Större bassystem, - tips önskas! (Nu med konkret förslag)

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1321
Blev medlem: 2006-04-14

Re: Tänkte skaffa nytt (större) bassystem, - tips önskas!

Inläggav UnholyRishna » 2020-06-26 00:33

gopnik skrev:
UnholyRishna skrev:
Nattlorden skrev:Man kan spela dem på annat håll än rakt fram, iofs... dvs. snurra lådorna...

Då exciterar elementen rörelser i det ledet där basarna är bredast, men grundast. Med den höjden jag tänkt vetefan hur bra det är...

Man kan ha element på båda sidorna. Om du då ändå ska ha en decimeter spalt eller så mot väggen så kan du vända det elementet med magneten utåt och släcka ut en del jämna övertoner. Den fula magneten kommer inte synas i alla fall, om man inte trycker kinden mot väggen. Då får du både stabila torn, lägre dist och mer kapacitet.

Annars kan man byta till toppar, placera ett par bamselådor under toppen, och sedan från taket pendla ner platta lådor med element på sidan. Då spelar det ingen roll om lådan svänger.


Det är öppen planlösning, så det ena tornets sida kan beskådas från köket, så det hade inte blivit nån hit med utstickande magneter. Middagsgäster hade dessutom riskerat att att slå huvudet i dem när de reste sig upp. :D
Just nu lutar det nog mer åt i16s och basar under..

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Tänkte skaffa nytt (större) bassystem, - tips önskas!

Inläggav DVD-ai » 2020-06-26 08:04

UnholyRishna skrev:
DVD-ai skrev:Jag tycker att profundusY är en fantastiskt väljudande och kapabel konstrukion.
Med 4st sådana har man kvalitet och kapacitet som räcker till allt man normalt kan komma att vilja göra. :)
Förutsatt att rummet och möjliga möbleringar har rätt egenskaper för att få till det optimalt.

Just detta med placering är min enda egentliga invändning mot profY....
Om rummet ifråga ej är gigantiskt så är det stor chans att dessa stora lådor kommer att både dominera synintrycket och möjligheten att placera dom på det ljudmässigt bästa sättet.
Detta är en stark orsak till att jag gått på infraY, lådorna är så pass smidiga att man lätt kan gömma undan dom och få till placeringar där dom låter som bäst.

För kapaciteten skulle jag vilja påstå att profY-2 eller infraY-6 är mer än nog för dom flesta mycket högt ställda krav på kapacitet.
Det är inte många som behöver det dubbla för just kapaciteten. :)
Men för möjlighet till optimalt samarbete med rummet så ser situationen ev lite annorlunda ut -beroende på rummets beskaffenheter.

Sedan kan man resonera kring det hela på så sätt att man vill ha all kapacitet som under några omständigheter kan komma att krävas.
Man lyssnar hemma hos andra med system liknande det man själv har i åtanke och bildar sig uppfattning om vad som egentligen behövs.

För mig resulterade det i att kapaciteten med infraY-8 i hus kunde konstateras räcka för allt jag vill kunna göra.
Men då jag vet att jag har ambitionen att bo i hus med stor öppen planlösning i framtiden, ja då vill jag ha marginal.
Detta och det faktum att mitt nuvarande rum inte medger en optimal symmetrisk placering av basmoduler och därför "mår bra av" att typ tapetsera väggen med basmoduler.
Ja det gjorde att valet föll på det dubbla antalet moduler mot vad som jag konstaterat räcker.

Vägen är inte alltid tydlig i förväg, det viktiga är att hålla koll på sina prioriteringar. :)


Är också tämligen säker på att jag klarat mig väl med både Profundus Y4 och Infra Y8. Infra Y6 hade säkert funkat det med, men kräver ju nått riktigt as till slutsteg.
Profundus Y är helt klart betydligt svårare att integrera visuellt i rummet, framförallt i och med olämpligheten med att täcka portarna med tyg på ett rimligt avstånd.
Det kräver helt enkelt att man är lite kreativ för att få det att se någerlunda snyggt ut.
Och dessvärre så har jag ingen större frihet gällande placeringarna, om inte stereon ska käka upp precis hela rummet.
Ska nog sätta mig och cadda upp rummet i helgen och se hur de olika alternativen skulle kunna lira. :)

Tror jag läste något gammalt inlägg du gjort där du menade att W121 (eller var det W121x?) lät bra även fast de pressades ända uppemot +/-25mm i slaglängd.
Är det korrekt uppfattat? Tycker personligen att XXLS börjar låta illa redan vid hälften så stora konutslag.
Ingvar verkar själv tycka att 50mm p-p låter bra på Y-elementen.


Ja det tycker jag, man kan spela elementet till bottning utan att det disstar påtagligt.
Däremot så har jag mest erfanhet av det nya elementet w121x, mina äldre erfarenheter om w121 säger mig dock att den inte heller uppvisar några påtagliga svårigheter vid konutslag nära bottning.
W121x är i alla fall exceptionellt tyst och väljudande oavsett hur hårt dom jobbar, fantastiska sub element det där! :)

Min erfarenhet av XXLS är att dom absolut inte kan slå lika mycket som w121(x) utan att det låter illa.

50mm P-P är ju just +/-25mm och det är vad jag skulle säga är den användbara slaglängden på w121(x).
Efter några bottningar av w121x element så kan jag konstatera att dom gärna har ca 400-500w/8ohm styck för att styras ut ordentligt.
Och jag kan konstatera att dom är exeptionellt välljudande hela vägen tills att det börjar att ta emot.
Dom bottnar rätt mjukt och låter grötigt ända tills att du verkligen tvingar på dom ordentligt och du blir belönad med ett knackade ljud istället.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Tänkte skaffa nytt (större) bassystem, - tips önskas!

Inläggav Alexi » 2020-06-26 08:28

UnholyRishna skrev:I vilken applikation använde du Peerless 835017?

Ah! Jag missade att du inte redan körde Ino. Jag trodde du skulle upp från Infra Y4 till Y8.
Mest erfarenhet har jag av de variant av Peerless XXLS som används av XTZ. Jag har bla. skrivit om dem i ett test i Molt för många år sedan och hört nyare varianter på mässor. De distar tyvärr alla precis som du beskriver.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Tänkte skaffa nytt (större) bassystem, - tips önskas!

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-06-26 13:09

UnholyRishna skrev:
Alexi skrev:
UnholyRishna skrev:Om jag försöker höja nivån nedåt 16Hz så att den ligger jämnt i nivå med området mellan 20-60Hz, så börjar baselementen dista något fruktansvärt vid min önskade ljudstyrka.

Min erfarenhet av det element är att det aldrig distar fruktansvärt, så jag tror att det är slutsteget. Prova att låna en till 208. Tänk på att EQ höjning äter effekt.

Tjena,
Jag har alltså två st. 4-ohms element seriekopplade/kanal, dvs. 8 Ohm nominellt. Nad 208 ska ju klara att ge ifrån sig rätt duktigt med kräm även i 8 ohm.
Hade inte Morello mätt upp det till 630W i 8 Ohm i över en sekund?
Elementen ser inte ut att tåla extremt hög effekt (350W max), och linjär slaglängd är angiven till +/-12,3mm. Jag tycker att det låter konstigt att det skulle vara slutsteget som kroknar ärligt talat.
Och nog för att det är lite gain vid låga frekvenser, men efter installation av PEQ:en så är det snarare lägre effekt de får, då PEQ:en huvudsakligen använts för att sänka. I vart fall vid låga frekvenser.
Infra-tillsatsen är dessutom rätt långt ifrån "utmaxad". Så, är detta scenario verkligen sannolikt? Det finns ju som jämförelse uttalanden om att Inos Y-element har dubbelt så stor tillgänglig slaglängd innan de låter illa.
Jag hoppas helt enkelt att du har fel, för byta steg är jag inte sugen på. :roll:

I vilken applikation använde du Peerless 835017?



Klart det klipper i slutsteget! Det blir bara en fjärdedels effekt (åttaohmseffekt) i varje element när man seriekopplar. Sedan lite infra-EQ på det så klipper det rätt fort i steget. Du kollar enklast om klippning sker medelst ett oscilloskop (om du har ett vill säga). Om du inte har ett oscilloskop skulle jag kunna tipsa om att du testar genom att bara köra ett element till varje kanal (har du tur går det att koppla 2 element i parallellt, men börja med ett element per kanal). Sedan gasar du på helt enkelt och undersöker om du kan maxa elementen mer än med din tidigare koppling.
//Johan Lindroos

gcs
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-04-01

Re: Tänkte skaffa nytt (större) bassystem, - tips önskas!

Inläggav gcs » 2020-06-26 14:39

Jag har och har haft fyra olika subwoofrar och två har jag skippat på grund av att basen klipper. Sedan köpte jag en Velodyne DD18 som låter fantastiskt bra, faktiskt det bästa jag har hört. Sedan behövde jag bra lyssning i vardagsrummet. Där ville jag kunna spela musik-titta på SVT och titta på film. Jag råkade höra ett par Genelec 8260A som jag beställde. Senare kompletterade jag dem med en ful 12":s subwoofer från Genelec som faktiskt också låter bra. De två senaste subbarna som jag nu har klipper aldrig.

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Tänkte skaffa nytt (större) bassystem, - tips önskas!

Inläggav Fostex » 2020-06-26 17:58

Johan_Lindroos skrev:Du kollar enklast om klippning sker medelst ett oscilloskop (om du har ett vill säga). Om du inte har ett oscilloskop skulle jag kunna tipsa om att du testar genom att bara köra ett element till varje kanal (har du tur går det att koppla 2 element i parallellt, men börja med ett element per kanal). Sedan gasar du på helt enkelt och undersöker om du kan maxa elementen mer än med din tidigare koppling.


En liten varning där, de flesta oscilloskop har signaljord och nätjord förbunden. Att få den negativa högtalarterminalen ansluten mot jord gillar inte vissa slutsteg något vidare. Vad som händer med Nad 208 vet jag inte, men jag vet hur ett av mina tidigare Nad C272 reagerade. Slutsteget överlevde, men probens jordklämma såg det ut som att man hade försökt svetsa med :twisted:
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Tänkte skaffa nytt (större) bassystem, - tips önskas!

Inläggav Belker » 2020-06-26 18:17

Undrar om inte jag ägt det där svetsaggregatet? Köpte ett 272 av Soleld, som jag tror du ägde innan. Funkade iaf finfint, men såldes vidare pga uppgradering.

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1321
Blev medlem: 2006-04-14

Re: Tänkte skaffa nytt (större) bassystem, - tips önskas!

Inläggav UnholyRishna » 2020-06-26 21:41

DVD-ai skrev:
UnholyRishna skrev:
DVD-ai skrev:Jag tycker att profundusY är en fantastiskt väljudande och kapabel konstrukion.
Med 4st sådana har man kvalitet och kapacitet som räcker till allt man normalt kan komma att vilja göra. :)
Förutsatt att rummet och möjliga möbleringar har rätt egenskaper för att få till det optimalt.

Just detta med placering är min enda egentliga invändning mot profY....
Om rummet ifråga ej är gigantiskt så är det stor chans att dessa stora lådor kommer att både dominera synintrycket och möjligheten att placera dom på det ljudmässigt bästa sättet.
Detta är en stark orsak till att jag gått på infraY, lådorna är så pass smidiga att man lätt kan gömma undan dom och få till placeringar där dom låter som bäst.

För kapaciteten skulle jag vilja påstå att profY-2 eller infraY-6 är mer än nog för dom flesta mycket högt ställda krav på kapacitet.
Det är inte många som behöver det dubbla för just kapaciteten. :)
Men för möjlighet till optimalt samarbete med rummet så ser situationen ev lite annorlunda ut -beroende på rummets beskaffenheter.

Sedan kan man resonera kring det hela på så sätt att man vill ha all kapacitet som under några omständigheter kan komma att krävas.
Man lyssnar hemma hos andra med system liknande det man själv har i åtanke och bildar sig uppfattning om vad som egentligen behövs.

För mig resulterade det i att kapaciteten med infraY-8 i hus kunde konstateras räcka för allt jag vill kunna göra.
Men då jag vet att jag har ambitionen att bo i hus med stor öppen planlösning i framtiden, ja då vill jag ha marginal.
Detta och det faktum att mitt nuvarande rum inte medger en optimal symmetrisk placering av basmoduler och därför "mår bra av" att typ tapetsera väggen med basmoduler.
Ja det gjorde att valet föll på det dubbla antalet moduler mot vad som jag konstaterat räcker.

Vägen är inte alltid tydlig i förväg, det viktiga är att hålla koll på sina prioriteringar. :)


Är också tämligen säker på att jag klarat mig väl med både Profundus Y4 och Infra Y8. Infra Y6 hade säkert funkat det med, men kräver ju nått riktigt as till slutsteg.
Profundus Y är helt klart betydligt svårare att integrera visuellt i rummet, framförallt i och med olämpligheten med att täcka portarna med tyg på ett rimligt avstånd.
Det kräver helt enkelt att man är lite kreativ för att få det att se någerlunda snyggt ut.
Och dessvärre så har jag ingen större frihet gällande placeringarna, om inte stereon ska käka upp precis hela rummet.
Ska nog sätta mig och cadda upp rummet i helgen och se hur de olika alternativen skulle kunna lira. :)

Tror jag läste något gammalt inlägg du gjort där du menade att W121 (eller var det W121x?) lät bra även fast de pressades ända uppemot +/-25mm i slaglängd.
Är det korrekt uppfattat? Tycker personligen att XXLS börjar låta illa redan vid hälften så stora konutslag.
Ingvar verkar själv tycka att 50mm p-p låter bra på Y-elementen.


Ja det tycker jag, man kan spela elementet till bottning utan att det disstar påtagligt.
Däremot så har jag mest erfanhet av det nya elementet w121x, mina äldre erfarenheter om w121 säger mig dock att den inte heller uppvisar några påtagliga svårigheter vid konutslag nära bottning.
W121x är i alla fall exceptionellt tyst och väljudande oavsett hur hårt dom jobbar, fantastiska sub element det där! :)

Min erfarenhet av XXLS är att dom absolut inte kan slå lika mycket som w121(x) utan att det låter illa.

50mm P-P är ju just +/-25mm och det är vad jag skulle säga är den användbara slaglängden på w121(x).
Efter några bottningar av w121x element så kan jag konstatera att dom gärna har ca 400-500w/8ohm styck för att styras ut ordentligt.
Och jag kan konstatera att dom är exeptionellt välljudande hela vägen tills att det börjar att ta emot.
Dom bottnar rätt mjukt och låter grötigt ända tills att du verkligen tvingar på dom ordentligt och du blir belönad med ett knackade ljud istället.


Intressant! Och tack för infon att det är W121x det gäller!

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1321
Blev medlem: 2006-04-14

Re: Tänkte skaffa nytt (större) bassystem, - tips önskas!

Inläggav UnholyRishna » 2020-06-26 21:44

Alexi skrev:
UnholyRishna skrev:I vilken applikation använde du Peerless 835017?

Ah! Jag missade att du inte redan körde Ino. Jag trodde du skulle upp från Infra Y4 till Y8.
Mest erfarenhet har jag av de variant av Peerless XXLS som används av XTZ. Jag har bla. skrivit om dem i ett test i Molt för många år sedan och hört nyare varianter på mässor. De distar tyvärr alla precis som du beskriver.


Då känns det som att vi har gjort ungefär samma iakttagelse. Sen om jag har effektbrist också så må det vara hänt, men elementen verkar inte kunna ge mycket mer oavsett.

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: Tänkte skaffa nytt (större) bassystem, - tips önskas!

Inläggav HenrikE » 2020-06-26 21:49

Johan_Lindroos skrev:
UnholyRishna skrev:
Alexi skrev:Min erfarenhet av det element är att det aldrig distar fruktansvärt, så jag tror att det är slutsteget. Prova att låna en till 208. Tänk på att EQ höjning äter effekt.

Tjena,
Jag har alltså två st. 4-ohms element seriekopplade/kanal, dvs. 8 Ohm nominellt. Nad 208 ska ju klara att ge ifrån sig rätt duktigt med kräm även i 8 ohm.
Hade inte Morello mätt upp det till 630W i 8 Ohm i över en sekund?
Elementen ser inte ut att tåla extremt hög effekt (350W max), och linjär slaglängd är angiven till +/-12,3mm. Jag tycker att det låter konstigt att det skulle vara slutsteget som kroknar ärligt talat.
Och nog för att det är lite gain vid låga frekvenser, men efter installation av PEQ:en så är det snarare lägre effekt de får, då PEQ:en huvudsakligen använts för att sänka. I vart fall vid låga frekvenser.
Infra-tillsatsen är dessutom rätt långt ifrån "utmaxad". Så, är detta scenario verkligen sannolikt? Det finns ju som jämförelse uttalanden om att Inos Y-element har dubbelt så stor tillgänglig slaglängd innan de låter illa.
Jag hoppas helt enkelt att du har fel, för byta steg är jag inte sugen på. :roll:

I vilken applikation använde du Peerless 835017?



Klart det klipper i slutsteget! Det blir bara en fjärdedels effekt (åttaohmseffekt) i varje element när man seriekopplar. Sedan lite infra-EQ på det så klipper det rätt fort i steget. Du kollar enklast om klippning sker medelst ett oscilloskop (om du har ett vill säga). Om du inte har ett oscilloskop skulle jag kunna tipsa om att du testar genom att bara köra ett element till varje kanal (har du tur går det att koppla 2 element i parallellt, men börja med ett element per kanal). Sedan gasar du på helt enkelt och undersöker om du kan maxa elementen mer än med din tidigare koppling.

Det stämmer om man seriekopplar två 8-ohmare, men nu är det ju 4-ohmare det gäller.
Vi kör en snabb beräkning för 16Hz (som ju är målet här). Det är en bit under resonansfrekvensen i låda, så vi kan fulräkna med bara motorkraften och upphängning+låda.
Ett 208 ger ungefär 100V i toppspänning. DC-resistansen för elementen är 2,5 ohm, alltså 5 ohm för två i serie. Det ger en toppström på 20A. Motorstyrkan är 10,6 N/A. Det ger en topp-kraft på 212N.
Kompliansen är 0,42 mm/N. Lådans volym är 50 liter. Eftersom VAS är 136 liter blir lådans komplians 0,42*50/136 = 0.15 mm/N. Tillsammans ger det en total komplians på 0,11 mm/N.
212 N och 0,11 mm/N ger 23mm topp. Ganska mycket mer än 12,5mm!

En kontrollräkning i Basta! som tar hänsyn till att 16Hz inte är DC ger 17mm som toppvärde. Rimligt nära fulräkningen, och fortfarande klart utanför xmax. 208:ans effekt räcker för att bottna elementen upp till 28 Hz. Från 28 Hz och uppåt skulle det alltså hjälpa med ett större steg, men där uppe behövs det inte mer.

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1321
Blev medlem: 2006-04-14

Re: Tänkte skaffa nytt (större) bassystem, - tips önskas!

Inläggav UnholyRishna » 2020-06-26 21:51

Johan_Lindroos skrev:
UnholyRishna skrev:
Alexi skrev:Min erfarenhet av det element är att det aldrig distar fruktansvärt, så jag tror att det är slutsteget. Prova att låna en till 208. Tänk på att EQ höjning äter effekt.

Tjena,
Jag har alltså två st. 4-ohms element seriekopplade/kanal, dvs. 8 Ohm nominellt. Nad 208 ska ju klara att ge ifrån sig rätt duktigt med kräm även i 8 ohm.
Hade inte Morello mätt upp det till 630W i 8 Ohm i över en sekund?
Elementen ser inte ut att tåla extremt hög effekt (350W max), och linjär slaglängd är angiven till +/-12,3mm. Jag tycker att det låter konstigt att det skulle vara slutsteget som kroknar ärligt talat.
Och nog för att det är lite gain vid låga frekvenser, men efter installation av PEQ:en så är det snarare lägre effekt de får, då PEQ:en huvudsakligen använts för att sänka. I vart fall vid låga frekvenser.
Infra-tillsatsen är dessutom rätt långt ifrån "utmaxad". Så, är detta scenario verkligen sannolikt? Det finns ju som jämförelse uttalanden om att Inos Y-element har dubbelt så stor tillgänglig slaglängd innan de låter illa.
Jag hoppas helt enkelt att du har fel, för byta steg är jag inte sugen på. :roll:

I vilken applikation använde du Peerless 835017?



Klart det klipper i slutsteget! Det blir bara en fjärdedels effekt (åttaohmseffekt) i varje element när man seriekopplar. Sedan lite infra-EQ på det så klipper det rätt fort i steget. Du kollar enklast om klippning sker medelst ett oscilloskop (om du har ett vill säga). Om du inte har ett oscilloskop skulle jag kunna tipsa om att du testar genom att bara köra ett element till varje kanal (har du tur går det att koppla 2 element i parallellt, men börja med ett element per kanal). Sedan gasar du på helt enkelt och undersöker om du kan maxa elementen mer än med din tidigare koppling.


Vänta lite här nu.. Två seriekopplade 4-ohmselement blir får ju en total impedans på 8 ohm.
Och sedan ska förstärkarens tillgängliga 8-ohmseffekt fördelas jämnt på dessa två, vilket borde göra att elementen vardera får halva förstärkarens 8-ohmseffekt?
Hur kommer en fjärdedel in i bilden? Sorry att jag inte har jättedjupa kunskaper om detta, men det här verkar väldigt konstigt.

Edit: Såg att HenrikE svarat ovan, så detta inlägg kan bortses ifrån. 8)

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Tänkte skaffa nytt (större) bassystem, - tips önskas!

Inläggav DVD-ai » 2020-06-29 19:35

Ja Nad 208 är ett bra steg till basmoduler, du får ca 150w/8ohm för varje element om du skulle köra 8st w121x.

Det kommer att poppa på bra :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1321
Blev medlem: 2006-04-14

Re: Tänkte skaffa nytt (större) bassystem, - tips önskas!

Inläggav UnholyRishna » 2020-06-29 23:51

DVD-ai skrev:Ja Nad 208 är ett bra steg till basmoduler, du får ca 150w/8ohm för varje element om du skulle köra 8st w121x.

Det kommer att poppa på bra :)


Borde räcka en bit i vart fall. :) Funderingar pågår för fullt över hur detta löses på bästa sätt. Du som har några ex. av W121x, har du lust att ta ett par mått till mig? Jag skulle nämligen vilja veta ytterdiametern på korgen, samt den totala diametern på membranet. Det borde ju innefatta den delen av konen där kantringen är pålimmad också. Detta skulle hjälpa mig att visualisera de olika lösningarna i CAD på ett representativt sätt. :)

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Tänkte skaffa nytt (större) bassystem, - tips önskas!

Inläggav MorganM » 2020-06-30 18:37

Jag har XTZ med perless xxls element.Men Ingvars px-2 låter bättre.Renare och bättre artikulation.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Tänkte skaffa nytt (större) bassystem, - tips önskas!

Inläggav DVD-ai » 2020-06-30 18:43

UnholyRishna skrev:
DVD-ai skrev:Ja Nad 208 är ett bra steg till basmoduler, du får ca 150w/8ohm för varje element om du skulle köra 8st w121x.

Det kommer att poppa på bra :)


Borde räcka en bit i vart fall. :) Funderingar pågår för fullt över hur detta löses på bästa sätt. Du som har några ex. av W121x, har du lust att ta ett par mått till mig? Jag skulle nämligen vilja veta ytterdiametern på korgen, samt den totala diametern på membranet. Det borde ju innefatta den delen av konen där kantringen är pålimmad också. Detta skulle hjälpa mig att visualisera de olika lösningarna i CAD på ett representativt sätt. :)


Måtten är tagna med måttstock.
Yttre mått på korgen: 308mm
Yttre mått upphängning: 273mm
Inre mått upphängning: 220mm
I båda fall så har jag mätt från det hörn där upphängningen övergår från fäste och till faktisk rörlig del.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Tänkte skaffa nytt (större) bassystem, - tips önskas!

Inläggav MorganM » 2020-06-30 19:56

Kom på en sak till.....Basarnas placering i rummet är väldigt viktig för att erhålla bästa ljud.Flytta runt dom (om du kan).Hos mig är skillnaden väldigt påtaglig för att uppnå optimalt ljud.5 cm i taget!
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1321
Blev medlem: 2006-04-14

Re: Tänkte skaffa nytt (större) bassystem, - tips önskas!

Inläggav UnholyRishna » 2020-06-30 22:41

DVD-ai skrev:
UnholyRishna skrev:
DVD-ai skrev:Ja Nad 208 är ett bra steg till basmoduler, du får ca 150w/8ohm för varje element om du skulle köra 8st w121x.

Det kommer att poppa på bra :)


Borde räcka en bit i vart fall. :) Funderingar pågår för fullt över hur detta löses på bästa sätt. Du som har några ex. av W121x, har du lust att ta ett par mått till mig? Jag skulle nämligen vilja veta ytterdiametern på korgen, samt den totala diametern på membranet. Det borde ju innefatta den delen av konen där kantringen är pålimmad också. Detta skulle hjälpa mig att visualisera de olika lösningarna i CAD på ett representativt sätt. :)


Måtten är tagna med måttstock.
Yttre mått på korgen: 308mm
Yttre mått upphängning: 273mm
Inre mått upphängning: 220mm
I båda fall så har jag mätt från det hörn där upphängningen övergår från fäste och till faktisk rörlig del.

Hmm, intressant. Då verkar korgen vara, i vart fall till utsidan sett, identisk med mina XXLS. Kantringens yttre diameter verkar också lika stor.
Det som skiljer är membrandiametern, som jag får till närmre 213mm på mina element.
Det skulle betyda att kantringen är "mindre" på W121x än på XXLS, trots större slaglängd på den tidigare..
Nu är det ju svårt att mäta dessa diametrar korrekt, men som sagt, intressant!

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1321
Blev medlem: 2006-04-14

Re: Tänkte skaffa nytt (större) bassystem, - tips önskas!

Inläggav UnholyRishna » 2020-06-30 22:44

MorganM skrev:Kom på en sak till.....Basarnas placering i rummet är väldigt viktig för att erhålla bästa ljud.Flytta runt dom (om du kan).Hos mig är skillnaden väldigt påtaglig för att uppnå optimalt ljud.5 cm i taget!

Det finns dessvärre inte mycket placeringsfrihet här hemma, utan de får stå på den yta de gör nu. Men smärre problem med tonkurvan kan jag ju som sagt kompensera med PEQ:en.
Annars måste jag byta till toppar och lägga basmodulerna under. Det kanske funkar bättre, men även det blir en väldigt snäv placering.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Tänkte skaffa nytt (större) bassystem, - tips önskas!

Inläggav DVD-ai » 2020-07-01 08:14

UnholyRishna skrev:
DVD-ai skrev:
UnholyRishna skrev:
Borde räcka en bit i vart fall. :) Funderingar pågår för fullt över hur detta löses på bästa sätt. Du som har några ex. av W121x, har du lust att ta ett par mått till mig? Jag skulle nämligen vilja veta ytterdiametern på korgen, samt den totala diametern på membranet. Det borde ju innefatta den delen av konen där kantringen är pålimmad också. Detta skulle hjälpa mig att visualisera de olika lösningarna i CAD på ett representativt sätt. :)


Måtten är tagna med måttstock.
Yttre mått på korgen: 308mm
Yttre mått upphängning: 273mm
Inre mått upphängning: 220mm
I båda fall så har jag mätt från det hörn där upphängningen övergår från fäste och till faktisk rörlig del.

Hmm, intressant. Då verkar korgen vara, i vart fall till utsidan sett, identisk med mina XXLS. Kantringens yttre diameter verkar också lika stor.
Det som skiljer är membrandiametern, som jag får till närmre 213mm på mina element.
Det skulle betyda att kantringen är "mindre" på W121x än på XXLS, trots större slaglängd på den tidigare..
Nu är det ju svårt att mäta dessa diametrar korrekt, men som sagt, intressant!


Ja måtten är inte tagna med någon vidare exakthet även om angivelsen ner på millimetern möjligtvis kan få någon att tro det, måtten är tagna med måttstock och inte i någon bekväm och praktiska vinkel.
Gällande upphängningen så är det ju så att en upphängning kan ju variera på höjden också och därigenom medge olika långa slag :)

Men jag är skeptisk till om just den maximala mekaniska slaglängden som yttre upphängningen medger är så olika mellan XXLS och W121x.
Men sedan är där ju bla längd på bobin, hur mycket mittre polstycket går utanför kapet och egenskaper hos spindeln som är med och bestämmer detta i lika hög grad.
Det kanske är så att w121(x) och XXLS kan slå ungefär lika långt bara det att XXLS låter som en förbränningsmotor medan den försöker och där w121x istället är knäpptyst ?
Korgen på w121x är en helt annan än den på w121 som i sin tur använder en korg som är mycket lik (samma?!) som XXLS.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1321
Blev medlem: 2006-04-14

Re: Tänkte skaffa nytt (större) bassystem, - tips önskas!

Inläggav UnholyRishna » 2020-07-01 19:34

DVD-ai skrev:
UnholyRishna skrev:
DVD-ai skrev:
Måtten är tagna med måttstock.
Yttre mått på korgen: 308mm
Yttre mått upphängning: 273mm
Inre mått upphängning: 220mm
I båda fall så har jag mätt från det hörn där upphängningen övergår från fäste och till faktisk rörlig del.

Hmm, intressant. Då verkar korgen vara, i vart fall till utsidan sett, identisk med mina XXLS. Kantringens yttre diameter verkar också lika stor.
Det som skiljer är membrandiametern, som jag får till närmre 213mm på mina element.
Det skulle betyda att kantringen är "mindre" på W121x än på XXLS, trots större slaglängd på den tidigare..
Nu är det ju svårt att mäta dessa diametrar korrekt, men som sagt, intressant!


Ja måtten är inte tagna med någon vidare exakthet även om angivelsen ner på millimetern möjligtvis kan få någon att tro det, måtten är tagna med måttstock och inte i någon bekväm och praktiska vinkel.
Gällande upphängningen så är det ju så att en upphängning kan ju variera på höjden också och därigenom medge olika långa slag :)

Men jag är skeptisk till om just den maximala mekaniska slaglängden som yttre upphängningen medger är så olika mellan XXLS och W121x.
Men sedan är där ju bla längd på bobin, hur mycket mittre polstycket går utanför kapet och egenskaper hos spindeln som är med och bestämmer detta i lika hög grad.
Det kanske är så att w121(x) och XXLS kan slå ungefär lika långt bara det att XXLS låter som en förbränningsmotor medan den försöker och där w121x istället är knäpptyst ?
Korgen på w121x är en helt annan än den på w121 som i sin tur använder en korg som är mycket lik (samma?!) som XXLS.


Formen på kantringen ser mycket lik ut på de bilder jag sett av W121x. Oavsett så är det precis som du säger mycket annat som påverkar prestandan, men jag blev förvånad oavsett.
Och Ja, det är ganska svårt att mäta upp dessa diametrar exakt, då hade man behövt ett stort skjutmått i nått mjukt material som inte riskerar skada konen/gummiringen. :)
Tackar för mätningarna oavsett!
Tycker att korgen på XXLS och W121x är mycket lik sett till den synliga delen som omger kantringen, men själva baksidan med stag mm. ser inte alls lik ut. Skulle inte förvåna om bultmönstret är identiskt dock....

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Tänkte skaffa nytt (större) bassystem, - tips önskas!

Inläggav DVD-ai » 2020-07-22 08:53

Hur går det?
Kommer du till någonstans?! :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Tänkte skaffa nytt (större) bassystem, - tips önskas!

Inläggav Fostex » 2020-07-24 13:22

Belker skrev:Undrar om inte jag ägt det där svetsaggregatet? Köpte ett 272 av Soleld, som jag tror du ägde innan. Funkade iaf finfint, men såldes vidare pga uppgradering.

Det stämmer, men det var nog faktiskt inte det steget. Jag har haft dubbla C272 i två omgångar, och detta var ett av de första paren. Tror de hade avvecklats innan jag sålde vidare ett annat SoleldTHX. :)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1321
Blev medlem: 2006-04-14

Re: Tänkte skaffa nytt (större) bassystem, - tips önskas!

Inläggav UnholyRishna » 2020-08-07 13:44

DVD-ai skrev:Hur går det?
Kommer du till någonstans?! :D

Är fast i planeringsstadiet. Egentligen hade det väl varit vettigast att satsa på Prof-Y4, men jag får inte tillräcklig volym på lådorna om de inte ska sticka ut alltför mycket i rummet. Det hade ju inneburit en halvering av rörlig massa jämfört med infra, vilket kanske är önskvärt när man bygger torn..
Infra är ju lättare rent volym/platsmässigt, men har större rörlig massa, och större effektbehov. Sedan verkar det ju råda delade meningar om vilken variant som faktiskt låter bäst dessutom.
Att byta till i16s och sätta basarna undertill löser inte heller volymproblemen, så tornbygge är enda alternativet verkar det som. Om man bara hade bott i hus... :roll:

Användarvisningsbild
Rapid
 
Inlägg: 149
Blev medlem: 2004-05-14
Ort: Malmö

Re: Tänkte skaffa nytt (större) bassystem, - tips önskas!

Inläggav Rapid » 2020-08-13 20:03

Du får gärna låna mina basreflexlådor för att prova. XXLS12 i 120l avstämda till 20Hz enligt simuleringar, kanske lägre i praktiken. De är visserligen för breda men det går ju att bygga nya lådor (med mina eller dina element).

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1321
Blev medlem: 2006-04-14

Re: Större bassystem, - tips önskas! (Nu med konkret förslag

Inläggav UnholyRishna » 2023-10-29 22:56

Tjena allihopa!

Efter lång tids inaktivitet så har jag bestämt mig för att göra slag i saken, och återuppta detta projekt. Min tanke är att bygga en specialanpassad "bänk" bestående av 2 st måttanpassade och sammanbyggda Profundus Y-moduler per sida, dvs. Profundus Y4 som helhet. Ovanpå dessa skall en 40mm tjock (och 75 kilo tung) stavlimmad ekbänkskiva placeras. Mellan modulerna tänkte jag placera en "fristående" bänk för elektroniken. Kreationen är tänkt att krönas av ett par i16s, som ska ersätta mina nuvarande pi60s. Nu känner jag att jag behöver lite input från övrig kunniga forummedlemmar, och har skrivit ner mina funderingar längst ned i inlägget.

Såhär är det tänkt att det skulle kunna se ut:
Bild

Såhär från lyssningsplats:
Bild

Och så ovanifrån:
Bild

Bänken får en totalbredd på 390 cm, och avståndet mellan främre och bakre vägg är 428 cm. Vad tror folk om layouten på basmodulerna? Känns portplaceringarna som ett rimligt alternativ?
Är också lite osäker på om bänkskivan ovanpå kommer ligga tillräckligt still för att våga sätta TV:n på. 75 kg är ju mycket, men jag vet inte riktigt hur mycket Profundus Y-modulerna kan tänkas skaka..
Vidare så behöver bänkens totalhöjd bli 53,5 cm för att jag ska kunna få till innervolymen i basmodulerna, men i16s är rekommederade att stå på 50cm höjd. Borde denna lilla skillnad skapa problem? Takhöjden är 245 cm.
Är väldigt nöjd med basåtergivningen i dagsläget (se bild i förstainlägget), men tangerar gränsen för vad systemet klarar, och skulle vilja ha mer headroom! Vidare så är jag inte så sugen på att placera modulerna som torn på sidorna, dels pga. av att stereobredden är lite för liten, och dels för att det är lite väl iögonfallande. :P

Tänker dra detta via Ingvar när jag har mer kött på benen, men hoppas någon här har erfarenheter att dela med sig av först. Vet ju att här finns väldigt kunniga och kompetenta medlemmar! :D

Ha det gott!

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Större bassystem, - tips önskas! (Nu med konkret förslag

Inläggav Adhoc » 2023-10-30 04:14

Estetiskt blir det snyggt med 1 + 1 st stor sammanbyggd låda för 2 + 2 element. För större flexibilitet ljudmässigt i rummet (och kanske även senare vid eventuell flytt) kan det vara lämpligare med 4 separata lådor med 1 baselement i varje som möjliggör friare placering. Lämpligast placering av fronthögtalarna sammanfaller ju inte nödvändigtvis med basarnas placering gentemot omgivande ytor och från bilderna får du en låst uppställning som kanske inte är den bästa mer än för ögat. (Jo, jag vet att du skrev att det är svårt med alternativa placeringar.)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Större bassystem, - tips önskas! (Nu med konkret förslag

Inläggav sprudel » 2023-10-30 08:58

Hyllan som i16s står på är upphängd på Sparringkonsoler. Då kan man justera prof-x placering. Prof-x på SD-fötter också.
Inledningsvis stod basmodulerna på filtskydd endast och bänken direkt på dem. Eftersom jag har rörförsteg blev det ”jordbävning” i mina små Tfk-rör, det var inte bra. :)


IMG_0076.jpeg
IMG_0076.jpeg (683.88 KiB) Visad 1398 gånger
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1321
Blev medlem: 2006-04-14

Re: Större bassystem, - tips önskas! (Nu med konkret förslag

Inläggav UnholyRishna » 2023-10-30 20:15

Adhoc skrev:Estetiskt blir det snyggt med 1 + 1 st stor sammanbyggd låda för 2 + 2 element. För större flexibilitet ljudmässigt i rummet (och kanske även senare vid eventuell flytt) kan det vara lämpligare med 4 separata lådor med 1 baselement i varje som möjliggör friare placering. Lämpligast placering av fronthögtalarna sammanfaller ju inte nödvändigtvis med basarnas placering gentemot omgivande ytor och från bilderna får du en låst uppställning som kanske inte är den bästa mer än för ögat. (Jo, jag vet att du skrev att det är svårt med alternativa placeringar.)


Det finns egentligen två anledningar till att bygga ihop dem "två och två", och den ena är den estetiska. Den andra är för att det mer eller mindre krävs för att jag ska kunna uppnå den innervolym som krävs för Profundus Y.
Och anledningen till att jag vill ha Profundus Y4 är för att min lägenhet har öppen planlösning och slukar en hel del i det lägsta basregistret. Jag vill således ha lite headroom.

Alternativa placeringar existerar för övrigt i princip inte, vilket syns på planlösningen. Så det enda jag har att jobba med är vart portarna placeras, för att därmed kunna optimera effektiviteten i rummet. Vidare så är min erfarenhet att det låter bra med basmodulerna framtill, i nära anslutning till frontarna (ojämnheter fixas med EQ). Men visst, i ödmjukhetens namn så får jag erkänna att jag inte hört ett riktigt optimerat system med spridda utspridda moduler.

Tack för input hursomhelst! :)

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1321
Blev medlem: 2006-04-14

Re: Större bassystem, - tips önskas! (Nu med konkret förslag

Inläggav UnholyRishna » 2023-10-30 20:21

sprudel skrev:Hyllan som i16s står på är upphängd på Sparringkonsoler. Då kan man justera prof-x placering. Prof-x på SD-fötter också.
Inledningsvis stod basmodulerna på filtskydd endast och bänken direkt på dem. Eftersom jag har rörförsteg blev det ”jordbävning” i mina små Tfk-rör, det var inte bra. :)


IMG_0076.jpeg


Ska lite försynt erkänna att din setup, i vart fall till viss del, varit inspirerande. En mycket snygg lösning! :)

Låter ju inte vidare betryggande att bänkskivan faktiskt vibrerade såpass mycket. Jag hade väl annars trott att basmodulernas egenvikt, i kombination med bänkskivans vikt, skulle göra att det hela låg relativt stilla.
Vet du hur mycket din bänkskiva väger, alternativt om den är solid, eller nån slags laminatvariant?
*Edit: Ser nu att du verkar ha vanliga limfog-skivor (18 mm??) ovanpå. Dessa väger verkligen inte mycket..

Ett alternativ är naturligtvis att lägga försänkta SD-fötter emellan, men det kanske blir svajigt med dylika fötter både under basarna och mellan basar/skiva....
Fasen, hoppades ju verkligen på denna lösningen, då det i princip var det enda sättet att får bänken någerlunda låg nog (53,5 cm).. :?

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3250
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Större bassystem, - tips önskas! (Nu med konkret förslag

Inläggav Calleberg » 2023-10-30 22:38

Om du stoppar två basar i samma låda så kan du minska vibrationerna till ett minimum om du sätter dem i motstående sidor.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster