Vad har jag köpt??

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Vad har jag köpt??

Inläggav JB » 2020-06-01 23:47

Elfsberg skrev:Fantastiskt fina.
Kan man bara byta port på dem, kanske, och uppgradera till senaste elementen?


Porten går nog att byta, men att uppgradera elementen för att konvertera högtalarna från pi10 till piP (om det var det du syftade på?) blir svårare då elementen har annan dimension (4" baselement istället för 5" eller 5,25"? på moderna piP) samt lite mindre lådvolym (piP lådorna verkar vara lite djupare än pi10). Det ser även ut som att elementplaceringen inte riktigt är samma.

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Vad har jag köpt??

Inläggav JB » 2020-07-22 19:46

Ena högtalaren hade några rätt stora skador i fanéret längst ned på ena långsidan (vilket jag visste om när jag köpte dem):

Bild

Så jag fyllde upp groparna med finspackel och slipade med sandpapper:

Bild

Men det ser ju inte speciellt trevligt ut med vita fläckar och det blir väldigt svårt att hitta någonting att måla över spacklet med som kan maskera skadorna tillräckligt bra... så hur löser vi detta??

Bild

Jo med mattsvarta stripes såklart! :D

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Vad har jag köpt??

Inläggav DVD-ai » 2020-07-22 20:59

Bra jobbat!
Kul att dom lever, jag har själv sneglat på ett par gamla Inos i samma utförande och varit sugen bara av hur charmiga dom är
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Vad har jag köpt??

Inläggav JB » 2020-07-24 19:31

Tackar! :)

Är det några fler här på forumet som fortfarande är pi10 ägare och finns det isåfall någon som fortfarande använder sina pi10 idag?

Verkar vara ganska precis 20 år sedan de slutade tillverkas, så jag gissar att en del har eldat upp sina basar sedan dess (som tydligen var specialbeställda från Seas och knappast funnits tillgängliga som reservdel på många år). En del av högtalarna kanske därmed har hamnat på tippen då lådorna inte är kompatibla med tex piP element.

Användarvisningsbild
Mannegizen
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2013-09-19

Re: Vad har jag köpt??

Inläggav Mannegizen » 2020-07-30 13:19

JB skrev:Tackar! :)

Är det några fler här på forumet som fortfarande är pi10 ägare och finns det isåfall någon som fortfarande använder sina pi10 idag?

Verkar vara ganska precis 20 år sedan de slutade tillverkas, så jag gissar att en del har eldat upp sina basar sedan dess (som tydligen var specialbeställda från Seas och knappast funnits tillgängliga som reservdel på många år). En del av högtalarna kanske därmed har hamnat på tippen då lådorna inte är kompatibla med tex piP element.


Använder fortfarande mitt par, inköpta begagnade för cirka 7 år sedan, men de blev "degraderade" till köket efter inköp av ett par begagnade pr18.
Jag tenderade att lite för ofta ligga på gränsen för vad pi10'orna mäktade med, pr18'orna "tyar" ju lite mer. ;-)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Re: Vad har jag köpt??

Inläggav phon » 2020-08-01 23:59

STDI skrev: Är det inte just det paret som IÖ håller i?

Nej, inte vad jag vet, och jag tog ju bilden. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Vad har jag köpt??

Inläggav JB » 2020-08-03 22:18

Mannegizen skrev:
JB skrev:Tackar! :)

Är det några fler här på forumet som fortfarande är pi10 ägare och finns det isåfall någon som fortfarande använder sina pi10 idag?

Verkar vara ganska precis 20 år sedan de slutade tillverkas, så jag gissar att en del har eldat upp sina basar sedan dess (som tydligen var specialbeställda från Seas och knappast funnits tillgängliga som reservdel på många år). En del av högtalarna kanske därmed har hamnat på tippen då lådorna inte är kompatibla med tex piP element.


Använder fortfarande mitt par, inköpta begagnade för cirka 7 år sedan, men de blev "degraderade" till köket efter inköp av ett par begagnade pr18.
Jag tenderade att lite för ofta ligga på gränsen för vad pi10'orna mäktade med, pr18'orna "tyar" ju lite mer. ;-)


Aha härligt, jag kommer mest troligt att använda mina som monitorer vid datorn så där borde ljudtryckskapaciteten räcka till utan problem :)

Användarvisningsbild
mos
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2005-08-20
Ort: Utanför sthlm, men från Småland från början

Re: Vad har jag köpt??

Inläggav mos » 2021-02-12 00:11

Jag fortsätter på tråden eftersom titeln passar rätt bra, dock ser jag inte bilderna, kanske är för gammal tråd...

Lite bakgrund: Jag köpte, via en kompis, ett par begagnade piPs för typ 7 år sedan. Han bor i Stockholmsområdet och jag tog med dem till England där jag bodde ett par år.
Jag hade letat och suktat efter ett par Ino ganska länge, så när piPs dök upp så högg jag så snart jag kunde. Varit väldigt nöjd med dem i flera år.

Efter det så har jag flyttat hem till Sverige igen, denna gång till Stockholmsområdet. För ca 3 år sedan var jag med på en kvällslyssning i Lahäll som var intressant, och sedan dess har jag alltid haft pi60s högst upp på önskelistan.
Innan julen 2020 köpte jag även dem begagnade, och dessutom ett par piP för att ha vid min arbeta-hemma-arbetsplats vid datorn.
Pi60s är ju helt otroligt bra, rent och alldeles tillräcklig bas och ljudtryckskapacitet. piP och piPs behåller jag tänker jag, det finns ju flera rum att spela i.

Nu till 'hoppsan vad köpte jag nu', jo det blev ett par pr18 som jag bara hunnit funktionstesta en gång. De lät fint men köpet gick så fort att jag inte insåg att de inte gick lika djupt i basen som piP/piPs.
Så nu till min fundering, om jag skulle behålla pr18, då är det väl det naturliga att komplettera med till exempel ett par X-2?
Kommer dessa nästan upp i pi60s nivå (vad gäller kvalitet på ljud inklusive baskapacitet) eller det kanske tillockmed blir väldigt mycket mer basförmåga?

Jag gillar enkelheten i ett par högtalare som klarar av hela frekvensområdet, men samtidigt har jag aldrig hört några basmoduler ifrån Ino.
Så lite kluven, sälja vidare pr18 till förmån för tex piPs eller piM/piX eller liknande, eller behålla dem och se om jag kör på spåret tex X-2 nångång i framtiden.
Några tankar eller feedback?
('tänk efter, före' är det redan försent med, och samtidigt lite kul att ha ett par pr18 som inte finns att få tag på längre)
pi60s, Nuprime, piPs, piP, pr18. Adcom, Denon, Sony, Raumfeld.

Användarvisningsbild
DorreN
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2006-04-29
Ort: Falun

Re: Vad har jag köpt??

Inläggav DorreN » 2021-02-12 00:15

ah, det ska ju till en hel del prylar och kapital för att förlänga nedre frekvensen till pr18. Basmoduler, slutsteg och delningsfilter. Gillar du pr18 så kanske du tycker det är värt det.

Användarvisningsbild
Mannegizen
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2013-09-19

Re: Vad har jag köpt??

Inläggav Mannegizen » 2021-02-12 13:29

Jag har delat mina pr18 med ett par begagnade Profundus-P2 till en kostnad av ungefär 14k för basmoduler, slutsteg, minidsp och mätmikrofon.

Kan inte ärligt säga att det var "nödvändigt", pr18 är kompetenta nog på egen hand.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Vad har jag köpt??

Inläggav STDI » 2021-02-12 18:23

mos skrev:Jag fortsätter på tråden eftersom titeln passar rätt bra, dock ser jag inte bilderna, kanske är för gammal tråd...
...

Jag ser alla bilderna. Jag misstänker att du har det vanliga Chrome-problemet: Varför ser jag inte bilder i Chrome?
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Föregående

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster