sprudel skrev:Hade en diskussion med några forumkamrater om skillnaden i presentationen mellan i16s,pi60,i32s och dess större släktingar i56 och i64s.
Tendenser till att presentera ljudet mer ”på” eller i rummet snarare än som upplevt i ett rum bakom högtalarna var synpunkter som kom fram för 5-systemen. Nu har jag aldrig lyssnat på 5-system men är ju nyfiken. Besök hos Johan blir det vid nästa tur till Stockholm, ryktet går att det låter finfint nu.
Vad har du för erfarenheter av hur du upplever olikheterna? Ljudupplevelser är svåra att beskriva men lägg gärna ut texten med analogier osv. Jag ska kämpa att förstå.

Jag har aldrig lyssnat på några Ino-högtalare alls så jag har inte några egna lyssningsintryck att komma med, men av det jag läst här på Faktiskt från användare och IÖ själv så tror jag inte du kommer få någon större eller markant skillnad vad gäller ljudet som mer "på" eller mer "omsvepande" med de större systemen. Som jag förstått det så utgår IÖ från sin ljudfilosofi med louge-lyssning (rum bakom högtalarna) med alla hans system, och att de större systemen ger mer av samma karaktär samt med bättre kapacitet vad gäller ljudtryck, men filosofin kvarstår.
Jag tycker du ska ta och låna hem lite andra högtalare och se om något annat ger dig det du suktar efter, kanske kan du med något annat bibehålla många av de goda egenskaperna du är van vid men samtidigt få ut ljudet mer i rummet mer med högtalare som är tänkta och gjorda för en mer fristående placering längre från angränsningsytor eller som helt enkelt har en mer "gåpåig" karaktär.
Sprudel, har du förresten några exempel på musikstycken/låtar som du upplevt olika mellan olika ljudsystem, där du i ena fallet hört en mer omsvepande "i rummet"-karaktär och som du med ditt ljudsystem upplever som mer som "ett rum bakom högtalarna"? Jag tycker det vore intressant att lyssna på samma låtat här hemma och se hur jag upplever dessa stycken hemma hos mig.

Tänkte att jag kan komma med ett eget låtexempel där jag upplever en ganska omsvepande karaktär.
Bejamin Clementine - At Least For Now (Deluxe) - "Condolence"
https://tidal.com/browse/track/58944505(Hela albumet är förresten ytterst lyssningsbart, riktigt bra produktion tycker jag.)
- Låten börjar med ett entonigt ljud som börjar flera meter långt bak ute till vänster men rör sig närmare och mot mitten av ljudbilden tills det hittar en plats som jag upplever befinna sig ungefär djupledes mitt mellan mig och högtalarnas placering.
- Det starkt basiga trum-beatet som kommer in upplever jag som bara en kort bit bortanför/bakom högtalarna, kanske bara en meter bak.
- Pianot är det ljudinslag som har en tydlig omsvepande "i rummet"-karaktär, ljudet från pianot är "överallt" i halva delen av mitt lyssningsrum och även ganska långt utanför högtalarnas placering.
- Benjamins tydligt inspelade röst ligger lite framför trummorna, ungefär i linje mellan högtalarna.
Ungefär så låter det hemma hos mig med denna låt, hur upplever du dessa ljudinslag hemma hos dig, uppfattas allt komma från ett rum bakom högtalarna?