"W104" från Madisound erfarenheter vs INO-basar

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

"W104" från Madisound erfarenheter vs INO-basar

Inläggav Kraniet » 2021-05-15 15:50

Jag fick köpa fyra st W104 från Madisound av en trevlig forummedlem.

Byggde en sluten testlåda på 50 liter som jag testat med och jämfört mot ett sls 10". Min upplevelse där var att Madisound-basen låter betydligt sämre då det överstyr. Tänkte att det kanske är så att W104 är mer optimerad för basreflex.
Så nu har jag byggt en 100 liter basreflexlåda med avstämning runt 21 Hz. Spelar ju väldigt bra djup bas. Men känslan att de överstyr illa är kvar. Upp till en viss nivå låter de väldigt bra sen är det väldigt plötsligt att det låter betydligt sämre. Höjer jag delningsfrekvensen från 80 till 100 Hz låter det ännu sämre.

Tänkte höra vad folk har för erfarenhet av Madisound-basarna och riktiga W104. Någon som jämfört dom mot varandra?

Jag vet ju att det gjordes några tester i samband med gruppköpet och att Madisoundbasarna var lika som de riktiga basarna. Men jag undrar det jag.
Ska försöka testa de andra tre basarna jag har och se om de beter sig likadant. Kan ju va ett sämre element.

Oavsett vilket kommer fyra st ge såpass överkapacitet att det inte kommer vara ett problem. Men jag blev ändå nyfiken då jag inte känner mig så imponerad av den här basens beteende i just det hänseendet att de plötsligt låter så mycket sämre när det pressas.

edit: Har 250W i 8 ohm. Har bevakat clip-lampan och den har inte tänts hittills. Så det är inte brist på effekt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: "W104" från Madisound erfarenheter vs INO-basar

Inläggav DVD-ai » 2021-05-15 22:11

Min erfarenhet är att SLS10 låter väldigt mycket sämre än W104 vid frekvenser >100Hz, samt att SLS10 överstyr både tidigare och fulare.
Haha alltså motsatsen till din upplevelse :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: "W104" från Madisound erfarenheter vs INO-basar

Inläggav Nattlorden » 2021-05-16 00:34

DVD-ai skrev:Min erfarenhet är att SLS10 låter väldigt mycket sämre än W104 vid frekvenser >100Hz, samt att SLS10 överstyr både tidigare och fulare.
Haha alltså motsatsen till din upplevelse :)


Syftade du på Ino W104 nu? Det gällde ju "fusk-w104" i jämförelsen.... har du verkligen jämfört sådana med SLS?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: "W104" från Madisound erfarenheter vs INO-basar

Inläggav DVD-ai » 2021-05-16 10:07

Jag menar exakt det jag skrev :)
-alltså den w104 som Ingvar sålde vs peerless SLS10.
Det var som ett svar på TS tveksamhet kring hur Vida den upplevt dåliga prestandan på "fusk w104" kan vara jämförbar med den w104 som Ingvar sålde. :)
Och jag menar då på att svaret måste vara att fusk-w104 alltså har sämre prestanda än w104 baserat på det som skrivs här, om nu testet gjorts utan ev läckage i lådan eller liknande som vrider TS upplevelser. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: "W104" från Madisound erfarenheter vs INO-basar

Inläggav Kraniet » 2021-05-16 10:46

Ingen vet väl exakt vad som skiljer mot sls förstås. Det jag kan se är att magneten är större och att gummiupphängningen är olika.

Men det är som sagt bara när elementet pressas som det låter illa, värre än när sls pressas.
Det i sig känns ju dock underligt med tanke på att w104 ska ha typ 4 mm längre xmax.

Ska försöka göra några frekvensmätningar.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Re: "W104" från Madisound erfarenheter vs INO-basar

Inläggav KarlXII » 2021-05-16 11:09

Fusk? Det är inget fusk med dem. Madisound köper in partier av allt möjligt, i det här fallet hade Peerless antagligen tillverkat för många mot vad som var beställt.
Det är knappast så att man slängt på etiketten för att göra dem mer åtråvärda; det är inte många i USA som vet vad Ino är öht.
Att det skulle vara kasserat ga kvalitetskontroll? Knappast, det är nog mest önsketänkande. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: "W104" från Madisound erfarenheter vs INO-basar

Inläggav Kraniet » 2021-05-16 11:12

Här är den gamla gruppköpstråden

viewtopic.php?f=4&t=32131&start=330

Ingvar kolla upp ett antal element och de fanns inte hålla riktigt samma krav som de äkta basarna.

Citat från MagnusÖstberg som var involverad
Ingvar har ju rätt stringenta distrisionskrav och hans bedömning av de fyra elementen han testade var att på ett av dem kunde man provocera fram en distnivå vid 100hz som han inte var fullt nöjd med.

Ingen ko på taket alltså. Och definitivt bättre än standard SLS10.


Ingvar delgav aldrig någon kommentar från Tymphany om var elementen kom ifrån och varför de hamnat hos Madisound.

Som Ingvar säger i tråden så har elementen antingen klarat QC och då är de hans. Eller så klarade de inte QC och skulle då ha kasserats enligt avtalat.
I detta fallet verkar det som sagt vara basar som inte klarat hans krav på QC
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: "W104" från Madisound erfarenheter vs INO-basar

Inläggav MagnusÖstberg » 2021-05-17 16:18

Kraniet skrev:I detta fallet verkar det som sagt vara basar som inte klarat hans krav på QC

Det där är ett litet antagande och kanske inte helt korrekt.

Ino köpte inte fler av de basarna av olika anledningar och dessa skulle kasseras, men hamnade istället på eftermarknaden. Helt mot avtalat. De har alltså inte ens passerat hand kvalitetskontroll, och det var anledningen till att jag kontaktade honom och han tittade på ett urval.

Har i övrigt extremt goda erfarenheter av de basarna som kom via Madisound. Av de femtiotal (köpte själv ett gäng) som jag kommit i kontakt med har samtliga presterat lika fint som ”orginal”. De basarna jag köpte togs senare över av Lindroos.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: "W104" från Madisound erfarenheter vs INO-basar

Inläggav Kraniet » 2021-05-18 11:19

Bra info.

Jo alltså den bas jag nu spelat låter väldigt bra under den ljudnivå där den börjar låta illa.
Väldigt djup och kraftig bas med "definition". Men så är det ju också en rejält tilltagen låda.

Blev dock direkt tveksam, efter jag ställt in den i rummet, över slitsport längst ner mot golvet i en stuga där det förekommer möss.. Vet inte hur jag tänkte när jag byggde :lol:

Sen funderade jag lite över lådvolym och avstämning. Läste i en annan tråd att det är ett 100mm rör med längden 450mm i ino-lådan. Med lådvolymen har jag bara gissat mig till utifrån yttermåtten som anges i manifestet. dvs 48*50*49 cm vilket med 19mm mdf ger innervolymen 91 liter. Det skulle då ge en avstämning strax under 21 Hz.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
macivar
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 2008-03-10

Re: "W104" från Madisound erfarenheter vs INO-basar

Inläggav macivar » 2021-05-18 12:23

Kraniet skrev:Bra info.

Jo alltså den bas jag nu spelat låter väldigt bra under den ljudnivå där den börjar låta illa.
Väldigt djup och kraftig bas med "definition". Men så är det ju också en rejält tilltagen låda.

Blev dock direkt tveksam, efter jag ställt in den i rummet, över slitsport längst ner mot golvet i en stuga där det förekommer möss.. Vet inte hur jag tänkte när jag byggde :lol:

Sen funderade jag lite över lådvolym och avstämning. Läste i en annan tråd att det är ett 100mm rör med längden 450mm i ino-lådan. Med lådvolymen har jag bara gissat mig till utifrån yttermåtten som anges i manifestet. dvs 48*50*49 cm vilket med 19mm mdf ger innervolymen 91 liter. Det skulle då ge en avstämning strax under 21 Hz.


Längden på basrören på mina som är på 90 liter samt med ett basrör per låda mäter ca 28 cm. 450 mm får inte plats med "trattarna" med en låda med måtten enligt ditt exempel.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: "W104" från Madisound erfarenheter vs INO-basar

Inläggav Kraniet » 2021-05-18 13:24

macivar skrev:
Kraniet skrev:Bra info.

Jo alltså den bas jag nu spelat låter väldigt bra under den ljudnivå där den börjar låta illa.
Väldigt djup och kraftig bas med "definition". Men så är det ju också en rejält tilltagen låda.

Blev dock direkt tveksam, efter jag ställt in den i rummet, över slitsport längst ner mot golvet i en stuga där det förekommer möss.. Vet inte hur jag tänkte när jag byggde :lol:

Sen funderade jag lite över lådvolym och avstämning. Läste i en annan tråd att det är ett 100mm rör med längden 450mm i ino-lådan. Med lådvolymen har jag bara gissat mig till utifrån yttermåtten som anges i manifestet. dvs 48*50*49 cm vilket med 19mm mdf ger innervolymen 91 liter. Det skulle då ge en avstämning strax under 21 Hz.


Längden på basrören på mina som är på 90 liter samt med ett basrör per låda mäter ca 28 cm. 450 mm får inte plats med "trattarna" med en låda med måtten enligt ditt exempel.


Ja det är ju sant :oops:
Måste rört ihop det jag läst och det jag själv simulerat fram.. :D

Men det skulle isf betyda att ino-lådan är avstämd till ca 25 Hz. Får inte ihop det riktigt med den angivna -1 och -3 dB siffran i rum på 19 och 17 Hz. Men det är ju så beroende på vilket rumsbidrag man antar..

edit: bara för att klargöra så är längden på röret i tråden som jag refererade till mycket riktigt ca 28cm (eller 27,5cm) inte 45cm.. Och röret är 4 tum i diameter.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: "W104" från Madisound erfarenheter vs INO-basar

Inläggav Nattlorden » 2021-05-18 15:10

Det blir ju lite skillnad på lådvolym och "upplevd lådvolym" när Inos skumklossar kommer i. Om de kan göra så stor skillnad vill jag låta vara osagt dock.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: "W104" från Madisound erfarenheter vs INO-basar

Inläggav Kraniet » 2021-05-19 09:18

Nattlorden skrev:Det blir ju lite skillnad på lådvolym och "upplevd lådvolym" när Inos skumklossar kommer i. Om de kan göra så stor skillnad vill jag låta vara osagt dock.


Jo precis. Jag har antagit 33% viso i basta. Det blir ca 99 liter netto för inolådan när man räknar bort portvolym och basen. Men skummet kanske isotermiserar ännu mer, svårt att säga förstås.

Jag har gjort lådorna ca 10% större för att sänka avstämningen ca 2 Hz. Det torde ge ungefär samma form på tonkurvan fast med lite mer utsträckning nedåt i frekvens.
Jag använder madrasskum i lådorna.
Mvh
Magnus


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster