CR 80s avjordad.

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

CR 80s avjordad.

Inläggav Belker » 2021-02-03 14:12

FYI

Med anledning av tråden om OPampar i CR80 https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=20&t=33963 kände jag att man kanske skulle undersöka hur mycket CR80 i kedjan egentligen påverkar. Jag har ett lite störande sus och brus nära högtalarna. I ett neurotiskt skov tänkte jag att jag kanske måste byta OP-ampar i filtret, nytt slutsteg, ny dac och nytt försteg.
Här är kedjan: Roon ->LAN->Ropieee endpoint->USB->DAC->HoloPre25->CR80->BCX->4 slutstegskanaler o högtalare.
Många mätningar av främst brusgolv i olika steg av kedjan med olika apparater igång gav att LFE in till CR80 är boven. Parallellt med musikuppspelningen beskriven ovan har jag en bioljudskedja. Jag matar front ut till HoloPre. Markering på volymratten ger rätt gain i förhållande till övriga kanaler som går från biostärkaren. Jag tappar .1 från bioförstärkaren till CR80 .1 LFE. Uppenbarligen bildas någon sorts jordslinga till HoloPre när LFE är inkopplad till CR80 (fysiskt, det hjälper inte att bara flippa switchen - man måste dra ur kabeln).
Ba' så ni vet!
CR80 HP silent tap.jpg
LFE inkopplad till bioförstärkare
CR80 HP silent tap.jpg (204.31 KiB) Visad 2976 gånger

CR80 HP silent tap_LFE ur.jpg
LFE urkopplad
CR80 HP silent tap_LFE ur.jpg (200.39 KiB) Visad 2976 gånger


Känslan av att stereon måste bytas och OP-ampar måste rullas är inte lika akut längre.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: CR 80s avjordad.

Inläggav Morello » 2021-02-03 14:15

Vad motsvarar 0 dB i din skala?

Analysen torde vara riktig - du får en jordslinga eftersom du har två jordförbindelser från CR80 till hembiomaskinen, dels via försteget, dels via .1-kabeln.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: CR 80s avjordad.

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-02-03 14:19

Antagligen får du bruminstrålning. Lösningen då är att du behöver tvinna ihop kablaget så att du inte får slingor där brum kan induceras.

Om problemet inte finns om du kopplar bort LFE-sladden så kan du istället konfigurera hembioreceivern så att du ställer in den som att du inte har någon basmodul ("SUbwoofer = No"). Då mixas LFE-kanalen in i frontkanalerna istället.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: CR 80s avjordad.

Inläggav Belker » 2021-02-03 14:21

Det finns ingen referens. Mätningarna kan bara ses i relation till varandra.
Och ja, visst blir det en slinga, men det hade ju varit kul om den inte gav denna effekt. Det här är trots allt en rätt vanlig tillämpning, som jag tror fler här har. Nu innebär det att jag måste koppla i och ur denna sladd när jag vill fintitta på film (inte varje dag iofs. Till daglig Netflix behöver jag inte LFE.).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: CR 80s avjordad.

Inläggav Morello » 2021-02-03 14:21

Alterantivt en kopplingstraf till .1kabeln :D
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: CR 80s avjordad.

Inläggav Belker » 2021-02-03 14:25

Johan_Lindroos skrev:Antagligen får du bruminstrålning. Lösningen då är att du behöver tvinna ihop kablaget så att du inte får slingor där brum kan induceras.

Om problemet inte finns om du kopplar bort LFE-sladden så kan du istället konfigurera hembioreceivern så att du ställer in den som att du inte har någon basmodul ("SUbwoofer = No"). Då mixas LFE-kanalen in i frontkanalerna istället.

Har testat med olika kablar (och de är tvinnade), men jag ska undersöka det mer. HoloPre till CR80 är 2-3 meter och kan tänkas plocka upp lite smått och gått.
Ja, subwoofer=No är ju ett alternativ. Men skickar receivern verkligen LFE med full utstyrning till front då? Har hört att hembioutrustning fuskar lite här för att inte förstöra veka högtalare.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: CR 80s avjordad.

Inläggav Belker » 2021-02-03 14:26

Morello skrev:Alterantivt en kopplingstraf till .1kabeln :D

Peka på en sådan som inte rullar av och distar nedåt 10Hz!

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: CR 80s avjordad.

Inläggav Belker » 2021-02-03 14:48

Här, Johan, mätningar som styrker din tes att kabeln är ooptimal. Normalt går Main Out RCA från HoloPre genom väggen, in i "maskinrummet" och CR80s, tillsammans med strömmatning till DAC och försteg + en USB-kabel från endpoint. Jag vet att det är dumt att dra dessa parallellt genom ett litet hål, men det är bara 2 dm, så jag tänker att det inte är någon fara. Jag gjorde mätning på denna main out genom vägg som vanligt och en med kabel direkt från HoloPre, utan att den gick genom vägg (och något kortare).
Första steg är att flytta DACtill maskinrummet. Den interagerar jag aldrig med, så det finns ingen anledning att ha den i musikrummet. Steg två är att se om kabeln kan förbättras. Men oavsett, huvudproblemet var jordslingan till LFE, och det är löst.
Holo direkt silent tap_genom vägg.jpg
Vanlig kabeldragning genom vägg.
Holo direkt silent tap_genom vägg.jpg (202.77 KiB) Visad 2957 gånger

Holo direkt silent tap.jpg
Testkabel ej genom vägg.
Holo direkt silent tap.jpg (201.62 KiB) Visad 2957 gånger

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: CR 80s avjordad.

Inläggav Morello » 2021-02-03 14:54

Belker skrev:
Morello skrev:Alterantivt en kopplingstraf till .1kabeln :D

Peka på en sådan som inte rullar av och distar nedåt 10Hz!


Det finns trafosar med THD under -100 dB ned mot 10 Hz, men du får leta själv. 8)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: CR 80s avjordad.

Inläggav DQ-20 » 2021-02-04 12:29

Belker skrev:Om problemet inte finns om du kopplar bort LFE-sladden så kan du istället konfigurera hembioreceivern så att du ställer in den som att du inte har någon basmodul ("SUbwoofer = No"). Då mixas LFE-kanalen in i frontkanalerna istället.

Har testat med olika kablar (och de är tvinnade), men jag ska undersöka det mer. HoloPre till CR80 är 2-3 meter och kan tänkas plocka upp lite smått och gått.
Ja, subwoofer=No är ju ett alternativ. Men skickar receivern verkligen LFE med full utstyrning till front då? Har hört att hembioutrustning fuskar lite här för att inte förstöra veka högtalare.[/quote]

Ett "trick" från en gammal artikel i MoLt av IÖ är att koppla en "lågfrekvensjord" mellan apparaterna genom att man virar en 4 mm2 ledare runt de tvinnade kablarna och ansluter i båda ändarna. Genom att impedansen (alltså resistansen vid så låga frekvenser) blir lägre ger då brumströmmen en lägre brumspänning. Så är i alla fall tanken. Ganska enkelt att prova tänker jag. Annars är väl grundtipset just att minska "loop area" genom att tvinna ihop samtliga kablar som går mellan två apparater.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: CR 80s avjordad.

Inläggav DQ-20 » 2021-02-04 12:36

Morello skrev:
Belker skrev:
Morello skrev:Alterantivt en kopplingstraf till .1kabeln :D

Peka på en sådan som inte rullar av och distar nedåt 10Hz!


Det finns trafosar med THD under -100 dB ned mot 10 Hz, men du får leta själv. 8)


Med eller utan trafon i motkopplingsslingan?

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: CR 80s avjordad.

Inläggav Morello » 2021-02-04 13:05

Givetvis utan återkoppling. Återkopplingen skulle ju annars tarva ytterligt en traf eller optoförstärkare för att vidmakthålla den galvaniska isolationen.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: CR 80s avjordad.

Inläggav DQ-20 » 2021-02-04 21:28

Morello skrev:Givetvis utan återkoppling. Återkopplingen skulle ju annars tarva ytterligt en traf eller optoförstärkare för att vidmakthålla den galvaniska isolationen.


Jag menade en ”zero field” transformator. Men sannolikt inte alltså.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: CR 80s avjordad.

Inläggav Belker » 2021-02-04 21:56

DQ-20 skrev:[

Ett "trick" från en gammal artikel i MoLt av IÖ är att koppla en "lågfrekvensjord" mellan apparaterna genom att man virar en 4 mm2 ledare runt de tvinnade kablarna och ansluter i båda ändarna. Genom att impedansen (alltså resistansen vid så låga frekvenser) blir lägre ger då brumströmmen en lägre brumspänning. Så är i alla fall tanken. Ganska enkelt att prova tänker jag. Annars är väl grundtipset just att minska "loop area" genom att tvinna ihop samtliga kablar som går mellan två apparater.

/DQ-20

Ska testa det, tack!


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster