Bygga biorum

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BootCut
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2008-01-26

Bygga biorum

Inläggav BootCut » 2021-03-19 16:29

Hej!

Nu ska det byggas biorum :D

Tyvärr är rummet inte helt optimalt gällande placering av högtalare. I min setup kommer jag att ha två surround per sida samt en surround back per sida.

I bilderna hag jag placerat dessa så som jag tolkat tårtprincipen. Dvs att den främsta surround högtalaren placeras 20 grader framför lyssningsposition, och sedan fördelas de andra ut jämt i lika stora tårtdelar mellan varandra. Där det är två tårtbitar mellan SB L och SB R. Problemet är då att den främre surround R hamnar mitt i fönstret, den bakre surround L hamnar mitt i öppning av rummet (där det ska hänga ett draperi) och SB L är mitt på en luftventil.

Vad tror ni blir den bästa trade off i detta läge?
Tappar jag något på att hänga den ena högtalaren framför fönstret? Dvs utan att den har väggen som stöd? Hur ska jag göra med den högtalaren som just nu hänger mitt i ingången?

Tacksam för input!
Bilagor
Biorum_Top.png
Biorum_Top.png (1.09 MiB) Visad 7970 gånger
Biorum_R.png
Biorum_R.png (602.04 KiB) Visad 7970 gånger
Biorum_L.png
Biorum_L.png (570.89 KiB) Visad 7970 gånger
Biorum_Front.png
Biorum_Front.png (954.52 KiB) Visad 7970 gånger
Biorum.png
Biorum.png (960.19 KiB) Visad 7970 gånger

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Bygga biorum

Inläggav JonasB » 2021-03-19 17:05

Ett alternativ kanske kan vara att sätta främre sidohögtalarna upp och ner mot taket (eller ställa i fönstret) och detsamma med bakhögtalarna som kan flytta ihop något? "Bakre sidohötalarna kanske kan sitta en liten bit in på väggen bakom. Annars hjälper säkert Ingvar dig.
Bilagor
20210319_161845_copy_907x794.jpg
20210319_161845_copy_907x794.jpg (69.31 KiB) Visad 7952 gånger

Användarvisningsbild
BootCut
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2008-01-26

Re: Bygga biorum

Inläggav BootCut » 2021-03-19 19:13

Tack för input!

Så som du har ritat upp var också min första tanke på hur man skulle kunna lösa det. Det känns lite konstigt att sätta de bakre surround på bakväggen. Men jag antar att det är vinkeln som räknas, och inte vilken vägg dom sitter på.

Gällande den i fönstret så kan jag nog hitta en lösning för att hänga ner den så att den kommer på rätt höjd. Även om det skulle vara mitt framför fönstret.

Jag kan även tillägga att jag kommer ha 4 st a1 i taket för Atmos.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Bygga biorum

Inläggav JonasB » 2021-03-19 19:34

Är osäker på hur nära sidoväggarna man törs placera högtalarna, men tror inte du kommer uppleva skillnad eftersom reflexen mot sidoväggarna kommer tidigt. Alternativet är väl att montera mot taket i öppningen om du inte slår i huvudet :)
Det går även att sätta bakhögtalaren under ventilen.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Bygga biorum

Inläggav Adhoc » 2021-03-19 20:17

Måttsättning saknas. Tårtbitskonceptet antar jag du "tagit" från IÖs ide'er som tagits upp i några forumtrådar + någon ljudinspelning från ett av hans föredrag. (1:a sidosurroundhögtalaren ca 18 grader fram och 18 grader upp, därefter bakåt; ytterligare antal upp till totalt 4 st / per sida där avståndet vertikalt mellan 1:a och sista delas jämnt samtidigt som den närmast vägg bakom soffan helst inte bör hamna direkt i ett hörn. -Ungefär så, om jag kommer ihåg rätt.)

Nu var väl det främst för ett 5.1-system som tårtbitskonceptet avsågs ge ett "diffusare ljud" och det du skissat på är 7.1 med bakre surroundkanaler. 5.1 har varit vanligare än 7.1. Då har du 2 högtalare / tårtbitar per sidosurroundkanal vid en 7.1-film och dom bakre surrounderna kan hamna för högt upp för avsett ljud vid 7.1. Utan någon form av omkopplare eller uppmixning vid 5.1-film blir dom bakersta surrounderna tysta.

Klar majoritet av existerande filmer är 5.1 men sedan ca 2014 har det blivit alltmer vanligt med 7.1 och Atmos. Med 1 soffrad och nyare filmer med många högtalare i rummet kanske det är lämpligare med surroundhögtalarna (oavsett antal) i ca öronhöjd och förberett med kabeldragning för "höjdkanaler". Undvik att ljudet från 1 högtalare skyms av någon som sitter bredvid i soffan.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Bygga biorum

Inläggav Adhoc » 2021-03-19 21:49

Mitt inlägg kom lite sent ser jag :? :D Började skriva före 18-nyheterna, sedan paus + mat därefter postning utan att kolla in vad som dykt upp i tråden. Med Atmos-installation och 4 st A1:or i / vid taket borde dom bakre surrounderna flyttas ned till ca öronhöjd och det kan även finnas mindre anledning att ha sidosurrounder på varierade höjder i litet rum med bara 1 soffrad.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Bygga biorum

Inläggav Frisk » 2021-03-19 21:57

Adhoc skrev:Mitt inlägg kom lite sent ser jag :? :D Började skriva före 18-nyheterna, sedan paus + mat därefter postning utan att kolla in vad som dykt upp i tråden. Med Atmos-installation och 4 st A1:or i / vid taket borde dom bakre surrounderna flyttas ned till ca öronhöjd och det kan även finnas mindre anledning att ha sidosurrounder på varierade höjder i litet rum med bara 1 soffrad.


Kan du utveckla varför bakre surround bör flyttas ner i det fallet?

Mina i Ino-ritat rum sitter vid taket trots Atmos. Ingvar har inte sagt något om det, men blir nyfiken om jag missat något.

Användarvisningsbild
BootCut
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2008-01-26

Re: Bygga biorum

Inläggav BootCut » 2021-03-19 23:24

Skulle då samtliga surroundhögtalare sitta i öronhöjd?

Jag skissade lite på att dra ner alla surround lite lägre, dock fortfarande att dom är i olika höjd. I denna vyn tog jag även med taken och högtalarna för atmos.

Det är ett ganska litet rum i källaren. Två meter till tak och knappt 4 meter på bredd och längd.
Bilagor
Biorum_atmos.png
Biorum_atmos.png (482.29 KiB) Visad 7861 gånger

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Bygga biorum

Inläggav Adhoc » 2021-03-20 10:16

@ Frisk: Om 7.1 används i filmen och bakre surround-kanalerna matas med ljudspår som inte går via sidosurrounderna, borde det vara lämpligare med bakre surround i ca öronhöjd. "Typ": En bil eller annat drar förbi i markplanet bakom soffan, mycket högt placerade bakre surround-kanaler känns då fel för mig, särskilt om det samtidigt ska installeras Atmos-högtalare ("höjdhögtalare") i rummet. Mellan frontar, sido - och bakre surroundhögtalarna gentemot Atmos-högtalarna vill man ha en vertikal separation, med bakre surround direkt nära taket, så försvinner den separationen.

Med 5.1-film, alla lite äldre, tror jag tårtbitskonceptet med flera sidosurroundhögtalare på olika höjd från framåt => bakåt, är helt rätt för att få ett mer diffust ljud där ingen enskild högtalare kan "pin-pointas".

(Ungefär så går mina tankar och spekulationer, o sen har man ju noll info på hur ljudet via separata bakre surroundkanaler har manipulerats fram. Är det separat eller frammixat från sidosurroundkanlerna?)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Bygga biorum

Inläggav Nattlorden » 2021-03-20 12:58

Om du står ut visuellt och praktiskt att sätta högtalaren framför fönstret så, så kör på det.... det gör en hel del att vinklar och avstånd blir rätt.

Jag hade funderat på om man på något vettigt (ventilerat) sätt skulle kunna bygga undan fönstren. Mörkläggningsaspekten är INTE att förakta i biosammanhang.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Bygga biorum

Inläggav Adhoc » 2021-03-20 14:18

Jag kör fönsterluckor och det funkar bra mörkläggningsmässigt hos mig.

En måttanpassad träram (38x21 mm) som kan passas in i fönstergluggen med nästan sugpassning. Ramen täcks och fylls inifrån rummet och utåt med tygbit + någon cm rayonfiber (täckjacksfoder) + ett par-några cm akustiktaksskiva som skärs till så den kläms in i träramen + därefter isolering Isover 37 eller 35 eller Rockwool Flexibatts så tjockt som tillåts bakåt mot fönsterglaset / gluggen + tygbit igen som täcker över från träramen och bakåt. På framsidan, inåt rummet på träramen trälister likt en tavelram, 1/2:a bredden täcker träramen och 1/2:a bredden överlappandes ljusglipan från fönstret.

Fönsterluckorna går snabbt att stoppa i och plocka ner beroende på om det är biotajm eller inte. Lägger man in en tvärslå inuti ramen och drar i en skruv i den, går det ju att snabbt haka upp A2:an mot dess nyckelhålsfäste på baksidan. Rayonen dämpar de högsta frekvenserna, akustiktakskivan funkar mer mot mellanregister/diskant och ett tjockt lager okomprimerad Isover gör absorbenten mer verksam nedåt i frekvens.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Bygga biorum

Inläggav Frisk » 2021-03-20 15:32

Adhoc skrev:@ Frisk: Om 7.1 används i filmen och bakre surround-kanalerna matas med ljudspår som inte går via sidosurrounderna, borde det vara lämpligare med bakre surround i ca öronhöjd. "Typ": En bil eller annat drar förbi i markplanet bakom soffan, mycket högt placerade bakre surround-kanaler känns då fel för mig, särskilt om det samtidigt ska installeras Atmos-högtalare ("höjdhögtalare") i rummet. Mellan frontar, sido - och bakre surroundhögtalarna gentemot Atmos-högtalarna vill man ha en vertikal separation, med bakre surround direkt nära taket, så försvinner den separationen.

Med 5.1-film, alla lite äldre, tror jag tårtbitskonceptet med flera sidosurroundhögtalare på olika höjd från framåt => bakåt, är helt rätt för att få ett mer diffust ljud där ingen enskild högtalare kan "pin-pointas".

(Ungefär så går mina tankar och spekulationer, o sen har man ju noll info på hur ljudet via separata bakre surroundkanaler har manipulerats fram. Är det separat eller frammixat från sidosurroundkanlerna?)



Aha, då är jag nog med på hur du tänker. Jag har aldrig reagerat på att bakljudet drar uppåt. Hade de suttit i öronhöjd hade jag dock haft problem med att högtalarna fysiskt hade varit i vägen. Jag vill nog ha den högtalaren högt oavsett för att slippa hamna fysiskt för nära och istället höra stor del reflekterat ljud från taket vid den jag sitter närmast.

Dock sitter mina upp och ned främst pga. begränsad takhöjd om jag förstod och minns rätt.

Användarvisningsbild
BootCut
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2008-01-26

Re: Bygga biorum

Inläggav BootCut » 2021-03-20 16:17

Jo med det resonemanget så känns det ju inte helt fel att ha surroundhögtalarna i ett och samma plan. Jag vet inte vart jag fick det ifrån. Men jag fick för mig att man skulle placera högtalarna i olika höjd för att få mer spridning och diffusion. Det kanske stämmer på SL och SR, och just dom två kan jag ju i så fal ha på olika höjd. Och sen sätta SB på samma höjd som de främre surround L/R.

Angående fönstret så har jag inga problem med att sätta högtalarna mitt för. Detta är ett rum i källaren och kommer till 80% att användas för att kolla på film. Resterande 20% är för att lyssna på musik.
Jag hade tänkt mig att använda tjockt tyg som mörkläggningsgardiner, och sedan hänga ner högtalarna med någon enkel anordning som är monterad i väggen.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Bygga biorum

Inläggav RMA » 2021-03-20 21:01

BootCut skrev:Jo med det resonemanget så känns det ju inte helt fel att ha surroundhögtalarna i ett och samma plan. Jag vet inte vart jag fick det ifrån. Men jag fick för mig att man skulle placera högtalarna i olika höjd för att få mer spridning och diffusion. Det kanske stämmer på SL och SR, och just dom två kan jag ju i så fal ha på olika höjd. Och sen sätta SB på samma höjd som de främre surround L/R.

Angående fönstret så har jag inga problem med att sätta högtalarna mitt för. Detta är ett rum i källaren och kommer till 80% att användas för att kolla på film. Resterande 20% är för att lyssna på musik.
Jag hade tänkt mig att använda tjockt tyg som mörkläggningsgardiner, och sedan hänga ner högtalarna med någon enkel anordning som är monterad i väggen.

Du har rätt i att dom ska sitta i olika plan, högre ju längre bak du kommer.
Helst ska du ha dom första surrounderna längre fram mot fronthögtalarna, så framför fönstret blir nog bäst.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Bygga biorum

Inläggav Nattlorden » 2021-03-20 21:21

Finns postat på forumet innan men hittar inte förstaposten, men kommer i repris här
IngOehman skrev:Installation av Ino cr80s/cr80es, för musik eller hemmabio
För bästa resultat, följ nedanstående lista!

Installera all utrustning
● Ino cr80s/cr80es skall kopplas med RCA-kabel mellan förstegets (stereo- eller surround-) L&R-utgångar och till stereoingångarna på cr80s/cr80es.
● En annan RCA-kabel kopplas från cr80s/cr80es HP output (main amp) och till slutstegen för L & R högtalare.
● En tredje kabel kopplas från LP output (sub amp) och till effektförstärkarna till L & R basmodul.
● Dessutom kan man dra en (mono-)kabel från eventuellt surrundförstegs .1-utgång till .1-ingången på cr80s/cr80es.
● Har man skakare installerad (i soffan, stolen eller golvet) dras dessutom en kabel mellan cr80s/cr80es skakarutgång och ingången till skakarens slutsteg.

Hitta slutgiltig position för alla fronthögtalare och lyssningsplatserna
● Gör ett T: Dra ett streck mellan L & R högtalare, och sedan ett mellan detta strecks mittpunkt och den centrala lyssningsplatsen. Sett uppifrån bildas ett T. Stapeln på T:et skall vara 1,18 – 1,21 ggr längre än taket på T:et. Då är geometrierna korrekta (+/- 22,5 – 23 grader). Väljer man 1,2 så är vinkeln +/- 22,62 grader. Finns en Centerhögtalare skall denna stå mitt emellan L och R, alltså där de två strecken möts i T-et.
● Sikta fronthögtalarna (L & R eller L & C & R) mot en punkt strax framför mitten av lyssningsplatserna. Lagom invinkling är oftast 25 – 30 grader, det vill säga 2 – 7,5 grader mer än siktning rakt mot lyssning i centralposition. Finjustering sker bäst medelst lyssning på inspelningar gjorda med tidskillnadsteknik, från olika sidledes positioner. Rätt invinkling har man när stereobilden ”står stilla” trots att man rör sig sidledes. Inte ”stilla i förhållandet till huvudet” (såsom sker vid hörlurslyssning) utan stereobilden skall stå holografiskt stilla, alltså i förhållande till lyssningsrummet – det Ino Audio kallar Holofoni eller holosoni. Typiskt sker detta (med tidsskillnadsupptagningar / AB-inspelningar) ungefär när man i central lyssningsposition med nöd och näppe ser högtalarnas utsidor. Med X/Y-inspelningar får man i regel dock avstå ifrån anspråk på att rumsåtergivningen skall vara av högsta holografisk kvalitet akustiskt. Alla Ino Audio-fronthögtalarsystem möjliggör superb holofoni tillsammans med välgjorda AB-inspelningar. (coincidenta inspelningar har dock andra poänger, t ex att man kan matrisdekoda dem.)
● Placera eventuella surroundhögtalare. Detta sker oftast enklast med hjälp av en ritning på rummet. Börja med att placera de två främsta på sidoväggarna ungefär 20 grader framför centrala lyssningsplatsen. Höjden skall vara 20 grader över öronhöjd, ungefär. Det återstående bakre fältet (220 grader stort horisontellt) delas in i tårtbitar där lyssningsposition är centrum av tårtan. Samma antal tårtbitar som antalet bakkanalshögtalare som används. 6 tårtbitar för 6 högtalare, 8 tårtbitar för 8 högtalare, 10 för 10, 12 för 12… Placera sedan så noga det går en högtalare på väggen i varje tårtbitsdelning. Ju längre bak i rummet desto högre bör de sitta. Mellan de båda bakersta högtalarna blir det två tårtbitar. För varje högtalare bakom den främsta av surround-högtalarna gäller: Minska avståndet till taket (mätt mitt emellan bas- och diskantelement) med: 30% (6 högtalare); 25% (8st); 20% (10st); 15% (12st) för varje högtalare bakåt. Man kan i själva verket moderera detta lyft mot rummets bakre delar något, och om rummets takhöjd är mycket stor måste man moderera det om det skall bli riktigt bra. Man skall inte ta för allvarligt på dessa måttangivelser dock, i synnerhet inte om man inte bygger en riktig hemmabio utan bara en ”filmvisningsanläggning i vardagsrummet”. Då gäller att ”ungefär rätt” i regel blir mycket bra.
● Installera alla kablar mellan de olika i anläggningen ingående delarna. Var noga med polariteten för alla högtalare.
● Om du använder en 5.1-förstärkare kopplas hälften av bakhögtalarna till höger bak, och hälften till vänster bak.
Är det en 6.1-förstärkare kopplas de enligt: 6st: 2–2–2, 8st: 3–2–3, 9st: 3–3–3 10st: 3–4–3 eller 4–2–4, 11st: 4–3–4 12st: 4–4–4.
Är det en 7.1-förstärkare skall bakhögtalarna kopplas i följande grupper: 6st: 2–1–1–2, 8st: 3–1–1–3, 10st: 3–2–2–3 eller 4–1–1–4, 12st: 4–2–2–4.
● Slå på alla apparater. Slutstegen sist.


Om du använder en surroundförförstärkare, ställ om möjligt in enligt:
● C, Sl, Sr, (och Sbl, Sbr) = small/THX,
● L, R = large
● Subwoofer = no/off (initialt)
● Crossover = yes/on THX (or 80Hz if needed)
● Använder du en vanlig stereoförförstärkare behöver inga speciella inställningar göras.

Injusteringar:
● Ställ in subsonic-filtret. I normalfallet skall det vara inställt så att omkopplarna inuti apparaten står off, on, off, on, räknat från vänster (cr8) respektive omkopplaren i läge normal (cr80s / cr80es). Då får du en normal subsonic-funktion när SS-filtret aktiveras med switchen på fronten.
● Sätt knappen under main systems i läge high pass, spela sedan en CD (stereosystem) eller en DVD med 5.1 (surround-system) för att kolla att det kommer ljud från alla högtalare.
● Kontrollera polariteten på basmodulerna. Detta kan ske på flera sätt. Bästa är att lyssna på ett smalbandigt brus centrerat runt 80 Hz, eller också kan man lyssna på musik med en distinkt baspuls (dansmusik). Ställ först alla rattar inuti cr8 / cr80s / cr80es i mittläget. Välj sen den polaritet som ger starkast ljud (lyssna eller mät). Om man tycker det är svårt att höra vilket läge som ger mest bas kan man lyssna efter den polaritet som ger ”mest punsch i anslagen”. Med cr8 (som saknar polaritetsomkopplare) är det oftast lättast att lyssna i mono på en kanal i taget, och växla polaritet vid basmodulen. Man bör vara två personer, en som lyssnar och en som sitter vid basmodulen (eller dess effektförstärkare) och växlar polaritet. Med cr80s / cr80es använder man helt enkelt fasomkopplaren i och kan med lätthet lyssna i stereo. Bra är dock att ha så långa sladdar till cr80s / cr80es att man kan man den vid lyssningsplatsen och växla medan man lyssnar.
● Kalibrera basmodulernas nivå. Det sker med cr8 / cr80s / cr80es inställd på high pass, stereo, calibrated. Nivån ställs med rattarna märkta ”level”. Klangen i basoktaverna justeras med rattar märkta ”Q”. Vrider du Q-ratten medsols blir det mera ”slam” i basområdet (övre delen av registret blir proportionellt starkare), vrider du den motsols blir det mindre slam i basen (övre delen av registret blir svagare). Börja med ratten i mittläget, ställ in för neutral klang. Justerområdet är inte så stort, så man skall inte bli förvånad om rattarna behöver vridas en del. Ställ en kanal i taget, avsluta med att jämka kanalerna så att de står lika. När du justerat Q bör du finjustera level.
● Lyssna på skärt brus genom en högtalare i taget. Kontrollera att nivåer stämmer och att alla fronthögtalare klingar rimligt lika avlyssnade från samtliga lyssningspositioner. Justera om nödvändigt siktningen på höger och vänster högtalare. Ju mera inåt högtalarna siktar, desto mer balanseras nivåskillnaderna i ytterkanten av lyssningsarean. Det är inte ovanligt att man hamnar på en invinkling så stor att man från mitten positionen kan se rätt mycket av utsidan av L&R-högtalarna, om man skall kunna njuta av avspelningen i alla tänkbara lyssningspositioner.

Surround endast:
● Kalibrera nivåerna på alla högtalare, använd en SPL-mätare. Som ljudkälla skall hemmabioförstärkarens inbyggda testsignal användas. Ställ initialt varje högtalare till 75 dB* (C-vägt, långsam respons). Tag tid på dig! Efterkontrollera utgångarna till L&R-högtalarna med elektrisk mätning. Skiljer de sig från varandra så rätta till nivåerna medelst jämkning. Kontrollera med akustisk mätning igen. Är skillnaden större än 1 dB så bör rummets möblering / akustiska behandling ses över. I nödfall kan viss kompensering för sådana restfel tillgripas, men gör det inte via mätinstrument, utan genom lyssning. Lyssna inte bara på testbrussignalerna, utan helst på vanliga monoinspelningar.
*Ju ljudtryckskapablare apparatur desto högre kan man ställa nivån, 80 eller 85 dB på riktigt kapabla apparater. Har man ställt för högt störs man av bruset (i varje fall med vissa apparattyper). Har man ställt för lågt kan man inte spela så starkt man kanske önskar (volymen går i botten).
● Ställ in Time Synchronization på hemmabioförstärkaren för alla högtalare i systemet. Ställ dock initialt L & R samt basmodulerna till samma värde, oavsett om avståndet till huvudhögtalarna skiljer sig från avståndet till basmodulerna. I vissa fall får man bättre integration vid användning av .1-knappen på cr8 / cr80s / cr80es om man ställer in hemmabioförstärkaren således att man påstår att basmodulerna står 1 meter närmare lyssningen än fronthögtalarna. Prova!


Efterkontroll medelst lyssning:

● Kolla stereofonisk LJUDBILD (friprojektion, bredd, djup och i förekommande fall även höjd)
● Kolla surroundernas OMSLUTNING (friprojektion, sömlöshet och fokus)
● Kolla basmodulernas INTEGRATION med övriga högtalare
● Kolla upplevd NIVÅBALANS mellan stereobild och surroundfält. Justera med enstaka dB om det behövs.
● Ställ in Bass Peak Level Manager (om tillgängligt)
● Kontrollera skrammel och andra störningar från lyssningsrummet. Åtgärda om möjligt. Spela starkt!
● Dämpa belysningen. Spela några excellenta CD och/eller DVD. Slappna av och njut!

Det ovanstående dokumentet är en skiss som jag nog vill påstå innehöll i varje fall fragment av förnuft då det skrevs. Dock ändrar sig verkligheten med avseende på nya system och konfigurationer, så jag kan inte garantera dess giltighet för framtiden. Det finns även stora skillnader mellan hur olika hemmabioförstärkare är uppbyggda, och hur deras kanaladministrationskretsar(/algoritmer) arbetar.

/Ingvar Öhman
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Bygga biorum

Inläggav JonasB » 2021-03-20 22:03

Fråga en bit från ämnet: Hur ställer man in basarna en meter närmare L och R när signal till både L och R samt basmoduler tas från pre out front från surroundförstärkaren?

Användarvisningsbild
BootCut
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2008-01-26

Re: Bygga biorum

Inläggav BootCut » 2021-03-23 20:34

Tack för inlägget Nattlorden! Bra info.

Jag har nu pratat med Ingvar om detta. Jag kommer att sätta de främre surroundhögtalarna ca 20 grader framför och 20 grader ovanför lyssningsposition. Efter det kommer jag placera de bakre surround och SB med den s.k. tårtprincipen som utgångspunkt, och med stigande höjd från golvet. Lite olyckligt då så hamnar de bakre surround (ej SB) väldigt nära hörnen. Kanske det inte är så farligt med tanke på att det ena hörnet har öppningen, som kommer att täckas med en ljuddämpande gardin. Och i det andra hörnet tänker jag mig en basabsorbent, som då kanske högtalaren kan hänga på, eller bredvid. Här får jag nog testa mig fram.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Bygga biorum

Inläggav Frisk » 2021-03-23 22:50

Jag hittade bara en byggbild (hm.. undra om det blivit så stor skillnad nu...) i en snabb titt men mina sitter också nära hörnet. Inget som stört mig med ljudet.

Bild

Kul med en byggtråd förresten! Följes med intresse!

Användarvisningsbild
BootCut
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2008-01-26

Re: Bygga biorum

Inläggav BootCut » 2021-03-26 00:21

Snyggt!

Det ser ut som att du har dämpat hörnet ganska bra, så då minskar säkert problemen mot om det skulle vara helt kalt.

Ja man kanske skulle dokumentera bygget här. Jag har inte börjat än. Först ska jag ta mig igenom en 30 cm tjock betongvägg. Behöver dra in nätverk i rummet. Om jag får tag i en bra maskin i närtid så kommer jag att börja borra i helgen. :D

Användarvisningsbild
BootCut
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2008-01-26

Re: Bygga biorum

Inläggav BootCut » 2021-04-10 11:45

Då är vi igång. Rummet tömt och det är nu dags för målning. :D
Bilagor
received_911367063029175.jpeg
received_911367063029175.jpeg (376.56 KiB) Visad 6712 gånger
received_259957449122337.jpeg
received_259957449122337.jpeg (536.21 KiB) Visad 6712 gånger

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Bygga biorum

Inläggav Frisk » 2021-04-10 20:39

Mycket spännande! Följer med intresse!

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Bygga biorum

Inläggav genstruktur » 2021-04-10 21:12

Efterkontrollera utgångarna till L&R-högtalarna med elektrisk mätning.


Hur gör man det där?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Bygga biorum

Inläggav genstruktur » 2021-04-13 23:09

genstruktur skrev:
Efterkontrollera utgångarna till L&R-högtalarna med elektrisk mätning.


Hur gör man det där?


Kan man göra det med en multimeter? :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Bygga biorum

Inläggav Frisk » 2021-04-13 23:22

genstruktur skrev:
genstruktur skrev:
Efterkontrollera utgångarna till L&R-högtalarna med elektrisk mätning.


Hur gör man det där?


Kan man göra det med en multimeter? :)


Det bör räcka med att spela upp en 50Hz sinus och mäta spänning i AC-läge med en multimeter. Dock blir det lite svårare på surroundhögtalare och i ett delat system då de inte spelar så mycket 50Hz. Det går nog välja en högre frekvens också, men framförallt enklare multimetrar är nog optimerade för 50 och 60Hz som är de vanliga nätfrekvenserna. men är mätningarna i rent jämförande syfte räcker det kanske med att verifiera det är samma, inte att det är rätt.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Bygga biorum

Inläggav genstruktur » 2021-04-14 08:48

Frisk skrev:
genstruktur skrev:
genstruktur skrev:
Hur gör man det där?


Kan man göra det med en multimeter? :)


Det bör räcka med att spela upp en 50Hz sinus och mäta spänning i AC-läge med en multimeter. Dock blir det lite svårare på surroundhögtalare och i ett delat system då de inte spelar så mycket 50Hz. Det går nog välja en högre frekvens också, men framförallt enklare multimetrar är nog optimerade för 50 och 60Hz som är de vanliga nätfrekvenserna. men är mätningarna i rent jämförande syfte räcker det kanske med att verifiera det är samma, inte att det är rätt.


Ah, tack för svar. Det går inte med reveiverns inbyggda brus då? Ja målet är väl att det skall vara samma i alla högtalarna, inte att det sen måste vara "rätt" mot någon annan skala.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
BootCut
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2008-01-26

Re: Bygga biorum

Inläggav BootCut » 2021-04-14 10:21

Då var det målat. :D

Mörkt ska det vara. Lite svårt att fånga hur färgerna upplevs i morgonsolen. Taket och väggen bakom duken är svart. De andra väggarna är mörkt vinröda. Jag och sambon är nöjda. Det kommer bli mörkt och minimalt med reflektioner.
Bilagor
thumbnail_IMG_20210414_081357.jpg
thumbnail_IMG_20210414_081357.jpg (119.75 KiB) Visad 6433 gånger
thumbnail_IMG_20210414_081334.jpg
thumbnail_IMG_20210414_081334.jpg (114.62 KiB) Visad 6433 gånger

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Bygga biorum

Inläggav genstruktur » 2021-04-14 11:31

Stiligt! Vad är det för högtalare du kommer använda?

Har du haft akustkkonsultation av iö?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
BootCut
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2008-01-26

Re: Bygga biorum

Inläggav BootCut » 2021-04-14 15:03

Jag kommer att köra i14 + pX-2
Surround: 6 st a2
Takhögtalare: 4 st a1

Nästa steg är att måla om a2:orna och a1:orna i svart.

Nej jag har inte använt mig av Öhman som konsult för akustik. Tänkte göra det själv. Jag har byggt upp ett par hemstudios tidigare. Så jag famlar inte helt i mörkret. :)
Men det kommer bli mycket att testa mig fram och mäta.

Användarvisningsbild
BootCut
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2008-01-26

Re: Bygga biorum

Inläggav BootCut » 2021-04-15 14:44

Dags att måla högtalarna. Blev inte så värst imponerad när jag öppnade a2:orna. Väldigt dåliga lödningar. På en av högtalarna så satt inte ens kabeln fast. Det var bara en stor lödplump på kabeln. 8O

Jaja, tur att dom skulle målas om så att det kan bli ordentligt gjort denna gången.
Bilagor
thumbnail_IMG_20210408_191320.jpg
thumbnail_IMG_20210408_191320.jpg (130.96 KiB) Visad 6315 gånger

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Bygga biorum

Inläggav genstruktur » 2021-04-15 15:09

Var ju på så sätt bra att du såg efter när kabeln inte ens satt fast. Verkar vara sisodär med kvalitén på en del monteringsatser. Hur tänkte du måla dem?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Nästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 8 gäster