Bottna element - hur låter det?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Bottna element - hur låter det?

Inläggav genstruktur » 2021-04-19 11:19

Efter en diskussion med en HiFi-vän angående att bottna baselement så började jag fundera :D.

Jag menade att jag nog bottnat elementen i mina pi60+bs60 en gång när jag hade en receiver med Dirac och höjt kurvan lite väl mycket kanske.

Det lät "faff, faff, faff" i Skidoosch-scenen på Kung Fu panda. Har aldrig hört ljudet innan eller efter det.

Min HiFi-vän menade att det nog skulle låta "bonk, bonk, klonk"

Tså, hur låter det när det bottnar? Och om det inte låter "faff, faff, faff", vad var det som lät? 8O
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Bottna element - hur låter det?

Inläggav RolffRojs » 2021-04-19 12:50

Mina lådor är inte helt täta på baksidan och kan få faff-ljud när dem pressas hårt vid kanske 15Hz och under. Dra på med en sinuston vid 10Hz så hör du. Själva elementen har också ljud för sig vid 10Hz och nära maxnivå, som kanske kan låta som "faff", men bör rimligen inte höras vid uppspelning av film eller musik. Faff-ljudet från dem otäta lådorna kan bara höras på glest material nära maxnivå. Mina lådor är slutna.
Senast redigerad av RolffRojs 2021-04-19 14:28, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Bottna element - hur låter det?

Inläggav Knuttebaloa » 2021-04-19 13:25

Följer med stort intresse

Aka "HIFI-vän" :)
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Bottna element - hur låter det?

Inläggav Zappa » 2021-04-19 14:13

"KLONK” kan det typ låta om talspolen slår i polstycket. Ingvar brukar dock se till att talspolen inte kan smälla i polstycket (vilket ju riskerar att deformera talspolen), åtminstone är det så med baselementet i pi60. Själv har jag aldrig pressat mina pi60 så hårt att de ”faffar”.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Re: Bottna element - hur låter det?

Inläggav Evil_Homer » 2021-04-19 14:24

No danger on the roof va, faff faff faff är en överstyrd port.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Bottna element - hur låter det?

Inläggav genstruktur » 2021-04-19 14:56

Evil_Homer skrev:No danger on the roof va, faff faff faff är en överstyrd port.


Ja, när jag skrev det kom jag på att det lät lite som de kippade efter andan 8) . Men det är inte skadligt då? Är man nära att bottna när det låter faff? :D
Senast redigerad av genstruktur 2021-04-19 14:58, redigerad totalt 2 gånger.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Bottna element - hur låter det?

Inläggav genstruktur » 2021-04-19 14:57

RolffRojs skrev:Mina lådor är inte helt täta på baksidan och kan få faff-ljud när dem pressas hårt vid kanske 15Hz och under. Dra på med en sinuston vid 10Hz så hör du. Själva elementen har också ljud för sig vid 10Hz och nära maxnivå, som kanske kan låta som "faff", men bör rimligen inte höras vid uppspelning av film eller musik. Faff-ljudet från dem otäta lådorna kan bara höras på glest material nära maxnivå. Mina lådor är slutna.


Mina är portade och skall vara helt täta med tätningslister och målade runt om.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Bottna element - hur låter det?

Inläggav genstruktur » 2021-04-19 14:59

Zappa skrev:"KLONK” kan det typ låta om talspolen slår i polstycket. Ingvar brukar dock se till att talspolen inte kan smälla i polstycket (vilket ju riskerar att deformera talspolen), åtminstone är det så med baselementet i pi60. Själv har jag aldrig pressat mina pi60 så hårt att de ”faffar”.


Ok! Bra info.

Som sagt, har bara hört den gången och hade höjt rätt rejält ned mot 15 Hz vill jag minnas.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Re: Bottna element - hur låter det?

Inläggav Evil_Homer » 2021-04-19 15:06

genstruktur skrev:
Evil_Homer skrev:No danger on the roof va, faff faff faff är en överstyrd port.


Ja, när jag skrev det kom jag på att det lät lite som de kippade efter andan 8) . Men det är inte skadligt då? Är man nära att bottna när det låter faff? :D


Du ligger helt klart på gränsen, eller rättare sagt över.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Bottna element - hur låter det?

Inläggav steveo1234 » 2021-04-19 15:06

Evil_Homer skrev:No danger on the roof va, faff faff faff är en överstyrd port.


Så har det låtit för mig oxo
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Bottna element - hur låter det?

Inläggav genstruktur » 2021-04-19 15:19

Evil_Homer skrev:
genstruktur skrev:
Evil_Homer skrev:No danger on the roof va, faff faff faff är en överstyrd port.


Ja, när jag skrev det kom jag på att det lät lite som de kippade efter andan 8) . Men det är inte skadligt då? Är man nära att bottna när det låter faff? :D


Du ligger helt klart på gränsen, eller rättare sagt över.


Ja det lät ju inte bra (nothing to hang in the christmastree), eller så värst mycket HiFi, så det känns rimligt :). Tack för klargörande!

Jag - HiFi-vän: 0 - 1 :cry:
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Re: Bottna element - hur låter det?

Inläggav bakerman22 » 2021-04-19 15:30

Mina LMS bottnar inte hörbart utåt, men inåt bottnar det metall mot metall.
Det skulle jag beskriva mer som "RRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR". :lol:

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Bottna element - hur låter det?

Inläggav RolffRojs » 2021-04-19 15:46


Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Bottna element - hur låter det?

Inläggav genstruktur » 2021-04-19 15:58

Det närmaste jag kommit faff, faff, faff efter den incidenten är nog om jag spelar Blade Runner 2049 introt när ögat kommer. Kör jag det lite starkt fladdrar elementen hyfsat mycket men det låter inte faff, bonk, klånk eller RRRRRRRR :lol:
Jag höjer nog inte volymen nåt mer just i den scenen i alla fall. Även om jag nog hade kunnat tänka mig att köra lite starkare (Infra y-18 here i come 8) )

För det mesta, när jag spelar musik i alla fall, så kan jag tänka att nu måste ju elementen röra sig en del, sen när jag går fram och tittar så rör de sig inte så mycket alls. Jag lyssnar väl inte på så mycket infra-musik iofs. Men till film, i vissa scener, rör de sig lite mer.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Re: Bottna element - hur låter det?

Inläggav Evil_Homer » 2021-04-19 16:12

https://open.spotify.com/track/79ZIz3Xy ... =copy-link

Bottnar varenda anläggning jag hört/kännt/upplevt, tom ganska enkelt.

Om du vill höra flaff flaff flaff via musik, eller musik och musik, ljud som finns på Spotify kan vi väl säga.

Försiktigt, annars blir det bottna på riktigt eller eldade talspolar!
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Bottna element - hur låter det?

Inläggav genstruktur » 2021-04-19 16:15

Evil_Homer skrev:https://open.spotify.com/track/79ZIz3XyU0LHzh0DLcZCry?si=NxHmBjfQTWKQWs5QZxQu6A&utm_source=copy-link

Bottnar varenda anläggning jag hört/kännt/upplevt, tom ganska enkelt.

Om du vill höra flaff flaff flaff via musik, eller musik och musik, ljud som finns på Spotify kan vi väl säga.

Försiktigt, annars blir det bottna på riktigt eller eldade talspolar!


Jo att min anläggning kan låta faff, faff, faff eller bottna till musik förstår jag. Är ju en ytterst beskedlig anläggning på faktiskt. Är väl mest att jag inte upplevt att elementen rör sig så mycket till den musik jag oftast lyssnar på, i alla fall inte så man börjar blir orolig (som till film ibland). Skall lyssna, tack! :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Bottna element - hur låter det?

Inläggav Adhoc » 2021-04-19 18:11

RolffRojs skrev:Elementljud vid 10Hz: https://m.facebook.com/aespeakers/video ... 322525501/


Skulle jag spela med det konutslaget och samtidigt spela högre frekvenser och med frontarna samtidigt anslutna, skulle jag nog platsa som stunt man i gitarrscenen i filmen Tillbaka Till Framtiden: https://youtu.be/aP_Z3s8Zas0 (Vid normal lyssningsnivå ser jag inte ens att konerna rör på sig på 18":arna från AE.)
Senast redigerad av Adhoc 2021-04-19 18:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Bottna element - hur låter det?

Inläggav Knuttebaloa » 2021-04-19 18:15

Adhoc skrev:
RolffRojs skrev:Elementljud vid 10Hz: https://m.facebook.com/aespeakers/video ... 322525501/


Skulle jag spela med det konutslaget och samtidigt spela högre frekvenser och med frontarna samtidigt anslutna, skulle jag nog platsa som stunt man i gitarrscenen i filmen Tillbaka Till Framtiden: https://youtu.be/aP_Z3s8Zas0 (Vid normal lyssningsnivå ser jag inte ens att konen rör på sig på 18":arna från AE.)


Hörde jag ett litet "faff" :D
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Bottna element - hur låter det?

Inläggav Adhoc » 2021-04-19 18:22

Neh, inget "faff"-blåsljud från någon port, jag kör slutna. Däremot trodde guldörat Johan Lindroos att det kunde var något skrapljud inuti från en kabel mot konen, från det högra övre elementet. Plåtörad som jag är, har jag inte lagt märke till det.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Bottna element - hur låter det?

Inläggav Knuttebaloa » 2021-04-19 18:24

Adhoc skrev:Neh, inget "faff"-blåsljud från någon port, jag kör slutna. Däremot trodde guldörat Johan Lindroos att det kunde var något skrapljud inuti från en kabel mot konen, från det högra övre elementet.


Tänkte mer på klippet du länkade till :) Skrapljud från kabel har jag också haft.
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Re: Bottna element - hur låter det?

Inläggav Evil_Homer » 2021-04-19 19:03

Adhoc skrev:
RolffRojs skrev:Elementljud vid 10Hz: https://m.facebook.com/aespeakers/video ... 322525501/


Skulle jag spela med det konutslaget och samtidigt spela högre frekvenser och med frontarna samtidigt anslutna, skulle jag nog platsa som stunt man i gitarrscenen i filmen Tillbaka Till Framtiden: https://youtu.be/aP_Z3s8Zas0 (Vid normal lyssningsnivå ser jag inte ens att konerna rör på sig på 18":arna från AE.)


Fast det är pga att farbror kör slutna utan LT, kom igen nu, bara liiiite LT vad kan hända mer än att du börjar småfnissa lite? :wink:
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Bottna element - hur låter det?

Inläggav DVD-ai » 2021-04-19 19:34

Bottnade pi60s med B88z kan i alla fall låta både !!!PANG!!!, Eller RRRRRR beroende på vad som spelas, båda två har testats likväl som följande:

i32s med B88s har jag hört låta riktigt obehagligt/öronskärande !!!PANG!!! Och RRRRR, Delade vid 80Hz....

profundusY med w121x fick lite otrevliga lättare pangar!

ProfundusX med W104 har både låtit !!!PANG!!! och RRRRR, likaså I6 och piP.

Summa summarum: alla dessa element går utmärkt att bottna så pass att bobinen slår i polstycket.
Men då spelar man klart bortom elementens tänkta arbetsområde, dom låter inte rent vid dessa konutslag/innan smällen kommer. :)
Jag tror att upphängningen tar emot och bromsar rätt ordentligt innan detta med RRRRR, och !!!PANG!!! händer och det får elementet att låta "blurrigt"/ grötigt.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Bottna element - hur låter det?

Inläggav genstruktur » 2021-04-19 20:58

Gillar era målande beskrivningar! :D
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Bottna element - hur låter det?

Inläggav Zappa » 2021-04-19 21:41

DVD-ai skrev:Bottnade pi60s med B88z kan i alla fall låta både !!!PANG!!!, Eller RRRRRR beroende på vad som spelas, båda två har testats likväl som följande:

i32s med B88s har jag hört låta riktigt obehagligt/öronskärande !!!PANG!!! Och RRRRR, Delade vid 80Hz....

profundusY med w121x fick lite otrevliga lättare pangar!

ProfundusX med W104 har både låtit !!!PANG!!! och RRRRR, likaså I6 och piP.

Summa summarum: alla dessa element går utmärkt att bottna så pass att bobinen slår i polstycket.
Men då spelar man klart bortom elementens tänkta arbetsområde, dom låter inte rent vid dessa konutslag/innan smällen kommer. :)
Jag tror att upphängningen tar emot och bromsar rätt ordentligt innan detta med RRRRR, och !!!PANG!!! händer och det får elementet att låta "blurrigt"/ grötigt.


Ja, om man bemödar sig med att pressa elementet långt utanför den linjära slaglängden kan det säkert smälla om alla Öhmans högtalare. Men som du skriver så tar upphängningen stopp innan dess, Öhman visade det för mig för sisådär 20 år sedan. Jag har som sagt inte lyckas ”faffa” mina pi60, ingalunda har jag ”pangat” dom. Mina öron säger stopp innan högtalarna ger ifrån sig svåra missljud. :)
Senast redigerad av Zappa 2021-04-19 22:54, redigerad totalt 1 gång.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Bottna element - hur låter det?

Inläggav RolffRojs » 2021-04-19 22:46

Du kan ju alltid åtta dem. Sinuston 3-5Hz på sådan nivå att elementet gör åttor. Låter inte mycket, faktiskt, så du sparar höronen. Står den på SD-fötter gungar lådan fram och tillbaka. Lär bara funka på sluten sub.

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Bottna element - hur låter det?

Inläggav Zappa » 2021-04-19 22:52

:mrgreen:
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Bottna element - hur låter det?

Inläggav Knuttebaloa » 2021-04-20 18:23

Evil_Homer skrev:https://open.spotify.com/track/79ZIz3XyU0LHzh0DLcZCry?si=NxHmBjfQTWKQWs5QZxQu6A&utm_source=copy-link

Bottnar varenda anläggning jag hört/kännt/upplevt, tom ganska enkelt.

Om du vill höra flaff flaff flaff via musik, eller musik och musik, ljud som finns på Spotify kan vi väl säga.

Försiktigt, annars blir det bottna på riktigt eller eldade talspolar!


Spelade den på -11 med infraX6 nyss, det gick fint. Vill undersöka lite vart gränsen går för systemet men samtidigt kunna fortsätta spela på det efteråt :) Kan jag känna mig hyfsat trygg i att jag kommer börja höra när gränsen närmar sig, om jag ökar en dB åt gången?
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Bottna element - hur låter det?

Inläggav genstruktur » 2021-04-20 19:15

Knuttebaloa skrev:
Evil_Homer skrev:https://open.spotify.com/track/79ZIz3XyU0LHzh0DLcZCry?si=NxHmBjfQTWKQWs5QZxQu6A&utm_source=copy-link

Bottnar varenda anläggning jag hört/kännt/upplevt, tom ganska enkelt.

Om du vill höra flaff flaff flaff via musik, eller musik och musik, ljud som finns på Spotify kan vi väl säga.

Försiktigt, annars blir det bottna på riktigt eller eldade talspolar!


Spelade den på -11 med infraX6 nyss, det gick fint. Vill undersöka lite vart gränsen går för systemet men samtidigt kunna fortsätta spela på det efteråt :) Kan jag känna mig hyfsat trygg i att jag kommer börja höra när gränsen närmar sig, om jag ökar en dB åt gången?


Oh spännande! Kan också vara med. Skall vi öka en db per dag som en slags HiFi-julkalender? Jag börjar nog inte på -11 iofs :mrgreen:
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Bottna element - hur låter det?

Inläggav DVD-ai » 2021-04-20 20:16

Om jag ska vara med så behöver jag nog köpa större slutsteg först :roll:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Bottna element - hur låter det?

Inläggav genstruktur » 2021-04-20 20:58

DVD-ai skrev:Om jag ska vara med så behöver jag nog köpa större slutsteg först :roll:


En anledning så god som någon :mrgreen:
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Nästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster