Effekt Ino Audio a2

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Effekt Ino Audio a2

Inläggav genstruktur » 2021-03-09 16:21

Tjabalopp! :)

Hur mycket effekt behövs egentligen till Ino Audio a2? Räcker det med vad en vanlig receiver kan lämna eller behöver man externa slutsteg?

Antar att det spelar roll hur många a2 man har per surr-kanal med. Låt säga att man vill kunna spela film på ref 0 och ref -10dB för att ha något att utgå ifrån.

a2 är delade vid 80 Hz. Frontar drivs av separat slutsteg.

Vad säger kunskapsbanken?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Effekt Ino Audio a2

Inläggav Almen » 2021-03-09 17:07

:)

Återkommer.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Effekt Ino Audio a2

Inläggav genstruktur » 2021-03-09 17:42

Jag antar också att det beror på hur långt ifrån man sitter frontarna respektive surround. Jag själv sitter närmare surround än frontar. Frontarna är typ 3.7m och surround 1.8m har jag för mig. Jag har, helt subjektivt, ställt in nivån på de olika högtalarna i min reciever och har för mig att surr R och L är -9dB. Frontarna står på 0. Men eftersom jag har ett slutsteg på frontarna kanske även känsligheten på slutstegets ingång spelar roll för det hela?

Tanken är att brusa in alla högtalarna vart det lider, men jag har inte riktigt hunnit dit i nya boendet. Grejar och flyttar runt en del så det har inte känts så viktigt än. Avstånden är dock uppmätta med laseravståndsmätare.
Senast redigerad av genstruktur 2021-03-09 17:47, redigerad totalt 3 gånger.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Effekt Ino Audio a2

Inläggav genstruktur » 2021-03-09 17:43

Almen skrev::)

Återkommer.


Ingen stress :)

Du har väl också a2? Ett par eller flera?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Effekt Ino Audio a2

Inläggav Almen » 2021-03-10 14:48

genstruktur skrev:Du har väl också a2? Ett par eller flera?

Jo, jag har 2x2 (plus två för snedtak som jag inte använder). Du har väl 2x3, va?

Som jag ser det så funkar det med en "lagom" receiver (100-150 W) för a2:or tillsammans med pi60 drivna av 250 W.

Manifestet skrev:Ino a2
Impedans: 16 ohm
Kontinuerlig effekt: 100 W
Känslighet (@ 2,83 V) 1/3st: 87/91 dB
Rek.först.eff: 10 - 250 W


Tre parallellkopplade a2 innebär 5,3 ohm för förstärkaren, vilket en normal receiver klarar utan problem. Tre stycken ger också en känslighet på 91 dB/V/m, vilket är mer än för pi60 (88 dB), och är också anledningen till att man klarar sig med lägre effekt för surroundkanalerna. Det beror ju lite på avstånd till respektive högtalare, men i ett normalt rum, så...

...så tänker jag. :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Effekt Ino Audio a2

Inläggav genstruktur » 2021-03-11 10:15

Almen skrev:
genstruktur skrev:Du har väl också a2? Ett par eller flera?

Jo, jag har 2x2 (plus två för snedtak som jag inte använder). Du har väl 2x3, va?

Som jag ser det så funkar det med en "lagom" receiver (100-150 W) för a2:or tillsammans med pi60 drivna av 250 W.

Manifestet skrev:Ino a2
Impedans: 16 ohm
Kontinuerlig effekt: 100 W
Känslighet (@ 2,83 V) 1/3st: 87/91 dB
Rek.först.eff: 10 - 250 W


Tre parallellkopplade a2 innebär 5,3 ohm för förstärkaren, vilket en normal receiver klarar utan problem. Tre stycken ger också en känslighet på 91 dB/V/m, vilket är mer än för pi60 (88 dB), och är också anledningen till att man klarar sig med lägre effekt för surroundkanalerna. Det beror ju lite på avstånd till respektive högtalare, men i ett normalt rum, så...

...så tänker jag. :)


Jag har faktiskt bara ett par a2 för tillfället. De är upphängda och spelar Surr L och R. Tanken är att införskaffa två par till.

Jag har dessutom tre par a1 som jag hade tänkt använda så länge men inte hängt upp och kopplat in än. När iö var på besök så sa han att det inte var optimalt, men att det fungerade, att köra a1 ihop med a2 på samma kanal. Han tyckte att det i alla fall var en bättre lösning än bara ett par a2 ensamma.

Lagom receiver. Min Onkyo TX838 skall lämna 130w per kanal står det i manualen. Kanske kan man få ut 100w per kanal om den endast driver två kanaler? (Surr L och R)
Låter som att det borde fungera då, i alla fall när man har tre a2 per kanal. Men har funderat på att testa med separat slutsteg för surroundkanalerna när jag får hem mitt NAD 208 från reparation.

Tack för input! :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Effekt Ino Audio a2

Inläggav Almen » 2021-03-11 11:27

Om det är TX-NR838 så verkar det som den ger 130 W per kanal med två kanaler drivna.

Onkyo TX-NR838 skrev:Rated Output Power
All channels:
130 watts minimum continuous power per channel, 8 ohm loads, 2 channels driven from 20 Hz to 20 kHz, with a maximum total harmonic distortion of 0.08% (FTC) (North American)
7 ch × 180 W at 6 ohms, 1 kHz, 1 ch driven of 1% (IEC) (Others)
Maximum Effective Output Power
7 ch × 215 W at 6 ohms, 1 kHz, 1 ch driven (JEITA) (Asian)


I vilket fall tror jag absolut det är tillräckligt. En stor fördel med en sådan koppling (separat slutsteg till frontarna) är att receivern bara behöver driva bakkanalerna och dessutom slipper allt under 80 Hz. Det blir en mycket mindre belastning för receivern, både för den interna spänningsförsörjningen och för slutstegstrissorna.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Effekt Ino Audio a2

Inläggav genstruktur » 2021-03-11 11:39

Japp det är Onkyo TX-NR838!

Låter som att det borde vara adekvat med effekt! :)

Ja just det, reveivern slipper ju allt under 80Hz med ja. Tänkte inte på det 8)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Effekt Ino Audio a2

Inläggav Frisk » 2021-03-11 11:59

Bra tråd! Skönt, låter som jag ska klara mig med marginal utan att någonsin behöva fundera med mina 330W per kanal.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Effekt Ino Audio a2

Inläggav genstruktur » 2021-03-11 12:24

Frisk skrev:Bra tråd! Skönt, låter som jag ska klara mig med marginal utan att någonsin behöva fundera med mina 330W per kanal.


Oj, vad kör du med för a2-surr? :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Effekt Ino Audio a2

Inläggav Frisk » 2021-03-11 13:33

genstruktur skrev:
Frisk skrev:Bra tråd! Skönt, låter som jag ska klara mig med marginal utan att någonsin behöva fundera med mina 330W per kanal.


Oj, vad kör du med för a2-surr? :)

Har 3st a2 per surround och 1st pet bakhögtalare.

Kom över ett begagnat Earthquake Cinénova Grande BR7 för drivning av surround och center. Overkill-ja, men ok pris och passade bra in i systemet, som så mycket annat på gång in, står i väntan på användning nu...

Eländet väger ju därtill nästan lika mycket som jag... så inget jag tar under armen och vandrar ner i källaren med...

Användarvisningsbild
meshuggener
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2007-03-01

Re: Effekt Ino Audio a2

Inläggav meshuggener » 2021-03-11 13:55

Jag hade onkyo 838 tidigare till a2 och det funkade väldigt bra.
Sen blev det storebror 1030 pga för lite kanaler i 838. Det funkade minst lika bra.

Nu kör jag som frisk Earthquake.
Det låter lite renare och är nog värt det sett till alla pengar man lagt ner på ljud och rum.

Till i16s och infraY8 är det garanterat värt med det stora Earthquake steget.

Jag kör 8st a2 med earthquake (+infraY8 & i16s)

4st a2 i atmos med ett mindre Atoll steg och det tycker jag funkar så pass bra att det fått stanna så länge.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Effekt Ino Audio a2

Inläggav genstruktur » 2021-03-11 15:38

Åh fan! Lite nya bud nu då att det kanske ändå blir liiite renare med separat slutsteg även till surr - a2? 8) Även om ni nu har lite mer kapabla system och kanske pressar receiver och a2 lite mer än mig.
(även om det nu ändå verkar fungera bra med Onkyo TX-NR838 också)



Skall nog göra ett test sen när jag får tillbaka mitt andra slutsteg.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
meshuggener
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2007-03-01

Re: Effekt Ino Audio a2

Inläggav meshuggener » 2021-03-11 19:06

Ja bäst att testa själv.
Annars kan ju flera a2 vara ett bättre alternativ till att börja med beroende på rum osv.
Jag är apnöjd med 8st (3-1-1-3) plus dom 4 i taket.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Effekt Ino Audio a2

Inläggav genstruktur » 2021-03-11 21:45

meshuggener skrev:Ja bäst att testa själv.
Annars kan ju flera a2 vara ett bättre alternativ till att börja med beroende på rum osv.
Jag är apnöjd med 8st (3-1-1-3) plus dom 4 i taket.


Det tror jag med. Gäller att hitta några bara :wink:
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Effekt Ino Audio a2

Inläggav genstruktur » 2022-01-14 13:47

Provade att koppla in mitt Rotel 1582mkII på surround. Tycker nog att jag upplevde det som bättre. Lite bättre bubbla, lite mustigare och lite renare tror jag.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Effekt Ino Audio a2

Inläggav DVD-ai » 2022-01-15 00:38

Det finns inte en chans att du kunnat höra skillnad på din receiver och ditt rotel steg, det är alldeles för liten påverkan på signalen.
Och med tanke på hur liten skillnaden är relativt våran förmåga att osv osv osv.....

Ja men kul, intressant observation!
Jag har inte själv en tanke på att testa detta pga min vilja att hålla min relativt o-minimalistisks anläggning relativt minimalistisk.
Så jag kör glatt vidare på att driva surround med min receiver, men jag tror nog att det kan finnas mer att hämta om man går in för detta med surround hårdare än jag kan förmå mig att göra. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Effekt Ino Audio a2

Inläggav MorganM » 2022-01-15 01:37

Jag funderar på A2 till min bio (7.2.2).Men om jag ska ha 6st hur blir det då?
Dom är väl på 16ohm?
Och jag vill ju bara ha en A2/kanal.Då tappar man väl mycket effekt till dom?
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Effekt Ino Audio a2

Inläggav Almen » 2022-01-15 16:46

Hur menar du, "tappar effekt"?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Effekt Ino Audio a2

Inläggav MorganM » 2022-01-15 20:35

Almen skrev:Hur menar du, "tappar effekt"?

Förstärkaren ger väl ut mindre effekt/ström vid 16 ohm än 8 ohm?
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Effekt Ino Audio a2

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-01-17 12:18

MorganM skrev:
Almen skrev:Hur menar du, "tappar effekt"?

Förstärkaren ger väl ut mindre effekt/ström vid 16 ohm än 8 ohm?


Ja, det är ju det som är meningen med att högtalarna har högre impedans; att man ska kunna parallellkoppla många utan problem!

Tänk så här istället: En förstärkare ger en viss spänning vid ett visst volympådrag (innan du kopplat in någon/några högtalare). Om du kopplar ihop in en högtalare så drar den en viss ström. Om du kopplar in två högtalare (parallellkopplat) så drar de tillsammans dubbla strömmen, d v s de får dubbla effekten.

Det kan vara av nytta för dig att du lär dig mer om Ohms lag samt effektlagen.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Effekt Ino Audio a2

Inläggav Almen » 2022-01-17 12:31

Ja, det är ju samma spänning oavsett, så det är högtalarens känslighet som är intressant, egentligen. Och tre parallellkopplade a2 har högre känslighet...

En av grundtankarna med a2 är att man skall ha flera per sidokanal.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Effekt Ino Audio a2

Inläggav RMA » 2022-01-17 14:51

Morgan skriver ju att han bara vill ha en per kanal och då blir det ju så. Inte för att det behöver bli ett problem, men prova innan kan ju vara en ide.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Effekt Ino Audio a2

Inläggav RMA » 2022-01-17 14:57

Själv kör jag delat med 2st Bryston 4B till toppar och basar, till det har jag 2st AMP16 till 6st a2 och 4st a1tak.
2st a2 per kanal och 4st a1tak på sista kanalen. Fungerar utmärkt, spelar sällan särskilt högt till film dock.

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Effekt Ino Audio a2

Inläggav MorganM » 2022-01-17 21:13

RMA skrev:Morgan skriver ju att han bara vill ha en per kanal och då blir det ju så. Inte för att det behöver bli ett problem, men prova innan kan ju vara en ide.

Ja!
Mitt rum är så litet så det går inte med 2st A2/kanal.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Effekt Ino Audio a2

Inläggav Almen » 2022-01-17 21:23

Ino a1 kanske passar bättre, i så fall?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Effekt Ino Audio a2

Inläggav RMA » 2022-01-22 16:49

MorganM skrev:
RMA skrev:Morgan skriver ju att han bara vill ha en per kanal och då blir det ju så. Inte för att det behöver bli ett problem, men prova innan kan ju vara en ide.

Ja!
Mitt rum är så litet så det går inte med 2st A2/kanal.

Kan tipsa om en sak jag beställde av ingvar för ett år sedan, ringde honom här om dagen men det visade sig att han glömt bort beställningen så jag avbeställde.
Det är ett basstöd till a2 som fick namnet Bs4, jag kom på iden och ingvar tyckte den var utmärkt.
Det är ett a2 baselement i en 4 liters låda med ett passivt filter som kopplas med en bcX kontrollbox.
Då får du ner impedansen och kan samtidigt klangjustera surrarna.
Vet inte vad den kostar då jag bara beställde, men orkade inte vänta ett år till (eller vad det nu kan ta).
Men den går att beställa.
Edit: Det kanske går att bygga en a2 med denna i samma låda.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Effekt Ino Audio a2

Inläggav Frisk » 2022-01-22 18:37

RMA skrev:
MorganM skrev:
RMA skrev:Morgan skriver ju att han bara vill ha en per kanal och då blir det ju så. Inte för att det behöver bli ett problem, men prova innan kan ju vara en ide.

Ja!
Mitt rum är så litet så det går inte med 2st A2/kanal.

Kan tipsa om en sak jag beställde av ingvar för ett år sedan, ringde honom här om dagen men det visade sig att han glömt bort beställningen så jag avbeställde.
Det är ett basstöd till a2 som fick namnet Bs4, jag kom på iden och ingvar tyckte den var utmärkt.
Det är ett a2 baselement i en 4 liters låda med ett passivt filter som kopplas med en bcX kontrollbox.
Då får du ner impedansen och kan samtidigt klangjustera surrarna.
Vet inte vad den kostar då jag bara beställde, men orkade inte vänta ett år till (eller vad det nu kan ta).
Men den går att beställa.
Edit: Det kanske går att bygga en a2 med denna i samma låda.


Bra tips!
Precis delat köket till kök och barnrum, har således en "öppen"vägg mellan, nästa steg blir anpassning av köket för nya formen. Tänker nog att det ska vara ljud både i barnrummet och framförallt köket. Det finns ju bättre rum att aktivt lyssna i så tänker mer som bakgrundsljud, men av anständig kvalité för ändamålet, A2 och Bs4 låter kanske som en rimlig nivå. Får ringa IÖ och diskutera när det blir aktuellt på allvar.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Effekt Ino Audio a2

Inläggav RMA » 2022-01-23 00:15

Basstödet fungerar nog bara till 80Hz delning, kanske går det att få i större basreflex låda för skaplig fullrange.
Borde inte vara omöjligt.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Effekt Ino Audio a2

Inläggav Knuttebaloa » 2022-01-23 08:39

RMA skrev:
MorganM skrev:
RMA skrev:Morgan skriver ju att han bara vill ha en per kanal och då blir det ju så. Inte för att det behöver bli ett problem, men prova innan kan ju vara en ide.

Ja!
Mitt rum är så litet så det går inte med 2st A2/kanal.

Kan tipsa om en sak jag beställde av ingvar för ett år sedan, ringde honom här om dagen men det visade sig att han glömt bort beställningen så jag avbeställde.
Det är ett basstöd till a2 som fick namnet Bs4, jag kom på iden och ingvar tyckte den var utmärkt.
Det är ett a2 baselement i en 4 liters låda med ett passivt filter som kopplas med en bcX kontrollbox.
Då får du ner impedansen och kan samtidigt klangjustera surrarna.
Vet inte vad den kostar då jag bara beställde, men orkade inte vänta ett år till (eller vad det nu kan ta).
Men den går att beställa.
Edit: Det kanske går att bygga en a2 med denna i samma låda.


Hur skulle detta basstöd konfigureras tillsammans med a2? Behöver man typiskt ett eller flera?
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Nästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster