Mono/stereo-bas ut cr80*

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Mono/stereo-bas ut cr80*

Inläggav Frisk » 2020-06-15 19:22

Jag satt och funderade här, vad gör vippan för stereo eller mono-bas på cr80*? (s och es)

Orsaken till frågan är att jag ska koppla om lite, inte bestämt riktigt hur än, eventuellt driver jag center med en kanal på ett slutsteg, då får jag en kanal över som skulle kunna användas för mono-bas, kunde placeras centrerat fram i rummet. I övrigt kör jag basen i stereo. Samexisterar mono och stereo-signalen, och vippan väljer signal ut eller kopplar vippan fysiskt om de två bassignalerna till en summeringskoppling ut-steget?

För tillfället har jag byggt in filtret så jag inte enkelt kommer åt att titta själv.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Mono/stereo-bas ut cr80*

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-06-15 22:29

Det finns vänster och höger lågpassfiltrerade subbasutgångar. På vippan väljer man bara om de ska vara i stereo eller ha likadan signal på bägge (mono).
//Johan Lindroos

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Mono/stereo-bas ut cr80*

Inläggav Frisk » 2020-06-15 22:48

Det är jag med på.

Jag misstänker min frågeställning var otydlig, försöker igen.

Om jag ställer vippan på stereo, existerar då den summerade monosignalen på kretskortet?
Dvs, för att kunna kombinera både mono och stereobasar (på 3 slutstegskanaler) räcker/går det att modifiera cr80* enbart med en extra rca eller behöver hela summeringskretsen dubleras? (för att kretsen kopplas om och byter funktion med vippan)

Önskat resultat är höger, vänster och mono LP ut.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Mono/stereo-bas ut cr80*

Inläggav Nattlorden » 2020-06-15 22:50

Den frågan ställs nog bäst till IÖ själv, vete tusan om någon annan gett sig in på att analysera kortet på den nivån här...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Mono/stereo-bas ut cr80*

Inläggav JonasB » 2020-06-15 23:07

Det skulle vara en intressant funktion! Jag har nämligen tre basmoduler snart. Jag tolkade Ingars svar när jag frågade som att det inte gick. Hur kopplar man om samtliga tre ska ha mono? Tänker att signalstyrkan blir olika om det finns två utgångar.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Mono/stereo-bas ut cr80*

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-06-15 23:17

Frisk skrev:Det är jag med på.

Jag misstänker min frågeställning var otydlig, försöker igen.

Om jag ställer vippan på stereo, existerar då den summerade monosignalen på kretskortet?
Dvs, för att kunna kombinera både mono och stereobasar (på 3 slutstegskanaler) räcker/går det att modifiera cr80* enbart med en extra rca eller behöver hela summeringskretsen dubleras? (för att kretsen kopplas om och byter funktion med vippan)

Önskat resultat är höger, vänster och mono LP ut.


Min bedömning är ända att det inte någon jättebra lösning. Vitsen med ”bass management” är att samla ihop lågbas och skicka ut den genom bashögtalare som placeras bra för rummets akustiska egenskaper. Jag tycker den tänkta lösningen ser rörig ut. Det enda som skulle göra det bättre vore helt andra möjligheter med t ex en högre delningsfrekvens på centern (finns i viss mån på vissa hembioreceivrar) eftersom centern ofta ger TOTALT annan frekvensgån p g a att den är centralt placerad i rummet.
//Johan Lindroos

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Mono/stereo-bas ut cr80*

Inläggav Frisk » 2020-06-15 23:48

Men nu gjorde jag mig nog missförståd igen.

Jag funderar på att använda ett stereo-slutsteg att driva center med, inte relevant för tråden men blir ganska högt delad. I så fall får jag en slutstegskanal över som skulle kunna driva ytterligare två basmoduler. Men då det bara är en kanal vill jag ha mono-signal till denna, dessutom sannolikt modulerna isf hamnar väldigt centrerat i rummet. Medan övriga kanaler för basarna får fortsätta jobba i stereo.

JonasB skrev:Det skulle vara en intressant funktion! Jag har nämligen tre basmoduler snart. Jag tolkade Ingars svar när jag frågade som att det inte gick. Hur kopplar man om samtliga tre ska ha mono? Tänker att signalstyrkan blir olika om det finns två utgångar.


Det var nog din fundering jag tänkte på, om du fått någon klarhet i frågan.

Kör du basarna i mono kan du antagligen driva två på en kanal och en på den andra, eller tre på en kanal, men verkar inte optimalt och inte säkert det går med alla slutsteg. (Jag kör idag 4 per kanal :oops: men snart ändring på det)

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Mono/stereo-bas ut cr80*

Inläggav DVD-ai » 2020-06-16 06:32

Det jag tycker mig uppfatta är att du vill koppla din ensamma sub kanal så att den får signal från 0.1 anslutning på cr80 (för att få ut monosognal där ifrån), det fungerar ej då denna anslutning endast är en ingång och inte en utgång :)

Det stereo/mono vippan gör är enbart att du kan välja om dina två sub kanaler ut från cr80 ska vara i stereo eller mono.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Mono/stereo-bas ut cr80*

Inläggav Nattlorden » 2020-06-16 06:37

DVD-ai skrev:Det jag tycker mig uppfatta är att du vill koppla din ensamma sub kanal så att den får signal från 0.1 anslutning på cr80 (för att få ut monosognal där ifrån), det fungerar ej då denna anslutning endast är en ingång och inte en utgång :)

Det stereo/mono vippan gör är enbart att du kan välja om dina två sub kanaler ut från cr80 ska vara i stereo eller mono.


Jag uppfattar det som han vill ha vippan i stereo och hitta ett par lödpunkter på kortet som han kan ta ut mono ifrån OCKSÅ.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Mono/stereo-bas ut cr80*

Inläggav Frisk » 2020-06-16 07:59

Nattlorden skrev:
DVD-ai skrev:Det jag tycker mig uppfatta är att du vill koppla din ensamma sub kanal så att den får signal från 0.1 anslutning på cr80 (för att få ut monosognal där ifrån), det fungerar ej då denna anslutning endast är en ingång och inte en utgång :)

Det stereo/mono vippan gör är enbart att du kan välja om dina två sub kanaler ut från cr80 ska vara i stereo eller mono.


Jag uppfattar det som han vill ha vippan i stereo och hitta ett par lödpunkter på kortet som han kan ta ut mono ifrån OCKSÅ.


Det är helt rätt uppfattat!

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Mono/stereo-bas ut cr80*

Inläggav Fostex » 2020-06-16 13:39

Nattlorden skrev:Den frågan ställs nog bäst till IÖ själv, vete tusan om någon annan gett sig in på att analysera kortet på den nivån här...


Jorå!

Frisk skrev:
Nattlorden skrev:
DVD-ai skrev:Det jag tycker mig uppfatta är att du vill koppla din ensamma sub kanal så att den får signal från 0.1 anslutning på cr80 (för att få ut monosognal där ifrån), det fungerar ej då denna anslutning endast är en ingång och inte en utgång :)

Det stereo/mono vippan gör är enbart att du kan välja om dina två sub kanaler ut från cr80 ska vara i stereo eller mono.


Jag uppfattar det som han vill ha vippan i stereo och hitta ett par lödpunkter på kortet som han kan ta ut mono ifrån OCKSÅ.


Det är helt rätt uppfattat!


Det går tyvärr inte utan vidare. Monokopplingen i cr80s sker före lågpassfiltret, precis innan Q-pottarna.

Du kan däremot mono-summera kanalerna utanför cr80s och även behålla stereosignalen. Det bästa är naturligtvis att göra detta aktivt, så att du inte lastar utgången på cr80s i onödan, men schemat nedan skulle nog också kunna fungera:


Bild
Mycket kul - lite tid

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Mono/stereo-bas ut cr80*

Inläggav Frisk » 2020-06-16 14:03

Tack för bra svar! Det var precis det jag efterlyste, var kopplingen ändrades. Jag misstänkte nästan att inte mono och stereo-signalen samexisterade i filtret.

Som du säger går det ju summera senare, dock, också som du säger, vill jag gärna göra det aktivt vilket, om än litet, medför risk för fasändring/delay. Tänkte ett tag att det gick duplicera hela steget efter vippan, men då ställer det ju till det lite med pottarna efter, eller skapar möjlighet för Q-justering även på "extrakanalen" hur man vill se det.

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Mono/stereo-bas ut cr80*

Inläggav Fostex » 2020-06-16 14:27

Du får skaffa ett cr80s till helt enkelt :twisted:
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Mono/stereo-bas ut cr80*

Inläggav Nattlorden » 2020-06-16 16:06

Fostex skrev:Du får skaffa ett cr80s till helt enkelt :twisted:


:mrgreen: Enastående lösning! 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Mono/stereo-bas ut cr80*

Inläggav Morello » 2020-06-16 16:10

Frisk, jag är hyggligt säker på att monosignalen ej är tillgänglig på kortet om du inte sätter vippan i monoläge, dvs du behöver en extern burk som summerar höger resp. vänster.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Mono/stereo-bas ut cr80*

Inläggav Fostex » 2020-06-16 17:01

Det var väl precis vad jag skrev? 8O
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Mono/stereo-bas ut cr80*

Inläggav JonasB » 2020-06-16 18:33

Om man nöjer sig med mono till alla tre basar, går det att få till med samma nivå till samtliga?

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Mono/stereo-bas ut cr80*

Inläggav Frisk » 2020-06-16 19:57

JonasB skrev:Om man nöjer sig med mono till alla tre basar, går det att få till med samma nivå till samtliga?


Sannolikt hamnar du nära samma nivå om du kopplar 2 på en kanal och en på den andra, om det är ett stereo-steg du har? Har du 3slutstegskanaler kan du splitta lågnivån. Annars bör du kunna koppla alla tre högtalare på en kanal, beroende på slutsteg.
Så det är svårt att svara exakt utan mer data. Vilka högtalare och vilket slutsteg är väl minsta info för att egentligen kunna ge en kvalifierad gissning.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Mono/stereo-bas ut cr80*

Inläggav JonasB » 2020-06-16 20:33

Frisk skrev:
JonasB skrev:Om man nöjer sig med mono till alla tre basar, går det att få till med samma nivå till samtliga?


Sannolikt hamnar du nära samma nivå om du kopplar 2 på en kanal och en på den andra, om det är ett stereo-steg du har? Har du 3slutstegskanaler kan du splitta lågnivån. Annars bör du kunna koppla alla tre högtalare på en kanal, beroende på slutsteg.
Så det är svårt att svara exakt utan mer data. Vilka högtalare och vilket slutsteg är väl minsta info för att egentligen kunna ge en kvalifierad gissning.


Jag kommer ha möjlighet att ha tre st profundus x och kan välja mellen två eller tre slutsteg via min surroundförstärkare (och eventuellt separat slutsteg i framtiden).


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster