Moderator: Redaktörer
DVD-ai skrev:Om inget ska göras med rummet så rekommenderas hög riktverkan för mesta möjliga välljudande.
DVD-ai skrev:Om inget ska göras med rummet så rekommenderas hög riktverkan för mesta möjliga välljudande.
Typ i56 skulle fungera på det avståndet som avses
I fall att i56 inte är ett option så kanske i28?
Hur som helst så håller jag med Johan och Morello.
goat76 skrev:Fast nu sa väl trådskaparen själv att någon import av några högtalare från Ino inte är ett alternativ, kanske skulle han ha postat tråden i en annan del av forumet?
Mitt tips är att han kollar upp vad som finns att tillgå lokalt, både vad gäller nytt och begagnat, kanske kan han hitta några fina bjässar från B&W eller liknande?
Perran skrev:Hej alla pi-Pare och ni andra !
I det framtida "lyssningsrummet" är avståndet till bakväggen
kanske 8 meter........ klipp..........
........Lyssningsavstånd kanske 4 meter.
MVH
DorreN skrev:Nu när ändå flertalet användare skrivit att rummet ihop med piP inte är någon bra kombi kanske det är okej att rekommendera andra högtalare.
Ta en titt på Bremen 3D8. http://www.bremen.se
Johan_Lindroos skrev:DorreN skrev:Nu när ändå flertalet användare skrivit att rummet ihop med piP inte är någon bra kombi kanske det är okej att rekommendera andra högtalare.
Ta en titt på Bremen 3D8. http://www.bremen.se
Vad föranleder dig den rekommendationen?
paa skrev:Även om man normalt inte brukar vilja ha akustiktak i ett lyssningsrum, utan mera gå på diffussion, så tror jag att det i detta fallet skulle vara väldigt välgörande med dämpning i taket i det rum som du beskriver. Skulle det inte kunna fungera med fina vita akusikplattor i vitt ramverk?
goat76 skrev:Nattis har väl pi60 har jag för mig och någon här säger att man inte vinner något speciellt i ljudtryck med basar till pip, mest bara djup, men det kanske någon mer insatt kan bekräfta eller dementera.
Tell skrev:goat76 skrev:Nattis har väl pi60 har jag för mig och någon här säger att man inte vinner något speciellt i ljudtryck med basar till pip, mest bara djup, men det kanske någon mer insatt kan bekräfta eller dementera.
Nu gillar jag iofs att hissa djupbasen några dB, men jorå jag kunde spela rätt mycket högre med ett par större basar till mina piP. Uppskattningsvis 5-10dB högre lite beroende på vad det lyssnades på.
goat76 skrev:Tell skrev:goat76 skrev:Nattis har väl pi60 har jag för mig och någon här säger att man inte vinner något speciellt i ljudtryck med basar till pip, mest bara djup, men det kanske någon mer insatt kan bekräfta eller dementera.
Nu gillar jag iofs att hissa djupbasen några dB, men jorå jag kunde spela rätt mycket högre med ett par större basar till mina piP. Uppskattningsvis 5-10dB högre lite beroende på vad det lyssnades på.
Jag minns säkert fel, fick för mig att någon i en av de nyliga trådarna sa något i den stilen?
Men erfarenhet går före i min bok, så det du säger stämmer nog.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster