Moderator: Redaktörer
Perkka skrev:Hej,
jag tänkte försöka bygga ett par baslådor med baselementen från piP, är det rimligast att köra på samma design som piP lådorna då eller iaf samma lådvolym. Eller hur borde jag tänka?
Och det är inte någon som råkar ha en ritning för piP lådorna liggandes så jag slipper riva isär mina för att försöka mäta dem.
Delningsfilter/Lågpassfilter och så borde vara viktigt också men kanske inte första delen jag behöver tänka på
gopnik skrev:Varför inte använda dem som de är?
Ronnie skrev:Eftersom ingen annan svarat ännu skriver jag på lite även om jag inte har svaren du söker.
Är det basmoduler till hemmastereon och är tanken att kunna placera basmodulerna mer fritt? Jag läste om dina basbekymmer.
Blir det piP som toppar? piP eller piX var det ja.
Om du planerar bygget som basproblemsbekämpning vill jag rekommendera CR8/CR80 så kan du lägga till fler moduler och få mer experimenteringsutrymme utan att behöva byta delningsfilter.
Värt att begrunda kan också vara att bygga plattare moduler än de relativt djupa piP-lådorna om de ska stå utmed högtalarväggen, men då skulle jag fråga Ingvar om hur basreflexröret och skummet bör utformas.
Han är f.ö. inte avigt inställd till idén med ”piP-basmoduler” även om det är ett ovanligt önskemål att (som jag, då jag frågade honom om lämpligast element) vilja ha så många små Ino-basmoduler som möjligt snarare än så stor kapacitet som möjligt.
gopnik skrev:Varför inte använda dem som de är?
RSG skrev:gopnik skrev:Varför inte använda dem som de är?
För att det är onödigt med diskanter i basmoduler???
Ronnie skrev:...det kanske går att få Thomas_A att släppa sitt CR8?![]()
Rulla ner lite i hans medlemstråd: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=16&t=69349
gopnik skrev:RSG skrev:gopnik skrev:Varför inte använda dem som de är?
För att det är onödigt med diskanter i basmoduler???
Ja, men de gör ju ingen skada heller. Hade jag ett par piP som jag ville använda till basmoduler hade jag inte byggt om dem alls. Nu var det visst inte så...
I det här fallet skulle jag nog kontakta IÖ/DanNorman och försöka skaffa ett par piP-lådor utan diskanthål, dämpmaterial samt port. Eller till och med komplettera med diskant och filter. Det kommer om inte annat göra underverk för andrahandsvärdet när du väl tröttnar.
Kraniet skrev:För en baslåda borde det räcka att hålla lådvolym och basport lika.
edit: piP-lådorna är ju väldigt enkla så är man bara normalhändig så slänger man ju lätt ihop ett par.
Kraniet skrev:piP-lådorna är ju väldigt enkla så är man bara normalhändig så slänger man ju lätt ihop ett par.
Perkka skrev:Kraniet skrev:För en baslåda borde det räcka att hålla lådvolym och basport lika.
edit: piP-lådorna är ju väldigt enkla så är man bara normalhändig så slänger man ju lätt ihop ett par.
Jo jag vill mig minnas det, har för mig det bara var en halvvägg inuti. gissar att jag får ta isär mina och försöka mäta alla innermått och se vad det är för tjocklek på materialet.
Nattlorden skrev:Kraniet skrev:piP-lådorna är ju väldigt enkla så är man bara normalhändig så slänger man ju lätt ihop ett par.
Fasningen på baffelkanterna kräver nog aningen mer än normalhändig, IMO.
Kraniet skrev:Nattlorden skrev:Kraniet skrev:piP-lådorna är ju väldigt enkla så är man bara normalhändig så slänger man ju lätt ihop ett par.
Det går att fixa med en lång slipkloss och 60 korn slippapper och lite tålamod. Det är knappast något bekymmer
fasningen behövs ju inte heller på baslådor
Nattlorden skrev:Om du säger så.... själv har jag byggt 13 baslådor, 2 Voighthorn och en biograf....men det skulle mycket till för att jag skulle ge mig på fasningen på ett par piP
gopnik skrev:Om du ska bygga egna lådor föreslår jag att du behåller innermåtten men skiter i tjockleken, fasningen och allt annat finlir. Kör 16 mm spån eller vad som helst som du kommer över billigt.![]()
Portarna är väl BR-45TR (två per högtalare) och finns hos Eluxon. Till terminaler duger vad som helst egentligen, men eftersom du ändå kommer få lite för låg drivimpedans i och med att högtalarna saknar filter kan jag tycka att lampsladd eller till och med EKUA direkt genom ett hål i lådan kan duga i stället för kontaktbrunn. Särskilt med EKUA får man också upp drivimpedansen lite. Slå en knut på insidan för dragavlastning och täta i hålet med lim eller silikon.
gopnik skrev:Om du ska bygga egna lådor föreslår jag att du behåller innermåtten men skiter i tjockleken, fasningen och allt annat finlir. Kör 16 mm spån eller vad som helst som du kommer över billigt.![]()
Portarna är väl BR-45TR (två per högtalare) och finns hos Eluxon. Till terminaler duger vad som helst egentligen, men eftersom du ändå kommer få lite för låg drivimpedans i och med att högtalarna saknar filter kan jag tycka att lampsladd eller till och med EKUA direkt genom ett hål i lådan kan duga i stället för kontaktbrunn. Särskilt med EKUA får man också upp drivimpedansen lite. Slå en knut på insidan för dragavlastning och täta i hålet med lim eller silikon.
Perkka skrev:gopnik skrev:Om du ska bygga egna lådor föreslår jag att du behåller innermåtten men skiter i tjockleken, fasningen och allt annat finlir. Kör 16 mm spån eller vad som helst som du kommer över billigt.![]()
Tackar, skall kolla lite på eluxons hemsida
Någon aning om dämpmaterial?
Tror för övrigt att jag har två terminaler för piP liggandes, fick fel när jag köpte A1 en gång i tiden så fick rätt postade senare, gav nog bort två men borde ha de andra kvar
Kraniet skrev:Är det inte så att lådsidorna ger ett visst tillskott till basen? Eller är det en skröna?
edit: dvs att de tunna lådsidornas flexande bidrar konstruktivt till totalljudet
Nattlorden skrev:Kraniet skrev:piP-lådorna är ju väldigt enkla så är man bara normalhändig så slänger man ju lätt ihop ett par.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster