Funderingar om bas

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Kaan
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2011-12-28

Funderingar om bas

Inläggav Kaan » 2020-10-22 21:01

Luddig rubrik men svår att formulera.

Jag är mannan som hade Dream X och profundus x 2 spelandes som jag benämnde det X-4 det jag gjorde lite mätningar innan försäljningen och kurvan såg riktigt trevlig ut för hela systemet.

Nu har jag införskaffat Profundus Y-2 och är mer en nöjd utan att laborerat med placering i större utsträckning, men när jag på skoj gjorde en mätning i REW så spelar det inte lika djupt utan faller kraftigt från 30hz i rum, Jag svarar på min egen fråga genom att säga att jag inte har införskaffat en infratillsatts än och det rätar väl ut kurvan neråt med underavstämd låda!?

Fråga som blir svår att besvara nu kan det varit så att Dream X (Ino slavbasen) var avstämd så pass mycket lägre eller är det något annat jag missar eller gör en tanke vurpa :)

Allt annat lika i CR80s förutom en viss justering på nivåerna Q klockan 8 som innan inte ändrat något annat, känsligheten är ju högre nu så lite brum har framkommit tyvärr men det är en annan fråga.

Någon som har en annan ide än min egen?

//Karl

Användarvisningsbild
Triggerhappy
 
Inlägg: 882
Blev medlem: 2011-02-16
Ort: Kungsängen

Re: Funderingar om bas

Inläggav Triggerhappy » 2020-10-22 21:24

Hej Karl,
Om det är detta system du har din Arcam i så kan du testa att ”sträcka” ut målkurvan nedåt i registret i Dirac, har funkat hos mig.
Lite snett är också rakt.

Kaan
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2011-12-28

Re: Funderingar om bas

Inläggav Kaan » 2020-10-22 22:35

Triggerhappy skrev:Hej Karl,
Om det är detta system du har din Arcam i så kan du testa att ”sträcka” ut målkurvan nedåt i registret i Dirac, har funkat hos mig.


Hej, Nopp inte samma system men en ett bra tipps. Om du är nyfiken så titta gärna in min medlemstråd så kan du se bilder hur ramen ser ut, Jag har ju fått se ditt fina rum. :)

PS mätfel fabricerade av mig är så klart en trolig förklaring också :D

Kaan
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2011-12-28

Re: Funderingar om bas

Inläggav Kaan » 2020-10-23 20:46

Tror jag kanske har mätfel att ta hänsyn till om inte någon annan har en teori.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Funderingar om bas

Inläggav DVD-ai » 2020-10-24 10:36

Kaan skrev:Luddig rubrik men svår att formulera.

Jag är mannan som hade Dream X och profundus x 2 spelandes som jag benämnde det X-4 det jag gjorde lite mätningar innan försäljningen och kurvan såg riktigt trevlig ut för hela systemet.

Nu har jag införskaffat Profundus Y-2 och är mer en nöjd utan att laborerat med placering i större utsträckning, men när jag på skoj gjorde en mätning i REW så spelar det inte lika djupt utan faller kraftigt från 30hz i rum, Jag svarar på min egen fråga genom att säga att jag inte har införskaffat en infratillsatts än och det rätar väl ut kurvan neråt med underavstämd låda!?

Fråga som blir svår att besvara nu kan det varit så att Dream X (Ino slavbasen) var avstämd så pass mycket lägre eller är det något annat jag missar eller gör en tanke vurpa :)

Allt annat lika i CR80s förutom en viss justering på nivåerna Q klockan 8 som innan inte ändrat något annat, känsligheten är ju högre nu så lite brum har framkommit tyvärr men det är en annan fråga.

Någon som har en annan ide än min egen?

//Karl


Är dina prof-Y gjorda så att du kan välja att hög eller normal avstämma dom beroende på om du lämnar båda portarna öppna eller pluggar den ena ?
I sådant fall så ser din version med två portar ut att vara avstämda högt och därmed inte optimerade för spelande av riktigt låga frekvenser.

Sedan vad har du för dimensioner på rummet och öppningar till angränsade rum ?
Placering kan göra massor för utsträckningen ner i frekvens på olika platser i rummet pga att olika rumsliga resonanser triggas och sitter du i ett eller flera flödesmaximum så har du samtidigt tryckminima = låg ljudnivå.

Själv har jag min lyssningsplats i ett flödesmaxima/tryckminima vid ca 16Hz och detta gör att jag får massor med soffskak vid riktigt låga frekvenser tack vare att luften rör sig mycket och ”suger tag” i soffan och en själv. :)
Innan div akustiska åtgärder så hade jag detta flödesmaximum vid 20Hz och fick då en kraftigt avtagande kurva från ca 27Hz och det var inte lika kul....
Vid 20Hz vill man ju ha ljudtryck och inte bara rörelse :evil: du kanske har något liknande problem vid 20Hz ?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
meshuggener
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2007-03-01

Re: Funderingar om bas

Inläggav meshuggener » 2020-10-24 20:42

Det är mina gamla moduler och dessa(Y4) spelade spikrakt ner till 12.8hz i mitt inorum som understämd infra när Ingvar var här och mätte.
Ner till 5hz Drivna med Rotel 1090.
Jag har bara kört dessa underståmda.
Måste vara något annat som är galet.


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster