Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Låter eventuellt som att CR80 av någon anledning får för stor DC-obalans. Har du en multimeter? Mät i så fall likspänningsnivån på CR80-utgången.
Belker skrev:När jag bytte min miniDSP mot CR80s drabbades jag också av mystiska ljud från basarna. Brus och nån sorts högfrekvent svepande ljud. Som att det kom in rf eller nåt började självsvänga eller vad vet jag. Ingvar mätte på filtret och det verkade helt. Bytte det för säkerhets skull, men det hjälpte inte. Mixtrade med olika signalkablar utan framgång. Workaround var att koppla ut signal till slutsteget, sen slå på, sen koppla in signal. Lödde på en switch på signal för att slippa dra ur och sätta i, samt att inte bryta jord, med de risker det innebär. Bytte sen slutteg och då försvann problemet.
Zlingo skrev:Räcker det att ha cr80s igång och sedan mäta på utgångarna, justera level och sen mäta igen?
Vad kan vara rimliga värden, vilka avvikelser bör/bör inte finnas?
.
Morello skrev:Börja med detta test:
Har du samma problem om samtliga ingångar på CR80 lämnas oanslutna?
Belker skrev:När jag bytte min miniDSP mot CR80s drabbades jag också av mystiska ljud från basarna. Brus och nån sorts högfrekvent svepande ljud. Som att det kom in rf eller nåt började självsvänga eller vad vet jag. Ingvar mätte på filtret och det verkade helt. Bytte det för säkerhets skull, men det hjälpte inte. Mixtrade med olika signalkablar utan framgång. Workaround var att koppla ut signal till slutsteget, sen slå på, sen koppla in signal. Lödde på en switch på signal för att slippa dra ur och sätta i, samt att inte bryta jord, med de risker det innebär. Bytte sen slutteg och då försvann problemet.
Morello skrev:Inte direkt klokare. Det som är märkligt är att det ballar ur när du kopplar två slutstegskanaler parallellt. Tror tyvärr inte jag kan hjälpa dig mer utan att vara på plats.
Kanske finns det någon elektronikkunnig forummedlem där du bor som kan bistå?
Michael skrev:De va mycke dc ut. ...men det är nog inte det som är problemet. För det är inte den höga dc-nivån som får steget att slå ifrån. För då skulle det slå ifrån om potten vrids upp. Jag hade tänkt be dig testa med subsonicfiltret på. Tror nu inte det hjälper.
Har du slagit på grejorna med läge kl9? För att avgöra om det är själva vridningen som triggar, eller läget på potten.
PS. Skulle nog behöva mätas med oscilloscope.
//Michael
Morello skrev:Försökte hitta schema till slutsteget men utan framgång. Det skulle vara en ledtråd att förstå hur skyddskretsen fungerar och vaden tittar på.
Almen skrev:Det kan inte vara något i andra ändan då, alltså högtalarimpedansen? Har du kontrollmätt vad det är du lastar slutsteget med?
I och för sig är det konstiga att det slår av när du vrider ned...
Frisk skrev:Låter väldigt konstigt. Har du testat utgångarna "var för sig" vad händer om du t.ex. kopplar höger kanal till två ingångar? Därefter testa bara vänster.
Har du delar att testa att koppla en kanal(höger eller vänster) till 4 slutstegskanaler? Annars kan du ju testa med 3 slutstegskanaler.
Vore intressant att veta om det är en specifik kanal på slutsteget som gör att det går i protection eller om det är samma på alla.
Johan_Lindroos skrev:Zlingo, jag själv har en konfiguration som liknar din i mångt och mycket, som fungerade utan problem. Dock är det just nu inte kopplat så. I alla fall, jag körde då med cr80es till ett Rotel RMB-1095 som är föregångaren till ditt steg. Då hade jag placerat Y-splittar (såna som finns på HiFi-kit) placerade vid respektive INGÅNG på slutsteget (det framgår inte riktigt var du placerat dina Y-splittar) och sedan dragit en till lågnivåkabel vidare till nästa ingångskanal. Var har du dina Y-splittar? Se till att du använder vanlig koaxialkabel som signalkabel och inte något mysko. Vad använder du för lågnivåkablage? Prova att enbart ansluta ett försteg till slutsteget (och med Y-splittar, etc), funkar det då? (alltså cr80s är inte inkopplad)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster