 20-30 Hz. Jag tolkar också några av svaren ovan som att så borde vara fallet. Min erfarenhet och ditt svar, Ingvar, tolkar jag dock på ett annat vis. Även om jag inte fullt ut förstår vad det du skriver faktiskt innebär i praktiken.
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Hur bra/dåliga är (Inos) inframoduler utan infrakort?

Inläggav IngOehman » 2019-02-07 19:49

Förbryllande frågor behöver inte vara dumma. De kan vara toppen just för att andra som undrar samma sak inte vågar fråga. ;)

Att just JAG blir förbryllad är inte viktigt. Jag kan ju ställa frågor jag också. ;)

Du tolkar mig helt riktigt. De är inte konstruerade för att ha rak tonkurva 20-30 Hz utan eq. Verkningsgraden vid högre frekvenser är alldeles på tok för hög för det. Vad de är kapabla till är en frekvensoberoende tonkurva under 20 Hz, ned till så låg frekvens som rummet mäktar (läs; beroende på hur tätt och styvt det är).

Så jämför man infraX-6 med profundusX-2 så finner man att de är ungefär likvärdiga vid 20-30 Hz (ungefär samma känslighet, samma maximala ljudtrycksförmåga, medan infraX-6 har en väldigt mycket "för hög" verkningsgrad över det. Typ 9-10 dB för hög. De höga basfrekvenserna dominerar då svårt. Alltså utan eq.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Hur bra/dåliga är (Inos) inframoduler utan infrakort?

Inläggav Knuttebaloa » 2019-02-07 20:30

IngOehman skrev:Förbryllande frågor behöver inte vara dumma. De kan vara toppen just för att andra som undrar samma sak inte vågar fråga. ;)

Att just JAG blir förbryllad är inte viktigt. Jag kan ju ställa frågor jag också. ;)

Du tolkar mig helt riktigt. De är inte konstruerade för att ha rak tonkurva 20-30 Hz utan eq. Verkningsgraden vid högre frekvenser är alldeles på tok för hög för det. Vad de är kapabla till är en frekvensoberoende tonkurva under 20 Hz, ned till så låg frekvens som rummet mäktar (läs; beroende på hur tätt och styvt det är).

Så jämför man infraX-6 med profundusX-2 så finner man att de är ungefär likvärdiga vid 20-30 Hz (ungefär samma känslighet, samma maximala ljudtrycksförmåga, medan infraX-6 har en väldigt mycket "för hög" verkningsgrad över det. Typ 9-10 dB för hög. De höga basfrekvenserna dominerar då svårt. Alltså utan eq.


Vh, iö


Stort tack för att du tar dig tid att förklara, Ingvar!

En följdfråga: Är infra-eq aktiv i spannet ca 20-80 Hz genom att dämpa bas?
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Hur bra/dåliga är (Inos) inframoduler utan infrakort?

Inläggav IngOehman » 2019-02-07 20:35

Det är en definitionsfråga vad som är dämpning och vad som är förstärkning. Det är ju en aktiv eq som finns före förstärkaren, ocu i cr80s/es finns ju även en generell gain för LP-utgången, OCH en ytterligare eq, det som kallas Q-adjust, och som framförallt påverkar registret nära övre gränsfrekvensen.

Men man kan säga att den förstärker det som finns under 20-30 Hz jämfört med det som finns över 50-80 Hz. Hur mycket och vid vilka frekvenser beror på hur man ställer in infrakortet.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Hur bra/dåliga är (Inos) inframoduler utan infrakort?

Inläggav DVD-ai » 2019-02-08 11:17

Morello skrev:För den som spisar framförallt basstympad populärmusik kanske det är ett mindre problem att registret under 50 Hz blir avrullat, men det känns knasigt att investera i så ambitiösa högtalare för att sedan "slarva" med delningsfiltret!

För övrigt är jag lite förvånad över att slutna system vunnit sådan popularitet här i kanalen. Den mekaniska verkningsgraden i en omgivning av avstämningen är ju avsevärt lägre.


Jag skulle nog valt profundusY om jag haft plats för så stora lådor, jag vill ha små lådor som går att placera mer valfritt :)
Jag bryr mig främst om att ha återgivning ner till 15Hz och det får man ju med profundusY, i framtiden (i hus) är det mycket möjligt att jag kan komma att bygga några profundusY och flytta över elementen. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hur bra/dåliga är (Inos) inframoduler utan infrakort?

Inläggav Morello » 2019-02-08 11:21

Du kan ju köra med W104 (10") i basreflexlåda, så får du totalt sett mindre nettovolym samt en stor dos av flexibilitet.


Hur stora är kabinetten till Ino 12" i basreflex respektive sluten?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Hur bra/dåliga är (Inos) inframoduler utan infrakort?

Inläggav DVD-ai » 2019-02-08 11:39

Morello skrev:Du kan ju köra med W104 (10") i basreflexlåda, så får du totalt sett mindre nettovolym samt en stor dos av flexibilitet.


Hur stora är kabinetten till Ino 12" i basreflex respektive sluten?


Mjo man jag har lyssnat till profX och profY i samma rum vid flera tillfällen och profY är mysigare !

Hmm infraY är mindre är hälften men större än en tredjedel av profY. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Hur bra/dåliga är (Inos) inframoduler utan infrakort?

Inläggav IngOehman » 2019-02-08 16:09

Morello skrev:Den mekaniska verkningsgraden i en omgivning av avstämningen är ju avsevärt lägre.

Vad menar du med detta?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hur bra/dåliga är (Inos) inframoduler utan infrakort?

Inläggav Morello » 2019-02-08 16:28

IngOehman skrev:
Morello skrev:Den mekaniska verkningsgraden i en omgivning av avstämningen är ju avsevärt lägre.

Vad menar du med detta?


Vh, iö


Jag menar att den slutna lådan ger avsevärt mindre akustisk effekt per membranförskjutning i det register där motsv. basreflexlåda har sin avstämning. Givet samma element givetvis. Dvs det åtgår fler element.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Reservdelarna
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2016-01-13

Re: Hur bra/dåliga är (Inos) inframoduler utan infrakort?

Inläggav Reservdelarna » 2019-02-08 23:36

Vet inte om jag har fel eller inte, Men för mej är infra nåt som känns, hörs inte så mycket.
Skakar om i kistan, det är Infra
Ino piP, px2, Musikal fidelity, snart pi60 eller i14, sen blir det infra

Reservdelarna
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2016-01-13

Re: Hur bra/dåliga är (Inos) inframoduler utan infrakort?

Inläggav Reservdelarna » 2019-02-08 23:41

Runt 20 Hz hörs det inte så mycket, Men det känns i kroppen :)
Ino piP, px2, Musikal fidelity, snart pi60 eller i14, sen blir det infra

Nästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster