Snabb fråga om orientering på membran på Pi60s

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tesla
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2013-01-17

Snabb fråga om orientering på membran på Pi60s

Inläggav Tesla » 2019-12-08 16:49

Hejsan,

Hittar inte svar på detta någonstans i forumet, men kan så klart ha missat något...

Jag har ett par Pi60s som jag är galet nöjd med.

För några veckor sedan lackade jag om dem, och när jag skruvade i bas-membranen råkade jag skruva i den lite snett mot hur dem satt tidigare (ena hamnade uppochner exempelvis).

Så nu till min fråga:

Spelar orienteringen på dessa membran någon roll (bortsett från kabeldragning med mera bakom)?

Tack!

Användarvisningsbild
macivar
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 2008-03-10

Re: Snabb fråga om orientering på membran på Pi60s

Inläggav macivar » 2019-12-08 20:18

Monterar man enligt anvisning kläms kabeln mot dämpmaterialet tror jag(anslutningen uppåt). Men då inte kabeln har något att skaka mot lär det inte spela någon roll.

Har själv varit med om att internkabel i lådor på bs60 legat och skakat mot basröret. Men det lär inte hända på pi60s. Tror du kan vara lugn!

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Snabb fråga om orientering på membran på Pi60s

Inläggav AndersP » 2019-12-14 19:21

Jag lagade ett Scanspeakelement åt en kompis en gång som hade hängt ner sig så att spolen började skrapa på gapets insida. Ibland roterar man dom 180 gr för att dom ska hänga tillbaka.
Tror inte sånt här är aktuellt på Ino Audio. Du kan sätta dom hur som helst, men 180 gr är ingen nackdel.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Snabb fråga om orientering på membran på Pi60s

Inläggav gopnik » 2019-12-15 01:41

macivar skrev:Men då inte kabeln har något att skaka mot lär det inte spela någon roll.

Även om den inte slamrar mot någonting kan den gå av vid lödningen om den får röra på sig för mycket. Jag förstår inte varför man skulle lägga samma tid på att fråga som det tar att vända elementen rätt och får kabeln fastklämd.
Vänd elementen!
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Snabb fråga om orientering på membran på Pi60s

Inläggav Ted_B » 2019-12-16 02:03

Är de monterade rätt så räcker inte kabeln till för att vända elementet åt fel håll, om dämpningen varit urplockad och kabeln sedan inte lagts på rätt plats vid återmontering så är det ganska mycket jobb att plocka ur dämpningen för att lägga kabeln rätt.
The World's Mine Oyster


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster