Större bassystem, - tips önskas! (Nu med konkret förslag)

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1323
Blev medlem: 2006-04-14

Större bassystem, - tips önskas! (Nu med konkret förslag)

Inläggav UnholyRishna » 2020-06-17 00:46

Tjena,
Tänkte be om lite råd och tips, då jag går i funderingar att byta min basrigg mot något kapablare! :)

Anledningen till att detta aktualiserats just nu är att min nuvarande lägenhet "äter" lågbas i rätt så stor utsträckning,
samt att en ny apparat gjort intåg i anläggningen - The Morello PEQ by Enqvist!
Denna fantastiska pryl har möjliggjort en kraftig förbättring av basåtergivningen, då bland annat två riktigt elaka och närliggande resonanser plockats ned,
samt att basregistret som helhet kunnat jämnas ut avsevärt.

Resultatet är en upplevt väldigt rak tonkurva under 80Hz, med betydligt bättre tydlighet och rapphet i ljudet som följd. :D

Dock så har detta också blottlagt brister i systemet, som behöver åtgärdas för en fullgod återgivning.
Sänkningen av de elaka topparna mellan 40 och 45 Hz innebär att cr80s kunnat justeras upp i nivå i helhet, och detta har visat sig bli ett problem för mina nuvarande basar att reda ut.
Om jag försöker höja nivån nedåt 16Hz så att den ligger jämnt i nivå med området mellan 20-60Hz, så börjar baselementen dista något fruktansvärt vid min önskade ljudstyrka.
Orsaken verkar vara att den användbara slaglängden tar slut.
Således tvingas jag nu acceptera en klart hörbar sänkning på runt 3db från 20 till 16 Hz, vilket jag inte har lust att acceptera i längden.
Mitt mål med systemet är nämligen full utsträckning ned till lägsta tonen i en kyrkorgel, dvs. ungefär 16Hz.

I nuläget har jag 4st slutna basar på ca. 50l styck, med vardera ett Peerless 835017 XXLS-element. Dessa drivs seriekopplade, (inte optimalt, jag vet) 2st/kanal av ett NAD 208.
Steget verkar inte vara begränsningen, utan snarare den användbara slaglängden. Dessa supporterar mina Pi60s, och delas med ett cr80s med infratillsats.

Jag behöver alltså uppgradera mitt bassystem, och det känns som att det är lika bra att göra det ordentligt! Såhär ser det ut idag:
Bild

Alternativ 1:
Om jag ska köra basreflex så tänkte jag mig 4st Profundus Y, med specialmått och helst något sänkt avstämningsfrekvens. Detta verkar dock vara svårt att klara av med de mått jag har tillgängliga.
Jag vill inte ha bredare moduler än ca. 35cm, då ökad bredd tvingar mig att krympa avståndet mellan mina frontar ytterligare.
Redan idag är T-kvoten något snäv, med förhållandet 1:1,25. Detta innebär att basarna får placeras på höjden, som torn på vardera yttersida om Pi60s.
Fördelen med detta alternativ är ju såklart annars ljudtryckskapacitet/krona, och att det borde gå att driva med mitt befintliga NAD 208.

Alternativ 2:
8st Infra Y- moduler, sammanfogade med sidopaneler, så att de bildar två torn på varsin yttersida om Pi60s. Denna lösning skulle nog kunna göras mycket snygg, med vitt fronttyg framför basarna, och fasade kanter på sidopanelerna.
Problemet är drivningen. Vad skulle kunna vara lämpligt för drivning av Infra Y8?


Är det någon som rentav har erfarenhet av de Peerless-basar jag använder idag? Hur stor förbättring kan man förvänta sig vid byte till Ino-W121 / Ino-W121x? Tänker på hur mycket mer användbar slaglängd Ino-basarna kan tänkas ha?
Och hur är det nu med ljudtrycksökningen.. Dubbla antalet basar ger väl +6db, eller är jag ute och cyklar nu?

Tackar ödmjukast för input och tankar! :)

Mvh /
Senast redigerad av UnholyRishna 2023-10-29 18:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1323
Blev medlem: 2006-04-14

Re: Tänkte skaffa nytt (större) bassystem, - tips önskas!

Inläggav UnholyRishna » 2020-06-17 01:23

Hej igen!

Här kommer mätningen efter intrimning av PEQ-inställningarna. Sorry om skalor etc. är fel, jag har noll koll på REW än så länge.

Bild

Orange kurva visar helheten, med PEQ aktiverad.

Röd kurva är en mätning på basarna enbart, innan justering med PEQ. Denna ligger inte helt rätt i nivå, utan det är berg- och dalbanan som är intressant att visa.

Den brutala dippen vid 86Hz har inget med delningen att göra (närfältsmätningar av både basar och frontar individuellt gjordes för att utesluta detta), utan är ett resultat av väldigt otrevliga rumsutsläckningar. :?

Mvh /

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Tänkte skaffa nytt (större) bassystem, - tips önskas!

Inläggav DVD-ai » 2020-06-17 07:42

Sitter du ca 1/4 ut i rummet som är ca 4m långt? :)

Jag skulle rekommendera infraY-8 som du börjar med att driva med din NAD208, koppla dessa parallell-serie-parallellt så får du 9ohm nominellt och ca 125w 8ohm/element innan steget klipper.
Men du får ju även 6dB högre känslighet än med 4st så dessa 8x125W motsvarar ca 2x500w om du haft 4basar och du nyttjar effekten i det ej mekaniskt begränsande området.

Min erfarenhet av xxls är att dom inte spelar lika starkt som w121(x) men någon riktig koll har jag ej...
Mer än att w121(x) har högre känslighet vad jag mins, detta gör ju att du får ut än ljud av den effekten du stoppar in.

Skulle det vara så
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Tänkte skaffa nytt (större) bassystem, - tips önskas!

Inläggav Nattlorden » 2020-06-17 08:18

infraY-8 vore ju en rejäl rigg, två mer än i min bio, så kan ganska bra gissa kapaciteten. lättare att fixa vettig drivning med åtta också. Har du pengarna till det så är det ett makalöst fint bassystem och eftersom du är nere och pratar riktig lågbas, så är ju (i mitt tycke) infra rätt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Tänkte skaffa nytt (större) bassystem, - tips önskas!

Inläggav JM » 2020-06-17 08:28

Ditt problem är att du sannolikt har lyssningspositionen i ett tryckminima för aktuella frekvenser. Sannolikt behöver du inte köpa nya grejor för att erhålla bättre bas. Det är bara att tillämpa lite mer vetenskapliga placeringar av dina subbasar typ likt Floyd Toole gör i sitt lyssningsrum. PEQ kompenseringarna behöver inte vara lika extrema och samtidigt minskar stressen på dina subbasar map slaglängd. Två ytterligare hörnplaceringar ökar möjligheten till höga odistorderande ljudtryck i subbasregionen.
https://www.thescreeningroomav.com/sing ... ening-Room
Noterar att du likt de flesta här på faktiskt placerar subbasarna suboptimalt tvärt emot vetenskapliga studier. Sannolikt känns det mer intuitivt att placera subbasarna invid framhögtalarna. Detta tänk är kontraproduktivt om målet är att erhålla bra subbas. Testa att placera en subbas i var sitt hörn i fas. Identisk placering som Floyd Toole har i sitt privata lyssningsrum. Genom nya interferenser skapade av de nya subbasplaceringarna minskar du tryckminima och tryckmaxima centralt i rummet. Nu har du sannolikt mer odistorderad subbas i lyssningspositionen. Vanligen räcker detta men det finns mer avancerade åtgärder.
OBS lyssningspositionen bör vara minst en 1/4 vägglängd från närmaste vägg.
https://www.harman.com/documents/multsubs_0.pdf
https://pdfs.semanticscholar.org/00da/5 ... a1a72e.pdf

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: Tänkte skaffa nytt (större) bassystem, - tips önskas!

Inläggav HenrikE » 2020-06-17 11:39

Hej igen allesamman, var ett bra tag sen jag var inloggad nu...

Kan ju berätta lite mer om uppställningen. PEQ:en har totalt åtta moduler, och korrigeringen vi satte upp använder sex av dem, i mono. Det är en klar fördel att ha gott om peq:ar. Tex är den stora toppen tid 42 Hz inte en ensam topp som det ser ut först utan två som ligger tätt ihop. Det gick inte att plocka bort den snyggt med en ensam peq, men med två blev det bra.

Så här ser korrigeringen ut:
peqcurve.png
peqcurve.png (11.95 KiB) Visad 7760 gånger


Detta är den allra första versionen, jag räknar med att det behövs lite justeringar när det har lyssnats i lugn och ro i några veckor till. Men för att vara en första version blev det väldigt (väldigt!) bra. Eventuella ändringar lär inte bli stora.
Toppen på +12dB vid lite drygt 60 Hz kan kanske tyckas se stor ut, men ställer inte till några problem. Gränsen för hur högt det går att spela sätts vid lägre frekvenser. Över 50-60Hz finns det gott om kapacitet att ta av, det skulle gå bra att höja mer vid behov.
Senast redigerad av HenrikE 2020-06-17 12:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1323
Blev medlem: 2006-04-14

Re: Tänkte skaffa nytt (större) bassystem, - tips önskas!

Inläggav UnholyRishna » 2020-06-17 11:54

DVD-ai skrev:Sitter du ca 1/4 ut i rummet som är ca 4m långt? :)

Jag skulle rekommendera infraY-8 som du börjar med att driva med din NAD208, koppla dessa parallell-serie-parallellt så får du 9ohm nominellt och ca 125w 8ohm/element innan steget klipper.
Men du får ju även 6dB högre känslighet än med 4st så dessa 8x125W motsvarar ca 2x500w om du haft 4basar och du nyttjar effekten i det ej mekaniskt begränsande området.

Min erfarenhet av xxls är att dom inte spelar lika starkt som w121(x) men någon riktig koll har jag ej...
Mer än att w121(x) har högre känslighet vad jag mins, detta gör ju att du får ut än ljud av den effekten du stoppar in.

Skulle det vara så


Tjo!
Nä, sitter inte riktigt 1/4 ut, utan snarare ca 1/8. Av möbleringsskäl så blir en lyssningsposition som är placerad längre fram väldigt opraktisk. Har experimenterat en del med att flytta fram huvudet ändå, men upplever inte det som en direkt förbättring. Kan dock tillägga att väggen bakom huvudet är tämligen eftergivlig.. :o

Ja, Y8 vore väldigt trevligt, och jag tror att det går att bygga en jäkligt snygg lösning! Problemet är ju just drivningen. Egentligen är det väl lite olämpligt att seriekoppla basarna alls, då spolarna "påverkar varandra". Detta kanske inte är ett jättestort problem dock, och kanske kan funka initialt..

Som jag har förstått det när jag läst gamla trådar (jag inte minns vad de hette, eller mer specifika detaljer), så ska ju Ino-basarna ha större användbar slaglängd innan besvärande distorsion uppkommer. Men det är som sagt mest något svagt minne jag har av tidigare läsning.

Tack för input oavsett! :)

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1323
Blev medlem: 2006-04-14

Re: Tänkte skaffa nytt (större) bassystem, - tips önskas!

Inläggav UnholyRishna » 2020-06-17 12:02

Nattlorden skrev:infraY-8 vore ju en rejäl rigg, två mer än i min bio, så kan ganska bra gissa kapaciteten. lättare att fixa vettig drivning med åtta också. Har du pengarna till det så är det ett makalöst fint bassystem och eftersom du är nere och pratar riktig lågbas, så är ju (i mitt tycke) infra rätt.


Ja det är lite så jag tänker. Åtta element, så småningom fördelat på två slutsteg, ger ju en trevligare last än 6st på ett steg. Pengarna finns, fast inte utan rejäl eftertanke... :D
Hade det inte varit för Coronaeländet så hade jag gärna lyssnat på ditt system. :)

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1323
Blev medlem: 2006-04-14

Re: Tänkte skaffa nytt (större) bassystem, - tips önskas!

Inläggav UnholyRishna » 2020-06-17 12:07

JM skrev:Ditt problem är att du sannolikt har lyssningspositionen i ett tryckminima för aktuella frekvenser. Sannolikt behöver du inte köpa nya grejor för att erhålla bättre bas. Det är bara att tillämpa lite mer vetenskapliga placeringar av dina subbasar typ likt Floyd Toole gör i sitt lyssningsrum. PEQ kompenseringarna behöver inte vara lika extrema och samtidigt minskar stressen på dina subbasar map slaglängd. Två ytterligare hörnplaceringar ökar möjligheten till höga odistorderande ljudtryck i subbasregionen.
https://www.thescreeningroomav.com/sing ... ening-Room
Noterar att du likt de flesta här på faktiskt placerar subbasarna suboptimalt tvärt emot vetenskapliga studier. Sannolikt känns det mer intuitivt att placera subbasarna invid framhögtalarna. Detta tänk är kontraproduktivt om målet är att erhålla bra subbas. Testa att placera en subbas i var sitt hörn i fas. Identisk placering som Floyd Toole har i sitt privata lyssningsrum. Genom nya interferenser skapade av de nya subbasplaceringarna minskar du tryckminima och tryckmaxima centralt i rummet. Nu har du sannolikt mer odistorderad subbas i lyssningspositionen. Vanligen räcker detta men det finns mer avancerade åtgärder.
OBS lyssningspositionen bör vara minst en 1/4 vägglängd från närmaste vägg.
https://www.harman.com/documents/multsubs_0.pdf
https://pdfs.semanticscholar.org/00da/5 ... a1a72e.pdf

JM


Jag bor tyvärr inte så att jag kan ha ett "dedikerat lyssningsrum", utan har öppen planlösning med allt vad det innebär. Placering enligt dessa teorier skulle vara både praktiskt och estetiskt omöjligt.

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1323
Blev medlem: 2006-04-14

Re: Tänkte skaffa nytt (större) bassystem, - tips önskas!

Inläggav UnholyRishna » 2020-06-17 12:29

HenrikE skrev:Hej igen allesamman, var ett bra tag sen jag var inloggad nu...

Kan ju berätta lite mer om uppställningen. PEQ:en har totalt åtta moduler, och korrigeringen vi satte upp använder sex av dem, i mono. Det är en klar fördel att ha gott om peq:ar. Tex är den stora toppen tid 42 Hz inte en ensam topp som det ser ut först utan två som ligger tätt ihop. Det gick inte att plocka bort den snyggt med en ensam peq, men med två blev det bra.

Så här ser korrigeringen ut:
peqcurve.png


Detta är den allra första versionen, jag räknar med att det behövs lite justeringar när det har lyssnats i lugn och ro i några veckor till. Men för att vara en första version blev det väldigt (väldigt!) bra. Eventuella ändringar lär inte bli stora.
Toppen på +12dB vid lite drygt 60 Hz kan kanske tyckas se stor ut, men ställer inte till några problem. Gränsen för hur högt det går att spela sätts vid lägre frekvenser. Över 50-60Hz finns det gott om kapacitet att ta av, det skulle gå bra att höja mer vid behov.


Precis! Vid högre frekvenser är det inga som helst problem med kapaciteten, utan det är uteslutande riktigt låga frekvenser som skapar orimligt stora membranrörelser.

Kan även tillägga att vi, under inställningarnas gång, fick uppleva väldigt tydligt varför cr80s alltid ska slås på först, och inte sist. Strömsladden lossnade temporärt när filtret drogs fram för justering, och det är inga dåliga knallar som genereras på detta sätt! 8O :D

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Tänkte skaffa nytt (större) bassystem, - tips önskas!

Inläggav DVD-ai » 2020-06-17 14:52

UnholyRishna skrev:
DVD-ai skrev:Sitter du ca 1/4 ut i rummet som är ca 4m långt? :)

Jag skulle rekommendera infraY-8 som du börjar med att driva med din NAD208, koppla dessa parallell-serie-parallellt så får du 9ohm nominellt och ca 125w 8ohm/element innan steget klipper.
Men du får ju även 6dB högre känslighet än med 4st så dessa 8x125W motsvarar ca 2x500w om du haft 4basar och du nyttjar effekten i det ej mekaniskt begränsande området.

Min erfarenhet av xxls är att dom inte spelar lika starkt som w121(x) men någon riktig koll har jag ej...
Mer än att w121(x) har högre känslighet vad jag mins, detta gör ju att du får ut än ljud av den effekten du stoppar in.

Skulle det vara så


Tjo!
Nä, sitter inte riktigt 1/4 ut, utan snarare ca 1/8. Av möbleringsskäl så blir en lyssningsposition som är placerad längre fram väldigt opraktisk. Har experimenterat en del med att flytta fram huvudet ändå, men upplever inte det som en direkt förbättring. Kan dock tillägga att väggen bakom huvudet är tämligen eftergivlig.. :o

Ja, Y8 vore väldigt trevligt, och jag tror att det går att bygga en jäkligt snygg lösning! Problemet är ju just drivningen. Egentligen är det väl lite olämpligt att seriekoppla basarna alls, då spolarna "påverkar varandra". Detta kanske inte är ett jättestort problem dock, och kanske kan funka initialt..

Som jag har förstått det när jag läst gamla trådar (jag inte minns vad de hette, eller mer specifika detaljer), så ska ju Ino-basarna ha större användbar slaglängd innan besvärande distorsion uppkommer. Men det är som sagt mest något svagt minne jag har av tidigare läsning.

Tack för input oavsett! :)


Det är inga problem att seriekoppla i detta fallet :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1323
Blev medlem: 2006-04-14

Re: Tänkte skaffa nytt (större) bassystem, - tips önskas!

Inläggav UnholyRishna » 2020-06-17 16:27

@DVD-ai: Tja, kan ju i vart fall starta där, och sedan fundera på kraftfullare drivningsalternativ. :)

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Tänkte skaffa nytt (större) bassystem, - tips önskas!

Inläggav schmutziger » 2020-06-17 18:19

Två tre tankar

Daytons 15tummare kanske hade kunnat vara något med, eller måste det vara ino?
man kan hitta något digitalt 2ohmsstabilt steg o parallellkoppla som man vill eller iaf något 4kanaligt.
kul o börda!

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1323
Blev medlem: 2006-04-14

Re: Tänkte skaffa nytt (större) bassystem, - tips önskas!

Inläggav UnholyRishna » 2020-06-17 19:20

schmutziger skrev:Två tre tankar

Daytons 15tummare kanske hade kunnat vara något med, eller måste det vara ino?
man kan hitta något digitalt 2ohmsstabilt steg o parallellkoppla som man vill eller iaf något 4kanaligt.
kul o börda!


Tjena Schmutziger!
Ino känns ju som det naturliga valet, då det finns väldigt mycket "god erfarenhet" av de elementen. I vart fall om de är tillräckligt mycket bättre än de jag har nu. Annars borde Scan-Speak Revelator 32W/8878T01 också funka, men med tanke på priset så är det ju inte nödvändigtvis en god idé. :?
15" är hursomhelst för stort, då jag vill hålla ner lådornas bredd så mycket som möjligt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Tänkte skaffa nytt (större) bassystem, - tips önskas!

Inläggav Nattlorden » 2020-06-17 19:29

UnholyRishna skrev:15" är hursomhelst för stort, då jag vill hålla ner lådornas bredd så mycket som möjligt.


Man kan spela dem på annat håll än rakt fram, iofs... dvs. snurra lådorna...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1323
Blev medlem: 2006-04-14

Re: Tänkte skaffa nytt (större) bassystem, - tips önskas!

Inläggav UnholyRishna » 2020-06-17 21:50

Nattlorden skrev:
UnholyRishna skrev:15" är hursomhelst för stort, då jag vill hålla ner lådornas bredd så mycket som möjligt.


Man kan spela dem på annat håll än rakt fram, iofs... dvs. snurra lådorna...


Då exciterar elementen rörelser i det ledet där basarna är bredast, men grundast. Med den höjden jag tänkt vetefan hur bra det är... Hade varit helt ok om man kunde skruva fast basarna i väggen bakom, men då lär väl grannarna mörda mig! :roll:

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Tänkte skaffa nytt (större) bassystem, - tips önskas!

Inläggav Michael » 2020-06-18 23:45

Ytterliggare 4 basar som du har (men ScanSpeak's motsvarande), men kanske lite större lådor. Blir ju billigare om inte annat. Undra hur mått/hålbild är jämfört med Ino, kanske kan använda samma lådor. Om det går skulle du kunna bygga 8 fina nya lådor och skaffa 4 Scanspeak. Blir det bra, byt till Ino för extra bra.

Äh, Ino direkt är nog att föredra. Skulle det gå med ny bänk, med två tolvor? Så blir det inte så höga torn.

//Michael

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Tänkte skaffa nytt (större) bassystem, - tips önskas!

Inläggav DVD-ai » 2020-06-22 18:06

UnholyRishna skrev:@DVD-ai: Tja, kan ju i vart fall starta där, och sedan fundera på kraftfullare drivningsalternativ. :)


Ja det än väg att gå och råkar vara just den väg jag gick, jag har bara ca 100w/8ohm till respektive element nu och hade även det när jag körde med 8st också.
Det spelar på rätt bra med den låga effekten till var och ett avbara 8st element, och nu med 16st element och samma låga effekt till varje element så är det på alla vis tillräckligt för mig och lägenheten samt grannar.

Om effekten räcker så räcker det ju, så testa :)
Om du är i behov av mer effekt så går det ju allt att lösa i efterhand :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1323
Blev medlem: 2006-04-14

Re: Tänkte skaffa nytt (större) bassystem, - tips önskas!

Inläggav UnholyRishna » 2020-06-23 20:06

Michael skrev:Ytterliggare 4 basar som du har (men ScanSpeak's motsvarande), men kanske lite större lådor. Blir ju billigare om inte annat. Undra hur mått/hålbild är jämfört med Ino, kanske kan använda samma lådor. Om det går skulle du kunna bygga 8 fina nya lådor och skaffa 4 Scanspeak. Blir det bra, byt till Ino för extra bra.

Äh, Ino direkt är nog att föredra. Skulle det gå med ny bänk, med två tolvor? Så blir det inte så höga torn.

//Michael

Oavsett vilken lösning det blir, så känns det som att det är dumt att gå en omväg. Synd bara att inte det finns mer erfarenhet här utav hur Ino-elementen står sig mot mina xxls. Vet att jag läst nånstans att skillnaden ska vara rätt stor. Men tror mest att det rörde sig om subjektiva intryck. Vill ju vara säker på en tillräcklig ökning av ljudtrycket. :)

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1323
Blev medlem: 2006-04-14

Re: Tänkte skaffa nytt (större) bassystem, - tips önskas!

Inläggav UnholyRishna » 2020-06-23 20:08

DVD-ai skrev:
UnholyRishna skrev:@DVD-ai: Tja, kan ju i vart fall starta där, och sedan fundera på kraftfullare drivningsalternativ. :)


Ja det än väg att gå och råkar vara just den väg jag gick, jag har bara ca 100w/8ohm till respektive element nu och hade även det när jag körde med 8st också.
Det spelar på rätt bra med den låga effekten till var och ett avbara 8st element, och nu med 16st element och samma låga effekt till varje element så är det på alla vis tillräckligt för mig och lägenheten samt grannar.

Om effekten räcker så räcker det ju, så testa :)
Om du är i behov av mer effekt så går det ju allt att lösa i efterhand :)

Absolut, så är det ju!
Eller så byter man till i16s och lägger Profundus Y4 under. Många olika tankar just nu... :mrgreen:

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Tänkte skaffa nytt (större) bassystem, - tips önskas!

Inläggav Frisk » 2020-06-24 06:49

Jag tänkte föreslå det i ett tidigt inlägg jag aldrig skickade, om du ändå har delningsfilter och kör delat känns ju i16s eller i32s (i r-låda) mer naturligt. Även i32s (i studiolåda) går att placera ovanpå basmodulerna (i alla fall infra, profundus Y är säkert lite för hög i standardutförande.

Anledningen till pi60s är väl om du ofta lyssnar med frontarna i fullregister med basdelen avstängd. Om du alltid har hela systemet på ser jag ingen vinning i en fullregisterhögtalare (utöver att du redan har den då)

Jag hade tidigare en peerless subwoofer, undra om det var xxls i den, var en liten låda med en slavbas. Jag fick det aldrig att funka alls och dessutom hade den ganska dålig kapacitet. Övergången till ino var påtaglig. Men det är ju inte alls en rättvis jämförelse, allt annat har ju ändrats också, lådstorlek, drivning, delningsfilter och mycket mer.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Tänkte skaffa nytt (större) bassystem, - tips önskas!

Inläggav Michael » 2020-06-25 00:29

UnholyRishna skrev:Synd bara att inte det finns mer erfarenhet här utav hur Ino-elementen står sig mot mina xxls. Vet att jag läst nånstans att skillnaden ska vara rätt stor. Men tror mest att det rörde sig om subjektiva intryck. Vill ju vara säker på en tillräcklig ökning av ljudtrycket. :)

Vilken skillnad var stor och var det basreflex eller sluten. XXLS och Inotolvan (äldre) är väl rätt lika. Jag misstänker att INO's element bidrog till att XXLS kom fram. Är det någon större skillnad på slaglängden! Allt är relativt, men 'större' är det väl inte. Noterar du skriver om ljudtryck och inte dist eller så. Sedan kommer priset kanske in i ekvationen. Får ju flera XXLS, för samma peng. Men så var det detta med storlek. ...och gick det inte bra med mindre låda till INOs nya, kanske minns fel. Jaja, vad säger jag igentligen - jo många saker ta hänsyn till.

...men så många inotolvor som du bara kan pressa in, är nog bäst :)

(med SS kommer du billigare undan, men tänk även på slutsteg)

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Tänkte skaffa nytt (större) bassystem, - tips önskas!

Inläggav Michael » 2020-06-25 00:42

Ursäkta läste första inlägget igen. Basreflex kan eventuellt vara ett alternativ skriver du. 4st var det som höga torn, eller mer vanligt format på varandra? Kan du inte få in 3 per sida om tornen går upp till taket? En liten fundering är om dessa kommer att stå still, om det sitter element högt upp som vill gunga tornet. Blir det snyggt med djupare lådor/torn? Men då måste hänsyn tas till ljudet från frontarna. Kanske gäl-absorbent på tornen?

//Michael

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Tänkte skaffa nytt (större) bassystem, - tips önskas!

Inläggav DVD-ai » 2020-06-25 08:15

Jag tycker att profundusY är en fantastiskt väljudande och kapabel konstrukion.
Med 4st sådana har man kvalitet och kapacitet som räcker till allt man normalt kan komma att vilja göra. :)
Förutsatt att rummet och möjliga möbleringar har rätt egenskaper för att få till det optimalt.

Just detta med placering är min enda egentliga invändning mot profY....
Om rummet ifråga ej är gigantiskt så är det stor chans att dessa stora lådor kommer att både dominera synintrycket och möjligheten att placera dom på det ljudmässigt bästa sättet.
Detta är en stark orsak till att jag gått på infraY, lådorna är så pass smidiga att man lätt kan gömma undan dom och få till placeringar där dom låter som bäst.

För kapaciteten skulle jag vilja påstå att profY-2 eller infraY-6 är mer än nog för dom flesta mycket högt ställda krav på kapacitet.
Det är inte många som behöver det dubbla för just kapaciteten. :)
Men för möjlighet till optimalt samarbete med rummet så ser situationen ev lite annorlunda ut -beroende på rummets beskaffenheter.

Sedan kan man resonera kring det hela på så sätt att man vill ha all kapacitet som under några omständigheter kan komma att krävas.
Man lyssnar hemma hos andra med system liknande det man själv har i åtanke och bildar sig uppfattning om vad som egentligen behövs.

För mig resulterade det i att kapaciteten med infraY-8 i hus kunde konstateras räcka för allt jag vill kunna göra.
Men då jag vet att jag har ambitionen att bo i hus med stor öppen planlösning i framtiden, ja då vill jag ha marginal.
Detta och det faktum att mitt nuvarande rum inte medger en optimal symmetrisk placering av basmoduler och därför "mår bra av" att typ tapetsera väggen med basmoduler.
Ja det gjorde att valet föll på det dubbla antalet moduler mot vad som jag konstaterat räcker.

Vägen är inte alltid tydlig i förväg, det viktiga är att hålla koll på sina prioriteringar. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Tänkte skaffa nytt (större) bassystem, - tips önskas!

Inläggav Alexi » 2020-06-25 17:11

UnholyRishna skrev:Om jag försöker höja nivån nedåt 16Hz så att den ligger jämnt i nivå med området mellan 20-60Hz, så börjar baselementen dista något fruktansvärt vid min önskade ljudstyrka.

Min erfarenhet av det element är att det aldrig distar fruktansvärt, så jag tror att det är slutsteget. Prova att låna en till 208. Tänk på att EQ höjning äter effekt.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1323
Blev medlem: 2006-04-14

Re: Tänkte skaffa nytt (större) bassystem, - tips önskas!

Inläggav UnholyRishna » 2020-06-25 23:46

Frisk skrev:Jag tänkte föreslå det i ett tidigt inlägg jag aldrig skickade, om du ändå har delningsfilter och kör delat känns ju i16s eller i32s (i r-låda) mer naturligt. Även i32s (i studiolåda) går att placera ovanpå basmodulerna (i alla fall infra, profundus Y är säkert lite för hög i standardutförande.

Anledningen till pi60s är väl om du ofta lyssnar med frontarna i fullregister med basdelen avstängd. Om du alltid har hela systemet på ser jag ingen vinning i en fullregisterhögtalare (utöver att du redan har den då)

Jag hade tidigare en peerless subwoofer, undra om det var xxls i den, var en liten låda med en slavbas. Jag fick det aldrig att funka alls och dessutom hade den ganska dålig kapacitet. Övergången till ino var påtaglig. Men det är ju inte alls en rättvis jämförelse, allt annat har ju ändrats också, lådstorlek, drivning, delningsfilter och mycket mer.


Ja, i en optimal värld kör man ju toppsystem när man har basmoduler. Mina Pi60s köptes i en tid när jag inte hade så stora basar. Således var golvytan de tog i anspråk ingen bristvara.
Jag har faktiskt haft lite olika basar med Peerless XLS-element med slavar, både 10" och 12". Jag minns att jag tyckte att 10"-basarna lät betydligt bättre. 12" lät bullrigt och odistinkt i jämförelse. Jag har dock, nästan ända sedan mina första basmoduler installerades, haft tillgång till delningsfilter med justeringsmöjligheter av tonkurvan. Annars vete tusan om det funkat alls. Bytet till mina fyra slutna basar med 12" XXLS var ett steg uppåt, men faktiskt inte riktigt så stort som jag trott.

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1323
Blev medlem: 2006-04-14

Re: Tänkte skaffa nytt (större) bassystem, - tips önskas!

Inläggav UnholyRishna » 2020-06-25 23:58

Vilken skillnad var stor och var det basreflex eller sluten. XXLS och Inotolvan (äldre) är väl rätt lika. Jag misstänker att INO's element bidrog till att XXLS kom fram. Är det någon större skillnad på slaglängden! Allt är relativt, men 'större' är det väl inte. Noterar du skriver om ljudtryck och inte dist eller så. Sedan kommer priset kanske in i ekvationen. Får ju flera XXLS, för samma peng. Men så var det detta med storlek. ...och gick det inte bra med mindre låda till INOs nya, kanske minns fel. Jaja, vad säger jag igentligen - jo många saker ta hänsyn till.

...men så många inotolvor som du bara kan pressa in, är nog bäst :)

(med SS kommer du billigare undan, men tänk även på slutsteg)

//Michael


Problemet jag upplever med XXLS 12 är att de låter ganska illa när de passerat de +/-12,5mm i slagläng som de är specade att vara någerlunda linjära inom. Lösningen med massor med element hade varit trevlig, om jag bara haft ett mycket större rum! :D


Michael skrev:Ursäkta läste första inlägget igen. Basreflex kan eventuellt vara ett alternativ skriver du. 4st var det som höga torn, eller mer vanligt format på varandra? Kan du inte få in 3 per sida om tornen går upp till taket? En liten fundering är om dessa kommer att stå still, om det sitter element högt upp som vill gunga tornet. Blir det snyggt med djupare lådor/torn? Men då måste hänsyn tas till ljudet från frontarna. Kanske gäl-absorbent på tornen?

//Michael


Ja, basreflex hade ju gett rätt mycket mer ljudtryck med ett mindre antal element, och mindre ineffekt. Men de är ju stora som tusan om de ska låta vettigt.. Tittar dock över möjligheten till att byta till toppar, och lägga basarna under istället. Det är just gungningarna i ett högt torn som oroar mig. Är inte bekväm med att ha dem stående "fritt", och är lika obekväm med att fästa dem mot väggen, då grannarna antagligen hade velat mörda mig efter första provsepelningen. 8O Bredden på basarna (om torn skall byggas)dem vill jag inte heller öka, då det kommer minska "stereobredden" på frontarna för mycket.

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1323
Blev medlem: 2006-04-14

Re: Tänkte skaffa nytt (större) bassystem, - tips önskas!

Inläggav UnholyRishna » 2020-06-26 00:10

DVD-ai skrev:Jag tycker att profundusY är en fantastiskt väljudande och kapabel konstrukion.
Med 4st sådana har man kvalitet och kapacitet som räcker till allt man normalt kan komma att vilja göra. :)
Förutsatt att rummet och möjliga möbleringar har rätt egenskaper för att få till det optimalt.

Just detta med placering är min enda egentliga invändning mot profY....
Om rummet ifråga ej är gigantiskt så är det stor chans att dessa stora lådor kommer att både dominera synintrycket och möjligheten att placera dom på det ljudmässigt bästa sättet.
Detta är en stark orsak till att jag gått på infraY, lådorna är så pass smidiga att man lätt kan gömma undan dom och få till placeringar där dom låter som bäst.

För kapaciteten skulle jag vilja påstå att profY-2 eller infraY-6 är mer än nog för dom flesta mycket högt ställda krav på kapacitet.
Det är inte många som behöver det dubbla för just kapaciteten. :)
Men för möjlighet till optimalt samarbete med rummet så ser situationen ev lite annorlunda ut -beroende på rummets beskaffenheter.

Sedan kan man resonera kring det hela på så sätt att man vill ha all kapacitet som under några omständigheter kan komma att krävas.
Man lyssnar hemma hos andra med system liknande det man själv har i åtanke och bildar sig uppfattning om vad som egentligen behövs.

För mig resulterade det i att kapaciteten med infraY-8 i hus kunde konstateras räcka för allt jag vill kunna göra.
Men då jag vet att jag har ambitionen att bo i hus med stor öppen planlösning i framtiden, ja då vill jag ha marginal.
Detta och det faktum att mitt nuvarande rum inte medger en optimal symmetrisk placering av basmoduler och därför "mår bra av" att typ tapetsera väggen med basmoduler.
Ja det gjorde att valet föll på det dubbla antalet moduler mot vad som jag konstaterat räcker.

Vägen är inte alltid tydlig i förväg, det viktiga är att hålla koll på sina prioriteringar. :)


Är också tämligen säker på att jag klarat mig väl med både Profundus Y4 och Infra Y8. Infra Y6 hade säkert funkat det med, men kräver ju nått riktigt as till slutsteg.
Profundus Y är helt klart betydligt svårare att integrera visuellt i rummet, framförallt i och med olämpligheten med att täcka portarna med tyg på ett rimligt avstånd.
Det kräver helt enkelt att man är lite kreativ för att få det att se någerlunda snyggt ut.
Och dessvärre så har jag ingen större frihet gällande placeringarna, om inte stereon ska käka upp precis hela rummet.
Ska nog sätta mig och cadda upp rummet i helgen och se hur de olika alternativen skulle kunna lira. :)

Tror jag läste något gammalt inlägg du gjort där du menade att W121 (eller var det W121x?) lät bra även fast de pressades ända uppemot +/-25mm i slaglängd.
Är det korrekt uppfattat? Tycker personligen att XXLS börjar låta illa redan vid hälften så stora konutslag.
Ingvar verkar själv tycka att 50mm p-p låter bra på Y-elementen.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Tänkte skaffa nytt (större) bassystem, - tips önskas!

Inläggav gopnik » 2020-06-26 00:12

UnholyRishna skrev:
Nattlorden skrev:Man kan spela dem på annat håll än rakt fram, iofs... dvs. snurra lådorna...

Då exciterar elementen rörelser i det ledet där basarna är bredast, men grundast. Med den höjden jag tänkt vetefan hur bra det är...

Man kan ha element på båda sidorna. Om du då ändå ska ha en decimeter spalt eller så mot väggen så kan du vända det elementet med magneten utåt och släcka ut en del jämna övertoner. Den fula magneten kommer inte synas i alla fall, om man inte trycker kinden mot väggen. Då får du både stabila torn, lägre dist och mer kapacitet.

Annars kan man byta till toppar, placera ett par bamselådor under toppen, och sedan från taket pendla ner platta lådor med element på sidan. Då spelar det ingen roll om lådan svänger.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1323
Blev medlem: 2006-04-14

Re: Tänkte skaffa nytt (större) bassystem, - tips önskas!

Inläggav UnholyRishna » 2020-06-26 00:30

Alexi skrev:
UnholyRishna skrev:Om jag försöker höja nivån nedåt 16Hz så att den ligger jämnt i nivå med området mellan 20-60Hz, så börjar baselementen dista något fruktansvärt vid min önskade ljudstyrka.

Min erfarenhet av det element är att det aldrig distar fruktansvärt, så jag tror att det är slutsteget. Prova att låna en till 208. Tänk på att EQ höjning äter effekt.

Tjena,
Jag har alltså två st. 4-ohms element seriekopplade/kanal, dvs. 8 Ohm nominellt. Nad 208 ska ju klara att ge ifrån sig rätt duktigt med kräm även i 8 ohm.
Hade inte Morello mätt upp det till 630W i 8 Ohm i över en sekund?
Elementen ser inte ut att tåla extremt hög effekt (350W max), och linjär slaglängd är angiven till +/-12,3mm. Jag tycker att det låter konstigt att det skulle vara slutsteget som kroknar ärligt talat.
Och nog för att det är lite gain vid låga frekvenser, men efter installation av PEQ:en så är det snarare lägre effekt de får, då PEQ:en huvudsakligen använts för att sänka. I vart fall vid låga frekvenser.
Infra-tillsatsen är dessutom rätt långt ifrån "utmaxad". Så, är detta scenario verkligen sannolikt? Det finns ju som jämförelse uttalanden om att Inos Y-element har dubbelt så stor tillgänglig slaglängd innan de låter illa.
Jag hoppas helt enkelt att du har fel, för byta steg är jag inte sugen på. :roll:

I vilken applikation använde du Peerless 835017?

Nästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster