Reservdelarna skrev:Kan ju bara tänka mej att ett Ino rum blir betydligt billigare, bättre också
philipbtz skrev:Jag har lyssnat på båda och från det jag hört så föredrar jag Ino-rum.
Ämnesrubriken var missvisande, jag erkänner.

Frågeställningen gäller som sagt inte kompletta Ino-rum kontra kompletta Svanå-rum, utan huruvida de olika lösningar/produkter som är delkomponenter i dessa respektive rum går att kombinera på bra eller mindre bra sätt.
Till exempel:
- Anta att man i ett typiskt Ino-rum vill ha en bakväggsdiffusor, och man sätter dit Wings från Svanå istället för att börja slöjda en smärre skog av träribbor. Agerar de tillräckligt lika?
- Anta att man i ett Svanå-bestyckat rum vill ha - utöver ett gäng Svanå Varitune-Helmholtzabsorbenter - tjock mineralull i hörn för att dämpa rumsmoder. Eller att man i ett Ino-rum vill komplettera mineralullsdämpningen med ett par Varitunes för att råda bot på ett fåtal problematiska rumsmoder som man inte helt lyckas tämja. Sabbar mineralullen för närliggande Helmholtzresonatorer då?
sprudel skrev:Jag tror att du polariserar de Svanås och IÖs strategier för hur ett rum ska hanteras för att låta bra. Absorption och diffusion är viktiga komponenter i båda fallen.
Vad som skiljer är väl tex hur man hanterar första reflexen, om högtalarna befinner sig nära första sidoreflexen brukar IÖ vilja dämpa hårt emedan Svanå diffuserar eller använder olika vingar för att hantera den. Är det längre avstånd till första sidoreflexen är nog inte IÖ negativ alls till diffusera den.
Även spegeln mellan dämpet bakom högtalarna där Svanå diffuserar till skillnad från IÖ som rekar en reflekterande yta istället.
Ja, det är lite så jag tänker - de har sina klara likheter och likartade behov, men också vissa skillnader.
sprudel skrev:De intryck du har av Ino-rum kanske härrör från lyssnare som på egen hand försöker kopiera receptet.
Det kan låta fint enligt båda koncepten, men jag upplever en mer ordnad och tydlig ljudbild med dämp än överdriven diffusion. Dock mer livfullt, kanske för mycket tom i Svanå-rum.
Nja, mina intryck är bara från riktiga Ino-rum. Några fullfjädrade Svanå-rum har jag inte snubblat över ännu.
PS
sprudel: jag har nog dina gamla avlånga pX-2

Basbehovet fylls av piPs i hemmet och pX-4 på jobbet.