Placering Ino a1 i asymmetriskt rum

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
redrum
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2006-02-07

Placering Ino a1 i asymmetriskt rum

Inläggav redrum » 2020-07-13 18:25

Hej,

Jag håller på räknar på placeringen av mina 6 st Ino a1 och utgår från tumregeln om 20 grader framåt och 20 grader uppåt för första högtalaren. Problemet är att rummet är asymmetriskt. Framväggen/högtalarväggen är 4 meter medans bakväggen/lyssningsväggen är ca 5,3 meter, så om jag sitter i mitten (om man utgår från framväggen) så har jag 2 meter till vänster sidovägg och 3,3 meter till höger sidovägg.

Frågan är om man strikt ska följa vinkeluträkningen och placera den första högtalaren på höger sida högre upp och längre fram jämfört med motsvarande högtalare på vänster sida? Nästa högtalare hamnar i så fall högre upp och längre bak än motsvarande på vänster sida då dessa sitter bakom lyssningspositionen.

I mina amatörögon verkar det rimligt att strikt placera högtalarna efter vinklarna men det finns kanske flera faktorer att ta hänsyn till? Tänker ffa på att om man placerar vänster och höger högtalare på olika höjd så får de olika avstånd till taket vilket kanske också måste vägas in?

/Lars

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Placering Ino a1 i asymmetriskt rum

Inläggav JonasB » 2020-07-13 20:52

Jag har, efter råd från Ingvar, gått efter vinkeln. Alltså placerat på olika höjd eftersom avståndet till sidorna skilljer.

Vad säger tumregeln om paret i mitten och längst bak?

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3623
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Placering Ino a1 i asymmetriskt rum

Inläggav HenrikTornquist » 2020-07-13 21:04

Vad säger Ingvar själv om tumregler?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
redrum
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2006-02-07

Re: Placering Ino a1 i asymmetriskt rum

Inläggav redrum » 2020-07-14 01:15

JonasB skrev:Jag har, efter råd från Ingvar, gått efter vinkeln. Alltså placerat på olika höjd eftersom avståndet till sidorna skilljer.

Vad säger tumregeln om paret i mitten och längst bak?


Ok, då kör jag på samma.

Ja, de bakre högtalarna har jag också funderat på. Dessa har jag möjlighet att placera symmetriskt men då blir det istället olika stora "tårtbitar" på höger och vänster sida, så det är frågan vilken som är den minst dåliga kompromissen. Jag har tänkt koppla 2+1+1+2 så högtalarna längst bak kommer alltså att vara surround back left och right. Jag tror att en symmetrisk placering ger en bättre ljudbild för ljud som kommer rakt bakifrån, men att man kanske inte får en fullt homogen ljudbild mellan surround och surround back (right i mitt fall) pga de olika stora "tårtbitarna". Rena gissningar från min sida dock, men om inte annat så kommer det se bättre ut rent visuellt med en symmetrisk placering av dessa högtalare så jag kör på detta.


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster