Utvärdering - Elementskydd pi60s

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Utvärdering - Elementskydd pi60s

Inläggav Rydberg » 2020-06-15 11:55

Hej alla,
som några säkert vet bor jag i Tyskland och med gällande reserestriktioner kommer den planerade resan till Sverige eventuellt inte bli av. Sonen började gå för en vecka sedan och jag behöver skydd till mina högtalare asap. Finns det någon här som ska förbi Ingvar och kan tänka sig att hämta ett par och skicka till mig? Skydden kan jag ju swisha Ingvar för i förväg. Det jag behöver ha är skydd för diskanter (med sex skruvar) och basar.

Stor tack på förhand! :)
Senast redigerad av Rydberg 2021-07-01 12:17, redigerad totalt 1 gång.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Hjälp - Elementskydd pi60s

Inläggav Perfector » 2020-06-15 12:47

Dra iväg ett PM direkt till IÖ så får du direktkontakt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Hjälp - Elementskydd pi60s

Inläggav Adhoc » 2020-06-15 16:06

I affärer med IÖ ingår att att det är avhämtning som gäller för gods som kan vara ömtåligt under transport. För tex dämpmaterial som inte är ömtåligt under transport har det (åtminstone) tidigare varit undantag.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Hjälp - Elementskydd pi60s

Inläggav Rydberg » 2020-06-16 08:41

Kom på att jag har en god vän sedan studietiden som bor i Täby och som även har ett par piP, han hjälper mig. ”Problemet” verkar mao löst :)
Class only looks like arrogance from below.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Hjälp - Elementskydd pi60s

Inläggav Frisk » 2020-06-16 10:04

Rydberg skrev:Kom på att jag har en god vän sedan studietiden som bor i Täby och som även har ett par piP, han hjälper mig. ”Problemet” verkar mao löst :)

Bra det löste sig!
Finns diskantskyddet för 6 skruvar? Jag har fått för mig det bara finns för 4, men skunfronten finns ju i alla fall.

Har en vilding som gått drygt 1,5 år, lyckligtvis inte nyfiken på högtalarna. Men en olycka kan ju hända och snart kommer väl intresset för att träffa kompisar även utanför förskolan, som kanske kan vara mer nyfikna...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Hjälp - Elementskydd pi60s

Inläggav Rydberg » 2020-06-16 11:35

Om jag förstod IÖ rätt så var det inget problem att göra en version för 6 skruvar.
Class only looks like arrogance from below.

pontareee
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Hjälp - Elementskydd pi60s

Inläggav pontareee » 2020-06-18 13:43

För de med 3d skrivare finns även en variant att skriva ut på thingiverse, man behöver addera magneter, tyg och lim till denna.

https://www.thingiverse.com/thing:3155179

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Hjälp - Elementskydd pi60s

Inläggav Frisk » 2020-06-18 14:03

pontareee skrev:För de med 3d skrivare finns även en variant att skriva ut på thingiverse, man behöver addera magneter, tyg och lim till denna.

https://www.thingiverse.com/thing:3155179


Tack för den! Kanske skulle testa. Ritade själv för basen, men var inte riktigt nöjd så skrev aldrig ut, dessutom insåg jag att jag gjort mig av med högtalartyget jag haft liggande i 15 år, för knappt ett år sen.

Basen var för stor för min skrivare så blev en byggsats av det, osäker om det kan bli bra.

Fick precis nyhetsbrev från ljudia om fri frakt i helgen, kanske skulle köpa nytt högtalartyg.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Hjälp - Elementskydd pi60s

Inläggav Rydberg » 2021-07-01 12:16

Har nu haft mina elementskydd ganska länge av varianten ”lyxversion” eller liknande. Jag har konstaterat att diskantskyddet påverkar återgivningen väldigt negativt, framförallt om man sitter snett i förhållande till någon av högtalarna, spridningen verkar lida ganska brutalt. Jag tar alltid bort skydden vid lyssning men det är ju lite segt att alltid göra detta. Även om de äldre skydde är betydligt fulare är de nog en mycket bättre lösning om man inte ständigt vill sätta på och ta av skydden.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Utvärdering - Elementskydd pi60s

Inläggav JonasB » 2021-07-01 18:07

Rydberg skrev:Har nu haft mina elementskydd ganska länge av varianten ”lyxversion” eller liknande. Jag har konstaterat att diskantskyddet påverkar återgivningen väldigt negativt, framförallt om man sitter snett i förhållande till någon av högtalarna, spridningen verkar lida ganska brutalt. Jag tar alltid bort skydden vid lyssning men det är ju lite segt att alltid göra detta. Även om de äldre skydde är betydligt fulare är de nog en mycket bättre lösning om man inte ständigt vill sätta på och ta av skydden.


Lyx-diskantskyddet medför en väldigt liten sänkning mellan 6 och 9,5 khz.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Utvärdering - Elementskydd pi60s

Inläggav Rydberg » 2021-07-01 18:12

Måste ändra spridningen rejält också, sitter jag vid köksbordet som är snett i förhållande till högtalarna hör man inte mycket diskant. Tar man bort skydden blir det en rejäl skillnad. Så när du säger väldigt liten skillnad så måste det vara rakt framifrån du menar.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Utvärdering - Elementskydd pi60s

Inläggav JonasB » 2021-07-01 20:59

Rydberg skrev:Måste ändra spridningen rejält också, sitter jag vid köksbordet som är snett i förhållande till högtalarna hör man inte mycket diskant. Tar man bort skydden blir det en rejäl skillnad. Så när du säger väldigt liten skillnad så måste det vara rakt framifrån du menar.


Det kan nog vara framifrån ja. Vet inte hur mätningen är gjord.


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster