Dialog högtalare?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Dialog högtalare?

Inläggav RMA » 2020-12-09 11:49

Sitter och funderar på att skaffa Dialog högtalare, är lite osäker om jag behöver det egentligen.
Har 2 anläggningar, i32s i ino ritat rum (smalt 349cm) och vardagsrum med Pi60s.
I vardagsrummet har jag bara plats för Dialog 2 men i bion skulle det även funka med i14/16s.
Vad har ni för erfarenheter i frågan? Har aldrig hört skillnaden mellan utan/med centerhögtalare så har ingen aning av vad det kan ge.
Sitter oftast ensam och tittar/lyssnar dock oftast snett då jag tycker det är skönare att luta sig åt sidan och att jag kommer åt anläggningen så slipper jag fjärr.
Kör för tillfället med 75" Tv, funderar på att byta till större någon gång men Bio duk blir det nog inte.
I vardagsrummet har jag typ 43" idag.
Kom gärna med erfarenheter och åsikter!

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Dialog högtalare?

Inläggav DVD-ai » 2020-12-09 12:54

Min erfarenhet är att jag tipiskt föredrar att inte använda en dialog modell som center även om bilden är liten relativt frontarnas bredd i placering.
Jag föredrar att nyttja en i14 eller i16s som center då det ger en upplevt lika stor ljudbild som helt utan center men som håller ihop bättre i mitten vid lyssning snett från sidan.

Enligt mig så är ju just vittsen med en center att knyta ihop ljudbilden för lyssning från utåt sidorna.
Att, som dialogen gör, drar ihop ljudbilden så den upplevs mindre och inte alls lika gripande...
Ne det är ingenting jag önskar mig, vist ljudbilden må passa bättre ihop med storleken på bildvisare.
Men det är inte viktigt för mig. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Dialog högtalare?

Inläggav RMA » 2020-12-09 13:18

DVD-ai skrev:Min erfarenhet är att jag tipiskt föredrar att inte använda en dialog modell som center även om bilden är liten relativt frontarnas bredd i placering.
Jag föredrar att nyttja en i14 eller i16s som center då det ger en upplevt lika stor ljudbild som helt utan center men som håller ihop bättre i mitten vid lyssning snett från sidan.

Enligt mig så är ju just vittsen med en center att knyta ihop ljudbilden för lyssning från utåt sidorna.
Att, som dialogen gör, drar ihop ljudbilden så den upplevs mindre och inte alls lika gripande...
Ne det är ingenting jag önskar mig, vist ljudbilden må passa bättre ihop med storleken på bildvisare.
Men det är inte viktigt för mig. :)

Hur tänker du i fallet i14/16s mot ingen center?

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Dialog högtalare?

Inläggav DVD-ai » 2020-12-09 17:56

Jag tycker att en center med i14/i16s är ett bra tillskott om man vill maximera känslan av utplacerade detaljer i ljudbilden även vid lyssning från sidan.
Utan center med i14/i16s så blir liksom ljudbilden lite luddig och detaljerna smetas ut ju mer åt sidorna man kommer, ju bättre rum ju mindre upplever jag att detta händer.

Jag skulle nog säga att om man har möjlighet att placera en i14/i16s optimalt som center, ja då är det lika bra att köra på en lösning med center. :)
I praktiken betyder detta allt som oftast att man har duk, pga att i14/i16s är så hög och vill stå så högt upp att den då skulle skymma bilden om den behövde stå framför bildvisaren.
Eller så hamnar bilden orimligt långt upp om högtalaren ska få plats under :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Dialog högtalare?

Inläggav Conan » 2020-12-09 18:38

Jag spelar med en Dialog F till pi60s + bs60. TV:n är 65 tum och hänger på väggen. Centerhögtalaren är under TV:n.

Det är väl ungefär jämnt skägg mellan ensamtittning eller när flera tittar. Sitter själv oftast snett i förhållande till TV:n.

Tycker centern är värdefull för att den låser dialogen till TV-bilden. En annan bra sak är att kunna balansera nivån på centerkanalen i förhållande till andra högtalare om man tycker det generellt är för låg nivå på t.ex. dialoger i filmer.

Användarvisningsbild
meshuggener
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2007-03-01

Re: Dialog högtalare?

Inläggav meshuggener » 2020-12-09 19:09

Testa med en pi60s som center till i32s så kan du uppleva skillnaden med och utan center iaf.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Dialog högtalare?

Inläggav RMA » 2020-12-09 23:20

DVD-ai skrev:Jag tycker att en center med i14/i16s är ett bra tillskott om man vill maximera känslan av utplacerade detaljer i ljudbilden även vid lyssning från sidan.
Utan center med i14/i16s så blir liksom ljudbilden lite luddig och detaljerna smetas ut ju mer åt sidorna man kommer, ju bättre rum ju mindre upplever jag att detta händer.

Jag skulle nog säga att om man har möjlighet att placera en i14/i16s optimalt som center, ja då är det lika bra att köra på en lösning med center. :)
I praktiken betyder detta allt som oftast att man har duk, pga att i14/i16s är så hög och vill stå så högt upp att den då skulle skymma bilden om den behövde stå framför bildvisaren.
Eller så hamnar bilden orimligt långt upp om högtalaren ska få plats under :D

Har infra x moduler under Tv;n så kan nog få in en i14/16s mellan eller framför dessa, frågan är hur det funkar så nära golv?
Kanske något dämp på golvet framför?

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Dialog högtalare?

Inläggav RMA » 2020-12-09 23:21

meshuggener skrev:Testa med en pi60s som center till i32s så kan du uppleva skillnaden med och utan center iaf.

Det var ju en smart ide, har inte tänkt alls på det :) .

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Dialog högtalare?

Inläggav RMA » 2020-12-09 23:41

Så här ser det ut runt Tv;n.
139.JPG
139.JPG (226.38 KiB) Visad 2198 gånger

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Dialog högtalare?

Inläggav DVD-ai » 2020-12-11 17:07

Ser ut att bli trångt med en center där, har du problem med att ljudbilden upplevs skev när du sitter ut åt kanterna ? :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Dialog högtalare?

Inläggav RMA » 2020-12-11 23:59

DVD-ai skrev:Ser ut att bli trångt med en center där, har du problem med att ljudbilden upplevs skev när du sitter ut åt kanterna ? :)

Ja det är lite trångt :). Inga egentliga problem med ljudbilden mer nyfiken på om det kunde ge några förbättringar.
Bioljudet låter riktigt bra, stort och öppet men nyfikenheten finns ju alltid där.
Sen är det ju problemet med slutsteg till centern, helst vill man ha samma som frontarna = dyrt.
Samma med högtalaren, helst samma = i16s, återigen dyrt.
I slutänden troligen inte värt besväret.
Allt annat känns som en försämring, känsomässigt iallafall. Vet inte om det stämmer i verkligheten dock.
Även optimal placering blir svårt. Nåja det är kul att spåna lite om inte annat.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Dialog högtalare?

Inläggav DVD-ai » 2020-12-14 07:31

Sitta lugn i båten och låt funderingarna över center dö ut och ersättas av insikten att det låter mycket bra som det är !? :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Dialog högtalare?

Inläggav Nattlorden » 2020-12-14 09:41

Center behövs huvudsakligen för att förankra centerdialogen till bilden. Upplever man inget problem med den saken så behövs ingen center.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Dialog högtalare?

Inläggav RMA » 2020-12-14 11:38

Ju mer jag tänker på det ju mer känns det onödigt.
Börjar dessutom bli sugen på en 85" Tv, Som jag förstår minskar behovet av center ju större bildskärm man har.
Dessutom är nog pengarna bättre använda till större och bättre TV.
Har läst på lite om Sonys 85 tummare i i mellanpris klassen med riktig bakbelysning som verkar vettiga, ev Samsungs Qled. Kantled känns lite fel dock billigare.
Någon som har input i frågan?
Har själv inte jämfört mer än att man tittat lite i någon butik någon gång men det säger ju inget.
Min nuvarande 75:a är ca 5år gammal av enklaste sort, ganska ok men svårt att se vad som pågår i mörka scener ibland, är väl typiskt kantled.
ISF kalibrering vill jag nog ha i såfall.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Dialog högtalare?

Inläggav RMA » 2020-12-14 11:40

RMA skrev:Så här ser det ut runt Tv;n.
139.JPG

Denna bild är från i28 tiden, har nu i32s som jag har bredare isär så 85" Tv är inga problem :) .

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Dialog högtalare?

Inläggav MorganM » 2021-01-13 13:59

RMA skrev:Ju mer jag tänker på det ju mer känns det onödigt.
Börjar dessutom bli sugen på en 85" Tv, Som jag förstår minskar behovet av center ju större bildskärm man har.
Dessutom är nog pengarna bättre använda till större och bättre TV.
Har läst på lite om Sonys 85 tummare i i mellanpris klassen med riktig bakbelysning som verkar vettiga, ev Samsungs Qled. Kantled känns lite fel dock billigare.
Någon som har input i frågan?
Har själv inte jämfört mer än att man tittat lite i någon butik någon gång men det säger ju inget.
Min nuvarande 75:a är ca 5år gammal av enklaste sort, ganska ok men svårt att se vad som pågår i mörka scener ibland, är väl typiskt kantled.
ISF kalibrering vill jag nog ha i såfall.

Jag tycker oled är bra.Köpte själv en Sony oled 65 af8 för några år sedan.Den är riktigt bra.Det enda som kunde vara snäppet bättre är att den är lite ljussvag (på 4k),så ett mörklagt rum är ett krav.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Dialog högtalare?

Inläggav RMA » 2021-01-13 16:00

MorganM skrev:
RMA skrev:Ju mer jag tänker på det ju mer känns det onödigt.
Börjar dessutom bli sugen på en 85" Tv, Som jag förstår minskar behovet av center ju större bildskärm man har.
Dessutom är nog pengarna bättre använda till större och bättre TV.
Har läst på lite om Sonys 85 tummare i i mellanpris klassen med riktig bakbelysning som verkar vettiga, ev Samsungs Qled. Kantled känns lite fel dock billigare.
Någon som har input i frågan?
Har själv inte jämfört mer än att man tittat lite i någon butik någon gång men det säger ju inget.
Min nuvarande 75:a är ca 5år gammal av enklaste sort, ganska ok men svårt att se vad som pågår i mörka scener ibland, är väl typiskt kantled.
ISF kalibrering vill jag nog ha i såfall.

Jag tycker oled är bra.Köpte själv en Sony oled 65 af8 för några år sedan.Den är riktigt bra.Det enda som kunde vara snäppet bättre är att den är lite ljussvag (på 4k),så ett mörklagt rum är ett krav.

Rent bildmässigt är ju Oled bäst, sen kommer pris och storlek in i bilden.
Ska komma LG 83" Oled i år, vore mumma men billigt? Nää tror inte det 8O .
Men samtidigt ska det komma LG Oled A1 serie i 77" som ska vara billigare det skulle kunna vara något.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Dialog högtalare?

Inläggav shifts » 2021-01-13 16:10

Har alltid tänkt skaffa mig en center för att höja dialogljudspåret när jag tittar senare på kvällen. Tycker ofta effekter är helt orimligt högt lagda och skulle ofta vilja sänka/höja endera spåret. Men av vad jag förstått det som efter läsande här på Faktiskt, så är det inte enbart dialog som hamnar i centerkanalen utan i princip alla ljudeffekter åsså?
2021 maj på Spotify

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Dialog högtalare?

Inläggav Frisk » 2021-01-13 16:33

shifts skrev:Har alltid tänkt skaffa mig en center för att höja dialogljudspåret när jag tittar senare på kvällen. Tycker ofta effekter är helt orimligt högt lagda och skulle ofta vilja sänka/höja endera spåret. Men av vad jag förstått det som efter läsande här på Faktiskt, så är det inte enbart dialog som hamnar i centerkanalen utan i princip alla ljudeffekter åsså?


Det händer att jag glömmer växla försteget till Cinema bypass-läge :oops: , då blir filmerna ganska tama, så mycket av effekterna ligger nog i frontarna. Å andra sidan tappar jag ju också basmodulerna i det läget, vilket definitivt också påverkar.
På min receiver har jag en kontroll för dialog, den borde ju justera balansen mellan center och övriga högtalare, jag har dock inte testat, du har inget liknande?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Dialog högtalare?

Inläggav shifts » 2021-01-14 13:44

Det finns kanske sådan funktion där, ska undersöka saken. Har aldrig haft mer än två kanaler så allt sådant som rör fler kanaler än så känns ändligt främmande.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6684
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Dialog högtalare?

Inläggav ChristianAndersson » 2021-01-14 18:23

Den finnes som jag mest saknar, eller hittar minst på AVR
är potentialen att kunna höja pratkanalen i filmer vid tvåkanals uppsättning.
Har ännu inte fysiskt och klangmässigt matchande center.
Shatterer of words


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster