Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Inläggav goat76 » 2020-09-17 08:50

Belker skrev:
goat76 skrev:Var är alla dessa oberoende mätningar, jag har inte sett några, mest bara mätningar av användares korrigerade rumsmätningar och inte några direkta försök att möta högtalarna i sig?

Ino har inte testats i Stereophile eller Audio Science Review, nej. Finns det fler ”oberoende” som gör ordentliga mätningar? Har LTS testat någon Ino?


Om LTS skulle göra mätningar på en högtalare från Ino så skulle man antagligen fråga Ingvar exakt hur dessa bör mätas, något man kanske inte hade gjort ifall en mätning görs av ett annat fabrikat där man har svårt att komma i kontakt med konstruktören.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Inläggav jonasp » 2020-09-17 09:01

Jag vet inte riktigt vad du menar. Alla mätningar ska givetvis bedömas utifrån deras förutsättningar, oavsett märke. Vill man jämföra måste man standardisera mätningen.

Gällande pi60s-mätningen var den mycket välgjord i ekofri kammare.

Tillägg: frågan ovan var riktad till goat76. Glömde citera. :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Inläggav JM » 2020-09-17 09:06

Det är ett intressant observandum att så många har köpt Ino-högtalare utan faktiska mätningar!

Som jag ser det är det ett primärt ett resultat av bra marknadsföring utan klara tekniska fakta av en inte helt kass högtalare.
Att så har kunnat ske inom en grupp med hög fokus på högtalarteknik är ett extremt intressant fenomen.

JM
Senast redigerad av JM 2020-09-17 09:13, redigerad totalt 1 gång.
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Inläggav jonasp » 2020-09-17 09:12

JM, detta är visserligen faktiskt, men nog måste man väl få lov att köpa en högtalare utan att analysera mätningar till höger och vänster!? Obs, jag har inga Ino, kör bara med högtalare jag själv gjort. Så jag har ju såklart mätt på mina egna och analyserat dem sönder och samman. Men... den normale konsumenten!?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Inläggav Prozac » 2020-09-17 09:14

Almen skrev:
Prozac skrev:Har INOs produkter överhuvudtaget testats [...] av någon annan än konstruktören?

Eh... Jo, det får man väl säga, att Inos produkter är ganska genomtestade. Det är ju inte ett helt ovanligt högtalarmärke i Sverige, eller hur? :)

Har INOs produkter överhuvudtaget [...] mätts på av någon annan än konstruktören? Finns isf resultaten publicerade nånstans?

Jadå, jag vill minnas att flera medlemmar på faktiskt har gjort det. Det är bara att söka.

Dessutom finns en internationell mätning på Guru av... var det Devialet? Någon slags tidsplankompensation, tror jag det handlade om. Finns också på faktiskt någonstans.


Jaja, jag får väl söka. Främst tänkte jag på om någon mer oberoende testning under kontrollerade former gjorts (sen vet jag förstås att hifi-tidningar etc ofta har nån form av beroende till annonsörer etc så rent oberoende finns sällan). Jag antar att alla ni som köpt INOs produkter har tagit del av nån form av mätningar? (nb, jag tvivlar inte på att de är bra, mer att jag vill lära mig mer om dimensionering genom att studera de bästa förebilderna)
Ha en fortsatt trevlig dag.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Inläggav JM » 2020-09-17 09:21

jonasp - Jag har pi60 inom familjen. Ino är ingen dålig högtalare.
Fenomenet att sälja högtalare utan klar faktiska mätningar på faktiskt är mycket intressant.
Marknadsföringen av en produkt är viktig. Hur detta går till varierar.
Tekniskt bra produkt är inte tillräckligt för att sälja. Sannolikt är det något du själv är medveten om med dina högtalare.

JM
Senast redigerad av JM 2020-09-17 09:37, redigerad totalt 1 gång.
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Inläggav goat76 » 2020-09-17 09:23

jonasp skrev:Jag vet inte riktigt vad du menar. Alla mätningar ska givetvis bedömas utifrån deras förutsättningar, oavsett märke. Vill man jämföra måste man standardisera mätningen.

Gällande pi60s-mätningen var den mycket välgjord i ekofri kammare.


Jag är alldeles säker på att du förstår vad jag menar.

Det blir inte objektivt jämförbara mätningar ifall man för en viss högtalarkonstruktion tar med beräkningar att den ska ta stöd av en vägg, men inte ta med i beräkningarna hur andra högtalare är byggda för att fungera i ett riktigt rum.

En standardiserad mätning kommer knappast vara ”bäst” anpassad för alla högtalare, den kommer passa olika högtalare olika bra, jämförelserna mellan dessa blir då oundvikligen skev.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Inläggav jonasp » 2020-09-17 09:38

Vadå ”jag är alldeles säker på att du förstår vad jag menar”??? Lägg inte ord i andras mun. Sjukt drygt när du skriver så.

Mätningar är alltid objektiva. Man måste givetvis precisera mätomständigheterna. Vidare måste självfallet en stor dipol mätas och bedömas annorlunda än en liten monitor med betydligt lägre riktverkan. Att dessa mätresultat är svåra att jämföra för det otränade ögat är självklart. På samma sätt kan jag absolut få för mig att mäta utomhus på en högtalare som är avsedd att placeras i rum, just för att jag vill kunna bedöma hur högtalaren förväntas ta stöd av rummet. Mäter jag på högtalaren i rum blir denna bedömning mycket svårare. Vad man inte alltid kan se är så klart vad konstruktören tänkt. Det här är ärligt talat fundamenta.

När jag talar om standardiserade mätningar är det att man har samma typ av mätning. Typ på 0-gradersriktningen och 30-grader åt sidan osv. Men du kan inte mäta på en Wilson Alexx på samma avstånd som en piP... t ex.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Inläggav jonasp » 2020-09-17 09:43

JM skrev:jonasp - Jag har pi60 inom familjen. Ino är ingen dålig högtalare.
Fenomenet att sälja högtalare utan klar faktiska mätningar på faktiskt är mycket intressant.
Marknadsföringen av en produkt är viktig. Hur detta går till varierar.
Tekniskt bra produkt är inte tillräckligt för att sälja. Sannolikt är det något du själv är medveten om med dina högtalare.

JM

Vadå sälja en högtalare utan klara mätningar? Klart Ingvar har mätt. Måste han publicera mätningarna menar du? Måste jag publicera mätningarna på mina högtalare när jag säljer dem?

Varje bolag får väl rimligen själva avgöra hur de marknadsför sina högtalare eller produkter.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Inläggav DVD-ai » 2020-09-17 09:43

JM skrev:Det är ett intressant observandum att så många har köpt Ino-högtalare utan faktiska mätningar!

Som jag ser det är det ett primärt ett resultat av bra marknadsföring utan klara tekniska fakta av en inte helt kass högtalare.
Att så har kunnat ske inom en grupp med hög fokus på högtalarteknik är ett extremt intressant fenomen.

JM


Att man helt enkelt gillar ljudet är såklart inte skäl nog att gilla dom trots att man är teknik intresserad men ej brytt sig om att mäta ingående på själva burkarna. :lol:

Ja men om någon känner sig manad att mäta på dom "oberoende" så är det ju fritt fram.
Någon som äger Ino vet jag dock inte om dom kan anses vara det - ur vissas ögon.
Vi kommer säkert bara att försköna våra mätningar utefter vår egen uppfattning och tro om hur en mätning borde se ut för just denna konstruktion, placerad just här och med aktuell vinkel. :D

Så bäst är nog om någon negativt inställd utför mätningarna tillsammans med ägaren så att det negativa och det positiva tar ut varandra. :wink:
Senast redigerad av DVD-ai 2020-09-17 09:47, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Inläggav jonasp » 2020-09-17 09:46

Bästa skälet att mäta är nyfikenhet, dvs att man är ute efter att lära sig något. Annars är det mycket bättre att ladda ett fonogram och sjunka ner i soffan och njuta. Tycker jag. :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Inläggav DVD-ai » 2020-09-17 09:58

Ja vad är det som behöver bevisas? :)
Jag tror att dom flesta kan känna igen att den som säljer högtalarna ej skickar med mätningar på dom.
Och det är samtidigt alltid fritt fram för vem som helst att mäta på dom själv, jag menar vad hindrar?

Jag har ett gäng mätningar som Ingvar gjort på just mitt par högtalare (gjorda hemma hos mig, både närfältsmätningar och vid lyssningsavstånd) och massor av egna mätningar.
Och om man vill ha sitt exemplar uppmätta av Ingvar så går det ju att ordna.
Vid köp av kompletta och färdiga högtalare av Ino så vill jag minnas att man kan få med mätningarna på just det exemplaret

Jag tycker det är ganska bra öppenhet jag :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Inläggav goat76 » 2020-09-17 10:12

jonasp skrev:
JM skrev:jonasp - Jag har pi60 inom familjen. Ino är ingen dålig högtalare.
Fenomenet att sälja högtalare utan klar faktiska mätningar på faktiskt är mycket intressant.
Marknadsföringen av en produkt är viktig. Hur detta går till varierar.
Tekniskt bra produkt är inte tillräckligt för att sälja. Sannolikt är det något du själv är medveten om med dina högtalare.

JM

Vadå sälja en högtalare utan klara mätningar? Klart Ingvar har mätt. Måste han publicera mätningarna menar du? Måste jag publicera mätningarna på mina högtalare när jag säljer dem?

Varje bolag får väl rimligen själva avgöra hur de marknadsför sina högtalare eller produkter.


Jag kan mycket väl förstå vad JM menar, diverse högtalare döms ut här på forumet av medlemmar baserat på mätresultat men dock olyssnade, samtidigt kanske några av dessa kritiker har högtalare i sin ägo vars objektiva mätningar lyser med sin frånvaro.

Detta är bara en ren neutral observation, jag har aldrig hört på ett par högtalare av märket Ino, men baserat på hur många som gillar dem här på forumet så vill jag nog tro att de är alldeles utmärkta högtalare.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Inläggav jonasp » 2020-09-17 10:16

Men det finns objektiva mätningar på både pi60s och piP som har visats på forumet. Och de ser bra ut. :)

Faktum är att jag som högtalarkonstruktör tycker att pi60s är väldigt bra. Även om det finns saker som jag vill göra (och gör) annorlunda.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Inläggav DVD-ai » 2020-09-17 10:19

goat76 skrev:
jonasp skrev:
JM skrev:jonasp - Jag har pi60 inom familjen. Ino är ingen dålig högtalare.
Fenomenet att sälja högtalare utan klar faktiska mätningar på faktiskt är mycket intressant.
Marknadsföringen av en produkt är viktig. Hur detta går till varierar.
Tekniskt bra produkt är inte tillräckligt för att sälja. Sannolikt är det något du själv är medveten om med dina högtalare.

JM

Vadå sälja en högtalare utan klara mätningar? Klart Ingvar har mätt. Måste han publicera mätningarna menar du? Måste jag publicera mätningarna på mina högtalare när jag säljer dem?

Varje bolag får väl rimligen själva avgöra hur de marknadsför sina högtalare eller produkter.


Jag kan mycket väl förstå vad JM menar, diverse högtalare döms ut här på forumet av medlemmar baserat på mätresultat men dock olyssnade, samtidigt kanske några av dessa kritiker har högtalare i sin ägo vars objektiva mätningar lyser med sin frånvaro.

Detta är bara en ren neutral observation, jag har aldrig hört på ett par högtalare av märket Ino, men baserat på hur många som gillar dem här på forumet så vill jag nog tro att de är alldeles utmärkta högtalare.


Ja det är svårt att säga om något låter okey eller riktigt bra bara baserat på ett par mätningar av tonkurva pga att det t är så mycket mer att ta hänsyn till. :)
Men det kan samtidigt ofta gå att se om något borde låta rktigt illa eller bara ganska illa på enbart tonkurvan, just pga att stora avvikelser och inom känsliga områden medför just det.
Dock förutsätts att man vet omständigheterna i samtliga fallen, annars är mätningar inget värda...
Det går ju att generera ett i det närmaste obegränsat antal olika uppmätta tonkurvor från en och samma konstruktion :D

Jag gillar att lyssna, låter det bra så är det bra för mina öron och det är vad jag vill ha :!:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Inläggav Belker » 2020-09-17 10:22

Bra, kan vi släppa mätfrågan nu, eller starta en egen tråd? Var det någon som jämfört och lyssnat på grundmodell mot signaturmodell under kontrollerade former? Inte jämfört piP mot pi60 öppet i olika tid och rum, tack.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Inläggav DVD-ai » 2020-09-17 10:26

Kanske att jag och några andra kan utföra ett blint test på pi60 vs i16s delade mot basar inom ett år. :)
Jag ska arbeta för det och ju fler som är med ju bättre för då kan två personer aggera omkoppling och resten vara blinda.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Inläggav jonasp » 2020-09-17 10:43

Belker skrev:Bra, kan vi släppa mätfrågan nu, eller starta en egen tråd? Var det någon som jämfört och lyssnat på grundmodell mot signaturmodell under kontrollerade former? Inte jämfört piP mot pi60 öppet i olika tid och rum, tack.

Sorry! :) Jag har tyvärr inte.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Inläggav MorganM » 2020-09-17 11:03

Något jag tänkt på är att pip spelar väldigt mycket ljud ut genom porten.Kanske gjort så för att få dom att spela ut större ljudbild?
Annars är det bara så att mellan/bas elementet är så utan mening?
Dom pi60 jag har spelar inte ut något märkbart ljud ut genom porten vid fullregister.

Någon annan som uppmärksammat detta på pip?
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Inläggav music4ever » 2020-09-17 22:42

goat76 skrev:Jag kan mycket väl förstå vad JM menar, diverse högtalare döms ut här på forumet av medlemmar baserat på mätresultat men dock olyssnade, samtidigt kanske några av dessa kritiker har högtalare i sin ägo vars objektiva mätningar lyser med sin frånvaro.

Detta är bara en ren neutral observation, jag har aldrig hört på ett par högtalare av märket Ino, men baserat på hur många som gillar dem här på forumet så vill jag nog tro att de är alldeles utmärkta högtalare.


Att man kan döma ut högtalare som inte är intressanta är ju ganska försåtligt. Om du är ute efter en 4K TV så faller ju alla 1080P TVs bort automatiskt. Samma här. Finns det något i mätningen som man inte vill ha (hög distortion, dålig bandbredd, en frekvensgång som inte passar en mm) så är det perfekt att sålla bort. Sen tar man de som är intressanta och lyssnar på.

Man kan förenklat säga att med mätningar så kan man sålla bort de egenskaper man inte vill ha, men inte (100%) finna vad man söker.

Användarvisningsbild
Waginan
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2017-05-01
Ort: Stockholm

Re: Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Inläggav Waginan » 2020-09-25 14:27

Som David skrev, i vår kommer i16s hem till mig, pi60 har jag nu.
Bs22 och iy-2 (förhoppningsvis 4 i vår också, då kan de bli blindtest i stockholm.
Vh
Waginan
Alltid är det nått.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Inläggav paa » 2020-09-25 17:13

MorganM skrev:Något jag tänkt på är att pip spelar väldigt mycket ljud ut genom porten.Kanske gjort så för att få dom att spela ut större ljudbild?
Annars är det bara så att mellan/bas elementet är så utan mening?
Dom pi60 jag har spelar inte ut något märkbart ljud ut genom porten vid fullregister.

Någon annan som uppmärksammat detta på pip?

Ju lägre avstämning på basreflexen, desto mindre spelar porten med i det vanligaste tonområdet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6685
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Inläggav ChristianAndersson » 2020-09-25 19:08

Kan det inte vara så väl att luften vid portöppningen har statiskt tryck,
att det där enbart är avstämd oerhörd luftrörelse, hastighetsfluktuation?

Prova att sitta normalplacerat med och utan strumpor :)
Shatterer of words

Magnusjohansson
 
Inlägg: 355
Blev medlem: 2006-12-14
Ort: Växjö

Re: Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Inläggav Magnusjohansson » 2020-09-30 17:02

Har jämfört PiPs mot I6 i ett delat system med X4 (hemma har båda). Skulle nog inte kunna hålla isär dessa vid ett blindtest. Där emot så var PiPs väldigt känslig med vilken vinkel den stod. Medans I6 är mycket mer okänslig för det. I6 Låter helt OK bra även om man vinklar dom utåt från lyssnaren. Gissar det är diskanten som gör det. Men enbart gissning.

Har även för skojs skull satt upp två A1'or som frontar. Och nog fan lät även dessa nästan likadant. Man får klart tänka ett frekvensområdet en bit över 80Hz inte alls är med i det fallet då jag även då delade vid 78Hz. Men bortsett från det så.

Minns även när Ingvar demade och man fick höra Pi60 och Pip spela på max vad dom klarade. Pi60 spela klart högre, men i övrigt låter som lika. men inte ens skillnaden i ljudstyrka är så pass stor som i alla fall jag förvänta mig med tanke på storleksskildnaden.

Så min slutsats är. Korrekt konstruerad högtalare i ett rum med vettig behandling så låter allt nästan likadant. Och det känns såklart rimligt att det är så.
Fan av Ino audio och DIY..

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Inläggav Morello » 2021-04-14 12:14

Belker skrev:
goat76 skrev:Var är alla dessa oberoende mätningar, jag har inte sett några, mest bara mätningar av användares korrigerade rumsmätningar och inte några direkta försök att möta högtalarna i sig?

Ino har inte testats i Stereophile eller Audio Science Review, nej. Finns det fler ”oberoende” som gör ordentliga mätningar? Har LTS testat någon Ino?


Et enda jag sett är Soundstage mätreportage om Guru QM10. Det skall noteras att QM10 idag har ett annat diskantelement.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Inläggav music4ever » 2021-04-14 23:59

Belker skrev:Bra, kan vi släppa mätfrågan nu, eller starta en egen tråd? Var det någon som jämfört och lyssnat på grundmodell mot signaturmodell under kontrollerade former? Inte jämfört piP mot pi60 öppet i olika tid och rum, tack.


Vad är det som ska jämföras? Det är ganska klart vad för skillnader som finns (SPL, dist, bredband, spridning) så vad exakt är man ute efter?
Jag har Guru QM-10 och i32s så dessa har jag i runt 8 år kunnat "jämföra". Vi hade även en jämförelse för flera år sedan mellan olika Ino modeller och ev någon annan. Skillnaderna var ganska självklara.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Inläggav DVD-ai » 2021-04-15 06:07

Jag tror nog att det efterfrågas blinda empiriska tester :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Inläggav Belker » 2021-04-15 07:14

music4ever skrev:
Belker skrev:Bra, kan vi släppa mätfrågan nu, eller starta en egen tråd? Var det någon som jämfört och lyssnat på grundmodell mot signaturmodell under kontrollerade former? Inte jämfört piP mot pi60 öppet i olika tid och rum, tack.


Vad är det som ska jämföras? Det är ganska klart vad för skillnader som finns (SPL, dist, bredband, spridning) så vad exakt är man ute efter?
Jag har Guru QM-10 och i32s så dessa har jag i runt 8 år kunnat "jämföra". Vi hade även en jämförelse för flera år sedan mellan olika Ino modeller och ev någon annan. Skillnaderna var ganska självklara.

Jag vet inte vad som är oklart i det du citerar. Jag skriver ju uttryckligen grundmodell vs signatur under kontrollerade former, dvs bland annat blint. Exemplet ”inte piP mot pi60 öppet” borde kunna abstraheras till QM10 och i32s, tycker jag.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Inläggav JM » 2021-04-15 07:17

Glöm subjektiva dubbel blindstudier. Går ej att göra kontrollerat utan att undvika systematisk bias om du inte har massor med pengar och tid.

1 Objektiva distorsionsmätningar över hela hörbara frekvensområdet vid olika ljudnivåer samt uppmätta tonkurvor är enklare och har stort värde.
Personligen menar jag att distorsionsmätningarna är helt avgörande efter levt med lågdistorderande Quad-dipoler i många år.
Det är för mig helt omöjligt att gå till baka att åter lyssna på högtalare med högre distorsion vid normala lyssningsnivåer.
- Ljudet hos högtalare med mer distorsion än jag är van vid upplevs som beslöjat och viktiga detaljer i musiken saknas.

2 Därefter är ljudspridningsmönstret i rummet den näst viktigaste variabeln. Här spelar dipolen i en helt annan division än lådhögtalaren. Här duger simpel analys av skattade tider, frekvensfördelning och ljudstyrka för olika reflexers ankomst till lyssningspositionen. Uppmätta "rumskurvor" (typ Toole) i lyssningspositionen har här inget värde pga hörseln registrerar inte reflexerna typ en mikrofon.
- Ljudet utan adekvata reflexer upplevs som artificiellt och utan spatiala komponenter.

3 Med dessa två variabler underkontroll kan subjektiva icke dubbel blindlyssningar med PEQ fixad rak tonkurva hos direktljudet i en lyssningsposition vara av värde.

Tidigare var jag för mycket fixerad vid raka tonkurvor, djup bas och högtalaren förmåga att återge höga ljudnivåer utan större distorsion. Viktningen av dessa variabler har visat sig vara en kraftig felbedömning. I åratal har jag pga bristande kunskap om vad som är viktigt vid lyssnandet på högtalare missat viktiga detaljer i musiken.
- Det är en njutning att plocka fram en äldre CD/LP och upptäcka nyanser i musiken jag missat i årtionden.

Således finner jag objektiva distorsionsfaktorn uppmätt över hela hörbara frekvensområdet vid olika ljudnivåer vara den enskilt viktigaste variabeln för utvärdering av högtalare.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Inläggav Belker » 2021-04-15 08:01

JM skrev:Glöm subjektiva dubbel blindstudier. Går ej att göra kontrollerat utan att undvika systematisk bias om du inte har massor med pengar och tid.
...

JM

Jag hade inga större förväntningar, eftersom jag efterfrågar en nästan omöjlig sak. Men lite mer ordnade tester hade jag hoppats på.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster