Vad tror ni om rummet?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
denim44demon
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 2012-02-01
Ort: Jämte i Stockholm

Vad tror ni om rummet?

Inläggav denim44demon » 2020-02-27 22:08

Funderar på att flytta anläggningen till ett annat rum. Idag har jag Ino pi60 och bs60 och det nya rummet är ett källarrum som är 6*4 meter. Vad tror ni, möblera högtalarvägg på längsta eller korta väggen? Väggen mot utsidan är teglad och sedan reglad och isolerad och det är en långsida.

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Vad tror ni om rummet?

Inläggav Frisk » 2020-02-28 00:08

Utan att veta mer om rummet skulle jag säga högtalarna vid kortsida. beror ju också på vad du vill ha för lyssningsavstånd. Sitter du så högtalarna hamnar nära vägarna behöver de nog dämpas ganska ordentligt. Sen kan jag gissa det behövs en dämpande absorbent längsled mot någon rumsnod. Vad har du för takhöjd? 4m brett tenderar ju att bli en multipel på takhöjden, men kanske en källare med lite bättre tilltagen takhöjd?

Det låter kanske som det är lite medgörliga väggar jämfört med en helt murad källare, i så är det kanske mindre påtagliga rumsnoder.

Det bästa är väl att kontakta någon som vet och kan mäta på plats... istället för att gissa.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vad tror ni om rummet?

Inläggav Tangband » 2020-02-28 16:38

Jag skulle testa först med Högtalarväggen mot en solid vägg utan öppningar. Men omöjligt att veta utan ritning eller foto.
Enkelgips i väggarna är oftast kasst , dubbelgips, tegel eller betong mycket bättre.
Dörr/hallöppningar på samma vägg som högtalarna blir sällan bra.

Pi60 är konstruerad efter öppet fönsterfilosofin och behöver troligen en del dämpning vid högtalarväggen .

Användarvisningsbild
denim44demon
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 2012-02-01
Ort: Jämte i Stockholm

Re: Vad tror ni om rummet?

Inläggav denim44demon » 2020-02-29 13:17

Tack för svar! Jag har testat att flytta allt nu och satte högtalarna på kortväggen (reglad innervägg). Måste plocka iordning och sen ska jag ta en bild. Ska också kolla om jag kan rita upp en ritning först.

Användarvisningsbild
denim44demon
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 2012-02-01
Ort: Jämte i Stockholm

Re: Vad tror ni om rummet?

Inläggav denim44demon » 2020-02-29 17:24

Skissen utifrån nuvarande nya uppställning. Vad tror ni blir utmaningar och möjligheter?

Rummet

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3655
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Vad tror ni om rummet?

Inläggav juanth » 2020-02-29 17:28

Takhöjd har frågats om tidigare. Rätt viktigt att veta om du ska få bra svar.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
denim44demon
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 2012-02-01
Ort: Jämte i Stockholm

Re: Vad tror ni om rummet?

Inläggav denim44demon » 2020-02-29 17:37

Just det, tack!

Takhöjden är 230 cm.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21093
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Vad tror ni om rummet?

Inläggav E » 2020-02-29 17:40

Det ser bastungt ut. (Högtalare + lyssnare utanför rumsellipsen, även om dörren kanske påverkar ellipsen en del.)

Det ser även smalt ut. Får fram en T-kvot på runt 1:1,45 vilket är långtifrån 1:1,18.

Hur mycket efterklangsdämpande åtgärder har du tänkt dig? Experimenterat med gälabsorbenter?

Mvh E*
Senast redigerad av E 2020-02-29 17:44, redigerad totalt 1 gång.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
denim44demon
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 2012-02-01
Ort: Jämte i Stockholm

Re: Vad tror ni om rummet?

Inläggav denim44demon » 2020-02-29 17:44

Dörröppningen leder till ett litet kontorsytrymme på 3*4 meter. Kanske öppen dörr ger bättre förutsättningar än sstängd? Sjukt svårt! :)

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21093
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Vad tror ni om rummet?

Inläggav E » 2020-02-29 17:46

Nej, stäng dörren för tusan! :D

Jag menade att även en stängd dörr förvränger den tänkta rumsellipsen (ellipsoiden) precis som med fönster. Man öppnar ju inte fönstren för det. :wink:

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Vad tror ni om rummet?

Inläggav bassman » 2020-03-08 21:35

Jag tycker det är bra proportioner på rummet.

Jag är säker på det kommer bli bra med lite akustik-fix-å-trix :-)

Mjukmatta, dämp av första reflex, och förmodligen en basfälla..
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad tror ni om rummet?

Inläggav goat76 » 2020-03-08 23:27

Bild

Jag hade valt den högra långväggen (där ett rött streck är ritat på ritningen) som högtalarvägg då den inte verkar ha varken dörrar eller fönster, den längre väggen gör då att högtalarna får längre avstånd till sidoväggarna och jag tror även det är en fördel att dessa sidoväggar inte har någon dörröppning i "nivå" med högtalarna.
Den av långväggarna som är mest solid är dock troligtvis det bättre valet.

Vi andra kan ju bara spekulera men ovanstående är iallafall vad jag tror blir bäst, sen råder det för mig lite oklarheter ifall en symetrisk position mellan sidoväggarna är bra eller dåligt, så att flytta hela ljudsystemet sidledes tills det låter bäst kan kanske vara en bra ide (om det nu blir någon ljudlig skillnad?).

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21093
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Vad tror ni om rummet?

Inläggav E » 2020-03-09 01:55

Tja. Vad är lägsta rekommenderade lyssningsavstånd till pi60? Mitt manifest är både gammalt och svårfunnet just nu.

Hmm. Med de fyra baskällorna (pi60+bs60) trollar man väl bort ganska mycket av de problem som uppstår i basregistret i sidled när man har så litet som 4 meter mellan sidoväggarna (om man väljer att spela på längden). Har man i stället det minsta rumsmåttet mellan högtalarvägg och lyssnardito så får man hantera dessa ojämnheter på annat sätt. Tyvärr blir det väl då inte mycket plats bakom lyssnarna för något som kan äta upp de bastoner som har passerat öronen. Resistiv absorption har störst effekt i vågornas hastighetsmaximum (långt från väggar/golv/tak), så om soffa och t ex utrymmet under soffbordet innehåller bra dämpmaterial kan det kanske jämna ut basåtergivningen.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57244
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vad tror ni om rummet?

Inläggav Nattlorden » 2020-03-09 07:43

Jag hade ju definitivt inte valt att sitta med ryggen mot vägg i ett sådant rum. 3-3,5 meter är mer rimligt avstånd till pi60 också tycker jag. Och sitter man längre fram så blir det betydligt trevligare möjligheter till att sätta surroundhögtalare en dag du vill göra det.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad tror ni om rummet?

Inläggav goat76 » 2020-03-09 08:01

Ni som är mer insatta i högtalarna som ska användas har säkert rätt, att de kanske gör sig mer rätt på längden i det rummet.


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 6 gäster