3- vs 5-system i presentation av ljudbild

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

3- vs 5-system i presentation av ljudbild

Inläggav sprudel » 2020-10-26 10:07

Hade en diskussion med några forumkamrater om skillnaden i presentationen mellan i16s,pi60,i32s och dess större släktingar i56 och i64s.
Tendenser till att presentera ljudet mer ”på” eller i rummet snarare än som upplevt i ett rum bakom högtalarna var synpunkter som kom fram för 5-systemen. Nu har jag aldrig lyssnat på 5-system men är ju nyfiken. Besök hos Johan blir det vid nästa tur till Stockholm, ryktet går att det låter finfint nu. :)
Vad har du för erfarenheter av hur du upplever olikheterna? Ljudupplevelser är svåra att beskriva men lägg gärna ut texten med analogier osv. Jag ska kämpa att förstå. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: 3- vs 5-system i presentation av ljudbild

Inläggav shifts » 2020-10-26 10:56

Det jag kan komma på som jag reagerat på de gånger jag hört 5-system är förutom den vidunderlig avslappnade spelstilen, oavsett ljudnivå, att ljudbilden ofta känns högre. Vet inte om den de facto är högre eller om det enbart är en visuell ljudvilla. Minns den gång det funnits möjlighet att koppla om med d-option har jag knappt tänkt på någon hörbar skillnad på rimliga ljudnivåer, vilket talar för att ögonen luras.

Har ju bara haft upplevelse av dess som tillfällig besökare hos vänner och aldrig levt med di större donen. Ägare är kanske bättre vittnen.

Har heller aldrig lyssnat på 5-system på för kort avstånd, vilket så klart skulle generera större ovälkomna skillnader.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: 3- vs 5-system i presentation av ljudbild

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-10-26 16:51

Ja var ska jag börja...

Faktum är att jag gick på störst möjliga Inoh-burkar direkt när jag skaffade mina. Vid den tiden fanns inte i64s. Jag tyckte att pi60s var för små helt enkelt och ville ha möjlighet till större ljudtryck. Men det jag finner finemang med mina r56h (motsvarar ungefär som i56) är egentligen främst deras direktivitet. För ett givet rum behöver man inte akustikreglera lika mycket som med i14/i16s. Man kan också tänka som så att OM man akustikreglerar så bra man kan, så ger de (r56h) ÄNNU mer tillbaka genom att direktljudet dominerar i förhållande till efterklangsfältet bättre än de mindre gör. i28/i32s kan man se lite som ett mellanting som gör saken lite bättre än i14/i16s. Mitt intryck när jag har lyssnat hos andra är att förvisso låter de (i14/i16s/i28/i32s) "helt ok", men man hör ändå trots akustikreglering mer av rummet. Där tycker jag att i56/i64s verkligen responderar väl när man fixar med akustikregleringen. Shifts här tyckte att ljudbildshöjden var högre. Det kan den nog bli om man sitter för nära. Ljudbilden blir då lite utdragen i höjdledd. Om man sitter längre bort minskar detta. I mitt eget rum tyckte jag mig höra regnbågseffekt trots hyfsat långt lyssningsavstånd (välvt tak - heltäckningsmatta på golvet). Då byggde jag en absorbentdiffusormackapär i taket som faktiskt gav följden att panorerade ljud åt olika håll håller sig betydligt mer i höjd med diskantelementen. Annars tycker jag väl att i64s är lite bättre än i56. Hade dessa funnits nära jag köpte mina hade det blivit sådana istället. Men skillnaden är såpass liten att jag inte har känt mig nödgad att byta än. Men varför inte? Fast det är annat som behöver fixas före, t.ex. basmodulerna.

Personligen tycker jag att alternativet med basstöden bs22 är ett väldigt bra komplement till i14/i16s, men även till i56/i64s :!: :idea: Just i registret 100 - 300 á 400 Hz blir det ofta destruktiv interferens från närliggande begränsningsytor som man kan kompensera för rätt så bra med bs22. Till i28 och i32s blir det nog lite problematiskt med drivningen i och med att de är fyraohmssystem.

Du är hjärtligt välkommen närhelst det blir tillfälle! :) Eftersom ditt rum är rätt så stort och trots allt relativt klangigt (efterklangsrikt), skulle jag tro att de större bananmodellerna skulle göra sig bra hos dig.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: 3- vs 5-system i presentation av ljudbild

Inläggav DVD-ai » 2020-10-26 17:40

Jag håller med föregående talare :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: 3- vs 5-system i presentation av ljudbild

Inläggav sprudel » 2020-10-26 23:37

Tackar för input.
Men hur var det med presentationen i djupled? Är den likadan för de stora som de små? Har för mig att David har nämnt att ha vill uppleva ljud fristående i rummet. Då tänker jag mig att man hittar ett instrument kanske framför högtalarna och inte bakom?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: 3- vs 5-system i presentation av ljudbild

Inläggav music4ever » 2020-10-27 02:27

Har hört Lindroos och Nickes 5-element system och det jag upplevde var en "skarpare" eller "fastare" ljudbild än mina i32s.
Det är något som jag vill ha och är tillsammans med den lägre distorsionen de främsta anledningarna att jag vill ha de större systemen, 5- eller 7-element systemen.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: 3- vs 5-system i presentation av ljudbild

Inläggav sprudel » 2020-10-27 09:35

Måste lyssna hos Johan eller David. Gillar knivskarp ljudbild och har ju plats om det nu skulle bli så.
Absolut kortaste lyssningsavstånd?
Jag vill inte bli sittande mitt i rummet med total utsläckning av 19 Hz och förstärkning av 40 Hz utan snarare 35-40% av rumslängden vilket blir 3,5 från högtalarväggen. Alternativt på ”bakre” sidan av den sämsta placeringen men då kommer andra bekymmer med första väggstudsen in.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: 3- vs 5-system i presentation av ljudbild

Inläggav philipbtz » 2020-10-27 11:06

Jag upplever även med i32s att ljudbilden lätt hamnar i taket om man sitter vid 3m t.ex. Man får justera invinklingen väldigt noga för att få det att fungera. Vid 4m upplever jag inte detta som ett problem med i32s. i56/i64s hade jag inte suttit närmare än 4m men de verkar funka vid 4m. Det är om det stämde att det var exakt 4m jag satt ifrån i64es-s hemma hos Komorok. Väldigt bra ljudbild på material som tillät det. Jag hade nog försökt att hamna så långt bort som 5m med 5-systemen om det gick dock för det är minsta idealavståndet till dom och jag har upplevt det rekommenderade idealavståndet att stämma ganska bra med i32s och i16s.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: 3- vs 5-system i presentation av ljudbild

Inläggav philipbtz » 2020-10-27 11:12

music4ever skrev:Har hört Lindroos och Nickes 5-element system och det jag upplevde var en "skarpare" eller "fastare" ljudbild än mina i32s.
Det är något som jag vill ha och är tillsammans med den lägre distorsionen de främsta anledningarna att jag vill ha de större systemen, 5- eller 7-element systemen.


Jag upplever också detta när jag lyssnat på de olika systemen men har också funnit att om man använder Dirac Live rumskorrigering(mjukvara) för att justera tiddomänen på i32s så får man en liknande skarp ljudbild. Kan ha att göra med att de större systemen inte påverkas lika mycket av rummet. 5-systemen är dock ändå ett steg till i rätt riktning. Men de kräver till rum skulle jag gissa!

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: 3- vs 5-system i presentation av ljudbild

Inläggav music4ever » 2020-10-28 02:34

philipbtz skrev:Jag upplever också detta när jag lyssnat på de olika systemen men har också funnit att om man använder Dirac Live rumskorrigering(mjukvara) för att justera tiddomänen på i32s så får man en liknande skarp ljudbild. K


8O 8O :?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: 3- vs 5-system i presentation av ljudbild

Inläggav sprudel » 2020-10-28 09:07

Jag får ta ett resonemang med IÖ om 5-systemen när han kommer hit och mäter igen om en vecka. Han, om någon bör ju veta. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: 3- vs 5-system i presentation av ljudbild

Inläggav goat76 » 2020-10-28 10:41

sprudel skrev:Hade en diskussion med några forumkamrater om skillnaden i presentationen mellan i16s,pi60,i32s och dess större släktingar i56 och i64s.
Tendenser till att presentera ljudet mer ”på” eller i rummet snarare än som upplevt i ett rum bakom högtalarna var synpunkter som kom fram för 5-systemen. Nu har jag aldrig lyssnat på 5-system men är ju nyfiken. Besök hos Johan blir det vid nästa tur till Stockholm, ryktet går att det låter finfint nu. :)
Vad har du för erfarenheter av hur du upplever olikheterna? Ljudupplevelser är svåra att beskriva men lägg gärna ut texten med analogier osv. Jag ska kämpa att förstå. :)


Jag har aldrig lyssnat på några Ino-högtalare alls så jag har inte några egna lyssningsintryck att komma med, men av det jag läst här på Faktiskt från användare och IÖ själv så tror jag inte du kommer få någon större eller markant skillnad vad gäller ljudet som mer "på" eller mer "omsvepande" med de större systemen. Som jag förstått det så utgår IÖ från sin ljudfilosofi med louge-lyssning (rum bakom högtalarna) med alla hans system, och att de större systemen ger mer av samma karaktär samt med bättre kapacitet vad gäller ljudtryck, men filosofin kvarstår.

Jag tycker du ska ta och låna hem lite andra högtalare och se om något annat ger dig det du suktar efter, kanske kan du med något annat bibehålla många av de goda egenskaperna du är van vid men samtidigt få ut ljudet mer i rummet mer med högtalare som är tänkta och gjorda för en mer fristående placering längre från angränsningsytor eller som helt enkelt har en mer "gåpåig" karaktär.



Sprudel, har du förresten några exempel på musikstycken/låtar som du upplevt olika mellan olika ljudsystem, där du i ena fallet hört en mer omsvepande "i rummet"-karaktär och som du med ditt ljudsystem upplever som mer som "ett rum bakom högtalarna"? Jag tycker det vore intressant att lyssna på samma låtat här hemma och se hur jag upplever dessa stycken hemma hos mig. :)

Tänkte att jag kan komma med ett eget låtexempel där jag upplever en ganska omsvepande karaktär.

Bejamin Clementine - At Least For Now (Deluxe) - "Condolence"
https://tidal.com/browse/track/58944505
(Hela albumet är förresten ytterst lyssningsbart, riktigt bra produktion tycker jag.)

- Låten börjar med ett entonigt ljud som börjar flera meter långt bak ute till vänster men rör sig närmare och mot mitten av ljudbilden tills det hittar en plats som jag upplever befinna sig ungefär djupledes mitt mellan mig och högtalarnas placering.

- Det starkt basiga trum-beatet som kommer in upplever jag som bara en kort bit bortanför/bakom högtalarna, kanske bara en meter bak.

- Pianot är det ljudinslag som har en tydlig omsvepande "i rummet"-karaktär, ljudet från pianot är "överallt" i halva delen av mitt lyssningsrum och även ganska långt utanför högtalarnas placering.

- Benjamins tydligt inspelade röst ligger lite framför trummorna, ungefär i linje mellan högtalarna.


Ungefär så låter det hemma hos mig med denna låt, hur upplever du dessa ljudinslag hemma hos dig, uppfattas allt komma från ett rum bakom högtalarna?
Senast redigerad av goat76 2020-10-28 11:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: 3- vs 5-system i presentation av ljudbild

Inläggav philipbtz » 2020-10-28 11:06

music4ever skrev:
philipbtz skrev:Jag upplever också detta när jag lyssnat på de olika systemen men har också funnit att om man använder Dirac Live rumskorrigering(mjukvara) för att justera tiddomänen på i32s så får man en liknande skarp ljudbild. K


8O 8O :?


Haha jag vet att det är lite tabu här på forumet med rumskorrigering men detta är inte som det som fanns för 10+ år sedan. Det har hänt extremt mycket på den fronten. Det händer ganska mycket när varje högtalarelement i rummet är synkat till en bråkdel av en millisekund och delningen mot basarna räknas ut av ML modeller och AI motor. Man ser inte några bevis i kurvan vad delningen ens sker, så jämnt blir det.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: 3- vs 5-system i presentation av ljudbild

Inläggav DVD-ai » 2020-10-28 18:32

Jag tycker att det som rent upplevelsemässigt sker när man går upp till 5-topparna är:

Att ljudbilden blir påtagligt stabilare och mer exakt utmejslad än något annat jag hört någonsin, detta gäller i alla dimensioner.

Och att ljudet kan drämma till med en påtagligare pondus när det behövs, man får verkligen en känsla av att anläggningen är helt obegränsad på ett befriande vis.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: 3- vs 5-system i presentation av ljudbild

Inläggav sprudel » 2020-10-28 21:02

@Goat.
Så gott som alla andra högtalare jag lyssnat på låter just, högtalare. Enligt mina erfarenheter är Ino de som låter minst högtalare och påminner mig mest om hur ljud upplevs i verkligheten. Har aldrig lyssnat på TAD dock.
Ska lyssna på ditt låtförslag, återkommer. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: 3- vs 5-system i presentation av ljudbild

Inläggav sprudel » 2020-10-28 22:49

Tack för tips, trevlig skiva som ska lyssnas på ordentligt. :)
Jo, mina intryck är som dina, häftig ljudbild, spelar överallt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: 3- vs 5-system i presentation av ljudbild

Inläggav music4ever » 2020-10-29 00:52

philipbtz skrev:Haha jag vet att det är lite tabu här på forumet med rumskorrigering men detta är inte som det som fanns för 10+ år sedan. Det har hänt extremt mycket på den fronten. Det händer ganska mycket när varje högtalarelement i rummet är synkat till en bråkdel av en millisekund och delningen mot basarna räknas ut av ML modeller och AI motor. Man ser inte några bevis i kurvan vad delningen ens sker, så jämnt blir det.


Det kan hända hur mycket som helst, det kommer aldrig blir bra.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: 3- vs 5-system i presentation av ljudbild

Inläggav music4ever » 2020-10-29 00:53

DVD-ai skrev:Jag tycker att det som rent upplevelsemässigt sker när man går upp till 5-topparna är:

Att ljudbilden blir påtagligt stabilare och mer exakt utmejslad än något annat jag hört någonsin, detta gäller i alla dimensioner.

Och att ljudet kan drämma till med en påtagligare pondus när det behövs, man får verkligen en känsla av att anläggningen är helt obegränsad på ett befriande vis.


Antagligen för att man hör mer av högtalarna och mindre av rummet.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: 3- vs 5-system i presentation av ljudbild

Inläggav DVD-ai » 2020-10-29 07:32

music4ever skrev:
DVD-ai skrev:Jag tycker att det som rent upplevelsemässigt sker när man går upp till 5-topparna är:

Att ljudbilden blir påtagligt stabilare och mer exakt utmejslad än något annat jag hört någonsin, detta gäller i alla dimensioner.

Och att ljudet kan drämma till med en påtagligare pondus när det behövs, man får verkligen en känsla av att anläggningen är helt obegränsad på ett befriande vis.


Antagligen för att man hör mer av högtalarna och mindre av rummet.


Ja det är med största säkerhet just det, precis som Johan skrev och jag bara instämde i :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: 3- vs 5-system i presentation av ljudbild

Inläggav Morello » 2020-10-29 10:33

philipbtz skrev:
music4ever skrev:Har hört Lindroos och Nickes 5-element system och det jag upplevde var en "skarpare" eller "fastare" ljudbild än mina i32s.
Det är något som jag vill ha och är tillsammans med den lägre distorsionen de främsta anledningarna att jag vill ha de större systemen, 5- eller 7-element systemen.


Jag upplever också detta när jag lyssnat på de olika systemen men har också funnit att om man använder Dirac Live rumskorrigering(mjukvara) för att justera tiddomänen på i32s så får man en liknande skarp ljudbild. Kan ha att göra med att de större systemen inte påverkas lika mycket av rummet. 5-systemen är dock ändå ett steg till i rätt riktning. Men de kräver till rum skulle jag gissa!


Frekvensgången är oförändrad, men du har justerat fasen - är det korrekt uppfattat?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: 3- vs 5-system i presentation av ljudbild

Inläggav goat76 » 2020-10-29 12:05

sprudel skrev:Tack för tips, trevlig skiva som ska lyssnas på ordentligt. :)
Jo, mina intryck är som dina, häftig ljudbild, spelar överallt.


Aha, så du får överallt-i-rummet-ljud på den skivan, då måste jag ha missförstått det där med ”rum bakom högtalarna”?

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: 3- vs 5-system i presentation av ljudbild

Inläggav music4ever » 2020-10-29 16:41

DVD-ai skrev:Ja det är med största säkerhet just det, precis som Johan skrev och jag bara instämde i :)


Är sjukt nyfiken hur de nya 7-element systemen kommer att låta. :D

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: 3- vs 5-system i presentation av ljudbild

Inläggav DVD-ai » 2020-10-29 18:28

music4ever skrev:
DVD-ai skrev:Ja det är med största säkerhet just det, precis som Johan skrev och jag bara instämde i :)


Är sjukt nyfiken hur de nya 7-element systemen kommer att låta. :D


Antagligen som en ytterligare mer lågdisstande i64s, det lockar lite, men bara lite... jag gillar mina toppar för mycket och känslan av att vara klar är skön.
Det nästan stör mig att han ska göra en ytterligare mer kapabel topp, vilket jag skulle kunna tänka mig då diskanten ju säger ifrån ibland på i64s om man ska vara hämningslös med volymen... :roll:
Och det vill man ju kunna vara utan att anläggningen sätter stopp alls. :mrgreen:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: 3- vs 5-system i presentation av ljudbild

Inläggav philipbtz » 2020-10-29 18:48

Morello skrev:
philipbtz skrev:
music4ever skrev:Har hört Lindroos och Nickes 5-element system och det jag upplevde var en "skarpare" eller "fastare" ljudbild än mina i32s.
Det är något som jag vill ha och är tillsammans med den lägre distorsionen de främsta anledningarna att jag vill ha de större systemen, 5- eller 7-element systemen.


Jag upplever också detta när jag lyssnat på de olika systemen men har också funnit att om man använder Dirac Live rumskorrigering(mjukvara) för att justera tiddomänen på i32s så får man en liknande skarp ljudbild. Kan ha att göra med att de större systemen inte påverkas lika mycket av rummet. 5-systemen är dock ändå ett steg till i rätt riktning. Men de kräver till rum skulle jag gissa!


Frekvensgången är oförändrad, men du har justerat fasen - är det korrekt uppfattat?


Frekvensgången blir förändrad men målkurvan följer högtalarens kurva. Kort sagt så optimeras och synkroniseras alla impulssvar utöver att rätta till det som går i frekvensgången.

Jag har inte ett akustikreglerat rum(i basområdet) men ändå kan man lyckas få detta(ingen smoothing och delar vid 100Hz)
Bilagor
infra y-6.png
infra y-6.png (18.14 KiB) Visad 1830 gånger

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: 3- vs 5-system i presentation av ljudbild

Inläggav sprudel » 2020-10-29 19:49

goat76 skrev:
sprudel skrev:Tack för tips, trevlig skiva som ska lyssnas på ordentligt. :)
Jo, mina intryck är som dina, häftig ljudbild, spelar överallt.


Aha, så du får överallt-i-rummet-ljud på den skivan, då måste jag ha missförstått det där med ”rum bakom högtalarna”?


Olika inspelningar ger olika effekter. Svårt att beskriva ljudbild men på den låten är det från högtalarlinje och bakåt samt utanför högtalarna.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: 3- vs 5-system i presentation av ljudbild

Inläggav music4ever » 2020-10-30 02:54

DVD-ai skrev:Antagligen som en ytterligare mer lågdisstande i64s, det lockar lite, men bara lite... jag gillar mina toppar för mycket och känslan av att vara klar är skön.
Det nästan stör mig att han ska göra en ytterligare mer kapabel topp, vilket jag skulle kunna tänka mig då diskanten ju säger ifrån ibland på i64s om man ska vara hämningslös med volymen... :roll:
Och det vill man ju kunna vara utan att anläggningen sätter stopp alls. :mrgreen:


Om jag kan veta att de kommer låta som ett par i64s fast men än lägre dist/högre SPL förmåga, så beställer jag dem om de är rimligt prissatta. Så slipper jag fundera mer på distorsionen.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: 3- vs 5-system i presentation av ljudbild

Inläggav sprudel » 2020-10-30 08:28

music4ever skrev:
DVD-ai skrev:Antagligen som en ytterligare mer lågdisstande i64s, det lockar lite, men bara lite... jag gillar mina toppar för mycket och känslan av att vara klar är skön.
Det nästan stör mig att han ska göra en ytterligare mer kapabel topp, vilket jag skulle kunna tänka mig då diskanten ju säger ifrån ibland på i64s om man ska vara hämningslös med volymen... :roll:
Och det vill man ju kunna vara utan att anläggningen sätter stopp alls. :mrgreen:


Om jag kan veta att de kommer låta som ett par i64s fast men än lägre dist/högre SPL förmåga, så beställer jag dem om de är rimligt prissatta. Så slipper jag fundera mer på distorsionen.


Det första villkoret är säkerligen uppfyllt. Det är det andra som ger dig bekymmer. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: 3- vs 5-system i presentation av ljudbild

Inläggav Morello » 2020-10-30 11:03

Hur är det tänkta "7-system" bestyckat? Är det en tre-vägskonstruktion?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: 3- vs 5-system i presentation av ljudbild

Inläggav Alexi » 2020-10-30 22:12

Johan_Lindroos skrev:...[med] i32s... hör ändå trots akustikreglering mer av rummet.

Håller med, men jag föredrar att sitta i en loge (rummet) och höra musiken från en scen framför mig. Med de större systemen upplever jag mig mer sitta mitt på scen. Eller som om man har igång en 5.1 surroundinspelning.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: 3- vs 5-system i presentation av ljudbild

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-10-30 23:30

Alexi skrev:
Johan_Lindroos skrev:...[med] i32s... hör ändå trots akustikreglering mer av rummet.

Håller med, men jag föredrar att sitta i en loge (rummet) och höra musiken från en scen framför mig. Med de större systemen upplever jag mig mer sitta mitt på scen.


Kan bli så om man sitter i gränslandet med för kort lyssningsavstånd till storbananerna.

Eller som om man har igång en 5.1 surroundinspelning.


Ja här är det väl lite med tycke och smak. Jag gillar när man kan uppfatta hur inspelningen är "ljudbildskodad". Detta hör man enbart när högtalarna står i ett mycket väl akustikreglerat rum OM man sitter och lyssnar perfekt centrerat. Jag kan ju nämna att det inte är jättemånga inspelningar jag har som ger en slags surroundkänsla. Jag har själv inte provat med i28/i32s i mitt eget rum, men jag kan tänka mig att ljudbilden skulle bli ganska lik. Det är när lyssningsrummet inte är lika väl akustikreglerat som skillnaderna blir större mellan högtalare med olika direktivitet.
//Johan Lindroos

Nästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster