Slutsteg för Infra Y-8?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lardan-1
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2012-02-28

Slutsteg för Infra Y-8?

Inläggav lardan-1 » 2019-12-12 14:21

Har påbörjat en uppgradering av mitt bassystem och tänkte även se över matningen.
Sitter idag på ett fläktmoddat EP2500 steg

Helst skulle jag vilja ha fläktlöst men inser att det kommer att bli väldigt dyrt så PA steg går bra, tystare version får plus i kanten.

Tankar:

1) Leta ett till EP2500 steg
2) Köpa tex ett t.amp TSA 4-1300

Vad finns det mer för alternativ?
Ett steg lockar spontant mer än 2...

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Slutsteg för Infra Y-8?

Inläggav MorganM » 2019-12-12 14:26

Rotel rb 1590.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Slutsteg för Infra Y-8?

Inläggav RMA » 2019-12-12 16:48

lardan-1 skrev:Har påbörjat en uppgradering av mitt bassystem och tänkte även se över matningen.
Sitter idag på ett fläktmoddat EP2500 steg

Helst skulle jag vilja ha fläktlöst men inser att det kommer att bli väldigt dyrt så PA steg går bra, tystare version får plus i kanten.

Tankar:

1) Leta ett till EP2500 steg
2) Köpa tex ett t.amp TSA 4-1300

Vad finns det mer för alternativ?
Ett steg lockar spontant mer än 2...

Hur många moduler? 3 per kanal brukar fungera med dom flesta steg.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Slutsteg för Infra Y-8?

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-12-12 17:21

Läs rubriken...
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
lardan-1
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2012-02-28

Re: Slutsteg för Infra Y-8?

Inläggav lardan-1 » 2019-12-12 17:57

Rotel 1590 är ett fantastiskt steg som jag sneglat på men hamnar i en likvärdig situation med det som med ett EP2500.
Det är som rubriken lyder 8st moduler så med nuvarande steg eller ett 1590 skulle det bli 4st moduler per kanal vilket börjar kännas tungt men man kan såklart testa.

Frisk skriver tex i en närliggande tråd (osäker på hur jag citerar in det bra):
"Jag driver infra Y8 på ett RB1090, dock stänger kanalerna av vid för mycket infra. Y6 gick bättre men inträffade även i det testet. dock kopplar den bara ur kanalen någon sekund, så händer inte mer än att det blir tyst när de ska låta som mest och återgår sen."

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Slutsteg för Infra Y-8?

Inläggav DVD-ai » 2019-12-12 18:31

Kör på 4kanaler om du ska ha 8element och vill ha full effekt till varje element.
4st/kanal är flr Mycket för 1590 så det är ingen bra ide...
:)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Slutsteg för Infra Y-8?

Inläggav AndersP » 2019-12-13 21:58

lardan-1 skrev:Har påbörjat en uppgradering av mitt bassystem och tänkte även se över matningen.
Sitter idag på ett fläktmoddat EP2500 steg

Helst skulle jag vilja ha fläktlöst men inser att det kommer att bli väldigt dyrt så PA steg går bra, tystare version får plus i kanten.

Tankar:

1) Leta ett till EP2500 steg
2) Köpa tex ett t.amp TSA 4-1300

Vad finns det mer för alternativ?
Ett steg lockar spontant mer än 2...

Med tanke på dom steg som finns nu skulle 1 steg inte locka mig det minsta. Funkar det ändå får du helt säkert mer dist än med flera. Du ligger gott o väl under 2 Ohm i botten.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Bubben
 
Inlägg: 595
Blev medlem: 2005-11-09

Re: Slutsteg för Infra Y-8?

Inläggav Bubben » 2019-12-13 23:06

Är du missnöjd med EP2500? Eller är det fläkten du vill bli av med?
Jag gick från 2xASP-1000 till 1xEP-4000 (fläktmoddad) och blev mycket nöjd. Har RB1590 i toppen, och tror inte det skulle klara av en botten av det slaget du har.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Slutsteg för Infra Y-8?

Inläggav Belker » 2019-12-14 01:54

Är problemet för lite effekt eller för tung drift? Du parallellkopplar väl inte alla fyra?! Parallell-seriekoppla så blir ju urvalet av slutsteg större.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Slutsteg för Infra Y-8?

Inläggav AndersP » 2019-12-14 02:00

Som jag förstått det paralellkopplas 4. Lasten blir för tung.
Serieparalellkoppling ger förlust av effekt. Man vill ha +250 W per element som jag förstår det.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Slutsteg för Infra Y-8?

Inläggav music4ever » 2019-12-14 02:17

Det är nog ytterst få steg som skulle kunna fixa driva infra Y-8 utan att krokna när man spelar infra starkt.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Slutsteg för Infra Y-8?

Inläggav Belker » 2019-12-14 02:54

AndersP skrev:Som jag förstått det paralellkopplas 4. Lasten blir för tung.
Serieparalellkoppling ger förlust av effekt. Man vill ha +250 W per element som jag förstår det.

Jo, men jag menar att det är lättare att hitta ett steg (eller bryggkoppla två) som ger hög effekt vid 9 ohm (eller 4,5 vid brygg) än att närmast kortsluta en stackars förstärkare.

Användarvisningsbild
lardan-1
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2012-02-28

Re: Slutsteg för Infra Y-8?

Inläggav lardan-1 » 2019-12-14 11:03

Jag är väldigt nöjd med EP2500, visst det hade varit skönt att bli av med fläkten men den kan jag leva med.
Det är vid uppgraderingen till Y-8 som jag vill se över slutsteg(en).

Som ni pekat ut känns det svårt att ha 4st basar parallellkopplat per kanal, landar på 2.25ohm.
Kör man en kombination av serie/parallell behållas 9ohm men då ska 4st basar drivas av ~500w

Det är absolut inte så att jag "vill" byta steg, ingen är nöjdare om jag slipper :)
Men jag vill inte heller "snåla" ut på ~3500kr för ett till EP2500/EP4000
Då skulle man landa i krokarna på 4x950w vid 4ohm
Eller för den delen något vettigt 4-kanals steg.

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Slutsteg för Infra Y-8?

Inläggav Frisk » 2019-12-14 14:00

Jag frågade ganska nyligen Öhman själv kring slutsteg, jag fick inget konkret tips men rekommendationen 2 högtalare per kanal, i nödfall 3 aldrig 4. Seriekoppling rekommenderades absolut inte. Då det är spänningsberoende, eller "8 Ohms-Watt" som varit uppe tidigare behövs 4 gånger effekten för att få samma effekt ur elementet som vid paralellkoppling. Så behövs 500 8-Ohms-Watt för ett element/paralellkopplat behövs 2000W vid seriekoppling.

Samtidigt, ett steg som går att lasta säkert i 4Ohm bryggat bör ju som jag ser det inte ha några problem med 2Ohm-last då det inte är bryggat. Men det är ingen rekommendation och säkert dessutom något jag missar i resonemanget.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Slutsteg för Infra Y-8?

Inläggav AndersP » 2019-12-14 18:25

2 steroförstärksre eller 8 bryggade stereoförstärkare - klart!
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
lardan-1
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2012-02-28

Re: Slutsteg för Infra Y-8?

Inläggav lardan-1 » 2019-12-14 23:26

Tack för all feedback, jag känner mig nu helt övertygad om att jag behöver minst 4 kanalar :)

Är något av de 4-kanals steg som säljs något att ha, t.ex:
https://www.thomann.de/se/behringer_nx4_6000.htm
https://www.thomann.de/se/the_tamp_tsa_4_1300.htm

Eller är det då bättre att köpa 2st 2-kanalssteg?

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Slutsteg för Infra Y-8?

Inläggav AndersP » 2019-12-15 00:44

Smidigare med 4-kanals kanske?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Slutsteg för Infra Y-8?

Inläggav DVD-ai » 2019-12-15 12:46

Då jag bor i lägenhet så driver jag mina infraY12 (snart infraY16) med 100w/ element, det låter mycket bra och enda förlusten är ju just att jag ej kan nyttja elementen fullt ut.
Dock bor jag ju i lägenhet som sagt, nyttja dom fullt ut är inte aktuellt ändå av den orsaken.... :)
Det stora antalet har idag bara med ljudkvalitet att göra, i framtiden när det förhoppningsvis blir hus så kanske jag kan nyttja modulerna fullt ut och kommer att ha en annan drivning.

Jag tycker inte man ska vara rädd att ha mindre effekt än vad elementen kan hantera om behovet av ljudtryck ändå uppfylls. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
lardan-1
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2012-02-28

Re: Slutsteg för Infra Y-8?

Inläggav lardan-1 » 2019-12-15 22:06

AndersP skrev:Smidigare med 4-kanals kanske?

Precis så jag tänker :)

DVD-ai skrev:Då jag bor i lägenhet så driver jag mina infraY12 (snart infraY16) med 100w/ element, det låter mycket bra och enda förlusten är ju just att jag ej kan nyttja elementen fullt ut.
Dock bor jag ju i lägenhet som sagt, nyttja dom fullt ut är inte aktuellt ändå av den orsaken.... :)
Det stora antalet har idag bara med ljudkvalitet att göra, i framtiden när det förhoppningsvis blir hus så kanske jag kan nyttja modulerna fullt ut och kommer att ha en annan drivning.

Jag tycker inte man ska vara rädd att ha mindre effekt än vad elementen kan hantera om behovet av ljudtryck ändå uppfylls. :)


Haha, Y-16 du är galen :P
Så pass, jag har ett XPA-5 som driver frontar men då jag funderar på att byta ut det skulle jag kunna testa hur långt jag kommer med det som en start.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Slutsteg för Infra Y-8?

Inläggav DVD-ai » 2019-12-16 10:34

Ja riktigt galen och målmedveten är jag :)
Prioriteringar, jag vet att detta behövs för att få det resultat som jag vill ha och nöjer mig samtidigt med endast 100w/element för att uppnå mitt mål så länge jag bor i lägenhet.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
lardan-1
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2012-02-28

Re: Slutsteg för Infra Y-8?

Inläggav lardan-1 » 2020-01-06 23:32

DVD-ai skrev:Ja riktigt galen och målmedveten är jag :)
Prioriteringar, jag vet att detta behövs för att få det resultat som jag vill ha och nöjer mig samtidigt med endast 100w/element för att uppnå mitt mål så länge jag bor i lägenhet.


Följde ditt råd och testade idag tillsammans med en god vän att köra med "mindre" effekt.
Kopplade in 4st kanaler från ett XPA-5, ger i runda slängar 4x350w i 4 ohm
Det lät riktigt bra och effekten kändes som den räckte till för de nivåer som jag lyssnar på och en bit däröver :D

Testar detta under en period så får vi se om det blir ett kraftigare PA steg på sikt.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Slutsteg för Infra Y-8?

Inläggav DVD-ai » 2020-01-08 08:17

lardan-1 skrev:
DVD-ai skrev:Ja riktigt galen och målmedveten är jag :)
Prioriteringar, jag vet att detta behövs för att få det resultat som jag vill ha och nöjer mig samtidigt med endast 100w/element för att uppnå mitt mål så länge jag bor i lägenhet.


Följde ditt råd och testade idag tillsammans med en god vän att köra med "mindre" effekt.
Kopplade in 4st kanaler från ett XPA-5, ger i runda slängar 4x350w i 4 ohm
Det lät riktigt bra och effekten kändes som den räckte till för de nivåer som jag lyssnar på och en bit däröver :D

Testar detta under en period så får vi se om det blir ett kraftigare PA steg på sikt.


Så i praktiken då ca 175w/ element, Det är nästan det dubbla mot vad jag ger mina och samtidigt ca hälften av vad man med fördel bör ge dom om man vill kunna nyttja dom till max. :)

Man ska inte vara rädd att ha ”för lite” effekt för att styra ut en högtalare, då bör man i sådant fall vara mer rädd att ha för mycket...
Men inte heller där tycker jag att man ska vara rädd eller orolig, finns det effekt nog för behovet så räcker det ju, oavsett hur mycket effekt högtalarna kan hantera. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
-Palle-
 
Inlägg: 2652
Blev medlem: 2009-04-18
Ort: Muppsala

Re: Slutsteg för Infra Y-8?

Inläggav -Palle- » 2020-01-08 09:21

DVD-ai skrev:
Snip

Man ska inte vara rädd att ha ”för lite” effekt för att styra ut en högtalare, då bör man i sådant fall vara mer rädd att ha för mycket...

Snip


Jag skulle vilja påstå att det är lättare att spela sönder högtalarelement med för lite effekt än med för mycket.
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Slutsteg för Infra Y-8?

Inläggav Frisk » 2020-01-08 10:00

DVD-ai skrev:
lardan-1 skrev:
DVD-ai skrev:Ja riktigt galen och målmedveten är jag :)
Prioriteringar, jag vet att detta behövs för att få det resultat som jag vill ha och nöjer mig samtidigt med endast 100w/element för att uppnå mitt mål så länge jag bor i lägenhet.


Följde ditt råd och testade idag tillsammans med en god vän att köra med "mindre" effekt.
Kopplade in 4st kanaler från ett XPA-5, ger i runda slängar 4x350w i 4 ohm
Det lät riktigt bra och effekten kändes som den räckte till för de nivåer som jag lyssnar på och en bit däröver :D

Testar detta under en period så får vi se om det blir ett kraftigare PA steg på sikt.


Så i praktiken då ca 175w/ element, Det är nästan det dubbla mot vad jag ger mina och samtidigt ca hälften av vad man med fördel bör ge dom om man vill kunna nyttja dom till max. :)

Man ska inte vara rädd att ha ”för lite” effekt för att styra ut en högtalare, då bör man i sådant fall vara mer rädd att ha för mycket...
Men inte heller där tycker jag att man ska vara rädd eller orolig, finns det effekt nog för behovet så räcker det ju, oavsett hur mycket effekt högtalarna kan hantera. :)

Men DVD-ai, du har väl 100W 8-ohmseffekt? 175W 4ohm blir väl en del mindre spänningssving än 100W 8ohm? 28V jämfört med 26V. 88 "8 ohmswatt".

Jag kan nog hålla med både dig och -Palle- generellt är det nog lättare att spela sönder med för lite effekt, men just basar tror jag en för svag förstärkare är säkrare, då spelar man i alla fall inte över x-max.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Slutsteg för Infra Y-8?

Inläggav DVD-ai » 2020-01-08 10:40

Frisk skrev:
DVD-ai skrev:
lardan-1 skrev:
Följde ditt råd och testade idag tillsammans med en god vän att köra med "mindre" effekt.
Kopplade in 4st kanaler från ett XPA-5, ger i runda slängar 4x350w i 4 ohm
Det lät riktigt bra och effekten kändes som den räckte till för de nivåer som jag lyssnar på och en bit däröver :D

Testar detta under en period så får vi se om det blir ett kraftigare PA steg på sikt.


Så i praktiken då ca 175w/ element, Det är nästan det dubbla mot vad jag ger mina och samtidigt ca hälften av vad man med fördel bör ge dom om man vill kunna nyttja dom till max. :)

Man ska inte vara rädd att ha ”för lite” effekt för att styra ut en högtalare, då bör man i sådant fall vara mer rädd att ha för mycket...
Men inte heller där tycker jag att man ska vara rädd eller orolig, finns det effekt nog för behovet så räcker det ju, oavsett hur mycket effekt högtalarna kan hantera. :)

Men DVD-ai, du har väl 100W 8-ohmseffekt? 175W 4ohm blir väl en del mindre spänningssving än 100W 8ohm? 28V jämfört med 26V. 88 "8 ohmswatt".

Jag kan nog hålla med både dig och -Palle- generellt är det nog lättare att spela sönder med för lite effekt, men just basar tror jag en för svag förstärkare är säkrare, då spelar man i alla fall inte över x-max.

Dom är ju antagligen parallellt kopplade och varje element får samma spänning = vi talar 175 8ohm watt då :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Slutsteg för Infra Y-8?

Inläggav Morello » 2020-01-08 10:51

Hur många rörwatt motsvarar det?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Slutsteg för Infra Y-8?

Inläggav Frisk » 2020-01-08 10:55

DVD-ai skrev:Dom är ju antagligen parallellt kopplade och varje element får samma spänning = vi talar 175 8ohm watt då :)

Jaha, ursäkta, kollade aldrig spec på slutsteget eller vad det var, trodde det gav 175W i 4 ohm. Du har vanligtvis rätt:) fast är väl på 250-300W per kanal? Eller kollar jag fel igen?

Det beror nog på hur styva rören är, de kanske viker i ström vid för låga impedanser;)

Vad jag ville ha sagt var att det främst är spänningen över varje element som spelar roll, inte hur låg impedans det blir för att flera element är parallella, annat då än att slutsteget måste klara den ökade strömmen. Jag tycker nog definitionen 8-ohmswatt är ganska bra ändå, även om spänning kanske egentligen vore mer intressant, kanske relaterat till last/ström i specen. Men det verkade ju redan vara medräknat i svaren. Ganska nyligt jag tänkte på det så, eller i sin helhet insåg sambanden, vilket kanske synts av senaste tidens inlägg :oops:

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Slutsteg för Infra Y-8?

Inläggav DVD-ai » 2020-01-08 12:59

Jag kollade inte upp steget ifråga, utgick bara från att den som minst lämnar halva effekten vid 8ohm vs 4ohm
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Slutsteg för Infra Y-8?

Inläggav Frisk » 2020-01-08 14:32

DVD-ai skrev:Jag kollade inte upp steget ifråga, utgick bara från att den som minst lämnar halva effekten vid 8ohm vs 4ohm

Jag läste helt upp åt väggarna... läste dina siffror som ts siffror utan att ta hänsyn till din uppskattning/konvertering i 8ohm...

Användarvisningsbild
lardan-1
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2012-02-28

Re: Slutsteg för Infra Y-8?

Inläggav lardan-1 » 2020-01-08 14:33

Emotiva XPA-5 som jag använder ger 5x200w i 8 ohm (4 ohm 5x350w)

Från detta använder jag 4 kanaler och parallellkopplar två 121x per kanal

Nästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster