Större bassystem, - tips önskas! (Nu med konkret förslag)

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1324
Blev medlem: 2006-04-14

Re: Större bassystem, - tips önskas! (Nu med konkret förslag

Inläggav UnholyRishna » 2023-11-14 16:14

Zappa skrev:
UnholyRishna skrev:
Zappa skrev:
Tackar, bs60 har ganska stora lådor, så jag försökte få dem att smälta in bättre. TV-bänken har fyra separata delar: basarna, mittdelen och glasskivan. Mittdelen är öppen baktill och innehåller bland annat slutsteget. Basarna vilar på SD-fötter och mittdelen är rullbar. Eftersom basarna inte är fastsatta i mittdelen kan de roteras, vilket ibland kan ge bättre resultat. Det ger också andra fördelar.


Flexibilitet är alltid trevligt! Men om du riktar basarna åt något annat håll, får du inte mer problem med vibrationer i glasskivan då?
Vilka fördelar upplever du med att rotera basarna i olika riktningar?


Jag kan vända basarna upp-och-ner, riktningen blir densamma, dvs basarna pekar mot insidorna på pi60. Nedan har du några gamla mätningar innan jag skaffade PEQ som visar vilka skillnader det kan bli. :)

Bs60x som de normalt ska stå.

pi60 + bs60x normal uppställning.png


Bs60x vänd upp-och-ner. Ett intressant resultat eftersom dippen vid ungefär 250 Hz oväntat nästan helt försvann men istället fick jag en bred men inte särskilt djup dal mellan 150 och 350 Hz.

pi60 + bs60x upp-och-ner.png


Det där var verkligen ett intressant resultat, vilket med all önskvärd tydlighet visar de tekniska fördelarna med att ha "lösa" moduler och därmed frihet gällande placering! Denna frihet försvinner i min lösning, så jag hoppas verkligen på att det funkar bra ändå. :-D

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1324
Blev medlem: 2006-04-14

Re: Större bassystem, - tips önskas! (Nu med konkret förslag

Inläggav UnholyRishna » 2023-11-14 16:22

BellsnWhistles skrev:Om dessa illustrationer är någorlunda realistiska med Y-4:ornas mått så är det ett oerhört snyggt system!
Och superkapabelt utan att synas så mycket.
Och då topparna står så nära baselementen så skulle man säkert kunna dela vid 120 Hz om man någon gång behöver spela riktigt riktigt högt.

[ Bild ]
[ Bild ]


Tjo, tackar så mycket!
Måtten stämmer absolut. De är förvisso lägre än originaldesignen, men både bredare och djupare i gengäld. Har såklart även verifierat designen med Ingvar själv. :)
Det är precis det här med att försöka kombinera ett hyfsat kapabelt system, med en design som ändå tilltalar i vart fall mitt öga, som är målet med detta projekt.
Nu återstår det bara att se hur det blir när det omsätts i praktiken, med tillverkningstoleranser och så vidare, för i teorin funkar ju alltid allt perfekt. :D

Delning vid 120 Hz är helt klart intressant, då det ger möjlighet till EQ i ett frekvensområde om ytterligare 40 Hz. Att det sen går att kräma på ännu högre är ju knappast nån nackdel. :wink:

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1324
Blev medlem: 2006-04-14

Re: Större bassystem, - tips önskas! (Nu med konkret förslag

Inläggav UnholyRishna » 2023-11-14 16:29

David_A skrev:Så här blev det hos mig, även om ett steg numera flyttats ut för bättre kylning- Det känns knappt på vare sig tv eller bänk även när det spelas på full mutter.

Skulle faktiskt få plats med ytterligare ett par moduler bakom tvn om jag gjorde dom lite lägre och djupare


Haha jäklar! Det där var verkligen många moduler på en liten yta.. Imponerande! Om inte den lösningen har vibrationsproblem, så lär näppeligen min få det heller (sen är det väl i princip omöjligt att få det helt stilla, då även luftburna vibrationer borde kunna excitera både TV och bänk). :D

Hur höga är förresten dina moduler (syftar på höjden på de som ligger ner, inuti bänken)?

Föregående

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster