Lyssna på P-basar i/runt Umeå?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Lyssna på P-basar i/runt Umeå?

Inläggav Kraniet » 2019-05-16 13:22

Funderar på att köpa mig P-basar och undrar om det finns det någon i närområdet som har P-bas och är villig att bjuda på en provlyssning?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Lyssna på P-basar i/runt Umeå?

Inläggav bassman » 2019-05-16 21:25

Hasse Solo antar jag att du besökt? Där står det iaf Y-basar.. Bra skit!

Finns det inte där i närheten kan du ta en tur till Piteå. Här bor 4 st P-basar och en Jazz Bas av märket Fender + 1 st Bassman. :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Lyssna på P-basar i/runt Umeå?

Inläggav Kraniet » 2019-05-17 08:37

bassman skrev:Hasse Solo antar jag att du besökt? Där står det iaf Y-basar.. Bra skit!

Finns det inte där i närheten kan du ta en tur till Piteå. Här bor 4 st P-basar och en Jazz Bas av märket Fender + 1 st Bassman. :)


Jo har varit hos Hassesolo. Hans anläggning/rum är ju fantastiskt bra.

P-basar funderar jag på till min etta på 35 kvm. Y-4 blir lite skrymmande :) Sen spelar jag inte i närheten så starkt.
Två Y-basar i slutna lådor hade nog varit vettigare i sånt fall.

Piteå är ju inte så långt. Får ta en sväng vid nåt tillfälle då :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Lyssna på P-basar i/runt Umeå?

Inläggav bassman » 2019-05-17 22:23

Du är så välkommen Kraniet :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Lyssna på P-basar i/runt Umeå?

Inläggav DVD-ai » 2019-05-19 11:13

InfraY-2 är en trevlig uppställning till en lite mindre anläggning :)

Men profP är roliga basmoduler, jag har alltid haft en kärlek till dom små karamellerna :lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Lyssna på P-basar i/runt Umeå?

Inläggav Kraniet » 2019-05-27 09:06

Ja då har jag varit och hälsat på hos bassman. Väldigt trevligt. Får tacka så mycket på titten och lyssningen. Kul också med lite utflykt för att lyssna på något helt annat. Första gången faktiskt jag lyssnat på högtalare som bäst beskrivs i kvadratmeter :)

Bassman har ett väldigt trevligt rum med relativt lite åtgärder, men uppenbarligen rätt sådana.

Men nu var det ju inte P-basar han hade utan X-4. Eftersom jag inte lyssnat på X-basar heller så var det ju ändå intressant. Sen gav det mig ju möjlighet att lyssna på i32s också.

Men jag blev nog bara mer obeslutsam vad gäller vilken lösning jag ska välja. X-basarna spelar ju väldigt bra. Lådorna blir ju dock för stora i basreflex, men infra-X skulle ju kunna bli bra det med.

Ja.. Nu skulle jag bara haft några P-basar att jämföra med. :)

Bassman använder w104.Låter de annorlunda än w104x? Den senare klarar sig med mindre låda vad jag förstår. Den senare har en annan korg och en annan kon såvitt jag kan se.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Lyssna på P-basar i/runt Umeå?

Inläggav bassman » 2019-05-28 00:17

Kul träffa dig Kraniet, sitta snacka lyssna på lite low-hifi "tidig Purple" och lite bättre högupplösta grejer. Och naturligtvis besöket med kvm i ljudtrålande elektrostater är alltid kul visa här uppe, sånt finns inte överallt..

Ni som finns på rull emellanåt, skicka PM till likasinnade och hälsa på, det är kul lyssna av anläggningar och rum. Jag brukar göra det! :-) Ägarna är också alltid trevlig prickar.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
blixten_no1
 
Inlägg: 1563
Blev medlem: 2006-05-20

Re: Lyssna på P-basar i/runt Umeå?

Inläggav blixten_no1 » 2019-05-28 09:35

Kraniet skrev:Ja då har jag varit och hälsat på hos bassman. Väldigt trevligt. Får tacka så mycket på titten och lyssningen. Kul också med lite utflykt för att lyssna på något helt annat. Första gången faktiskt jag lyssnat på högtalare som bäst beskrivs i kvadratmeter :)

Bassman har ett väldigt trevligt rum med relativt lite åtgärder, men uppenbarligen rätt sådana.

Men nu var det ju inte P-basar han hade utan X-4. Eftersom jag inte lyssnat på X-basar heller så var det ju ändå intressant. Sen gav det mig ju möjlighet att lyssna på i32s också.

Men jag blev nog bara mer obeslutsam vad gäller vilken lösning jag ska välja. X-basarna spelar ju väldigt bra. Lådorna blir ju dock för stora i basreflex, men infra-X skulle ju kunna bli bra det med.

Ja.. Nu skulle jag bara haft några P-basar att jämföra med. :)

Bassman använder w104.Låter de annorlunda än w104x? Den senare klarar sig med mindre låda vad jag förstår. Den senare har en annan korg och en annan kon såvitt jag kan se.


Det går ju att krypa X-modulerna ganska mycket om jag inte minns helt fel.

P Arvidsson
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2018-05-14

Re: Lyssna på P-basar i/runt Umeå?

Inläggav P Arvidsson » 2019-05-28 16:33

Jag har P-basar. Skulle skaffat minst X-basar om jag köpt idag.
P-basarna spelar fantastiskt rent och djupt (jag har den gamla versionen) om ljudvolymen är begränsad eller rummet är litet.
Är rummet större, väggarna akustiskt mjukare och du vill spela starkare upplever jag dem lite för klena, och att de inte går djupt nog.
Observera att ljudtrycket 117 dB SPL anges med rumsstöd.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Lyssna på P-basar i/runt Umeå?

Inläggav Kraniet » 2019-05-28 20:28

P Arvidsson skrev:Jag har P-basar. Skulle skaffat minst X-basar om jag köpt idag.
P-basarna spelar fantastiskt rent och djupt (jag har den gamla versionen) om ljudvolymen är begränsad eller rummet är litet.
Är rummet större, väggarna akustiskt mjukare och du vill spela starkare upplever jag dem lite för klena, och att de inte går djupt nog.
Observera att ljudtrycket 117 dB SPL anges med rumsstöd.


Menar du X då eller infra-x?

För mig är det P-4 eller infra-X-4 som skulle vara aktuellt. Jag sitter i en etta på 32 kvm. :)
Antar en fördel med infra-X är att om jag flyttar och får större rum kan göra om dom till X-4 .
Mvh
Magnus

P Arvidsson
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2018-05-14

Re: Lyssna på P-basar i/runt Umeå?

Inläggav P Arvidsson » 2019-05-28 23:11

Då skulle jag välja Infra-X
Vad gäller pX basarna så kvittar det nog vilka. De går djupare, vilket jag tycker är en klar fördel.
Det man bör vara uppmärksam på är att ljudtrycket Ino anger är med rumsstöd. Andra t.ex. Genelec har jag för mig anger utan rumsstöd (halvplan), så för att jämföra ljudtryck så bör man dra av typ 18 dB SPL på Ino basarna, vilket ger 99dB SPL max kontinuerligt ljudtryck för P2-basarna. Blir väl typ 99+6=105 dB SPL för P4.


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster