Kontrollbox till bs60

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

roon
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 2018-10-17

Kontrollbox till bs60

Inläggav roon » 2019-06-30 20:52

Jag skulle behöva lite råd hur jag kopplar in kontrollboxen till bs60. Min setup ser ut som följer:
Marantz 5013 som försteg , delad preout, nad 208 som driver Pi60. 2 st behringer A800 som driver basstöden/X2.
A800 har volymrattar så ljudnivån kan justeras på basstöden/X2. Men hur kopplar jag kontrollboxen ? Det finns varken markering för in eller ut. Om jag förstått det rätt så ska boxen skära vid ca 3-400 hz

Användarvisningsbild
macivar
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 2008-03-10

Re: Kontrollbox till bs60

Inläggav macivar » 2019-06-30 21:38

Ok! Signalkabel från Marantz preout till in på bc60 som är till vänster. Från höger på bc60 kopplar du kabel till slutsteget. Alltså samma slutsteg till pi60/s och bs60.

Har du bc60 ståendes på ett bord och botten är mot bordet och du tittar på ratten, då är in till vänster och ut till höger....

Med vänlig hälsning, Mikael

roon
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 2018-10-17

Re: Kontrollbox till bs60

Inläggav roon » 2019-06-30 22:36

Samma slutsteg till Pi60 som till bs60 ? kommer inte kontrollboxen att skära pi60 också då ? Menar du dubbla speakercable vid slutsteg ut till pi60 som till bs60 ?

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3645
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Kontrollbox till bs60

Inläggav juanth » 2019-06-30 22:47

Kontrollboxen summerar så att nivåerna blir korrekta totalt sett. Pi60 avlastas, systemet spelar renare sammantaget.
Pi60 och bs60 blir en enhet.
Med CR80 delas det till flera slutsteg. Där skärs frekvenserna av, delas upp.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

roon
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 2018-10-17

Re: Kontrollbox till bs60

Inläggav roon » 2019-06-30 22:53

Jag förstår inte ändå. hur kan kontrollboxen styra nivåerna ut på slutstegets speaker out ? Om det är smma speaker out till Pi60 som till bs60 ?

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3645
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Kontrollbox till bs60

Inläggav juanth » 2019-06-30 23:01

Så här beskriver Ingvar det:

Ett par basstöd däremot används inte som en halva i ett delat system, utan som ett kompletterande (stödjande) system till huvudsystemen, därav namnet basstöd. De arbetar akustiskt parallellt – tillsammans – med huvudhögtalarna inom ett mycket stort frekvensområde (20 – 500 Hz). Det är därför av yttersta vikt att basstöden är konstruerade specifikt för att stödja just de högtalare de avses stödja, annars kommer de inte att arbeta i perfekt fas med varandra.
Dessutom är det viktigt att systemen är verkningsgrads- och ljudtrycksanpassade så att man inte överstyr basstöden innan huvudsystemet överstyr, och de bör vara distorsionsmatchade så att man inte degraderar systemet med deras inkoppling.
Eftersom det inte är ett delat system så finns inget delningsfilter, och det finns heller ingen effektförstärkare till basstöden. De drivs av samma förstärkare som huvudsystemen.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3645
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Kontrollbox till bs60

Inläggav juanth » 2019-06-30 23:06

roon skrev:Jag förstår inte ändå. hur kan kontrollboxen styra nivåerna ut på slutstegets speaker out ? Om det är smma speaker out till Pi60 som till bs60 ?


Vet ej. Säkert någon som kan förklara snart.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Kontrollbox till bs60

Inläggav Michael » 2019-07-01 00:05

Tänk lite så här...
Med bara pi60 så spelar de typ rakt (rak frekvenskurva).
Kopplas bs60 in (parallellt med pi60). Så kommer basen bli starkare, ty bs60 spelar bas (och inte mellanregister eller diskant).
Nu kopplas kontrollboxen in och kommer att sänka nivån på basen, så det blir typ rakt igen.

Så pi60 och bs60 skall matas med samma elektriska signal, men bs60 avger bara basljud (nja, den går en bit upp i lägre mellanregistret). Summan blir bl.a. att pi60 får det lite lättare, då den inte behöver spela lika högt i basen som innan. Ty kontrollboxen har sänkt nivån på basen (ungefär som att vrida ner basratten på en förförstärkare, på ett väldigt ungefär). Basen i rummet blir dock bra, då bs60 hjälper till i basen.

//Michael

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Kontrollbox till bs60

Inläggav Fostex » 2019-07-01 00:32

Glöm inte att boxen behöver "trimmas in" för det slutsteg du ska koppla den till. I den nyare boxen (med vippströmställare och tryck på fronten) är det lätt, då det bara är att skruva av locket och vrida på pottarna till rätt inställning. Det är graderade, och ska ställas in efter slutstegets ingångsimpedans. Denna finns specificerad i databladet på ditt slutsteg.

I den äldre, lite mindre boxen som har en enklare plastlåda utan märkningar (den du verkar ha) är det aningen trixigare. Där finns en tabell klistrad i locket som visar vilket värde du ska mäta upp (med multimeter) på utgångskontakten för ingångsimpedansen på ditt slutsteg. Nad 208 har t.ex. 20 kohm, jag förmodar att det är slutsteget du vill använda. Minns jag rätt ska den då "trimmas" till 9,6 kohm.

Om du är osäker, slå en signal till Ingvar så är du säker på att få korrekta instruktioner.

Edit: Ja, 9,6 kohm gäller för Nad 208:
Bild
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Kontrollbox till bs60

Inläggav DVD-ai » 2019-07-01 07:31

Jag gillar verkligen lösningen med pi60s och bs60, det är en så smidig och anpassningsbar uppsättning :)

Gamla "boxen" bc60 är, precis som Fostex skriver, lite osmidigare när det kommer till inställning av utimpedansen.
Man får koppla in en lågnivåkabel på boxen utgång och mäta med multimeter över RCA kontakten pluss och minus.
Allt medan du vrider på dom interna vreden tills att båda RCA utgångarna säger önskad impedans enligt tabellen som sitter i locket.

Nya bcX har gradering runt de interna portarna så du kan ställa in den enkelt, dessutom har bcX en bra funktion som aktiveras med en vippa på fronten.
Denna gör att kompenseringen går i längre ner än "den borde" för att kompensera helt för inkopplade av bs60.
Detta resulterar i en förhöjning i området runt ca 200Hz som kan hjälpa att kompensera utsläckning ar mot närliggande väggar eller ofördelaktig placering av bs60 relativt pi60 som gör att dom ej samspelar optimalt i detta övre gemensamma område.

Lycka till!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Kontrollbox till bs60

Inläggav genstruktur » 2019-07-01 09:54

Fostex skrev: I den nyare boxen (med vippströmställare och tryck på fronten) är det lätt, då det bara är att skruva av locket och vrida på pottarna till rätt inställning. Det är graderade, och ska ställas in efter slutstegets ingångsimpedans.


Oh fasen. Detta har jag missat helt. Jag mätte upp det även med den nya boxen bcX. Onödigt arbete då 8)
Skall nog öppna och se efter att jag gjort rätt. Hur låter det om man ställt in fel?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

roon
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 2018-10-17

Re: Kontrollbox till bs60

Inläggav roon » 2019-07-01 11:15

Någon som vet vad Ino tar för nya bcX ?

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Kontrollbox till bs60

Inläggav Fostex » 2019-07-02 20:07

Den kostar 1240 kr enligt min prislista, 2018-1.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Kontrollbox till bs60

Inläggav genstruktur » 2019-07-02 20:26

genstruktur skrev:
Fostex skrev: I den nyare boxen (med vippströmställare och tryck på fronten) är det lätt, då det bara är att skruva av locket och vrida på pottarna till rätt inställning. Det är graderade, och ska ställas in efter slutstegets ingångsimpedans.


Oh fasen. Detta har jag missat helt. Jag mätte upp det även med den nya boxen bcX. Onödigt arbete då 8)
Skall nog öppna och se efter att jag gjort rätt. Hur låter det om man ställt in fel?


Nä hade nog inte missat det. Stora tydliga siffror. Dessutom var det rätt inställt 8).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Kontrollbox till bs60

Inläggav Fostex » 2019-07-02 20:38

Haha, bra! Vet inte hur det låter felinställt. Men antagligen sämre. ;)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Kontrollbox till bs60

Inläggav genstruktur » 2019-07-02 22:48

Fostex skrev:Haha, bra! Vet inte hur det låter felinställt. Men antagligen sämre. ;)


Som alltid när det inte är perfekt! 8) HiFi-entusiastens värsta mardröm :twisted:

Helt förträngt att det var siffror tydligt utmärkt inuti bcX. :P
Att leva ett liv, inte vinna ett krig


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster