Ino Y2 - Porttuning? Basreflexrör

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

pontareee
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Ino Y2 - Porttuning? Basreflexrör

Inläggav pontareee » 2020-01-10 21:40

Hej,

Har nyligen blitt med Y2 och man ska tydligen kunna tuna ljudet genom att blockera några reflexrör. Någon som har mer info om det?

Kör just nu med alla fyra portarna öppna.

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: Ino Y2 - Porttuning? Basreflexrör

Inläggav Morgan » 2020-01-11 14:40

pontareee skrev:Hej,

Har nyligen blitt med Y2 och man ska tydligen kunna tuna ljudet genom att blockera några reflexrör. Någon som har mer info om det?

Kör just nu med alla fyra portarna öppna.


Jag citerar Magnus Östberg: "Med en port pluggad (den lägre avstämningsvarianten) faller responsen i lådan av tidigare och man behöver kompensera tonkurvan för att hålla uppe nivån. Man springer då in i maximal slaglängd och/eller maximal effekttålighet tidigare.

Det finns ingen gratis lunch helt enkelt."

Men har du ett tätt och litet rum med rejäl room-gain så kan din house-curve säkert bli helt rätt med en lägre avstämning. Det är bara att prova sig fram, helt enkelt. Vad som är "rätt" tonkurva i basregistret är dels en hel vetenskap (Ingvar har skrivit några utmärkta artiklar i gamla MoLT för säkert 15-20 år sedan) dels väldigt subjektivt.

Är du ute efter att nå ännu djupare infrabas i första hand, eller varför vill du avstämma lägre?
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Ino Y2 - Porttuning? Basreflexrör

Inläggav schmutziger » 2020-01-11 15:02

Morgan:
Du antar att det handlar om gamla Y signatur, och då är "normal Y" en port pluggad, optionen med två rör "öppna" är ännu mer output på bekostnad av högre undre gränsfrekvens
det kan röra sig om nya profY som har fyra rör per låda, och då är det ju fritt fram att testa att plugga både ett o två rör för att testa om något av de alternativen spelar bättre ihop med rummet.

pontareee
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Ino Y2 - Porttuning? Basreflexrör

Inläggav pontareee » 2020-01-11 15:06

Jag är bara mer nyfiken om jag skulle kunna använda portarna för att få till en jämnare tonkurva i basen utan att använda Audyssey XT32, bäst resultat fick jag genom att fasvända båda basarna (finns mätningar osv i min medlemstråd här: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=16&t=65525&start=120)

pontareee
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Ino Y2 - Porttuning? Basreflexrör

Inläggav pontareee » 2020-01-11 15:07

schmutziger skrev:Morgan:
Du antar att det handlar om gamla Y signatur, och då är "normal Y" en port pluggad, optionen med två rör "öppna" är ännu mer output på bekostnad av högre undre gränsfrekvens
det kan röra sig om nya profY som har fyra rör per låda, och då är det ju fritt fram att testa att plugga både ett o två rör för att testa om något av de alternativen spelar bättre ihop med rummet.

Precis jag har nya ProfY-2 med fyra basreflesrör per bas.


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster