Hifi som inte ställer höga krav på rummet

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

sebastianjakobsson
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2015-03-22

Hifi som inte ställer höga krav på rummet

Inläggav sebastianjakobsson » 2021-09-04 12:50

Hej,
Jag vill införskaffa ett system för vårt vardagsrum. Det är lerklinat timmer och rummet är ca 7x5m med en murstock mitt i. Det är en öppning till rummet på ca 2.2x2m.

Jag tycker mycket om Ino. Har endast ett par pipS meb ser framemot mer. Jag vill ha ett ljudssystem för detta vardagsrum. Kanske en annan tillverkare är att föredra.

Finns det något bra alternativ när rummet begränsar?

Ekonomi är ca 40.000

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Re: Hifi som inte ställer höga krav på rummet

Inläggav oa51 » 2021-09-04 13:03

Ino brukar ju prestera bäst med akustikfix av rummet.... Jag har just ställt undan mina Pi60 då nya lägenheten/min fru inte accepterar dämppanerler. Ortoakustiska högtalare istället?
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1, Pioneer S-Cn301, 8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hifi som inte ställer höga krav på rummet

Inläggav Nattlorden » 2021-09-04 13:11

Ritning eller foton hjälper kanske vår möjlighet att komma på lösningar...?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Hifi som inte ställer höga krav på rummet

Inläggav RMA » 2021-09-04 14:09

Kör själv Pi60s i vardagsrummet utan några som helst akustikfix, låter hur bra som helst.
Sen kan det ju bli bättre med lite fix, mina väggar är i tjock tretex men ena högtalaren står framför murstocken.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hifi som inte ställer höga krav på rummet

Inläggav RogerGustavsson » 2021-09-04 14:49

RMA skrev:....mina väggar är i tjock tretex men ena högtalaren står framför murstocken.


Menar du att det endast är tretex utan något bakom? I mitt föräldrarhem var det spontad panel bakom tretexen.

sebastianjakobsson
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2015-03-22

Re: Hifi som inte ställer höga krav på rummet

Inläggav sebastianjakobsson » 2021-09-04 16:57

Rummet är som sagt 7x5. Det är timmerväggar som är lerklinade. Det är ett välmöblerat rum och en hel del bokhyllor fyllda med böcker.

Gjorde en enkel ritning. Såhär ser den ut:
https://ibb.co/JtKqfXx

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Hifi som inte ställer höga krav på rummet

Inläggav RMA » 2021-09-04 17:05

RogerGustavsson skrev:
RMA skrev:....mina väggar är i tjock tretex men ena högtalaren står framför murstocken.


Menar du att det endast är tretex utan något bakom? I mitt föräldrarhem var det spontad panel bakom tretexen.

Vet faktist inte hur det ser ut i hela huset men borrade med hålsåg för att sätta i en fläkt mellan sovrum och angränsande rum, där var det bortåt 10cm tretex utan något annat vilket förvånade mig.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Hifi som inte ställer höga krav på rummet

Inläggav RMA » 2021-09-04 17:08

sebastianjakobsson skrev:Rummet är som sagt 7x5. Det är timmerväggar som är lerklinade. Det är ett välmöblerat rum och en hel del bokhyllor fyllda med böcker.

Gjorde en enkel ritning. Såhär ser den ut:
https://ibb.co/JtKqfXx

Om du gillar Pip så tycker jag att du ska satsa på Pi60. Bättre högtalare är svårt att hitta. Kommer nog bli utmärkt bra.

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Hifi som inte ställer höga krav på rummet

Inläggav Ronnie » 2021-09-05 03:31

sebastianjakobsson skrev:Hej,
Jag vill införskaffa ett system för vårt vardagsrum. Det är lerklinat timmer och rummet är ca 7x5m med en murstock mitt i. Det är en öppning till rummet på ca 2.2x2m.

Jag tycker mycket om Ino. Har endast ett par pipS meb ser framemot mer. Jag vill ha ett ljudssystem för detta vardagsrum. Kanske en annan tillverkare är att föredra.

Finns det något bra alternativ när rummet begränsar?

Ekonomi är ca 40.000


piPs är inte gjorda för att avlyssnas på så stort avstånd som det rummet verkar medge, men oavsett hur du ställer upp dem i rummet och på vilket avstånd ifrån dem du sitter skulle jag rekommendera att du lyssnar en massa och formulerar för dig själv vilka problem som uppstår med det du har nu, som nya högtalare ska råda bot på.
Det kanske du har gjort?

sebastianjakobsson
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2015-03-22

Re: Hifi som inte ställer höga krav på rummet

Inläggav sebastianjakobsson » 2021-09-05 08:07

Jag har inte haft pipS i vardagsrummet. Endast sovrummet där jag har dämpning bakom. I vardagsrum är det svårt med både placering och dämpning. Söker en annan uppsättning av den anledningen samt att jag vill ha mer att spela med.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Hifi som inte ställer höga krav på rummet

Inläggav paa » 2021-09-05 10:26

Ingen högtalare låter bra i en ekokammare. Högtalare med mer spridning kan fungera lite sämre än högtalare med mindre spridning. piP sprider mer än pi60.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Hifi som inte ställer höga krav på rummet

Inläggav JM » 2021-09-05 10:43

Relativa andelen reflexer och reflexernas egenskaper relativt direktljud är helt avgörande i svåra reflexrika rum.
S. Likwitz har antytt en allmängiltig lösning.
http://www.linkwitzlab.com/Watson/watson.htm
Genom att placera högtalare relativt närmare lyssningspositionen, längre från reflekterande ytor samt att högtalarna är dipoler kommer direktljudet att dominera mera. Skadliga maskerande/distorderande tidiga laterala reflexer kommer att minska med dipolers 8-utbredning.
Dvs lådhögtalare typ INO är ett sämre val än dipolhögtalare i reflexrika rum om bästa ljudet är målet. Men är INO viktigare än bra ljud är det en annan femma.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hifi som inte ställer höga krav på rummet

Inläggav Nattlorden » 2021-09-05 11:27

RMA skrev:
sebastianjakobsson skrev:Rummet är som sagt 7x5. Det är timmerväggar som är lerklinade. Det är ett välmöblerat rum och en hel del bokhyllor fyllda med böcker.

Gjorde en enkel ritning. Såhär ser den ut:
https://ibb.co/JtKqfXx

Om du gillar Pip så tycker jag att du ska satsa på Pi60. Bättre högtalare är svårt att hitta. Kommer nog bli utmärkt bra.


Om man antar det skall spelas tvärs kortsidan framför soffan, så skulle det till och med vara läge att gå för i28/i32s pga avståndet, men självklart fungerar pi60 också. Frågan är hur det blir med T-kvoten innan högtalaren slår emot murstocken...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Hifi som inte ställer höga krav på rummet

Inläggav Ronnie » 2021-09-05 16:22

sebastianjakobsson skrev:Jag har inte haft pipS i vardagsrummet. Endast sovrummet där jag har dämpning bakom. I vardagsrum är det svårt med både placering och dämpning. Söker en annan uppsättning av den anledningen samt att jag vill ha mer att spela med.

Då föreslår jag att du tar en ledig dag och kokar lite kaffe, flyttar stereon till vardagsrummet och lyssnar.
Ta reda på vilka problem med piPs du inte kan lösa genom att flytta runt och vrida på dem och dig själv!

Bra att ha:
- måttband
- spellista med rumsutmanande musik och frekvenssvep
- papper och penna
- kaffe
- maskeringstejp

Överkurs:
- högtalarflyttarvän
- mikrofon och ljudanalyseringsprogram

Anteckna problematiska frekvenser och vilka instrument som låter illa och på vilket sätt!
Fokusera på det som stör dig mest och fundera på vad du tror skulle kunna lösa problemet -kanske:
- multipla basmoduler
- parametrisk equalizer
- ett större soffbord
- några extra kuddar ovanpå soffan
- en akustikers analys på plats
- rundstrålande högtalare, dipolhögtalare, hornhögtalare, orthoakustiska högtalare, äggformade högtalare :wink:, extra högtalare för ambiofoni

Återkom hit med din problemanalys och konsultera tråden eller använd sökfunktionen (du kan filtrera sökträffar utifrån din favoritakustikers användarnamn).
...Eller köp ett par pi60. De spelar högljuddare i basområdet än piPs med mindre väggstöd, tillverkas av företaget du gillar och kan köpas för mindre än 40000:-.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Hifi som inte ställer höga krav på rummet

Inläggav E » 2021-09-05 17:08

När det gäller att få ned efterklangstiden så är både sovrum och
vardagsrum utmärkta kandidater för en bra heltäckningsmatta. Med
din budget bör det närmast vara en självklarhet.

Om detta är ett fullständigt otänkbart alternativ till att ha ett hårt,
otäckt (!) golv, så kan man placera dämpningen nederst på alla
väggar i stället för på golvet.

Men kontemplera först heltäckningsmattans många fördelar!

Här är bara några exempel:
• skönare att gå, ramla, sitta, ligga, krypa/leka på .
• binder damm i stället för att det virvlar runt i luften
• minskar risk att saker man tappar går sönder
• dämpar stegljud
• sänker den akustiska störnivån
• minskar uppvärmningskostnader


Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Hifi som inte ställer höga krav på rummet

Inläggav E » 2021-09-05 17:14

Nattlorden skrev:[…] Frågan är hur det blir med T-kvoten innan högtalaren slår emot murstocken...

Man får väl ibland kompromissa; att sitta en aning bakom bästa
lyssningsplats är kanske inget som är särskilt "onaturligt".

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Hifi som inte ställer höga krav på rummet

Inläggav Kraniet » 2021-09-08 16:02

Om du vill/kan bygga själv så är ju OA-51 Naqref en väldigt bra "möbleringsvänglig" högtalare.
Vill du köpa färdigt så har ju HiFi-kit OA-61 för 40 000.
Bremen Äggen är ju också en bra möbleringsvänlig högtalare. Osäker på pris och om den går att köpa.

Annars måste väl den smartaste INO-högtalaren vara pi60. Lagom stor men sant fullregistrig.

Men en eller flera baslådor gör ju alla system bättre. Så kan du tänka dig ett delat system är det ju det bästa.

Lerklinade timmerväggar bör i vilket fall vara en bra grund för behagligt ljud.

Om rummet sen är "normalt" möblerat med tygstoppade möbler, ordentliga gardiner och några mattor så bör det vara fullt tillräckligt.
Mvh
Magnus

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Hifi som inte ställer höga krav på rummet

Inläggav Frisk » 2021-09-08 22:12

Jag kör pi60s i vardagsrummet och är nöjd med det. Ganska mycket hyllor och en matta på golvet(parkett) tegelhus men träväggar gips->tretex->spont. Låter annorlunda mot akustikbehandlade rummet i källaren men trivsamt att lyssna även i vardagsrummet.

Kanske kan ett delat system vara att föredra om det aktuella rummet råkar ha några oönskade utsmyckningar eller så.

Skulle jag köpa nytt idag skulle jag nog även ta en titt på "äggen"


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster