Större bassystem, - tips önskas! (Nu med konkret förslag)

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9602
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Större bassystem, - tips önskas! (Nu med konkret förslag

Inläggav sprudel » 2023-10-30 22:59

UnholyRishna skrev:
sprudel skrev:Hyllan som i16s står på är upphängd på Sparringkonsoler. Då kan man justera prof-x placering. Prof-x på SD-fötter också.
Inledningsvis stod basmodulerna på filtskydd endast och bänken direkt på dem. Eftersom jag har rörförsteg blev det ”jordbävning” i mina små Tfk-rör, det var inte bra. :)


IMG_0076.jpeg


Ska lite försynt erkänna att din setup, i vart fall till viss del, varit inspirerande. En mycket snygg lösning! :)

Låter ju inte vidare betryggande att bänkskivan faktiskt vibrerade såpass mycket. Jag hade väl annars trott att basmodulernas egenvikt, i kombination med bänkskivans vikt, skulle göra att det hela låg relativt stilla.
Vet du hur mycket din bänkskiva väger, alternativt om den är solid, eller nån slags laminatvariant?
*Edit: Ser nu att du verkar ha vanliga limfog-skivor (18 mm??) ovanpå. Dessa väger verkligen inte mycket..

Ett alternativ är naturligtvis att lägga försänkta SD-fötter emellan, men det kanske blir svajigt med dylika fötter både under basarna och mellan basar/skiva....
Fasen, hoppades ju verkligen på denna lösningen, då det i princip var det enda sättet att får bänken någerlunda låg nog (53,5 cm).. :?


Jag har ca 2cm distans mellan basarnas översida och undersida bänk.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1324
Blev medlem: 2006-04-14

Re: Större bassystem, - tips önskas! (Nu med konkret förslag

Inläggav UnholyRishna » 2023-10-30 23:25

Calleberg skrev:Om du stoppar två basar i samma låda så kan du minska vibrationerna till ett minimum om du sätter dem i motstående sidor.


Absolut, så är det ju. Givet det tillgängliga utrymmet så är det dock tyvärr omöjligt. :(

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Större bassystem, - tips önskas! (Nu med konkret förslag

Inläggav Adhoc » 2023-10-31 04:24

UnholyRishna skrev:
Adhoc skrev:Estetiskt blir det snyggt med 1 + 1 st stor sammanbyggd låda för 2 + 2 element. För större flexibilitet ljudmässigt i rummet (och kanske även senare vid eventuell flytt) kan det vara lämpligare med 4 separata lådor med 1 baselement i varje som möjliggör friare placering. Lämpligast placering av fronthögtalarna sammanfaller ju inte nödvändigtvis med basarnas placering gentemot omgivande ytor och från bilderna får du en låst uppställning som kanske inte är den bästa mer än för ögat. (Jo, jag vet att du skrev att det är svårt med alternativa placeringar.)


Det finns egentligen två anledningar till att bygga ihop dem "två och två", och den ena är den estetiska. Den andra är för att det mer eller mindre krävs för att jag ska kunna uppnå den innervolym som krävs för Profundus Y.
Och anledningen till att jag vill ha Profundus Y4 är för att min lägenhet har öppen planlösning och slukar en hel del i det lägsta basregistret. Jag vill således ha lite headroom.

Alternativa placeringar existerar för övrigt i princip inte, vilket syns på planlösningen. Så det enda jag har att jobba med är vart portarna placeras, för att därmed kunna optimera effektiviteten i rummet. Vidare så är min erfarenhet att det låter bra med basmodulerna framtill, i nära anslutning till frontarna (ojämnheter fixas med EQ). Men visst, i ödmjukhetens namn så får jag erkänna att jag inte hört ett riktigt optimerat system med spridda utspridda moduler.

Tack för input hursomhelst! :)


Känner igen problemet med alternativ placering och storleken som behövs för Profundus Y-lådor. Hade själv tidigare Y2:or, dom byttes sedemera mot lite nättare Bremenbasar som placerades på lämplig plats dikt an taket (!). På motsvarande lämplig plats på golvet hade dom definitivt varit i vägen.

Sprudels variant med Pelly-konsoll och en tunnare toppskiva kan vara värd att tänka på, kan spara en slant dessutom. Det behövs ju bara enstaka mm luftgap mellan den och profundus-basarna för att undvika direkt kontakt. 75 kg tung 40 mm tjock ekskiva kan tyckas bastant o bra men tyvärr dyrt. Jag har en ståldörr i biorummet ut mot trädgården, 1 m bred och ca 50 mm tjock, vet inte vad den väger men rimligen 100++ kg. Den dörren vibrerade och rasslade vid låga bastoner. (Fixen mot rasslet blev en megafet P-formad gummilist på L-järn runtom som gör att rejäl kraft behövs för att stänga dörren.)

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Större bassystem, - tips önskas! (Nu med konkret förslag

Inläggav Adhoc » 2023-10-31 04:24

UnholyRishna skrev:
Adhoc skrev:Estetiskt blir det snyggt med 1 + 1 st stor sammanbyggd låda för 2 + 2 element. För större flexibilitet ljudmässigt i rummet (och kanske även senare vid eventuell flytt) kan det vara lämpligare med 4 separata lådor med 1 baselement i varje som möjliggör friare placering. Lämpligast placering av fronthögtalarna sammanfaller ju inte nödvändigtvis med basarnas placering gentemot omgivande ytor och från bilderna får du en låst uppställning som kanske inte är den bästa mer än för ögat. (Jo, jag vet att du skrev att det är svårt med alternativa placeringar.)


Det finns egentligen två anledningar till att bygga ihop dem "två och två", och den ena är den estetiska. Den andra är för att det mer eller mindre krävs för att jag ska kunna uppnå den innervolym som krävs för Profundus Y.
Och anledningen till att jag vill ha Profundus Y4 är för att min lägenhet har öppen planlösning och slukar en hel del i det lägsta basregistret. Jag vill således ha lite headroom.

Alternativa placeringar existerar för övrigt i princip inte, vilket syns på planlösningen. Så det enda jag har att jobba med är vart portarna placeras, för att därmed kunna optimera effektiviteten i rummet. Vidare så är min erfarenhet att det låter bra med basmodulerna framtill, i nära anslutning till frontarna (ojämnheter fixas med EQ). Men visst, i ödmjukhetens namn så får jag erkänna att jag inte hört ett riktigt optimerat system med spridda utspridda moduler.

Tack för input hursomhelst! :)


Känner igen problemet med alternativ placering och storleken som behövs för Profundus Y-lådor. Hade själv tidigare Y2:or, dom byttes sedemera mot lite nättare Bremenbasar som placerades på lämplig plats dikt an taket (!). På motsvarande lämplig plats på golvet hade dom definitivt varit i vägen.

Sprudels variant med Pelly-konsoll och en tunnare toppskiva kan vara värd att tänka på, kan spara en slant dessutom. Det behövs ju bara enstaka mm luftgap mellan den och profundus-basarna för att undvika direkt kontakt. 75 kg tung 40 mm tjock ekskiva kan tyckas bastant o bra men tyvärr dyrt. Jag har en ståldörr i biorummet ut mot trädgården, 1 m bred och ca 50 mm tjock, vet inte vad den väger men rimligen 100++ kg. Den dörren vibrerade och rasslade vid låga bastoner. (Fixen mot rasslet blev en megafet P-formad gummilist på L-järn runtom som gör att rejäl kraft behövs för att stänga dörren.)

Kraniet
 
Inlägg: 12556
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Större bassystem, - tips önskas! (Nu med konkret förslag

Inläggav Kraniet » 2023-10-31 09:45

Z-moduler har ju "mottaktskopplade" basar så lådorna bör inte vibrera nånting alls. Så att ha en skiva liggandes direkt på borde inte vara ett bekymmer.

Estetiskt skulle jag nog gått på slitsportar. De skulle tex kunna vara nederst på lådorna och ge ett bättre intryck.
du skulle även kunna ha basarnas öppning ned mot golvet eller bakåt.

Tyget är också ritat större än vad öppningen för basarna är. Men kan ju vara mer estetiskt så som du ritat.
En annan möjligt variant är ju att ha ribbor framtill istället för tyg. De skulle kunna sträcka sig hela lådans bredd och samtidigt agera petskydd för basarna.

edit:
Såhär ser en Z-modul ut i grundutförande

Bild
Bild
Bild

edit2: inser att jag antog Z-lådor när jag läste "bygga ihop två Y-basar". Men som sagt om du ska bygga ihop två Y-lådor så är det ju vettigast att bygga det som en Z-modul istället :)
Senast redigerad av Kraniet 2023-10-31 11:32, redigerad totalt 1 gång.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Större bassystem, - tips önskas! (Nu med konkret förslag

Inläggav Calleberg » 2023-10-31 09:56

UnholyRishna skrev:
Calleberg skrev:Om du stoppar två basar i samma låda så kan du minska vibrationerna till ett minimum om du sätter dem i motstående sidor.


Absolut, så är det ju. Givet det tillgängliga utrymmet så är det dock tyvärr omöjligt. :(


Ingenting är omöjligt, "if there´s a will, there´s a way" Q.E.D, se ovan :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1324
Blev medlem: 2006-04-14

Re: Större bassystem, - tips önskas! (Nu med konkret förslag

Inläggav UnholyRishna » 2023-10-31 21:34

Adhoc skrev:
UnholyRishna skrev:
Adhoc skrev:Estetiskt blir det snyggt med 1 + 1 st stor sammanbyggd låda för 2 + 2 element. För större flexibilitet ljudmässigt i rummet (och kanske även senare vid eventuell flytt) kan det vara lämpligare med 4 separata lådor med 1 baselement i varje som möjliggör friare placering. Lämpligast placering av fronthögtalarna sammanfaller ju inte nödvändigtvis med basarnas placering gentemot omgivande ytor och från bilderna får du en låst uppställning som kanske inte är den bästa mer än för ögat. (Jo, jag vet att du skrev att det är svårt med alternativa placeringar.)


Det finns egentligen två anledningar till att bygga ihop dem "två och två", och den ena är den estetiska. Den andra är för att det mer eller mindre krävs för att jag ska kunna uppnå den innervolym som krävs för Profundus Y.
Och anledningen till att jag vill ha Profundus Y4 är för att min lägenhet har öppen planlösning och slukar en hel del i det lägsta basregistret. Jag vill således ha lite headroom.

Alternativa placeringar existerar för övrigt i princip inte, vilket syns på planlösningen. Så det enda jag har att jobba med är vart portarna placeras, för att därmed kunna optimera effektiviteten i rummet. Vidare så är min erfarenhet att det låter bra med basmodulerna framtill, i nära anslutning till frontarna (ojämnheter fixas med EQ). Men visst, i ödmjukhetens namn så får jag erkänna att jag inte hört ett riktigt optimerat system med spridda utspridda moduler.

Tack för input hursomhelst! :)


Känner igen problemet med alternativ placering och storleken som behövs för Profundus Y-lådor. Hade själv tidigare Y2:or, dom byttes sedemera mot lite nättare Bremenbasar som placerades på lämplig plats dikt an taket (!). På motsvarande lämplig plats på golvet hade dom definitivt varit i vägen.

Sprudels variant med Pelly-konsoll och en tunnare toppskiva kan vara värd att tänka på, kan spara en slant dessutom. Det behövs ju bara enstaka mm luftgap mellan den och profundus-basarna för att undvika direkt kontakt. 75 kg tung 40 mm tjock ekskiva kan tyckas bastant o bra men tyvärr dyrt. Jag har en ståldörr i biorummet ut mot trädgården, 1 m bred och ca 50 mm tjock, vet inte vad den väger men rimligen 100++ kg. Den dörren vibrerade och rasslade vid låga bastoner. (Fixen mot rasslet blev en megafet P-formad gummilist på L-järn runtom som gör att rejäl kraft behövs för att stänga dörren.)


Nä, det lutar väl åt att inte ens en 75 kg bänkskiva räcker för att tämja lådrörelserna hos Profundus Y4. Blir nog tillbaks till ritbordet. :o
Haha, galen story med dörren! Gött att du fick rätt på det i vart fall. :)

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1324
Blev medlem: 2006-04-14

Re: Större bassystem, - tips önskas! (Nu med konkret förslag

Inläggav UnholyRishna » 2023-10-31 21:36

Kraniet skrev:Z-moduler har ju "mottaktskopplade" basar så lådorna bör inte vibrera nånting alls. Så att ha en skiva liggandes direkt på borde inte vara ett bekymmer.

Estetiskt skulle jag nog gått på slitsportar. De skulle tex kunna vara nederst på lådorna och ge ett bättre intryck.
du skulle även kunna ha basarnas öppning ned mot golvet eller bakåt.

Tyget är också ritat större än vad öppningen för basarna är. Men kan ju vara mer estetiskt så som du ritat.
En annan möjligt variant är ju att ha ribbor framtill istället för tyg. De skulle kunna sträcka sig hela lådans bredd och samtidigt agera petskydd för basarna.

edit:
Såhär ser en Z-modul ut i grundutförande

[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]

edit2: inser att jag antog Z-lådor när jag läste "bygga ihop två Y-basar". Men som sagt om du ska bygga ihop två Y-lådor så är det ju vettigast att bygga det som en Z-modul istället :)


Z-modulerna är inte uteslutna ur ekvationen, utan det är ett koncept som ska undersökas. Tack så mycket för tipsen! :)

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1324
Blev medlem: 2006-04-14

Re: Större bassystem, - tips önskas! (Nu med konkret förslag

Inläggav UnholyRishna » 2023-10-31 21:37

Calleberg skrev:
UnholyRishna skrev:
Calleberg skrev:Om du stoppar två basar i samma låda så kan du minska vibrationerna till ett minimum om du sätter dem i motstående sidor.


Absolut, så är det ju. Givet det tillgängliga utrymmet så är det dock tyvärr omöjligt. :(


Ingenting är omöjligt, "if there´s a will, there´s a way" Q.E.D, se ovan :)


Hehe, du har bevisligen en poäng! :D

Kraniet
 
Inlägg: 12556
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Större bassystem, - tips önskas! (Nu med konkret förslag

Inläggav Kraniet » 2023-11-01 09:14

UnholyRishna skrev:
Kraniet skrev:Z-moduler har ju "mottaktskopplade" basar så lådorna bör inte vibrera nånting alls. Så att ha en skiva liggandes direkt på borde inte vara ett bekymmer.

Estetiskt skulle jag nog gått på slitsportar. De skulle tex kunna vara nederst på lådorna och ge ett bättre intryck.
du skulle även kunna ha basarnas öppning ned mot golvet eller bakåt.

Tyget är också ritat större än vad öppningen för basarna är. Men kan ju vara mer estetiskt så som du ritat.
En annan möjligt variant är ju att ha ribbor framtill istället för tyg. De skulle kunna sträcka sig hela lådans bredd och samtidigt agera petskydd för basarna.

edit:
Såhär ser en Z-modul ut i grundutförande

[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]

edit2: inser att jag antog Z-lådor när jag läste "bygga ihop två Y-basar". Men som sagt om du ska bygga ihop två Y-lådor så är det ju vettigast att bygga det som en Z-modul istället :)


Z-modulerna är inte uteslutna ur ekvationen, utan det är ett koncept som ska undersökas. Tack så mycket för tipsen! :)


Ja du har ju många fördelar med Z-moduler. Sen blir väl Z-2 några tusen billigare än Y-4
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1324
Blev medlem: 2006-04-14

Re: Större bassystem, - tips önskas! (Nu med konkret förslag

Inläggav UnholyRishna » 2023-11-06 00:43

Har petat lite mer med detta projekt nu, och även fått feedback från konstruktören själv. Han rekommenderade inte heller att placera bänkskivan direkt ovanpå Profundus Y. Istället kollar jag på en lösning med "nedsänkta" (egentligen "uppsänkta" :wink: ) SD-fötter i botten på basarna, och sedan bänken byggd runtom med luftspalt emellan. Detta borde enligt min mening bli den optimala kompromissen mellan form och funktion, även fast bänken i sig själv naturligtvis blir relativt komplicerad och dyr. (Men hur var det nu Farbro Barbro sade?... :D ) Väljer nog Profundus Y-4 ändå, då Profundus Z:s twinholder-lösning inte faller mig i smaken utséendemässigt.

Frågan är egentligen om det finns något som är uppenbart feltänkt gällande basarnas/portarnas placering. Tänkte rent intuitivt att det borde vara en fördel att sprida ut dem jämnt över hela bredden. Vad har folk annars för erfarenhet av att placera basarna i en linje längs framväggen? Lyssningsavståndet till dem blir ju naturligtvis olika sett till de yttre respektive inre, men då väglängderna är väldigt långa vid låga frekvenserså borde det ju inte ha någon större betydelse?

Bild
Bild

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1324
Blev medlem: 2006-04-14

Re: Större bassystem, - tips önskas! (Nu med konkret förslag

Inläggav UnholyRishna » 2023-11-06 00:45

Kraniet skrev:
UnholyRishna skrev:
Kraniet skrev:Z-moduler har ju "mottaktskopplade" basar så lådorna bör inte vibrera nånting alls. Så att ha en skiva liggandes direkt på borde inte vara ett bekymmer.

Estetiskt skulle jag nog gått på slitsportar. De skulle tex kunna vara nederst på lådorna och ge ett bättre intryck.
du skulle även kunna ha basarnas öppning ned mot golvet eller bakåt.

Tyget är också ritat större än vad öppningen för basarna är. Men kan ju vara mer estetiskt så som du ritat.
En annan möjligt variant är ju att ha ribbor framtill istället för tyg. De skulle kunna sträcka sig hela lådans bredd och samtidigt agera petskydd för basarna.

edit:
Såhär ser en Z-modul ut i grundutförande

[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]

edit2: inser att jag antog Z-lådor när jag läste "bygga ihop två Y-basar". Men som sagt om du ska bygga ihop två Y-lådor så är det ju vettigast att bygga det som en Z-modul istället :)


Z-modulerna är inte uteslutna ur ekvationen, utan det är ett koncept som ska undersökas. Tack så mycket för tipsen! :)


Ja du har ju många fördelar med Z-moduler. Sen blir väl Z-2 några tusen billigare än Y-4


Jo, Profundus Z har helt klart tekniska fördelar, men tyvärr visuella nackdelar enl. min åsikt. Gällande priset så är Z en stor nackdel, då jag tänker snickra ihop lådorna själv. Det blir betydligt mer komplicerat.

Användarvisningsbild
David_A
 
Inlägg: 1333
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Större bassystem, - tips önskas! (Nu med konkret förslag

Inläggav David_A » 2023-11-06 14:48

Jag byggde en liknande bänk med IKEA bänkskivor. Två basar hamnade som du ritat upp det. Dom andra två bakom tvn :)
Luftspalt och SD fötter gjorde att det faktiskt inte förekommer några störande vibrationer

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Större bassystem, - tips önskas! (Nu med konkret förslag

Inläggav Zappa » 2023-11-06 17:50

För att få en smäckrare bänk med durabel yta använde jag måttbeställt härdat glas som toppskiva med filttassar under. Det funkar fint för mig men jag har å andra sidan bara bs60 och mycket mindre bänk.

20221021_152147.jpg
20221021_152147.jpg (308.24 KiB) Visad 1530 gånger


TV-bänk med glasskiva.jpg
TV-bänk med glasskiva.jpg (391.19 KiB) Visad 1531 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1324
Blev medlem: 2006-04-14

Re: Större bassystem, - tips önskas! (Nu med konkret förslag

Inläggav UnholyRishna » 2023-11-06 23:54

David_A skrev:Jag byggde en liknande bänk med IKEA bänkskivor. Två basar hamnade som du ritat upp det. Dom andra två bakom tvn :)
Luftspalt och SD fötter gjorde att det faktiskt inte förekommer några störande vibrationer


Låter ju lovande att du lyckades med ett liknande projekt! :) Stod det såpass stilla att du vågade ha prylar stående på bänken?

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1324
Blev medlem: 2006-04-14

Re: Större bassystem, - tips önskas! (Nu med konkret förslag

Inläggav UnholyRishna » 2023-11-06 23:56

Zappa skrev:För att få en smäckrare bänk med durabel yta använde jag måttbeställt härdat glas som toppskiva med filttassar under. Det funkar fint för mig men jag har å andra sidan bara bs60 och mycket mindre bänk.

20221021_152147.jpg


TV-bänk med glasskiva.jpg


Mycket stilig setup! Gött också att kunna ställa basarna mot varandra för att cancellera ut vibrationer. Snyggt som sagt! :)

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Större bassystem, - tips önskas! (Nu med konkret förslag

Inläggav Zappa » 2023-11-07 20:27

UnholyRishna skrev:
Zappa skrev:För att få en smäckrare bänk med durabel yta använde jag måttbeställt härdat glas som toppskiva med filttassar under. Det funkar fint för mig men jag har å andra sidan bara bs60 och mycket mindre bänk.

20221021_152147.jpg


TV-bänk med glasskiva.jpg


Mycket stilig setup! Gött också att kunna ställa basarna mot varandra för att cancellera ut vibrationer. Snyggt som sagt! :)


Tackar, bs60 har ganska stora lådor, så jag försökte få dem att smälta in bättre. TV-bänken har fyra separata delar: basarna, mittdelen och glasskivan. Mittdelen är öppen baktill och innehåller bland annat slutsteget. Basarna vilar på SD-fötter och mittdelen är rullbar. Eftersom basarna inte är fastsatta i mittdelen kan de roteras, vilket ibland kan ge bättre resultat. Det ger också andra fördelar.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1324
Blev medlem: 2006-04-14

Re: Större bassystem, - tips önskas! (Nu med konkret förslag

Inläggav UnholyRishna » 2023-11-09 00:03

Zappa skrev:
UnholyRishna skrev:
Zappa skrev:För att få en smäckrare bänk med durabel yta använde jag måttbeställt härdat glas som toppskiva med filttassar under. Det funkar fint för mig men jag har å andra sidan bara bs60 och mycket mindre bänk.

20221021_152147.jpg


TV-bänk med glasskiva.jpg


Mycket stilig setup! Gött också att kunna ställa basarna mot varandra för att cancellera ut vibrationer. Snyggt som sagt! :)


Tackar, bs60 har ganska stora lådor, så jag försökte få dem att smälta in bättre. TV-bänken har fyra separata delar: basarna, mittdelen och glasskivan. Mittdelen är öppen baktill och innehåller bland annat slutsteget. Basarna vilar på SD-fötter och mittdelen är rullbar. Eftersom basarna inte är fastsatta i mittdelen kan de roteras, vilket ibland kan ge bättre resultat. Det ger också andra fördelar.


Flexibilitet är alltid trevligt! Men om du riktar basarna åt något annat håll, får du inte mer problem med vibrationer i glasskivan då?
Vilka fördelar upplever du med att rotera basarna i olika riktningar?

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1324
Blev medlem: 2006-04-14

Re: Större bassystem, - tips önskas! (Nu med konkret förslag

Inläggav UnholyRishna » 2023-11-09 00:04

Är det förresten nån som har Y-basar som kan berätta hur stor den yttersta diametern på portarna är? Alltså diametern på den försänkning de monteras i?

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1073
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Större bassystem, - tips önskas! (Nu med konkret förslag

Inläggav BellsnWhistles » 2023-11-09 00:29

Om dessa illustrationer är någorlunda realistiska med Y-4:ornas mått så är det ett oerhört snyggt system!
Och superkapabelt utan att synas så mycket.
Och då topparna står så nära baselementen så skulle man säkert kunna dela vid 120 Hz om man någon gång behöver spela riktigt riktigt högt.

Bild
Bild
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Större bassystem, - tips önskas! (Nu med konkret förslag

Inläggav Zappa » 2023-11-09 10:22

UnholyRishna skrev:
Zappa skrev:
UnholyRishna skrev:
Mycket stilig setup! Gött också att kunna ställa basarna mot varandra för att cancellera ut vibrationer. Snyggt som sagt! :)


Tackar, bs60 har ganska stora lådor, så jag försökte få dem att smälta in bättre. TV-bänken har fyra separata delar: basarna, mittdelen och glasskivan. Mittdelen är öppen baktill och innehåller bland annat slutsteget. Basarna vilar på SD-fötter och mittdelen är rullbar. Eftersom basarna inte är fastsatta i mittdelen kan de roteras, vilket ibland kan ge bättre resultat. Det ger också andra fördelar.


Flexibilitet är alltid trevligt! Men om du riktar basarna åt något annat håll, får du inte mer problem med vibrationer i glasskivan då?
Vilka fördelar upplever du med att rotera basarna i olika riktningar?


Jag kan vända basarna upp-och-ner, riktningen blir densamma, dvs basarna pekar mot insidorna på pi60. Nedan har du några gamla mätningar innan jag skaffade PEQ som visar vilka skillnader det kan bli. :)

Bs60x som de normalt ska stå.

pi60 + bs60x normal uppställning.png
pi60 + bs60x normal uppställning.png (38.8 KiB) Visad 1094 gånger


Bs60x vänd upp-och-ner. Ett intressant resultat eftersom dippen vid ungefär 250 Hz oväntat nästan helt försvann men istället fick jag en bred men inte särskilt djup dal mellan 150 och 350 Hz.

pi60 + bs60x upp-och-ner.png
pi60 + bs60x upp-och-ner.png (39.64 KiB) Visad 1094 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Större bassystem, - tips önskas! (Nu med konkret förslag

Inläggav Zappa » 2023-11-09 10:23

BellsnWhistles skrev:Om dessa illustrationer är någorlunda realistiska med Y-4:ornas mått så är det ett oerhört snyggt system!

[ Bild ]
[ Bild ]


Jag håller med! :)
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
David_A
 
Inlägg: 1333
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Större bassystem, - tips önskas! (Nu med konkret förslag

Inläggav David_A » 2023-11-13 11:42

Så här blev det hos mig, även om ett steg numera flyttats ut för bättre kylning- Det känns knappt på vare sig tv eller bänk även när det spelas på full mutter.

Skulle faktiskt få plats med ytterligare ett par moduler bakom tvn om jag gjorde dom lite lägre och djupare
Bilagor
20210409_220455.jpg
20210409_220455.jpg (668.57 KiB) Visad 1004 gånger

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1073
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Större bassystem, - tips önskas! (Nu med konkret förslag

Inläggav BellsnWhistles » 2023-11-13 13:22

David_A skrev:Så här blev det hos mig, även om ett steg numera flyttats ut för bättre kylning- Det känns knappt på vare sig tv eller bänk även när det spelas på full mutter.

Skulle faktiskt få plats med ytterligare ett par moduler bakom tvn om jag gjorde dom lite lägre och djupare


Ockå väldigt snyggt, jag blir avis på alla fina lyssningasrum, mitt är alltid mer eller mindre "under konstruktion".
David_A, vad är det för toppar?
i28 med rundade kanter, eller i32 både med rundat och utan gamnacke?
Snygga oavsett.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
David_A
 
Inlägg: 1333
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Större bassystem, - tips önskas! (Nu med konkret förslag

Inläggav David_A » 2023-11-13 13:46

i28 med rundade kanter.
Tyckte det gjorde sig väldigt bra på just i28. Blir en illusion av att lådan är lite djupare än vad den faktiskt är, vilket i mina ögon harmoniserar bättre med bredden på dom.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1073
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Större bassystem, - tips önskas! (Nu med konkret förslag

Inläggav BellsnWhistles » 2023-11-13 14:29

David_A skrev:i28 med rundade kanter.
Tyckte det gjorde sig väldigt bra på just i28. Blir en illusion av att lådan är lite djupare än vad den faktiskt är, vilket i mina ögon harmoniserar bättre med bredden på dom.


Håller med!
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Större bassystem, - tips önskas! (Nu med konkret förslag

Inläggav genstruktur » 2023-11-13 17:51

David_A skrev:Så här blev det hos mig, även om ett steg numera flyttats ut för bättre kylning- Det känns knappt på vare sig tv eller bänk även när det spelas på full mutter.

Skulle faktiskt få plats med ytterligare ett par moduler bakom tvn om jag gjorde dom lite lägre och djupare


Smutt! Ser ut som ett trevligt rum :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Större bassystem, - tips önskas! (Nu med konkret förslag

Inläggav paa » 2023-11-13 19:26

David_A skrev:Så här blev det hos mig, även om ett steg numera flyttats ut för bättre kylning- Det känns knappt på vare sig tv eller bänk även när det spelas på full mutter.
...

Ser ut som TV:n kommer att trilla av bänken precis när som helst!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
David_A
 
Inlägg: 1333
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Större bassystem, - tips önskas! (Nu med konkret förslag

Inläggav David_A » 2023-11-13 23:50

:lol: Det har inte hänt på 3 år. Men är lite tight, så tv fötterna sticker faktiskt ut ca 1cm. Jag kan få lampskärmen på bilden att svaja som ett träd i vinden, men SD fötterna verkar göra att allt i och på bänken inte påverkas ett dugg.
Kan ju nämna att ligger lådorna löst på heltäckningsmattan så flyttar dom sig flera decimeter om man anstränger sig

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Större bassystem, - tips önskas! (Nu med konkret förslag

Inläggav DVD-ai » 2023-11-14 09:03

Ser fint ut, både det tänkte/skissade förslaget på ett framtida rum och det som David_A har fått till :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster