Moderator: Redaktörer
Frisk skrev:Mitt rum är ca 3,5x6m innan akustikfix, IÖ tyckte det var väldigt synd att det inte i alla fall var en meter bredare, men tydligen ovanligt ett vanligt mått här i Sverige. Men varför inte fråga om mått redan innan du börjar söka bygglov?Mitt rum ligger i källarplan så känner aldrig oro att störa grannar, så ingen bra input på den frågan annars. Jag har å andra sidan nog aldrig lyssnat hur mycket det faktiskt låter ut om jag drar på.??
Frisk skrev:Detta löser också till viss del värmen. Luftvärmepump är ju ett alternativ annars för att hålla koll på temperaturen utan ljudläckage, mer än pumpen utanför, den tillför ju dock ingen friskluft.
Angående duk så har jag ingen bra lösning, dock har du ju en annan aspekt också från en icke-transparent, du får en stor reflekterande yta bredvid högtalarna. Vad är orsaken till att vila ha en solid duk?
Nattlorden skrev:Jag tror nog att du kan undvika min situation om IÖ blir informerad om ljuddämpningsbehovet - jag felinformerade honom om husets konstruktion - hade det varit lättbetongblock istället för Leca hade jag nog inte haft samma problem - det var jag som var okunnig om skillnaden.
7,99x5,99 låter utmärkt.
steveo1234 skrev:Fast, hur stor skillnad är det i ljuddämpning mellan leca och lättbetong? Borde vara relativt försumbart speciellt vid lägre frekvenser.
Morello skrev:Men är det verkligen intrinsikala egenskaper hos lättklinker respektive lättbetong eller är det snarast en fråga om utförande i ditt specifika fall?
Morello skrev:Ja, men vem har oputsad lättklinker hemma?
steveo1234 skrev:Frisk skrev:Mitt rum är ca 3,5x6m innan akustikfix, IÖ tyckte det var väldigt synd att det inte i alla fall var en meter bredare, men tydligen ovanligt ett vanligt mått här i Sverige. Men varför inte fråga om mått redan innan du börjar söka bygglov?Mitt rum ligger i källarplan så känner aldrig oro att störa grannar, så ingen bra input på den frågan annars. Jag har å andra sidan nog aldrig lyssnat hur mycket det faktiskt låter ut om jag drar på.??
Med tanke på att jag vill ha 3.5 meter duk så borde ett minstamått på bredden vara 4.5 iaf, kanske hellre 5 eller 5.5.Frisk skrev:Detta löser också till viss del värmen. Luftvärmepump är ju ett alternativ annars för att hålla koll på temperaturen utan ljudläckage, mer än pumpen utanför, den tillför ju dock ingen friskluft.
Angående duk så har jag ingen bra lösning, dock har du ju en annan aspekt också från en icke-transparent, du får en stor reflekterande yta bredvid högtalarna. Vad är orsaken till att vila ha en solid duk?
Att hålla temperaturen är ju relativt enkelt med bara en luftvärmepump, men, jag tror att jag vill ha in friskluft också för att hålla god syrenivå i luften.
Jag vill helst ha en solidduk för att höja ljusstyrkan. Det är svårt (läst dyrt) att byta min x7000 mot en projektor med väsentligt högre ljusstyrka. Tanken är att isåfall placera högtalarna vid sidan om duken (under?) men bakom den i djupled. Fortfarande föredrar jag högtalare som inte syns, så, eventuellt bakom någon form av baffelvägg med ljudtransparent tyg eller liknande.
steveo1234 skrev:Jag har fått en del tankar på att bygga ett dedikerat kontor/biorum. Det är i så fall en tillbyggnad på tomten med egna väggar som kommer att ha ingång genom yttervägg på befintligt hus. Min tanke är att be IÖ stå för design och ritningar, men, innan dess så har jag en del frågor till er som faktiskt genomfört ett liknande projekt.
steveo1234 skrev:1. Vilka innermått har ni på rummet? Jag har i princip inte några större begränsningar på dimensionerna med vill hålla mig under 8*6m.
steveo1234 skrev:2. Naturligtvis vill jag har ganska välfungerande ljudisolering ut/in från rummet. Hur har ni löst det? Går det att lösa på ett sätt så att det faktiskt går att använda bio även på natten utan att störa grannar? Hur hittar jag då byggritningar för väggar/tak? Är det praktiskt möjligt att ha fönster någonstans? Tänker mest på att jag vill undvika den situationen som Nattlorden hade med sitt bygge, även om jag vet att vi har lite olika förutsättningar och begränsningar.
steveo1234 skrev:3. Luftcirkulation. Hur löser man tilluft/frånluft utan att påverka 2. ovan?
steveo1234 skrev:4. Jag skulle helst vilja slippa att använda ljudtransparent duk, men, oavsett hur jag vänder och vrider på problemet så har jag svårt att få in en solidduk och samtidigt ha vettig vinkel mellan högtalarna. Speciellt om jag går upp till en duk på ca 3,50-3,80m. Någon som har en klurig lösning?
steveo1234 skrev:Utrustning blir inledningsvis samma som idag (ino i28, DIYSG Volt surround/tak, 2*SI 18” närfält, 10*AE IB15”, JVC X7000 samt tillhörande förstärkeri)
I övrigt , några tips på litteratur man kan läsa som förberedelse?
Frisk skrev:
Visste inte bredden på duken, jag har runt 3,10- duk och sitter knappa 3 meter från, skulle inte vilja ha smalare duk.
Jag skulle nog satsa på lite extra takhöjd när jag tänker efter, speciellt om det ska in två rader med sittplatser och kanske takhögtalare. Samtidigt undvika att bredd och höjd blir multipler, samma gäller väl djup... 4,5m brett 2,25 takhöjd och 9m långt...
Har du ljuskontrollerat idag? Jag har ingen extremt ljusstark projektor och enklast möjliga ljudtransparenta och tycker ljuset räcker, men kunde förstås vara lite mer... var nöjd även med DLA X35 i eco-mode. Med minsta ströljus blir det dock något helt annat.
Vill du ha möjlighet till infra blir det ju ännu svårare med ventilation, jag har inget bra tips på friskluftslösning, man vill nog gärna ha något mer än bara kyla.
Kitchenmaster skrev:Äntligen!Med tanke på hur intresserad du verkar vara "på riktigt" av att ha bästa möjliga prestanda har jag haft svårt att förstå varför du inte anlitat Ingvar tidigare. Mina rekommendationer och tankar nedan är så klart baserat på mina egna erfarenheter samt vad jag kunnat läsa mig till.
A. Mitt rum är ritat av Ingvar innan jag började bygga ut huset och han fick fria tyglar, förutom att jag inte kunde ha rummet större än 4,5x7,2x2,2 m. Själva rummet blev 4,5 x 5,4 m och jag gissar att Ingvar kommer rekommendera dig att använda minst de måtten. 8x6 m borde alltså ge goda förutsättningar.
B. Bakom lyssningsplats vore det trevligt med minst 10 m3 basabsorbent (min är på ca 12-13 m3 om jag minns rätt).
C. Kanske behöver någon sidovägg vara mjuk för att ge rätt ljudegenskaper, så bruttoinnerbredden kan behöva vara 5-10 cm större än nettoinnerbredden.
Kitchenmaster skrev:
Min erfarenhet är att det är synnerligen svårt att isolera låga frekvenser med konstruktion av träreglar. Mina väggar byggde jag av lekastenar och precis som för Nattis så var väggarna extremt ljudgenomsläppliga innan putsen kom på. Taket ovanför bion byggde jag med träreglar, där takreglarna ligger ett par cm under golvreglarna till rummet ovanför för att maximera ljudisoleringen. Innertaket i bion består av 1 lager spånskiva samt 3 lager gipsskiva, allt limmat och tätat i alla skarvar. Trots detta är ljudisoleringen inte bra uppåt från bion. Det mesta skakar och hoppar på våningen ovanför när jag spelar starkt. Väggarna ljudisolerar dock bra efter att jag putsat väggarna invändigt och utvändigt, trots en total Vd en bit över 40 liter med slutna lådor. Tunga stumma material är bra för ljudisolering!
Hade jag byggt idag hade jag absolut gjutit ett betongvalv ovanpå bion! Har så klart funderat på att riva upp golven ovanför bion och gjuta betong, men har flera andra byggprojekt som behöver gå före. Min tolkning av dig är att du prioriterar prestanda framför WAF, så min starka rekommendation är att:
A. Gjut ett betonggolv. (Gärna välisolerat med golvvärme - mysigt med varma fötter)
B. Bygg väggarna av lekablock och lägg på ett ordentligt lager puts både invändigt och utvändigt. Kul overkill skulle vara att gjuta väggarna av betong 10-15 cm på vardera sida om cellplast i mitten.
C. Gjut innertaket av betong och bygg sedan ett "vanligt" tak ovanpå med lämplig isolering, etc. En nödlösning skulle kunna vara "vanligt" tak av träreglar, men att fylla så tjockt med sand som taket håller för ovanpå innertaket, vilket kräver en del klurighet för att inte sanden skall rasa ner i eventuella springor.
D. Se till att det inte finns några luftspalter någonstans! Bygg det tätt!
E. Undvik fönster! Svårt att få 100 % mörkt, samt läcker extremt mycket ljud jämfört med en tung och stum vägg.
Kitchenmaster skrev:Jag är väldigt nöjd med min lösning i bion. Ovanpå bion har jag byggt en egen stor ljuddämpare som i sin tur är ihopbyggd med övriga husets FTX-system. Byggde dämparen av träskivor och stenull. För själva utblåset i taket i bion använder jag en variant som var byggd för att vara tyst. Bak i rummet har jag ljudisolerade luftgångar ut till basfällan och när förstärkaren är igång så startar även en tyst fläkt som hjälper till att dra ut luft från bion till basfällan.
Luftcirkulationen i rummet är bra förutom om det börjar bli 5-6 personer, då ökar temperaturen ett par grader. (Vid ett tillfälle hade jag ett gäng arbetskamrater (typ 12 st samtidigt) i bion för demo och då ökade temperaturen minst 5 grader på ca 45 minuter). För att göra det riktigt bra skulle jag kunna bygga en lösning som vid behov ökar effekten till fläktarna, men det har jag inte känt något större behov av. Ventilationen hörs inte på lyssningsplats och knappt när jag står direkt under utblåset. Ljudet från bion hörs inte via ventilationen heller, tack vare ljuddämparen.
Projektorn monteras med fördel in i väggen (som är en del av basfällan) bakom sittplatserna, med ventilation mot basfällan i stället för in mot bion, vilket ger följande fördelar:
A. Den hörs inte inne i rummet.
B. Den värmer inte upp rummet.
Finns ett par bilder i min medlemstråd för hur jag gjorde.
Har troligen inget smart att komma med för att möta dina krav. Själv är jag nöjd med min fasta DIY-duk, men du har troligen högre krav än mig. Säkert har Ingvar ngt klokt att säga.
Nix, men kul att du fått upp tankarna för ett Ino-rum.
steveo1234 skrev:Gjuten platta blir det. Men, jag kan inte hitta någon teknisk byggbeskrivning eller ljuddäpninghsmätningar av leca/betongväggar.
Kitchenmaster skrev:steveo1234 skrev:Gjuten platta blir det. Men, jag kan inte hitta någon teknisk byggbeskrivning eller ljuddäpninghsmätningar av leca/betongväggar.
Kan denna vara ngt för dig? https://www.leca.se/sites/default/files ... a-ljud.pdf
Adhoc skrev:Tanka ned den där Leca-blockslänken och spara den som separat pdf, den är bra. Den har varit försvunnen från nätet tidigare och kanske försvinner igen. (Tack Kitchenmaster!)
2 av dom för dig viktigaste meningarna i länken är:
1: "Observera att obehandlad vägg av murblock typ 3, densitet 650 kg/m3 ger endast 10–15 dB luftljudsisolering – praktiskt taget oberoende av väggtjockleken – som följd av ljudläckage genom den porösa strukturen." och:
2: "För att man skall kunna utnyttja dessa höga ljudisoleringsvärden måste flankerande stomkonstruktioner i byggnaden
förses med ljudavskiljande fog, se avsnittet om Anslutningsexempel."
10-15 dB luftljudsisolering är genomuselt, därför kunde Nattlorden höra fågelkvitter genom sin leca-vägg före påsputsning. Dom porösa ytorna måste tätas av med puts eller annan gucka. Gjuter du platta för påbyggnaden mot befintliga huset behöver du en spalt mellan nya plattan / väggarna och husets grund och väggar för att undvika flanktransmission. Spalten fylls upp med flexibel gummimassa eller något som inte är hårt och kan överföra vibrationer. Det kan vara ide' att ha en "sluss" med 1 dörr - luft -1 dörr mellan huset och nya påbyggnanden. Billigare dörrar kan användas i.s.t.f. 1 tung och dyr ljudisoleringsdörr men ändå ge bättre ljudisolering pga av luftslussen. Skilj på ljudisolering och ljudabsorbtion. Det positiva som står lecablockens ljudabsorbtion är ointressant för dig om du inte tycker att nakna lecablock är estetisk tilltalande att titta på inuti rummet. Täcker du den porösa ytan förbättrar du ljudisoleringen = ökar väggarnas reflektion men försämrar ljudabsorbtionen inne i rummet.
För väggar får du bäst ljudisoleringsresultat med tät skiva/ väggyta - stort luftmellanrum med isolering - tät skiva / väggyta. (S.k. 2 leaf construction, 1 skiva / väggyta brukar kallas för "leaf" i engelsk litteratur.) För samma totaltjocklek för väggen är 3 skivor + 2 luftmellanrum generellt sämre ljudisoleringsmässigt än 2 skivor med mellanliggande luftmellanrum. Det är bra, -luft är billigt ...
Alexi skrev:Jag skulle bygga ett rum i rummet. Det inre rummet skulle vara 5x6m och i möjligaste mån helt isolerat från det yttre rummet. Jag skulle vilja ha ett glastak som det som Schüco konstruerade för Nationalmuseum.
[ Bild ]
Glasen har en lågemissionsbeläggning som ger inbyggt solskydd och släpper in rätt mängd ljus samt reducerar solvärmen varma sommardagar. De har sammanfogats på ett sådant sätt att de även ska ha ljuddämpande egenskaper.
https://hallbartbyggande.com/schueco/nationalmuseum-glaskupoler-med-doft-av-artonhundratal-och-modern-high-tech/
music4ever skrev:Har man plats och pengar så skulle jag också gå på rum i rum. Sen så skulle jag försöka ha så stora mått som möjligt att utgå ifrån för stora rum, förutom fördelar ljudmässigt, är så himla trevliga att sitta i. Mitt rum jag håller på med nu blir ca 38 kvm när det är klart, och jag har gärna velat haft det än större men huset hade dessa begränsningar. 5,7x6,8x2,35 är inte så illa pinkat ändå, det kunde varit sämre.
Ett alternativ, om du inte har en massa berg, är att gräva ner rummet i marken. Ha typ en kontor/lounge på övervåningen och sen går man ner i biorummet. Då lär du kunna dämpa en hel del av ljudet utåt.
Hur tänker du detta med icke ljudtransparent duk? Jag själv behöver byta duk och sitter och funderar vad jag ska skaffa. En icke ljudtransparent duk kommer ju att påverka en framtida i32s som center. Och kan jag skaffa en 380 cm bred duk så kommer den även vara framför topparna.
steveo1234 skrev:3. Luftcirkulation. Hur löser man tilluft/frånluft utan att påverka 2. ovan?
music4ever skrev:Empa, hur tyst kan det bli? Även så man inte hör något mitt i natten när allt är dödstyst?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster