Reflektioner kring Reflekterande yta vid högtalarvägg

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15355
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Reflektioner kring Reflekterande yta vid högtalarvägg

Inläggav DVD-ai » 2019-10-29 08:25

Hej alla!

Jag har experimenterat lite hemma senaste dagarna och då bla med att ta bort/minska den reflekterande ytan i främre delen av rummet.
Som det är nu så har jag ingen reflekterande ute vid framväggen samt att min TV är framdragen så pass mycket att högtalarna inte ”ser” framsidan av TV’n alls.

Min TV är på 65” så det är en ganska stor reflekterande yta i sig själv och under denna finner man en TV bänk som är exakt lika bred som TV’n men utan luckor på fronten eller sidor = 2st exponerade hyllplan från såväl sidor som framifrån.
Rummet är 4,2m brett (egentligen ca 6m i basen men smalare längre upp i frekvens) och högtalarna står så nära sidoväggarna som det är möjligt.
Högtalarna är dom ganska direktiva i64s, det kan kanske vara en variabel som har betydelse för frågorna och funderingarna här nedan.

Några intressanta observationer är att ju mer högtalarna ser TV’n ju sämre upplevs detaljfokus och djup i inspelningen, om TV’n flyttas så att diskanten är i linje med/ precis ser TV’n så blir det lite bättre.
Men om jag fortsätter och gör så att boomer och woofer ser TV’n men diskanten gör det ej, då blir ljudbilden lite tjock på något vis...
Om jag flyttar bak TV’n så att samtliga element får se TV’n igen så blir det balans, men som sagt så försämras fokuset och djupet i ljudbilden.
Bäst upplevdes det vara TV’n helt enkelt dras ut så att ingen del av någon högtalarelement ser TV’n!
Men jag ska testa att ha TV,n helt i linje med diskanten igen för att vara säker på vilket läge som tilltalar mig mest.

Borde inte detta vara lite översättningsbart till spalten som brukar rekommenderas på framväggen ?
Hur påverkar denna ?
Jag testar!

Jag har haft en spalt på ca 80cm bredd och från golv till tak (bara översta 1,5m syns ju pga nämnda TV) denna hängdes nu ett tyg över och min upplevelse var att det blev än mer detaljfokus och djup...
Dessutom tillförde jag en skiva ACO bakom tyget och det kändes än mer balanserat, som om det innan var för smalbandigt dämpat.

Men är denna upplevelse av djup ”rätt” eller ska det vara mer så som det var innan ?
Eller är det helt enkelt så att min TV på 65” + bänk med samma bredd räcker som reflekterande yta ÄVEN om denna är närmare än högtalarna ?
För att ljud ska studsa i min TV så krävs ju att ljudet först träffat någon del av den bakre delen av rummet och därmed är kraftigt fördröjt.
Bänken kan nog skicka lite tidigare reflexer mot lyssnaren via någon av apparaturerna i denna, men ändå inte tidigare än att det bör ha studsats i alla fall 2m extra eller så...

Eftersom inspelningar är så olika och jag inte vet hur ”dom ska” låta när det kommer till presentation så tycker jag detta är oerhört svårt...
Vad är ”rätt” och vad är ”fel” = egentligen mer menat som: hur vet jag att det jag gör är närmare optimerat än det som var innan, sett ur perspektivet att jag vill återge, inte tillägga något.
Jäkligt svårt detta... :? :D

Vad har ni för erfarenheter och upplevelser kring ämnet och har någon ett konkret tips på hur man kan tänka/resonera eller räkna på hur mycket yta som rimligtvis kan behövas där framme.
Samt om någon har information om hur vida högtalarna behöver eller en BÖR se denna reflekterande yta där framme om allt ska vara perfekt... !?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9598
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Reflektioner kring Reflekterande yta vid högtalarvägg

Inläggav sprudel » 2019-10-29 09:32

Intressant spörsmål. Dels tror jag att spaltens bredd är rumsberoende på så sätt att det handlar om bredden på rummet, hur högtalarna är uppställda, och vilka högtalare du har, direktivitet osv.
Man får börja med en uppställning och prova sig fram tror jag. I alla fall har jag gjort så men vet inte om det är den bästa uppställningen i nuläget, men bra är det. Jag har gått från smalare till bredare spalt, nu 110 cm bred och 7 cm djup. Bra luftighet i pesentationen. Jag justerade djupet med en tygklädd skiva mellan absorbenterna. Med skivan i linje med absorbenterna, inget djup alls, minskade djupet ljudbilden och kröppå mig för mycket. Utan skivan blev det något diffust, kanske beroende på diffraktion mot ramarna som håller absorbenterna, de är 15 cm djupa.
Bokhyllorna på sidorna med litteratur fungerar som ”gälar”. Ungefär 15 cm dämp för sidoreflexen också.

Ska bli kul att följa tråden. :)

ED76B4D9-4C63-4EF2-8119-825F8E814694.jpeg
ED76B4D9-4C63-4EF2-8119-825F8E814694.jpeg (1.72 MiB) Visad 5024 gånger
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Reflektioner kring Reflekterande yta vid högtalarvägg

Inläggav Frisk » 2019-10-29 10:04

Intressant fråga.
Såhär ser det ut hos mig:
Bild
Jag vet dock inte varför :oops:
Eller ja, reflekterande ytan är en bit ut, 20cm, detta för att minska fördröjningen i reflexen, mer som att högtalaren var inbyggd i väggen, jag minns dock inte exakt varför. Öppningen i mitten är ju ganska uppenbar på bilden. Jag vet dock inte om det hade varit heltäckande mellan om det inte skulle stått någon centerhögtalare där.

Skönt att se att det i alla fall hänt något sen i januari då bilden var tagen.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Reflektioner kring Reflekterande yta vid högtalarvägg

Inläggav goat76 » 2019-10-29 10:07

Låt oss säga att det inte var ett TV-rum och endast ett dedikerat lyssningsrum utan TV'n ståendes där, vad är då (högtalar)tillverkarens rekommendationer vad gäller väggen mellan högtalarna?

Om det optimala är att hela framväggen bakom och mellan högtalarna helst bör dämpas, alternativt bara lämnas tomt i mitten, så kan du väl testa att göra som så att du tillfälligt tar bort både TV;n och bänken och placerar en absorbent-skiva där, alternativt lämnar tomt.

Om du nu tar och lyssnar på musik i några dagar utan TV'n och möbeln ståendes där och låter dig acklimatisera din lyssning till det optimal ljudet, så blir det sen lättare att avgöra vilken kompromiss som blir minst störande när du återigen placerar tillbaka TV;n och möbeln.


En annan fundering:
Vad sker om du har TV'n i linje med diskanten så som du fann aningen mindre störande OCH flyttar fram basmodulerna ungefär lika mycket, uppfattas då ljudet som mer homogent/mindre tjockt trots att basmodulerna kanske inte längre står på optimal plats?

Kanske ligger problematiken i rummets bredd, är det månne aningen för smalt för de aktuella högtalarna så att de helt enkelt tvingas stå för nära TV'n?

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Reflektioner kring Reflekterande yta vid högtalarvägg

Inläggav MorganM » 2019-10-29 13:33

Jag föredrar att dämpa med två aco grå skivor mellan front högtalarna mot frontväggen.Tycker det blir lugnare ljud och mer djup i ljudbilden.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9598
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Reflektioner kring Reflekterande yta vid högtalarvägg

Inläggav sprudel » 2019-10-29 13:37

MorganM skrev:Jag föredrar att dämpa med två aco grå skivor mellan front högtalarna mot frontväggen.Tycker det blir lugnare ljud och mer djup i ljudbilden.


Hur långt har du till väggen bakom lyssningsplatsen?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Reflektioner kring Reflekterande yta vid högtalarvägg

Inläggav Thomas_A » 2019-10-29 21:14

Om den reflekterande ytan (TVn) är lite bakom "diskantlinjen", prova att fästa 1-2 cm tjock dämpande filt på var sida om diskanten. Då brukar mer detaljer framträda.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1486
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Reflektioner kring Reflekterande yta vid högtalarvägg

Inläggav Ted_B » 2019-10-29 21:42

Du har precis samma funderingar som jag angående tv som står mellan högtalarna.
Jag reagerade på att det blev ett ljusare ljud när jag bytte till en 55" istället för den gamla lilla 32".
Jag har provat att flytta tv:n längre framåt och bakåt, det blir skillnad men jag har svårt att bestämma mig för vad som låter minst dåligt, bäst blir det utan tv men den måste tyvärr stå mellan högtalarna.
Att flytta fram den så långt så den står framför elementen funkar inte här.

Jag måste prova lite mer, jag har ju vridit möbleringen 90 grader sedan jag höll på med de där 'experimenten'.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Reflektioner kring Reflekterande yta vid högtalarvägg

Inläggav goat76 » 2019-10-29 22:21


Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15355
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Reflektioner kring Reflekterande yta vid högtalarvägg

Inläggav DVD-ai » 2019-10-30 07:40

Jag har varit rätt ointresserad av att bygga och släpa saker två dagar här nu, men är ledig på fredag så då blir det att plocka ner delar av framväggen och ”trixa” fram en ca 1,1m bred reflekterande spalt i mitten för att höra hur det låter. :)

I helgen tänkte jag även testa att flytta TV’n bak så att den är precis i linje med diskanterna igen.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Reflektioner kring Reflekterande yta vid högtalarvägg

Inläggav MorganM » 2019-10-30 08:08

sprudel skrev:
MorganM skrev:Jag föredrar att dämpa med två aco grå skivor mellan front högtalarna mot frontväggen.Tycker det blir lugnare ljud och mer djup i ljudbilden.


Hur långt har du till väggen bakom lyssningsplatsen?

28cm från aco skivans toppar till närmaste kant på pi 60:ornas bakkant.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9598
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Reflektioner kring Reflekterande yta vid högtalarvägg

Inläggav sprudel » 2019-10-30 08:25

MorganM skrev:
sprudel skrev:
MorganM skrev:Jag föredrar att dämpa med två aco grå skivor mellan front högtalarna mot frontväggen.Tycker det blir lugnare ljud och mer djup i ljudbilden.


Hur långt har du till väggen bakom lyssningsplatsen?

28cm från aco skivans toppar till närmaste kant på pi 60:ornas bakkant.


Jag menar bakom lyssningsplatsen, allså bakom dig själv när du sitter och lyssnar. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9598
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Reflektioner kring Reflekterande yta vid högtalarvägg

Inläggav sprudel » 2019-10-30 08:26

Ted_B skrev:Du har precis samma funderingar som jag angående tv som står mellan högtalarna.
Jag reagerade på att det blev ett ljusare ljud när jag bytte till en 55" istället för den gamla lilla 32".
Jag har provat att flytta tv:n längre framåt och bakåt, det blir skillnad men jag har svårt att bestämma mig för vad som låter minst dåligt, bäst blir det utan tv men den måste tyvärr stå mellan högtalarna.
Att flytta fram den så långt så den står framför elementen funkar inte här.

Jag måste prova lite mer, jag har ju vridit möbleringen 90 grader sedan jag höll på med de där 'experimenten'.


Så upplevde jag det också, ljusare med bredare spegel.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15355
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Reflektioner kring Reflekterande yta vid högtalarvägg

Inläggav DVD-ai » 2019-10-30 08:59

Sprudel:
Hur mycket har du testat fram bredden på din spegel?
Har du testat att ha spegeln framför högtalarna i rummets djupledd? (så att högtalarna ej ser framsidan av spegeln)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Reflektioner kring Reflekterande yta vid högtalarvägg

Inläggav MorganM » 2019-10-30 11:04

sprudel skrev:
MorganM skrev:
sprudel skrev:
Hur långt har du till väggen bakom lyssningsplatsen?

28cm från aco skivans toppar till närmaste kant på pi 60:ornas bakkant.


Jag menar bakom lyssningsplatsen, allså bakom dig själv när du sitter och lyssnar. :)


Jag har ett lite speciellt rum.
Själva rummets mått är 3,55x4,55.Och jag har högtalarna placerade centralt mot ena långväggen.
Den vägg som är bakom mig (rummets vägg) består av två stycket stora öppningar,så jag har bara en vägg snutt på c:a 90cm till höger om min lyssningsposition.Sen är det ytterligare 4,5 meter till nästa vägg,som då blir min (vägg bakom lyssningsposition kan man säga).
Den lilla väggsnutten till höger om min lyssningsposition består av Benno cd hyllor,så inte mycket reflektioner därifrån.

På frontväggen har jag bara pi60 och px2,och 2st aco gråa dämpskivor från Ino Audio.Ingen tv eller någonting som kan reflektera.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9598
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Reflektioner kring Reflekterande yta vid högtalarvägg

Inläggav sprudel » 2019-10-30 16:18

DVD-ai skrev:Sprudel:
Hur mycket har du testat fram bredden på din spegel?
Har du testat att ha spegeln framför högtalarna i rummets djupledd? (så att högtalarna ej ser framsidan av spegeln)


I inledningen till den nya stupen placerad på kortsidan av rummet, 4 m bredd, höll jag på en del. Sedan var det några gånger fram och tillbaka men landade i detta avstånd.
I denna setupen har jag inte provat med spegeln i linje med diskanterna, det skulle se jättekonstigt ut. Högtalarna är placerade så långt ut på bänken det är möjligt för att undvika reflexer från bänken.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1486
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Reflektioner kring Reflekterande yta vid högtalarvägg

Inläggav Ted_B » 2019-10-30 18:33

Såhär ser det ut hos mig nu.
Jag spelar från långsidan i ett rum som är 370x685, önskade att rummet var åtminstone halvmetern större på kortsidan.
Diskanterna är 70 cm ifrån tv:n och jag har flyttat isär dem så halva högtalaren står utanför acoskivan (med 7 cm stenull bakom den), tv:n är tillbakaflyttad så långt det går och har en 15 cm spalt till absorbenten.
Bakre hörnet på högtalaren står 19 cm ifrån absorbenterna.
Bilagor
DSC_0437.JPG
DSC_0437.JPG (571.54 KiB) Visad 4707 gånger
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15355
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Reflektioner kring Reflekterande yta vid högtalarvägg

Inläggav DVD-ai » 2019-10-30 22:16

Pga hur min främre vägg är uppbyggd då är det inte så lätt att testa hur mycket reflekterande yta jag vill ha där framme så som det är just nu.
Men det blir till att införskaffa en MDF skiva på fredag och börja bygga klart en sak som jag tänkt länge.
I och med det åtagandet som bla innefattar att bygga in basmdulerna så kommer jag att ha en reflekterande yta som är lätt att experimentera med.

Jag har dock testat att riva ner det mesta av min höst provisoriska dämpvägg (som ändå ska byggas om från grunden) och detta har gjort det möjligt att testa att ha en reflekterande yta där framme som är ca 170cm bred, det upplevdes väldigt ljus.
Nu är jag nere på 120cm och detta låter mer rimligt, men övertygad är jag ändå inte, kan det helt enkelt vara så att less is more hemma hos mig när det kommer till reflekterande uta i främre delen av rummet ? :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9598
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Reflektioner kring Reflekterande yta vid högtalarvägg

Inläggav sprudel » 2019-10-30 22:36

Jag ska prova i morgon att hänga upp ett lätt tyg i linje med absorbenterna framför skivan som är spegeln. Rapport kommer :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15355
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Reflektioner kring Reflekterande yta vid högtalarvägg

Inläggav DVD-ai » 2019-10-31 21:38

sprudel skrev:Jag ska prova i morgon att hänga upp ett lätt tyg i linje med absorbenterna framför skivan som är spegeln. Rapport kommer :)



Och !? :D

Själv har jag mitt hem i kaos nu, hela framväggen är nermonterad och spridd överallt där delarna får plats i lägenheten....
Men jag hoppas på att kunna montera ihop allt igen imorgon eftermiddag, jag måste bara vänta på färg som ska torka..ö buuuh så TRÅKIGT!!! :) :lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Reflektioner kring Reflekterande yta vid högtalarvägg

Inläggav goat76 » 2019-10-31 22:24

DVD-ai, ska du inte testa mitt förslag om att lyssna in dig utan att ha TV och bänk på plats, så att du acklimatiserar dig några dagar till hur det optimala ljudet verkligen ska vara?

Efter det så bör det bli mycket lättare att avgöra vilken placering av TV och bänk som ger minsta möjliga ljudmässiga kompromiss.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15355
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Reflektioner kring Reflekterande yta vid högtalarvägg

Inläggav DVD-ai » 2019-10-31 23:21

goat76 skrev:DVD-ai, ska du inte testa mitt förslag om att lyssna in dig utan att ha TV och bänk på plats, så att du acklimatiserar dig några dagar till hur det optimala ljudet verkligen ska vara?

Efter det så bör det bli mycket lättare att avgöra vilken placering av TV och bänk som ger minsta möjliga ljudmässiga kompromiss.


Jo jag är jag sugen på men det kräver att väggen i övrigt är på sin plats och det är vad jag jobbar på nu :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9598
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Reflektioner kring Reflekterande yta vid högtalarvägg

Inläggav sprudel » 2019-10-31 23:50

DVD-ai skrev:
sprudel skrev:Jag ska prova i morgon att hänga upp ett lätt tyg i linje med absorbenterna framför skivan som är spegeln. Rapport kommer :)



Och !? :D

Själv har jag mitt hem i kaos nu, hela framväggen är nermonterad och spridd överallt där delarna får plats i lägenheten....
Men jag hoppas på att kunna montera ihop allt igen imorgon eftermiddag, jag måste bara vänta på färg som ska torka..ö buuuh så TRÅKIGT!!! :) :lol:


Det lät trevligt, till att börja med. Jag var ju sugen på att lyssna på några bra album. Efter en stund så började jag känna att den här fina närvaron jag suktat efter saknades. Ner med tyget och jag är på plats igen. :)
De små, fina detaljerna som ger rymd och atmosfär, närvarokänsla försvinner med tyget.

Full av beundran inför din beslutsamhet att hela tiden optimera, du drar dig inte för lite besvär. Kudos! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster