Bygga biorum

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BootCut
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2008-01-26

Re: Bygga biorum

Inläggav BootCut » 2021-09-10 21:37

genstruktur skrev:Usch vad tråkigt! :cry:

Har du målat kabelkanalerna eller köpt dem sådär?

Vad är det för högtalaruppställning för A1, är det Atmos?


Jag köpte dom svarta. Finns på Bauhaus som RMA skriver. Men jag köpte mina på Amazon. Det blev billigare. Men det var också för att jag ville ha den varianten för locket var separerat från själva kanalen.
Jag kommer dock få mycket över. Om någon är intresserad kan ni få dom för en billig peng. Jag har också en hel bunte gråa kanaler som inte behövs. Blev en fel-leverans.

Mina a1:or i taket är för atmos.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Bygga biorum

Inläggav music4ever » 2021-09-10 22:24

BootCut skrev: Fick precis besked att receivern jag beställt, Denon AVC-X3700H, blir försenad ytterligare än månad.. Så i slutet av oktober ska den förhoppningsvis dyka upp.


4:e maj beställde jag X3700, den 17:e juli så avbokade jag den efter 3-4 ändrande leveransdatum.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5076
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Bygga biorum

Inläggav genstruktur » 2021-09-10 23:25

Tack för info! :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
BootCut
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2008-01-26

Re: Bygga biorum

Inläggav BootCut » 2021-09-11 17:24

music4ever skrev:
BootCut skrev: Fick precis besked att receivern jag beställt, Denon AVC-X3700H, blir försenad ytterligare än månad.. Så i slutet av oktober ska den förhoppningsvis dyka upp.


4:e maj beställde jag X3700, den 17:e juli så avbokade jag den efter 3-4 ändrande leveransdatum.

Jag beställde min i slutet av juli. Leveransen har blivit framflyttad två gånger än så länge. Jag har inte så mycket alternativ än att vänta ut det. Får köra med min Denon AVR-2105 i väntan på uppgradering.

Användarvisningsbild
BootCut
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2008-01-26

Re: Bygga biorum

Inläggav BootCut » 2021-10-04 15:36

Nu är samtliga högtalare på plats! Och jag har dragit alla högtalarkablar. Känner mig sjukt nöjd med det. Man ska inte underskatta hur lång tid det tar att dra kabel och fixa med kabelkanaler.

Jag har fått goda nyheter. Min receiver är äntligen på väg! Så nu blev det lite extra motivation att få det klart.

Nu är det dags att välja slutsteg också. Jag har två Behringer A500 och en Parasound HCA-1500A. Tar gärna emot tips och förslag om vad som troligen passar bäst till mina i14 och pX2.
Bilagor
IMG_20211004_150656_small.jpg
IMG_20211004_150656_small.jpg (162.43 KiB) Visad 3291 gånger

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Bygga biorum

Inläggav Adhoc » 2021-10-04 17:56

BootCut skrev:Nu är samtliga högtalare på plats! Och jag har dragit alla högtalarkablar. Känner mig sjukt nöjd med det. Man ska inte underskatta hur lång tid det tar att dra kabel och fixa med kabelkanaler.

Jag har fått goda nyheter. Min receiver är äntligen på väg! Så nu blev det lite extra motivation att få det klart.

Nu är det dags att välja slutsteg också. Jag har två Behringer A500 och en Parasound HCA-1500A. Tar gärna emot tips och förslag om vad som troligen passar bäst till mina i14 och pX2.


Grattis till att du är klar. För det ska gudarna veta, -satan vad träligt det är att dra högtalakabel om man vill ha det diskret och inte hängandes eller med kabelkanaler utanpå väggen. Vad blir det för receiver?

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5076
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Bygga biorum

Inläggav genstruktur » 2021-10-05 09:43

Najs! :D

Kan du börja lira nu när receivern kommer då?

Antar att det svarta taket fyller sin funktion. Tycker det är svårt att se några detaljer i taket på dina bilder :).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
BootCut
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2008-01-26

Re: Bygga biorum

Inläggav BootCut » 2021-10-05 21:18

Adhoc skrev:
BootCut skrev:Nu är samtliga högtalare på plats! Och jag har dragit alla högtalarkablar. Känner mig sjukt nöjd med det. Man ska inte underskatta hur lång tid det tar att dra kabel och fixa med kabelkanaler.

Jag har fått goda nyheter. Min receiver är äntligen på väg! Så nu blev det lite extra motivation att få det klart.

Nu är det dags att välja slutsteg också. Jag har två Behringer A500 och en Parasound HCA-1500A. Tar gärna emot tips och förslag om vad som troligen passar bäst till mina i14 och pX2.


Grattis till att du är klar. För det ska gudarna veta, -satan vad träligt det är att dra högtalakabel om man vill ha det diskret och inte hängandes eller med kabelkanaler utanpå väggen. Vad blir det för receiver?

Ja nu blev det ju kabelkanaler, men tycker att jag har lyckats få det så diskret det går. Räknade ut att jag har dragit mer än 110 m kabel. Och det är i ett rum som är ca 4x4 m 8O

Receivern som kommer är Denon AVC-X3700H.


genstruktur skrev:Najs! :D

Kan du börja lira nu när receivern kommer då?

Antar att det svarta taket fyller sin funktion. Tycker det är svårt att se några detaljer i taket på dina bilder :).

Anledningen till att det blev svart i taket är mest för att högtalare och dämpare ska smälta in så mycket som möjligt samt att minimera reflektioner. Anledningen till att det blev den röda färgen på tre av väggarna är mer för estetiska skäl. Att inte hela rummet skulle bli matt svart :D


Denna bilden på taket visar mer detaljer.
Bilagor
Tak_liten.jpg
Tak_liten.jpg (82.95 KiB) Visad 3161 gånger

Användarvisningsbild
BootCut
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2008-01-26

Re: Bygga biorum

Inläggav BootCut » 2021-10-11 19:50

Har fått receivern nu! :D

Men jag verkar ha problem med min Parasound HCA-1500A. Den har två rattar på baksidan för "set and forget" level. Rekommendationen är att de ska vara på max, men att man kan skruva ner dom om man har en pre-amp med stark utsignal. När jag vrider på rattarna så sprakar det lite oroväckande i hägtalarna. Vilket får mig att misstänka att potentiometrarna börjar bli slitna. Och när man kommer strax över hälften så brys säkerhetsreläerna och den går ner i standby. Om jag provar att vrida upp på max när den är avstängd, och sedan startar den så stannar den i standby. Om jag däremot gör samma sak utan att koppla in något till den, så går den igång.

Några tankar om vad det kan vara för fel??

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5076
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Bygga biorum

Inläggav genstruktur » 2021-10-11 20:50

Ah nu ser jag bättre i taket, tack! :)

Har tyvärr inget vettigt att komma med gällande Parasound.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Large
 
Inlägg: 141
Blev medlem: 2020-07-01
Ort: Linköping

Re: Bygga biorum

Inläggav Large » 2021-10-12 12:07

BootCut skrev:När jag vrider på rattarna så sprakar det lite oroväckande i hägtalarna. Vilket får mig att misstänka att potentiometrarna börjar bli slitna.

Det är ett beteende som också kan uppstå om pottarna har ärjat. Prova att motionera dem genom att vrida dem fram och tillbaka till ändlägena många gånger och se om det blir bättre.
-- Air goes in and out, blood goes round and round. Any variation on this is bad. --
pi60s, piP, BS60, pX2, OA 52.2, Denon AVC-X3800H, Rotel 1582 MkII, Emotiva BasX A-300

Användarvisningsbild
BootCut
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2008-01-26

Re: Bygga biorum

Inläggav BootCut » 2021-10-28 11:56

Har löst det med slutsteget nu. När jag provade en annan insignal så funkar allt som det ska. troligtvis så skickade väl ljudkortet ut någon signal som gjorde att slutsteget stängdes av.

Man få verkligen säga att jag har utnyttjat längden på rummet maximalt. Fick montera projektorn så att den nästan går mot fönstret. Jag fick öppna fönstret och gå ut på utsidan för att montera kablarna :D

Men allt funkar. Även skönt att veta att alla högtalarna är kopplade rätt. Lite små-fix kvar nu. Men det ska nog inte dröja så långt innan det blir premiär!
Bilagor
IMG_20211028_104359_liten.jpg
IMG_20211028_104359_liten.jpg (105.05 KiB) Visad 2836 gånger
IMG_20211028_104334_liten.jpg
IMG_20211028_104334_liten.jpg (163.5 KiB) Visad 2836 gånger
IMG_20211028_104317_liten.jpg
IMG_20211028_104317_liten.jpg (153.84 KiB) Visad 2836 gånger

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5076
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Bygga biorum

Inläggav genstruktur » 2021-10-28 19:17

Kul att det rullar på! Haha, öppna fönstret för att få i kablarna :D
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Bygga biorum

Inläggav DVD-ai » 2021-11-18 18:21

Hur går det ? :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5076
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Bygga biorum

Inläggav genstruktur » 2021-12-04 20:07

BootCut skrev:
Adhoc skrev:Om A1:orna ska sitta i taket = dikt emot med magneter, var sitter då kabelanslutningen? Ger det problem? Nyckelhål är inget kuliga alls vid takplacering dikt an. Enklast är hålade plattjärn som sticker ut på vardera sidan, då kan även en tunn kabel slinka in om plattjärnet är typ 2 mm tjock. Skruvhål i bakstycket är lätta att plugga senare om det behövs, syns ju heller inte normalt.


Dom kommer inte kunna sitta helt dikt an eftersom kabeln sticker ut. EKU kabel är ca 2mm och magneten i bild är 3mm. Det är en neo magnet som klarar av att bära nästan två a1:or.


Exakt hur gjorde du med magneten? Limmade fast magneten i taket eller?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
BootCut
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2008-01-26

Re: Bygga biorum

Inläggav BootCut » 2022-03-04 12:17

Dags för en uppdatering. Jag har varit passiv här den senaste tiden. Har varit fullt upp med Jul, Covid och en cyberattack på jobb. Men biorummet fungerar fint. Vi hade premiär i nov/dec. Det enda som kvarstår är att fixa något trevligt så att jag på ett bättre sätt kan dölja alla kablar bakom elektroniken. Samt att jag ska ha upp några planscher på väggarna. Men detta är saker som jag så klart klarar mig utan, och därför kommer jag nog prioritera ner det med andra saker som ska fixa i huset.

Jag ska försöka fixa lite bilder och lägga upp här inom kort.

Magneterna limmade jag på högtalarna, och sedan limmade jag tunna plåtar i taket. På så sätt kunde jag i efterhand finjustera placering och vinkel på högtalarna. Är riktigt nöjd med den lösningen.

Föregående

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster